Opleiding beginnen tot helikopterpiloot

opnaardeheli

New member
Beste,

Allereerst zal ik even wat over mij zelf vertellen. Ik ben een werktuigbouwkunde student van 20 jaar en zit in het 2e jaar van mijn studie.
Het lijkt mij al 3 jaar hartstikke gaaf om helikopterpiloot te worden, maar aangezien de opleiding erg prijzig is vond mijn moeder het een beter idee om eerst een wat normalere opleiding te doen en dan nog even verder te kijken. Toen ben ik op HBO niveau werktuigbouwkunde gaan doen in Utrecht. Ik heb vorig jaar mijn Propedeuse gehaald en zit nu in mijn 2e jaar. Alleen voel ik mij niet echt op mijn plek en ben ik niet van plan om nog 3 jaar zo door te gaan tot ik eindelijk m'n bachelor heb.
Nu zit ik eraan te denken om te stoppen met mijn studie en toch te switchen naar een helikopteropleiding. Ik heb heel wat onderzoek afgelopen week gedaan, maar toch zijn er een aantal dingen dat ik voor mij zelf nog niet echt duidelijk krijg.

Zo heb ik de volgende vragen op een rijtje gezet en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen:

- Met het krijgen van een baan gaat het natuurlijk uiteindelijk om het aantal vlieguren, oftewel ervaring dat je hebt. Ik weet dat de baankansen momenteel in de wereld van de vliegtuigpiloten erg klein zijn. Toch las ik een tijd geleden een artikel van NOS dat er in een aantal jaar veel vraag zal zijn naar vliegtuigpiloten. Kan iemand mij hier wat meer over vertellen hoe dat er aan toe gaat bij helikopterpiloten? Hoe groot is de kans dat je een baan weet te vinden? Van wat ik heb begrepen van de informatie die ik heb gevonden is de kans niet erg groot en is het slim om na de opleiding toch nog 1 à 2 jaar flight instructor te zijn in het buitenland om je vlieguren omhoog te werken.


- Ik neem aan dat als je helikopterpiloot wilt worden dat er een aantal dingen voor het beginnen van de opleiding voldoende moeten zijn. Hiervoor is er natuurlijk een selectie die je moet doorstaan om uiteindelijk te mogen beginnen aan de opleiding. Nu heb ik geprobeerd het een en ander te vinden over de selectie bij verschillende bedrijven. Alleen word ik daar niet veel wijzer van, daarom is mijn vraag; Heeft elk bedrijf wel een selectie? Zo ja, wat zijn de selectiecriteria over het algemeen? moet ik bijvoorbeeld een Cambridge Engels diploma hebben voordat ik start met de opleiding? Of moet ik al voldoende kennis hebben over de verschillen in heli's?



- De opleiding om helikopterpiloot te worden is erg duur. Het verschilt natuurlijk waar en bij welk bedrijf je de opleiding doet. Nu vroeg ik mij af of jullie meer weten over het krijgen van de lening bij de bank. Ik ben zelf nog niet langs de bank geweest, dus dat moet ik ook nog even doen. Maar hebben jullie enig idee of banken er nog in mee stemmen of is er een andere manier om al dit geld bij elkaar te krijgen?

Dit waren de vragen voor nu. Ik ga nog even meer onderzoek doen en als er meer vragen zijn laat ik dat spoedig weten. Alvast bedankt allemaal.

Met vriendelijke groet,

Xavier
 
Last edited:
Maak je studie af!

Met dat uit de weg:

Er zijn veel goedkopere mogelijkheden in het buitenland waaronder de VS.
Nederland is erg gelimiteerd in banen in de luchtvaart dus voor een beetje succesvolle carrière zal je waarschijnlijk in het buitenland moeten beginnen voor de eerste jaren.

Als je zelf sponsored bent is de goedkoopste manier de VS.
De regelgeving hier laat toe dat je eerste je CPL fixed wing haalt (250 uur) met daarna een rotor conversie van 50 uur voor een CPL-H.
Nadeel is dat je een weinig rotor uren hebt maar het scheelt je enorm veel geld.
In de VS is een uur instructie op een fixed wing de helft van een uur instructie op rotor.

Kan hier uren over praten over de pro’s en cons maar dit is even een eerste antwoord.


Andere optie:

Maak je studie af!

Zoek een baan en doe je hele opleiding modulair of in Europa of de VS
Ieder jaar haal je een brevet of rating.
Zal je ongeveer 4-5 jaar kosten maar wel schuldenvrij.

3 jaar studie afwerken
5 jaar werken en modulair training
—————
Schuldenvrij klaar met 28 jaar oud.

Maar niemand vind de verstandige weg leuk.
 
Je moet er een typ voor zijn maar via Defensie kun je ‘gratis’ een opleiding tot helivlieger krijgen en de mooiste (vind ik dan) heli’s vliegen. Is dat geen optie?
Je doet vliegervaring op die je nergens anders kunt op doen en je hoeft je geen zorgen te maken over financiering.
 
Maak je studie af!
Dit.

Die paar jaar om je studie af te maken zijn een investering in je hele verdere leven. Wanneer je die investering op jonge leeftijd maakt loopt het dividend in de tonnen over de duur van je carriere.

Als je ervoor kiest om een opleiding in de VS te doen dan kun je in aanmerking komen voor een zogenoemd F-1 visum. Dat stelt je in staat om, na je opleiding, voor de duur van ongeveer een jaar in Amerika te werken als vlieginstrukteur. Je hebt dan de kans om zo'n duizend uur ervaring op te doen als piloot. Daarna ben je dan werkeloos, maar je bent in ieder geval werkeloos met een echt CV en niet alleen maar een opleiding.

Wanneer je het F-1 visum ten volle wilt benutten is het beter om vanaf het begin alleen helikopter vlieglessen te nemen. Dat is duurder dan een mix van fixed-wing en helikopter vlieguren, maar het is absoluut noodzakelijk om een minimaal aantal uren specifieke helikopter ervaring op je CV te hebben om voor je eerste baan als helikopter instrukteur in aanmerking te komen.
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga morgen naar Heliholland om het een een ander te vragen en later deze week richting Rotor en Wings. Wat betreft studie afmaken; ik voel me erg ongelukkig met deze studie en kan niet nog 3 jaar zo door, dus dat heb ik achter me gelaten.
Nogmaals dank voor jullie antwoorden, zo heb ik al een wat breder beeld van hoe en wat. Het kan zijn dat ik later misschien nog met een paar vragen terug kom;)
 
Wat betreft studie afmaken; ik voel me erg ongelukkig met deze studie en kan niet nog 3 jaar zo door, dus dat heb ik achter me gelaten.

Even hard erin, dan heb je de verkeerde studie gekozen.
Maak in elk geval een studie af. Iets luchtvaart gerelateerd of business managent.
Niemand zit te wachten op een (te) laag opgeleide piloot zonder ervaring.
Fixed wing of rotor.
Hoe goed het on de luchtvaart ook gaat er is nooit een tekort aan onervaren instappers

(Laatste spreuk geleend van een andere thread)

Wie denk je gaat je opleiding betalen?
 
Last edited:
De reden dat ik hier nog even door blijf hakken: slechte beslissingen maken in het leven is altijd makkelijker dan de juiste beslissing.
Noem het maar ‘tough love’

Heb je een assesment gedaan voordat je met je studie gestopt bent?
Heb je een First Class medical gedaan voordat je met je studie gestopt bent?

Ik durf te wedden dat het antwoord op allebei de vragen een ‘nee’ zal zijn.

Geen enkele studie of opleiding is voor de hele duur “leuk”.
Een vliegopleiding ook niet.
Zijn dagen, wat zeg ik, weken, dat het een drama is.
Totaal geen vooruitgang en alleen maar tegenslag.
Learning plateau en human factors heet dat.
Ben zelf drie keer bijna met mijn Instrument rating gestopt omdat ik er werkelijk geen touw aan vast kon knopen.

Je eerste paar banen na je opleiding in de luchtvaart zal je niet voor het kiezen maar voor het aannemen hebben.
Vervelend werk voor een slechte werkgever.
Je zal er doorheen moeten bijten voor de volgende stap.
Sommige mensen werken een carrière lang in een baan die ze niet bevalt.
Omdat ze verplichtingen hebben, bv een gezin.

Zo snel opgeven in een studie is geen goed begin.
Er gaat er in dit stadium niet om wat leuk is maar wat verstandig is.
Laat in elk geval je ouders hier niet financieel voor opdraaien.
Zeker de helft hier heeft zich zelf door een vliegopleiding heengeploeterd.

Nogmaals: je kan op je 28e schuldenvrij klaar zijn
 
Last edited:
Nog even een kleine aanvulling op het pleitbetoog van Europe-American:

Hoewel ik met veel plezier al ruim twintig jaar helikopter piloot ben, is er een aspect van het beroep dat me soms tegenvalt, en dat ik mij van tevoren niet genoeg had gerealiseerd: het carrieretraject van een helikopter piloot is geen stijgende lijn maar een vlakke lijn.

Wat ik daarmee bedoel: je doet je hele carriere lang ongeveer hetzelfde. Natuurlijk, de helikopter wordt iets groter en het salaris verbetert een beetje, maar in essentie zit ik al twintig jaar lang op hetzelfde stoeltje achter hetzelfde raampje.

Ik ben pas gaan vliegen rond mijn 27ste, na jarenlang allerlei andere dingen gedaan te hebben. En gelukkig maar. Ik moet er niet aan denken dat ik al vanaf mijn achtiende piloot was geweest.

Je hebt nog alle tijd om helikopters te vliegen. Werkgevers nemen je gerust aan als je iets ouder bent; veel piloten beginnen hun carriere pas op wat latere leeftijd.

Gebruik je jonge jaren om iets te studeren dat je een echt carriere perspectief geeft. Als je werktuigbouwkunde niet leuk vindt, doe dan een studie op een vlak waar veel vraag naar is. Computers of weetikveelwat.

Het is, zoals ik al eerder aangaf, een investering in jezelf. En net als andere investeringen is het effect cummulatief: Hoe eerder je de investering doet, hoe langer je de vruchten ervan plukt.
 
@rotorusa

GleefulAgonizingCygnet-max-1mb.gif
 
En hier in D, maar ik denk ook in bijna de hele EASA, hebben H-piloten een pensioengat van heb ik jou daar. Vanaf 60 jaar geen single pilot commercial meer, dan moet je in de meeste landen nog heel wat jaartjes overbruggen met een ander inkomen. Dus leer beter maar een beroep voordat je eraan begint.
 
Nog als laatste.....;)
Banen als piloot in NL zijn sowieso beperkt, fixed wing of heli.
Kennis van mij met pakweg 6-8 jaar werkervaring op een heli is net uitgeweken
naar Duitsland voor werk.
Je zal dus zeker bereidt moeten zijn je carrière in het buitenland door te vliegen.
Europa zeker en waarschijnlijk buiten Europa.
Midden Oosten of Afrika in de offshore.
Vergeet niet, heli werk is heel specifiek:
Search & Rescue, offshore, petrochemische industrie en VIP.
Heb je het meeste wel mee gehad.
 
Ik neem aan dat je als FI Rotary toch gewoon na je 60ste mag blijven les geven ?
Zolang je maar een valid and current medical hebt uiteraard.

Ger
 
Why not, life actually starts after your sixty...
What else can you do..?
Zonder gijn, ik ben 62, geef les fixed wing, en geniet van het feit dat ik met de coopertest nog steeds 2700 meter loop...
Its just the way how you wanne live your life..
Greetz,
Ger
 
Haha Ger, ik bewonder je levenskracht! Ik wordt volgend jaar vijftig en kijk er nu al naar uit om op m'n zestigste lekker op het strand in Mexico te liggen!
 
Back
Top