Opleiding beginnen tot helikopterpiloot

opnaardeheli

New member
Beste,

Allereerst zal ik even wat over mij zelf vertellen. Ik ben een werktuigbouwkunde student van 20 jaar en zit in het 2e jaar van mijn studie.
Het lijkt mij al 3 jaar hartstikke gaaf om helikopterpiloot te worden, maar aangezien de opleiding erg prijzig is vond mijn moeder het een beter idee om eerst een wat normalere opleiding te doen en dan nog even verder te kijken. Toen ben ik op HBO niveau werktuigbouwkunde gaan doen in Utrecht. Ik heb vorig jaar mijn Propedeuse gehaald en zit nu in mijn 2e jaar. Alleen voel ik mij niet echt op mijn plek en ben ik niet van plan om nog 3 jaar zo door te gaan tot ik eindelijk m'n bachelor heb.
Nu zit ik eraan te denken om te stoppen met mijn studie en toch te switchen naar een helikopteropleiding. Ik heb heel wat onderzoek afgelopen week gedaan, maar toch zijn er een aantal dingen dat ik voor mij zelf nog niet echt duidelijk krijg.

Zo heb ik de volgende vragen op een rijtje gezet en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen:

- Met het krijgen van een baan gaat het natuurlijk uiteindelijk om het aantal vlieguren, oftewel ervaring dat je hebt. Ik weet dat de baankansen momenteel in de wereld van de vliegtuigpiloten erg klein zijn. Toch las ik een tijd geleden een artikel van NOS dat er in een aantal jaar veel vraag zal zijn naar vliegtuigpiloten. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen hoe dat er aan toe gaat bij helikopterpiloten? Hoe groot is de kans dat je een baan weet te vinden? Van wat ik heb begrepen van de informatie die ik heb gevonden is de kans niet erg groot en is het slim om na de opleiding toch nog 1 à 2 jaar flight instructor te zijn in het buitenland om je vlieguren omhoog te werken.