Onbetaald werken bij BA

Net terug van een ritje station om mijn aanstaande op de trein naar Schiphol te brengen ;) Ik zal, los van mogelijke persoonlijke belangen, proberen zo objectief mogelijk te blijven.

Is een groot verschil in beloning tussen de verschillende crews de schuld van de crews? Volgens mij bepalen die niet de salarissen. Ik heb de indruk dat je dat niet rechtvaardig vind. Ik ook niet, maar is dat een reden om daarom alle crews maar onder te betalen? Als iedereen arm het devies is dan heb ik wel een stemadvies voor je …. :grijns:

In theorie lijkt het concept productiviteit vs kosten een mooie graadmeter, maar productiviteit is een vrij rekbaar begrip en dus kan je in de praktijk elke case bewijzen die je wilt.

Ik heb volgens mij niet gezegd dat een maatschappij de vliegopleiding betaalt, ik laat slechts een ballonnetje op. Food for thought zouden ze aan jouw kant van het kanaal zeggen. Ik dacht publiekelijk even na over een methode hoe men structureel op bijv. fc nog extra kan besparen. Het was maar een ideetje. Misschien kom ik later nog op andere goede ideeën. :grijns:

Het doel van mijn ballonnetje echter is dat ik weinigen ken die het acceptabel vinden om significant in te moeten leveren op structurele basis. Ik vermoed jij ook niet. Ik denk dat dat voor niemand bij welk bedrijf acceptabel zou zijn. Ik begrijp best dat duur betaalde krachten een interessante optie zijn om op te besparen, maar ik wil de redelijkheid daarvan in twijfel trekken.

Ik weet dat er begrip is voor het snijden in kosten en het verhogen van de productiviteit. Ik ben er van overtuigd dat de door jou genoemde partijen net zo graag willen dat BA weer een rendabele maatschappij wordt als jij.
Maar de reden van mijn post was dat ik vind dat de grote roerganger niet het goede voorbeeld geeft en dat ik als CEO wellicht andere strategische keuzes zou maken. Eigenlijk was dat alles.
Het inleveren van een maandsalaris op een dergelijke beloning (excl. mogelijke bonussen) is mijns inziens PR-wise een aardige geste maar helaas niet meer dan dat. Het draagt niet bij aan het structureel oplossen van het probleem.

Ik vind BA een fantastische maatschappij en ik hoop dat mijnheer Walsh in staat is het tij ten goede te keren en dat daarbij recht wordt gedaan aan een ieders belang en met je welnemen laat ik het hierbij.
 
Last edited:
BA must be part of ONEWORLD!!!
Leuke discussie jongens. F$%# PM.
Laat ons ook aub meegenieten.

Groeten van jullie happy neighbourhood oneworld partner.

Als je wat afkortingen en namen zou veranderen zou deze discussie prima passen op het Azie/CX forum.
 
Yep,
alleen jammer dat ik zijdelings zelf bij het ongeluk betrokken ben.:eek:
 
Het is een zware tijd voor velen en helaas is de luchtvaartindustrie tamelijk cyclisch, dus daar komt de klap hard aan.

Zijdelings ... Je maakt me nieuwsgierig.
 
Ik ben ook member of oneworld. Heb ook al 3 weken onbetaald verlof op moeten nemen en een groot risico genomen door een slechter contract af te wijzen.
M.a.w. ik heb m'n kop boven het maaiveld uitgestoken. Ik laat wel weten wanneer die er afgechopped wordt.
Waarschijnlijk heb ik dan NOG meer tijd om de hele dag op airwork te posten.
 
Maar de reden van mijn post was dat ik vind dat de grote roerganger niet het goede voorbeeld geeft en dat ik als CEO wellicht andere strategische keuzes zou maken. Eigenlijk was dat alles.

Feit blijft dat WW dit jaar door 1 maand in te leveren zichzelf een 8% salarisverlaging heeft gegeven da's meer dan wij hebben gekregen.
Ik ben met Buzzer eens dat we in zeer zwaar weer zitten en dat de tijd is gekomen om hier en daar aan wat T&C's te schaven. Met BALPA zijn ze rond en met Engineering is ook een deal gemaakt. CC (BASSA) zijn de volgende en dan bedoel ik idd niet LGW CC want hun contracten zijn idd al schandalig laag.

Dat FC fel is tov CC komt denk ik omdat BASSA in het verleden altijd hun hakken in het zand hebben gezet om hun achterhaalde contracten te beschermen terwijl BALPA zich over het algemeen als een redelijke onderhandelingspartner hebben opgesteld.

Het wordt iig een interessant maandje......
 
Goedemorgen allemaal,

Ik vind dit een interessante case (als buitenstaander = KLM'er) Een grote speler als BA heeft dezelfde problemen als AF-KLM, alleen is een gelijke oplossing (als dat het al is) niet mogelijk door culturele, wettelijke en maatschappelijke verschillen.

Nu zie ik bij KLM ook dat men zich elk jaar (ook in goede jaren) focust op cost reduction. Dit gebeurt dan naast het streven om de revenue te verhogen.
In mijn ogen komt KLM en BA (en eigenlijk elk ander bedrijf) een keer bij een punt dat er niet veel meer kosten valt te besparen (naderen van de asymptoot), er blijven altijd kosten over omdat dingen nu eenmaal geld kosten.

In mijn ogen was het al wachten wanneer het salaris aan bod zou komen...deze crisis is voor veel bedrijven juist een uitkomst om hiermee aan de slag te gaan.
Nu vind ik dat je met salaris kunt gaan gochelen als er voldoende buffer is gecreëerd. Zoals al wordt gezegd: 800,- pounds p.maand is schrikbarend weinig (mijn vrouw is 1-bander bij KLM en zij houd elke maand zo'n 1800 euro netto over).

Het salaris van een vlieger is niet alleen gebaseerd op de hoge opleidingskosten,
maar wel een beetje en daarnaast betaalt men meer belasting als men meer gaat verdienen, je hebt minder of geen recht op kortingen van de staat (kinderopvang, zorgtoeslag, huurtoeslag, etc) onder het mom de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten. De kans om medisch afgewezen te worden en de daarbij financiële consequentie is groter dan bij een ander beroep...na ja, dit hoef ik niet allemaal uit te diepen.
Iedereen stelt zich in op een bepaald salaris, als men hier 6% vanaf wilt halen zal dit geleidelijk moeten gebeuren door bijvoorbeeld te komende jaren geen loonsverhoging toe te passen, dan doet inflatie haar werk wel.

Wij gaan o.a. host spelen in onze business lounges (is toch lekker rustig van- wege de crisis ;) ) om kosten te besparen, bij BA gaat men tijdelijk onbetaald werk doen. Zo doet elk bedrijf wat ie kan, maar ik kan er niets aan doen dat mij het gevoel bekruipt dat men die "overbetaalde pilootjes" maar eens flink gaat uitknijpen, nu het een legitiem middel lijkt...want het is crisis in de moeilijke periode van deze crisistijd en dat betekend dat we heel duur geld kosten, financieel gezien dan qua geld:1855:

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een maatschappij niet alles onder deze noemer kan wegschrijven. Gooi er maar een hoop overhead uit, want met directe productie verdien je je geld, laat het hele MT zichzelf een jaar onbetaald verlof geven, moet je kijken hoe snel ze hun targets voor kostenbesparing binnenhalen :biertje:
 
Hey Jockey, helemaal mee eens,

maar ik kan er niets aan doen dat mij het gevoel bekruipt dat men die "overbetaalde pilootjes" maar eens flink gaat uitknijpen

Gelukkig deze keer (ipv van wat ze eigenlijk altijd doen: dezelfde kostenbesparing % voor elke groep) bij BA hebben ze gekeken naar hoe de individuele groepen het moesten doen.

Dus voor ons vliegers viel het nog mee (zelfs met 6% paycut). Onze target was het flight ops budget gelijk houden over de komende 2 jaar.

Cabin Crew targets zijn veel hoger omdat, zoals ik al zei, zij bijna op 3x market rate zitten (LHR iig).

Echter is dit voor ons slechts de eerste ronde. Omdat we nog geen echt overschot hebben aan vliegers. Dit zit er wel aan te komen in de komende paar maanden (8 744 en 8 757 aan de grond). En ipv van ontslagen wil BALPA (TERECHT !!) iedereen de lasten dragen (unpaid leave) en zo ontslagen voorkomen.

Dan in het najaar komt BA richting het pensioen (aangezien ze net de 3? jarigen evaluatie gedaan hebben) en er waarschijnlijk een mega-gat zit.

Dus het is idd nog lang niet over...
 
Back
Top