Over F/E's en vrachtvliegen

Ditched

New member
Hallo allemaal,

Voor een vriend van me ben ik opzoek naar opleidingen tot flight engineer. Ik kan helaas maar weinig vinden op het web.
Weet iemand hier of die opleidingen nog bestaan in europa? Is er naast ATPL eventueel een aantekening te halen als F/E??

Voorlopig zullen er nog wel wat oude beestjes rondvliegen met een F/E aan boord, al worden het er wel minder natuurlijk....

Alle info is van harte welkom!

Ditched
 
Last edited:
FEs zijn niet van deze tijd..dus zal het moeilijk zijn een opleiding te vinden,
ik weet niet eens of IVW nog FE examens doet!

adviseer je vriend dat het een heeeeeeeeeel onzekere toekomst heeft, zeker als je nog de opleiding moet gaan doen en 0 ervaring op type.
Mijn FE collegas die er nu uit moeten vanwege de intrede van de 400 hebben minimaal 10000 uur op type.
er lopen nog genoeg FEs rond met ervaring die niet meer aan de bak komen.

maar er is altijd afrika natuurlijk!!

K.
 
Voor zover ik heb kunnen achterhalen doet IVW nog wel de examens. Je kan je er in elk geval wel voor opgeven, via een formulier op hun website. Maar opleidingen heb ik niet kunnen vinden.
Hoe zit dat met die opleidingen die tegenwoordig op de InHolland Hogeschool en ik dacht ook de Hanze Hogeschool gegeven worden in combinatie met ATPL? Geven die nog extra bevoegheden zoals bv onderhoudsmonteur / inspecteur / FE of is het alleen extra kennis en een leuke afstudeer borrel?

Kliko, zit jij toevallig bij MAC?? Ik zou zelf graag met mensen in contact komen die vracht vliegen. Lijkt me helemaal te gek om dit te gaan doen als ik straks met m'n opleiding klaar ben.
Dash, voorlopig zal het voor hem idd geen optie zijn, zoals voor velen, ivm de nodige financiële risico's. Ergens las ik dat een opleiding FE korter is, en grotendeels op een sim gedaan kan worden.
 
Hoe zit dat met die opleidingen die tegenwoordig op de InHolland Hogeschool en ik dacht ook de Hanze Hogeschool gegeven worden in combinatie met ATPL? Geven die nog extra bevoegheden zoals bv onderhoudsmonteur / inspecteur / FE of is het alleen extra kennis en een leuke afstudeer borrel?

Ik zit op de Hanzehogeschool en volg de opleiding Airline Pilot&Management. Ik denk dat je die opleiding bedoelt.

Deze opleiding is een volledige vliegopleiding tot verkeersvlieger (dus inclusief de 120k schuld) en 2 jaar HBO Technische Bedrijfskunde erbij, waarbij de insteek is dat je later in je vliegfunctie sneller kan doorstromen richting part-time vliegen en daarnaast op kantoor bij maatschappij. Je hebt een kleine meerwaarde t.o.v. de vliegers met alleen een havo/vwo diploma.

Je mag dan een Bachelor in de Engineering krijgen na 4 jaar, een echte FE wordt je er niet mee. Eerder nog met de opleiding Aviation in Amsterdam, die opleiding is veel technischer, op de Hanzehogeschool ligt de nadruk op bedrijfskunde.

Immortal
 
Je vriend zou gek zijn om nog een opleiding tot FE te gaan doen. Wellicht dat er voor je vriend een ander geschikt beroep te vinden is in het volgende rijtje:

- Bezembinder
- Blokmakers
- Kantkloster
- Zandschipper
- Zwingelaar
- Schillenboer
- Wever
- Telegrafist

Allemaal oude beroepen die we in 2008 niet langer meer hebben. Maar je weet maar nooit!

gr

Een cynische Q-nimbus
 
Jo,

vlieg wel vracht, maar niet bij de MAC, vlieg wel dezelfde routes. werk bij KA, en waarschijnlijk zeer binnenkort bij CX:bwah:
ga zo naar HKG achterin de 340 om mn -400 cursus te doen
vrachtvliegen verschilt niet veel met PAX in de SOPs, maar je bent meestal langer van huis,

effe als aanvulling op die FE link van NKAWTG, dat is voor het FAA papiertje, niet JAA.
 
Aeroservice

Aeroservice

Een aantal ex(-defensie) collega's vliegen nu als FE bij Kalitta via Aeroservice.
Met 5000+ hr als FE op de P-3C ben je hier een graag geziene gast.
Kalitta is een amerikaanse vrachtcarrier die de wereld rond vliegt.
Van CONUS via Oceanie (hawaii!) far-east, middle-east, en europa. Dus echt the whole package. Het merendeel van de crews heeft een militaire achtergrond (retired USN,USAF,USMC), zeker onder de Flight Engineers en Loadmasters.
Deze groep heeft er niet zo'n problemen mee om lange(re) tijd van huis te zijn na 20 jaar voor defensie op stap te zijn geweest onder de meest primitieve omstandigheden. Sommige crews verkiezen om aan boord te blijven tijdens een stopover terwijl er weldegellijk een hotel door de company aangeboden wordt.

No-nonsense club dus...
 
Je vriend zou gek zijn om nog een opleiding tot FE te gaan doen. Wellicht dat er voor je vriend een ander geschikt beroep te vinden is in het volgende rijtje:

- Bezembinder
- Blokmakers
- Kantkloster
- Zandschipper
- Zwingelaar
- Schillenboer
- Wever
- Telegrafist

Allemaal oude beroepen die we in 2008 niet langer meer hebben. Maar je weet maar nooit!

gr

Een cynische Q-nimbus


Tsja, dan kan je beter een actueler beroep als maatschappelijk werker kiezen met als specialisatie emancipatie voor moslimvrouwen. Daar is de komende decennia genoeg werk voor aangezien de gemiddelde moslima het in NL beter doet op school dan het (overgrote) mannelijke deel van deze bevolkingsgroep......

ook een beetje cynisch.......
 
Last edited:
Immortal, dank voor de info. Als die opleiding 10 jaar terug had bestaan had ik het zelf nog wel overwogen denk ik. Lijkt me een goede combi om op je cv te hebben.

QNimbus, Point taken. Eigenlijk jammer want het lijkt me best een mooi beroep, FE. Zelf zit liever op de eerste rij, maar goed.

Kliko, Zou je wat meer kwijt willen over Freight-OPs? Wat zijn de verschillen met pax-vliegen, wat zijn gangbare crew-rotaties? Is het "wilde vaart" de wereld over of toch meer lijndiensten? Het lijkt me wat afwisselender dan pax vliegen, klopt dat?

Groeten, Ditched
 
Vracht..

Je hebt het hele spectrum. zie de post van NKAWTG. Kalitta die doen alles, veel wilde vaart, etc tot aan lijndienst vracht.
het ligt eraan bij welke baas je gaat sturen, die bepaalt waar het beestje naar toe moet, het liefst op tijd ook al heb je 29 MEL items(<-mijn persoonlijke record).

Ikzelf doe lijndienst vracht af en toe een charter. volle bak kerstbomen voor Dubai/110T nokia telefoons voor Delhi/rubber dog shit from Hong Kong/autos

Over het algemeen gaat het er op de vracht er vriendschappelijker aan toe, je moet 12 dagen met elkaar op stap. de vloot is redelijk klein, je kent je collegas beter daardoor. en GEEN KIPPEN OM TE IMPRESSEN!!!!!!!die vind je wel weer in de stad.
Als je zolang op pad gaat moet je wel tegen een pisstaking kunnen, anders wordt je niet oud.
en voor iedereen die nog nooit met een "stoker" gevlogen hebben, dat is het ultieme van trucken.

Ik zelf ben een rauwdauwer ( kan niet wachten op de reacties van diegene die me kennen:kiss:) en pas beter op de vracht, zelf bescherming denk ik
op de vracht gaan het bij ons altijd met M.86 of sneller, alleen als ik de klokkies niet meer kan lezen gaat het gas eraf. en westbound M.88 om de KLM van 1400 te halen in MAN.

Vracht,
- Geen status, er is nix romantisch aan een vracht ramp at O fuck early met allemaal 747 classics en een paar verdwaalde MDs met gierende APUs en Packs. die allemaal een wasbeurtje kunnen gebruiken en eruit zien of ze net uit mohave zijn geplukt.
wil je status en met glimmende strepen kippen impressen, is vracht niet voor jou, heb al jaren geen das omgehad, of jasje aangehad, mn buurman heeft mij nog nooit in uniform gezien dat ligt achterin de jeep van 18 jaar oud(ik heb iets met oud amerikaans spul). mn buurman denkt dat ik in de dope zit!!
- als je binnenkomt in the wheelhouse kijk je naar de oranje defect stickers, minder dan 10 is een goede dag, FE geeft een aircraft briefing van 15 minuten!! reversers locked out, high oil use op nr 3, Pack inop,ins 1 doet het maar half,.
dan pissed the APU af, ook nog een ground Xbleed start. ops normal
- veel eten en drinken,stappen met collegas van MAC in HKG en DXB:biertje:

Maar,
er is nix mooiers dan de cockpit van een classic 747 op MTOW en flaps 10 en 4 gillende JT9s
tijdens de start, dat samenspel is supergaaf. die FE die de throttles constant "trimt", de hele baan gebruiken en in de amber lights roteren..

FUCK ik ga die Classic missen..maar zoals de jongens van MAC al op sticker hebben, de "-400 is de nieuwe classic"

Kliko has the shirt(with stains) and keeps on trucking!!

Als iemand nu de
"You are a freight dog if" hieronder kan posten!
 
Last edited:
@ ditched:

in een 3 crew vltg spreek je niet van eerste rij!!!! niet leuk voor de stoker
gebruik in het vervolg "windowseat"


effe antwoorden op je laatste vraag..

PAX of VRACHT?

het gaat om wat je wil: voor mij zijn belangrijk
poen/vrij/pensioen en als ik op toer ben veel lachen/beetje drinken:grijns:.

Je ziet vliegtuigtype en routes etc staan er niet bij.
Als je het lang genoeg doet wordt maakt het niet meer uit waar je naartoe gaat.
beton is beton en ILS is ILS..
En heb je een goede crew bij je is het overal gezellig!!

Ik krijg ook weleens de vraag "wanneer mag je nu pax vliegen?' kennelijk ziet men daar verschil. ik kan je verzekeren dat er geen verschil zit in SOPs etc tussen de twee.
Ook de betaling is meestal gelijk, en als ik mn salaris noem wordt het meestal stil!!
en omdat ik dat nog niet had gepost in een ander onderwerp.
het is 1,5842 X OVERLOADs laagste netto salaris, dat is mn netto salaris als 5e jaars capt 747. dit is zonder de aangekondigde verhoging van 16%. daar heb ik nog geen papieren van gezien.
who says there is no money in freight!!!
 
Last edited:
Ik zelf ben een rauwdauwer ( kan niet wachten op de reacties van diegene die me kennen:kiss:) en pas beter op de vracht, zelf bescherming denk ik

Vooruit dan maar: dit klopt niet, want is een kleine understatement.
In de drugs? Net uit de bak, zul je bedoelen.
Ik vond de sticker op Kliko's koffer een mooie opsomming voor alle voordelen van vracht vlieger:
"Boxes don't bitch!" (over te laat komen, harde landingen etc.)

Ben zelf nog maar net op de lijn (vracht) en heb nog nooit met pax gevlogen, dus kan het niet helemaal vergelijken, maar mij bevalt het ook wel.
Ben ook al verliefd op de harige arm van de stoker, die je uit de brand helpt als je weer eens een knopje vergeet. En ze weten waar alle goeie restaurants en barretjes zijn.

Ik denk ook dat het zelfbescherming van Dragonair is om Kliko van de Classic af te halen, want wat Kliko vergeet te vertellen is dat de helft van die oranje stickertjes van zijn harde landingen komen:p:

Kliko, time to move on. Ik weet dat het pijn doet, maar laat die knoppenkast nou maar aan de laatste echte mannen over. Over een paar jaar, join ik je wel naar de dark side.
CU, MG
 
Idd die sticker zegt het helemaal..

mijn koffer heeft diverse stickers!!
"BOXES DONT BITCH"
"freight dog" kwade bulldog die je aankijkt
"martinair classic freight dog, do the donts" only for ex and current classic drivers
"-400 de nieuwe classic"
"Balls to the wall" plaatje van een DC-3 throttle quadrant met de ballen helemaal naar voren, voor de kenners
"I need my space"

en er komt een nieuwe aan "747 Classic the JURRASIC"

he MG, die boxes do not bitch krijg je nog van me!!

K.
 
Ahhhh op die van mij;

"former freight trash survivor"
"which chapter 11 airline do you work for?"
"Bronco's"

Heerlijke opsomming kliko..... Blijft mooi man, voelt weer net alsof ik in een afgetrapte chieftain zit na je opsomming over vracht vliegen. Wat een leven. Verschil is dat ik 1500X minder verdiende als het laagste geposte netto salaris van Overload in die kist !!!

Komt weer allemaal bovendrijven... In smalltown Iowa in je com 2 the UPS truckdriver over je comp freq horen bleren dat je je take off moet aborten omdat ie nog wat pakjes voor je heeft...

.. met kerst nog een 'extra' lading krijgen van de truckdriver waarop hij aangeeft dat je geen nieuwe weight and balance hoeft te maken omdat het amper wat weegt... Paar tellen later op je t/o roll gaat je neus bij 60kt stijl naar boven, heb je full trim down en 2 handen naar voren nodig om op de baan te blijven m*ther f**** $#@#$

.. Breek je uit de shit na het schieten van een approach komt tower met; "callsign 321 your outbound clearance is.... bla bla bla bla "

... Elke keer "cleared take off any runway" krijgen

... Center komt elke keer naar je toe met; "we are rerouting SkyWest in front of you, but we can give you direct with a block between FL190 and FL210 for you to be able to hold altitude if you want?"

... In de buurt van je destination horen wetende dat American Eagle 432 net de hold heeft gekregen, waarop je na aanmelding bij approach te horen krijgt dat je cleared approach bent waarop je vraag" what bout Eagle in front of me?" waarop ATC terug komt met; "we need you to get in there first and let us know what the conditions are down there" .... Jup, you just might be fright trash... 101.


...Serieus voor en achter naam kennen van iedereen die de ochtend dienst werkt bij de MAC en Taco Bell....

... op elke bestemming !

... en ze zover weet te krijgen dat ze je bestelling klaar hebben liggen om 06:00 in de ochtend als jij van je werk af komt....

.... op MCO kom je de one and only piloot tegen binnen je bedrijf die dork genoeg is om in uniform elke nacht de MU 2 naar NYC en terug te vliegen... You know who you are...

... van een G5 crew te horen krijgen; "son, could you please pick up our bags we left them next to our jet over there..." waarop ik antwoorde; "sure thing sir!" rende naar de FBO auto toe, knalde ermee de ramp op haalde de koffers op van de crew en bracht het netjes naar binnen om vervolgens mn 50 dollar tip in ontvangst te nemen... Paar minuten later kwamen de G5 piloten erachter dat ik vrachtvloog en niet daar als lineguy werkte waarop ze begonnen te lachen.. Leuk en aardig.... Ik heb 3 weken kunnen teren op die 50 dollar!

... En er 7 weken over kunnen opscheppen over de company freq tegen iedereen die het al dan niet horen wilde....

... Met een strak gezicht en vampiers ogen lekker aan je halve liter bier zitten op je balkon om 06:15 op een dinsdag ochtend na een werkdag van 14 uur, terwijl je buurman je met een een gezicht vol angst aankijkt onderweg naar zn auto toe om naar werk toe te rijden...

... al die keren de vraag horen; "so you wanna become a real pilot one of these days?" "waarop ik altijd antwoorde met strak gezicht; "no!" en het nog meende ook.....

...ATC komt met de vraag of je WX radar het wel doet kijkende naar al dat weer op hun radar, waarop je terug komt en lacht.....

... Je serieus al 3 maanden geen daylight landings meer hebt kunnen loggen.

Yes, you just might be a freightdawg...

Man ik mis het.

Man kliko.. betaal mij 80/120 K per jaar en zou zooooo graag dat weer doen tot mn pensioen.... Het redelijk zieke is dat ik het meen.

Collega van me hing eens ergens in Florida in super VFR (clear and a million wind calm) op short final, waarop hij ineens besluit vol gas te geven en tegen tower roept dat hij naar zn alternate gaat...

Tijdje later kwamen we erachter dat hij op shortfinal opeens de auto van de feds zag staan voor een rampcheck...... :grijns:

Mn maatje die naast me zat in inoc, zn eerste vlucht na IOE in zn uppie op de lijn, verloor zn motor vermogen compleet... 600 ovc' stuurt zn kist naar de interstate, zet m neer, geen gewonden belt de baas dat ie ermee kapt :grijns:

Tijdens recurrent radar plots te zien krijgen van Memphis center waarop te zien is dat een collega van 16.000' naar 8000' is gezakt voordat center hem eindelijk wist wakker te schreeuwen, waarop de instructeur zegt; "kunnen jullie of aub achterin de kist op de ramp slapen of op de bank in de FBO in plaats van tijdens werk? thanks guys...." en het nog meent ook allemaal....


Kon niet wachten om de "volgende" stap te zetten toen ik in die chieftain zat, maar man wat zou ik er nu toch graag weer in zitten.... It's about the road not the destination I guess....

En dan de MU2... Secretly the Japanese way of getting back at us... Wat een afgetrapte gevaarlijke rotkist is dat man... Maar wat een mooi geluid als je in t/o gaat, door alle lekkende gaten in de romp de jet fuel ruikt, en onder de wallen van je gezicht een glimlach weet te toveren...

Oh, en wat Kliko zegt over no glamor... Makkelijk praten natuurlijk als rijke vrachtboer maar zeer zeer waar... Met name als je in N. Amerika of Canada om 04:30 ergens tussen je 7e en 8e leg van die nacht ijs van je kist af moet krabben terwijl het 340@12 G 23 is en buiten -2F (F ja) is...
En geloof me dat gebeurd in die regionen een paar maanden per jaar!!! Someone tell me why I am in this business again? Oh thats right, chicks dig me....

PS: loop je in het CX hotel een Canadees begin 30 tegen het lijf die net uit Cali is overgevlogen... Doe m de groeten van me.

Underload.
 
Last edited:
@ ditched:

in een 3 crew vltg spreek je niet van eerste rij!!!! niet leuk voor de stoker
gebruik in het vervolg "windowseat"

:rt:

Ik kom zelf uit de zeevaart (vracht), mijn indruk is dat doosjes-vliegen en de wilde vaart heel erg op elkaar lijken. Vandaar mijn intresse in het vrachtvliegen.....
Niet dat ik geen pax zou willen vliegen maar het lijkt me toch net effe wat anders.

Kliko, loop jij wel eens rond op Seppe toevallig?

Dank voor de info allemaal!
 
Dat en truckdrivers... Niet veel verschil in hoor.. Commercial Pilot License of een Commercial Drivers License... Een woordje verschil meer niet. We verdienen het zelefde, lezen de zelefde blaadjes op de route, zitten in de zelefde motel 8's en kunnen allebei geen normale baan vinden.
 
Back
Top