Ok ergens praten we langs elkaar heen....
Die £800,- netto per maand vind ik ook schandalig. Helemaal in de UK. Er is een ontzettend groot gat tussen de verschillende groepen Cabin Crew. Het grootste is tussen LHR WW en LGW.
Ze doen beide dezelfde service, maar dankzij BASSA (die alleen geintereseert is in LHR WW oude contract) verdienen LGW Crew peanuts, maar verwachten nu wel de steun van LGW.
Als BASSA eens verder gekeken had dan hun neus lang was had je het al lang kunnen zien aankomen.
Ook halen vele LHR WW & EF crew hun neus op tegen o.a. LGW crew en verzinnen dingen zoals: dat passagiers nou eenmaal een veel slechtere service krijgen door niet LHR crew... Is dus niet waar... (nu is het de LGW crew en later word het de "new fleet" crew.
LGW doet precies dezelfde service op een 777 met 10 crew dan LHR met 12-13 crew. Dus we hoeven het helemaal niet over hun salaris te hebben, want daar gaat het (ook voor BA) niet over. Het gaat om productie verbetering voor de LHR crew. Lever je ook geen geld in..
BASSA ziet alleen liever financiele tegemoetkomingen, ipv productie...
NEXT
Als jij het hebt over gelijke monniken gelijke kappen
Maar nogmaals alle maatregelen ten spijt. Als A moet inleveren dan B ook en wel naar rato. Leading by example heet dat geloof ik.
Het gaat om market-rate = kosten vs productiviteit (kosten is loon & pensioen)
WW is een market-rate CEO (feit)
Flight Crew zijn market rate (feit) helemaal diegene zoals Kermit op het nieuwe pensioen.
Engineers zijn market rate (feit)
LHR WW & EF Cabin Crew zijn bijna 3x market-rate (feit)
Ja dan kan je toch wel inzien waar de klappen gaan vallen toch??
Het pensioen voor de cc is meen ik ook niet bepaald genereus.
WTF ?
een CSD nu met NAPS pensioen kan op meer rekenen dat Kermit die op zn 60ste met pensioen kan.
Ik heb een beter idee : BA/ KLM enz gaat vliegopleiding betalen en gaat FC daarna een significant lager salaris betalen. Zo de vluchten indelen dat het net binnen de werktijdenregels past. Net een salaris dat afdoende is en een pensioentje op 55 jaar.
Weer met alle respect Folberts, maar waar ben jij geweest de afgelopen jaren... Dit is al jaren aan de gang ???
BA; je betaald je eigen opleiding. Als lowtimer begin je nog steeds op het verlaagde Cadet salaris en je krijgt een nieuw k*t pensioen.
KLM; je betaald je eigen opleiding. Je moet 17.000 euro betalen voor je KLM MCC. En het begin salaris bij de KLM is ook vrij laag.
Ps als je deze situatie weerspiegelt op BA cabin crew... Dan zie je dat BASSA's oplossing altijd is geweest: Zolang wij ons contract mogen houden verlagen we alle contracten voor new joiners en zorgen we zo voor de kosten besparing...
BALPA's insteek is altijd geweest: een voor allen en allen voor een... Wij stonden op voor elkaar.. (met uitzondering van het nieuwe pensioen dat company wide is geintroduceert en wij (BALPA) steken hebben laten vallen)
En hebben alle problemen gezamelijk als 1 groep opgelost en als 1 groep de klappen hebben opgevangen en niet dmv de toekomstige new joiners inferieure contracten.
De vraag is: Will BASSA kill the goose that lays the golden eggs ?? Of doen ze net als BALPA en onderhandelen over hun toekomst... IK VREES HET ERGSTE !!