Onbetaald werken bij BA

Heeft de baas ook al aangeboden de andere maanden z'n salaris wat te verlagen? Ik vind het persoonlijk namelijk wel heel erg veel wat hij verdient, helemaal als het al zo slecht gaat met de maatschappij.
 
Willie Walsh heeft al wat foutjes op zijn naam staan zoals T5, boetes voor prijs fixing. Toch zijn bonus gekregen. Nu bij rest personeel, waaronder cabin crew, vragen om permanente paycut om zelf een maandje in te leveren van een salaris van GBP 700000+.

Met het huidige aannamebeleid kan hij maar beter de ambities voor een premium carrier laten varen.

Ontslagen managers als consultant terug huren.....

Kijk eens naar Air Lingus en dan weten we hoe succesvol hij al was.

Mijn vriend zal het niet worden!
 
Folberts.... hmmm hoe kan ik dit met het meeste respect zeggen..

Ik weet dat jij een relatie hebt met een BA stess (netzoals ik) alleen is die van jou volgens mij WW of niet ;) die van mij LGW

Dan weet jij ook dat binnen ons bedrijf er een aantal contracten zijn die gewoon niet realistisch zijn en uit de jaren 70 komen.

Met het huidige aannamebeleid kan hij maar beter de ambities voor een premium carrier laten varen.
Ik weet niet wat je precies bedoelt met deze "beladen" statement, maar dit is al langer door de wat meer senioordere Ccrew (lees WW LHR) gespuit..

Het aanname beleid is prima als eerste hand maak ik dat mee als Capt. Op LGW met nieuwe vooral jonge enthousiaste crew. LGW longhaul loopt prima met een goede service voor een fractie van de prijs op LHR.

LHR is goed en het OVERGROOTSTE deel van de LHR WW crew zijn uitstekend, echter de agreements die zij hebben met BA zijn gewoon niet meer van deze tijd. Netzoals sommige groundstaff... Vaak omdat BASSA weigert te evolueren met de tijd.

Ik moet ook toegeven dat wij als piloten er maar weinig nog hebben, het meeste hebben wij al opgegeven en met de nieuwe overeenkomst weer een aantal + een permanente paycut van (voor mij) ongeveer 6%

Heb jij de sneeuw disruption meegemaakt deze winter... 747s vast op Prestwick, Glasgow etc.. En BASSA (lees vaak NIET de crew !!) staat op de 2 local nights voor de crew :( :( ....

Mijn grootste probleem is met BASSA en niet de crew... BASSA is zijn eigen ondergang aangegaan door zoals ik zei niet te evolueren. Wat BASSA in het verleden heeft gedaan is het aangaan van inferieure contracten voor nieuwe crew en dan vaak alleen opkomen voor de oude contracten.

Vraag maar eens op LGW hoe daarover gedacht word.

Zoals ik al zei BASSA heeft zijn kop te lang in het zand gestoken en nu kunnen ze de realiteit niet aan.....

Een groot deel van de crew gelooft nog steeds deze crisis alleen word aangegrepen om de agreements te veranderen en zo te drukken... De realiteit is, dat als dat niet lukt de Financiele instituten (lees banken) niet genoeg vertrouwen hebben in BA om de lening(en) aan te vragen die nodig zijn om nog DIT FISCALE JAAR TE OVERLEVEN !!!!!

Het feit is dat er een aanzienlijk (30-50%) risico is dat BA dit fiscale jaar nog over de kop gaat. En sneller als bepaalde groepen besluiten te staken...

Omdat ons businessmodel (premium service) van de aardbodem is verdwenen, dankzij de ondergan van een hoop grote banken. Inclusief een groot deel van onze premium corporate customers...

Een paar van je statements:
de ambities voor een premium carrier laten varen.

IS PRECIES WAT HIJ WIL EN MOET DOEN !!! Premium is dood en komt ook niet meer terug zoals het ooit was (niet in de komende 5-10 jaar).. FACT. Onze kisten zijn in de verkeerde config voor deze crisis... We hebben kleinere premium cabins nodig en veel grotere economy on dat kleine beetje geld te verdienen.

Ontslagen managers als consultant terug huren.....

Is briliant ! miljoenen keren goedkoper dan ze aan te houden in vaste dienst.

Conclusie: Ik heb het grootste respect voor (al) onze cabin crew en ze doen een hele goede job !!! Maar BASSA is zo nalatig (bijna crimineel) in het informeren en evolueren dat BA nu onder Mr Walsh grote veranderingen willen zien...

Wanneer ik zeg BASSA nalatig, BA (IFS management) is net zo erg geweest om het maar te tolereren...

Zoals ik al zei en ik weet dat het misschien niet zo overkomt, maar ben helemaal niet anti- cabin crew zeer pro zou ik zelfs zeggen... meer anti BASSA
 
Last edited:
Buzzer,

Wat betreft mijn relatie met een BA jufrouw ben ik het met je eens, voor het overige niet helemaal.

Het wordt een lange discussie die ik mn ivm de tijd even laat voor wat het is. Ik beperk me tot het volgende :

Als je geen premium levert dan wordt je een commodity en is op prijs concurreren lastig want morgen is iemand anders weer de goedkoopste en daar win je als onderneming op lange termijn niet mee. Je holt de marge uit.

Dat doet niets af aan het feit dat je niet van A kan vragen om permanent je salaris te verlagen om jezelf te blijven betalen alsof er niets aan de hand is. Ik stem geen SP, maar dat vind ik inconsequent.

Waar ik de meeste moeite mee heb is het meten met twee maten.
 
Folberts ik kijk uit naar de discussie / jouw vol antwoord :D

Mijn grootste probleem is dat BA in zeeeer zwaar weer zit, en velen dit niet kunnen / willen zien.

Daarentegen heeft BA ook een probleem met het communiceren hiervan. Catch 22; je kan bijna niet zeggen hoe slecht het gaat omdat het publiek dan niet meer boekt (want wie wil dat risico lopen) en je moet / wil het graag zeggen omdat anders het personeel het niet inziet.

Ik weet trouwens niet of we het over hetzelfde hebben als we het over premium hebben..

Ik / BA bedoelt First en Club class. Het punt is dat we niet meer dezelfde yield hebben voor deze classen dat vroeger (voor de crisis) toen de bankieren een fully flex club ticket boekten naar JFK voor GBP 4500... nu betaal ze voor dit ticket GBP 1100 en krijgen ze ook nog 2for1.

Ik wacht ;)

p.s. over Willy Walsh: Ik ben ervan overtuigd dat hij de man for the job is ! Ben ik zijn fan? Nee... Heb net een 6% pay cut achter de kiezen en hij heeft BALPA ook een paar keer te grazen gehad (Openskies)..

Een paar feiten over Willy en zijn betaling. Voor een FTSE 100 CEO heeft hij een matig inkomen (een gemiddeld inkomen met zn 150% Basic Pay Bonus).. Dus het feit dat hij 1 maand opgeeft + zn bonus betekent dat hij VEEL minder verdient dan zn collega FTSE100 CEO's...

Als we dat dan gaan benchmarken met Piloten / Cabin Crew / Ground Staff zie je dat Piloten gemiddeld tot duur zijn (Duur alleen vanwege het goede pensioen, maar £/hr pay goedkoop vergeleken met KLM / AF / LH)

BA Cabin Crew verdienen gemiddeld 3x zoveel als hun collegas bij Virgin (2e duurste in UK) (CAA data)

Groundstaff ook duur...

pps
Willie Walsh heeft al wat foutjes op zijn naam staan zoals T5, boetes voor prijs fixing. Toch zijn bonus gekregen
Is niet waar.. Hij heeft naar mijn weten al 2 jaar geen bonus gehad / geaccepteerd !
 
Last edited:
Laten we beginnen met de overeenkomst : Als ik premium noem dan bedoel ik net als jij club en first.

Ik ben van mening dat als BA hetzelfde levert als de rest dat het op lange termijn moeilijk wordt om geld te verdienen. Immers het onderscheidende vermogen is er niet meer, dus waarom zou men dan niet bij maatschappij X boeken die goedkoper is?

Ik ben het met je eens dat iedereen een bijdrage moet leveren aan een oplossing. Maar gelijke monniken, gelijke kappen.

Ik zou de krantarchieven er nog eens goed op naslaan! ;)

Algemeen : Voor wanbeleid is elke Euro (vertrekpremie) te veel :)
 
Last edited:
dus waarom zou men dan niet bij maatschappij X boeken die goedkoper is?

En welke is dat dan? ;) Vaak is BA de goedkoopste vanuit de UK:
An investigation by a financial advice website has found that additional costs on a trip for two to Venice meant Ryanair was £54 more expensive than British Airways.

Alison Hunt, on the Lovemoney.com site: said: “The price may look cheap but with hidden baggage charges and other fees, budget airline flights can end up costing far more than you bargained for.”

She found that the initial cost of flights with BA were £64 per person for the outward journey, and £77 return in Euro Traveller from Gatwick, so the total cost including taxes, fees and charges came to £285. At first glance Ryanair flights from Stansted to Venice Treviso with Ryanair were just £9.99 each way.

Too good to be true? Alison says: “Unfortunately, things are not so simple. You’ll have to work your way through Ryanair’s minefield of fees and charges before you can see your true flight price.”

And with the extra fees added, she goes on: “Comparing like for like, if you were to fly with Ryanair, check into the hold just one piece of luggage (£20 in fees, both ways) weighing 23kg (another £120 due to the expensive restrictions Ryanair places on heavy luggage), pay by non-VISA Electron debit card (£20) and spend £8 each on sandwiches and drinks on each flight (£32) you could be looking at a grand total of £349.06 - £64 more than BA. Eek! Whatever happened to that lovely, £9.99 one-way flight we liked so much?”

She adds: “All in all, it pays to read the small print before believing any budget airline's hype as flights are rarely as cheap as they're made out to be.

“It's often worth just checking how much it would cost to travel by a main carrier - you may just be surprised.”

Ik zou de krantarchieven er nog eens goed op naslaan!

Zoals jij wel weet zijn kranten vaak schaars met de waarheid en overtollig met sensatie (zeker in de UK...) Als je wilt weten wat Willy verdient moet je hier (annual reports) zijn die liegen niet

Voor het jaar 2008-2009 heeft Willy Walsh geen bonus gehad / genomen (pagina 70)
Ook 2007-2008 geen bonus (weer pagina 70)

Algemeen : Voor wanbeleid is elke Euro (vertrekpremie) te veel

Absoluut :) maar met de kanttekening dat wanneer je zegt:
Ontslagen managers als consultant terug huren
Deze managers waren niet ontslagen (en al helemaal niet voor wanbeleid), dit was voluntary redundancy om het aantal managers terug te schroeven.

De managers die ontslagen waren mbt T5 en prijs fixing hebben volgens mij geen premie gehad... (alleen diegene voor prijs fixing hebben legal support gehad)

Zoals je ziet zijn er een hele hoop onwaarheden, veel van deze worden door BASSA de wereld ingeholpen.. Kijk maar eens hoe vaak ze hun leden vertellen hoe makkelijk de piloten er atijd vanaf komen.
 
Last edited:
Hey Folberts, ik probeer alleen wat waarheden in de equation te gooien.. ;)

Je hebt het hier wel weer over SKY media. In de tijd van deze 5% salaris stijging hebben wij (piloten) 4.6% gehad (dus niet zoveel minder). Cabin Crew weet ik niet....

Zoals ik al zei inclusief zijn maximale 150% bonus (die hij al 2 jaar niet geaccepteerd gekregen heeft) verdient hij ongeveer als gemiddeld voor een CEO in een FTSE 100 company. Zonder die bonus dus aanzienlijk slechter.

Over maar helemaal niet over Keith Williams te spreken, inclusief zijn bonus is hij een van de slechtst betaalde CFO in de FTSE100....

OM HET OM TE DRAAIEN:

BA Piloten en Cabin Crew verdienen market-rate of hoger als vol salaris (geen performance element).

BA CEO moet zn volle bonus (performance element) krijgen om market-rate te verdienen.

Ik weet wel welk systeem ik liever heb !!!




Het is de engelse media die zoals gewoonlijk de waarheid helemaal laat liggen..


Over principiele man.. zoals ik al zei ben zeker niet een fan van hem, echter ben ik wel overtuigd dat hij ons (BA) door deze crisis kan leiden (itt Edington & Ayling)
 
Last edited:
Ik sta altijd open voor argumenten. :)

Ik zie als oud-marketeer geen toegevoegde waarde in me too producten. Ik weet dat er heel veel gemotiveerde cabin crew leden in de problemen komen door de voorgestelde maatregelen en ik zou een andere lange termijn strategie wat betreft positionering voorstaan.

Door de kosten meer te drukken dan je omzet kan je de winst op korte termijn verhogen, maar als het merk BA daarna is uitgehold dan heb je een groter probleem, maar de vogel is dan al weer gevlogen.

Een persoon die First class reist wenst denk ik niet door een figuur te worden geholpen die meer geinteresseerd lijkt in zijn Sun kruiswoordpuzzel dan in de client die X1000 GBP betaalt. "What's up mate" was denk ik de nekslag voor customer loyalty ik in dit geval.

Bonussen op korte termijn verhelpen een lange termijn probleem helaas niet. Daar heb ik principieel wel problemen mee. ;)
 
Last edited:
Een persoon die First class reist wenst denk ik niet door een figuur te worden geholpen die meer geinteresseert lijkt in zijn Sun kruiswoordpuzzel dan in de client die X1000 GBP betaalt. "What's up mate" was denk ik de nekslag voor customer loyalty ik in dit geval.

Met alle respect FOLBERTS, maar dit argument heb ik keer op keer gehoord van LHR WW crew en is volledig ongebaseerd !! Ik heb zowel Club als First vanuit LGW en LHR gereisd en gewerkt op LGW & LHR Longhaul vluchten... Dit argument is typisch BASSA argument.

Omgekeerd kan je ook zeggen dat ik liever door een enthousiaste jonge LGW crew wordt bedient dan een "oude soms te lang in het beroep zijnde, alleen op hun 2hr break (op een korte JFK) vooruitkijkende" LHR crew....

Beide zijn cliches die grotendeels niet waar zijn.. En dit soort argumenten kan ik ECHT heel chagerijnig ;) op worden, want dit is het typische BASSA wanhoop argument...

Spreek jij uit ervaring met dit argument?
 
Ik zie als oud-marketeer geen toegevoegde waarde in me too producten.
Maar wat is het nut om 50% van je cabin oppervlakte in premium cabin te hebben terwijl je er geen geld mee verdient en zelfs alleen maar verliest. Je kan Marketing tot je een ons weegt, maar als de hele markt op zn gat ligt dan doe je daar niets aan... Als indicatie grote corporate customers waren RBS, Lehmans en zo nog een groot aantal... Die zitten echt niet meer in First / Club.

Ik weet dat er heel veel gemotiveerde cabin crew leden in de problemen komen door de voorgestelde maatregelen
Dat zie ik ook niet graag.. (met een jonge familie kan ik die 6% ook niet makkelijk aan)

Ik geloof wel dat BA het grootste deel van de Cabin Crew savings wil zien in efficienties... Dwz harder werken, minder crew... (geen enkele Airline heeft zoveel supervisory crew als BA... 3 pursers en 1 Cabin Service Director op Longhaul) (net zoals wij net op een aantal vluchten de 4e piloot hebben opgegeven)

En niet zoals BASSA graag wou dmw van een pay-freeze / cut.. (maar ik moet toegeven dat ik niet helemaal op de hoogte ben van de meest recente ontwikkelingen)

Ok zo ff naar BCN op en neer met
een figuur te worden geholpen die meer geinteresseert lijkt in zijn Sun kruiswoordpuzzel
;). Ik check vanavond laat wel weer...
 
Je raad het al : Dat ben ik niet met je eens. :)
Het heeft niets met Bassa te maken. Als jij in een restaurant E 100+ voor een couvert betaalt dan wil je graag netjes worden geholpen. De statistiek leert de meeste mensen wel in ieder geval. ;)

Ik durf te beweren dat de bronnen waar ik over beschik betrouwbaar zijn en dat er aan de loyaliteit aan BA niet getwijfeld behoeft te worden. Integendeel!

Maar als jij jouw bedrijf wil helpen dan stel ik het volgende voor : Ook de flight crew levert permanent een groot deel van het salaris inlevert om Willie's targets te halen! Ook als het weer goed gaat met BA behoudt de FC het verlaagde salaris. Geen verhogingen meer, alles flink uitgemolken, Basta! ;) Of zoals Wouter zou zeggen de breedste schouders dragen de zwaarste lasten.

Ik zou met name in ondersteuning snijden en niet in core business. Het product is service en efficient van A naar B. Een dienst die wordt verleend door fc, cc bagagepersoneel. Kantoren zijn overhead. Daar moet je dus een slag maken. Als de grote roerganger vandaag de zak krijgt dan draait het bedrijf gewoon door. Als de baas HRM opstapt idem. Als bagageafhandelaars gaan staken dan heb je pas echt een probleem.

Voor de rest moeten we denk ik deze discussie maar via PM voortzetten.

Als reply op deel 2 : Ik ken jou niet dus trek ik jouw capaciteiten als vlieger niet in twijfel, maar als de teneur wordt dat ik kan marketen tot ik een ons weeg dan kunnen we het er beter bij laten.

Ik stel dat een commodity/ een me too product altijd in een prijzenslag zal zijn gewikkeld en dat het lastig is om daarmee op lange termijn een boterham te verdienen. Dat kan, maar dan moet je gaan werken zoals Ryanair en Easy. Niets mis mee, maar een ander concept. Die zijn er al, dus als ik BA was zou ik daar niet voor kiezen.

Statistisch lijkt het me niet waarschijnlijk dat alle media in de UK onjuist zouden zijn geinformeerd.
 
Last edited:
Heb nog ff 5 minuten :)

Als jij in een restaurant E 100+ voor een couvert betaalt dan wil je graag netjes worden geholpen. De statistiek leert de meeste mensen wel in ieder geval.

Klopt, maar gebeurt dit dan niet in BA?. LGW longhaul is goedkoper met exact dezelfde service als LHR longhaul in mijn ervaring.... Gemiddeld loon voor main crew LGW GBP 800,- netto per maand, LHR main crew WW GBP 2000+ per maand. LGW 777 10 crew, LHR 777 12-13 crew

Maar als jij jouw bedrijf wil helpen dan stel ik het volgende voor : Ook de flight crew levert permanent een groot deel van het salaris inlevert om Willie's targets te halen! Ook als het weer goed gaat met BA behoudt de FC het verlaagde salaris. Geen verhogingen meer, alles flink uitgemolken, Basta!

Ja en wat heeft BALPA net geaccepteerd ?? een permanente pay-cut (voor mij zo'n 6%) + harder werken + minder flight crew op longhaul

Zoals ik al zei: het is niet alleen Cabin Crew..... ALLE afdelingen moesten hun targets halen en inleveren....

PM klinkt goed :)
 
Voor 6% zou denk ik de vlag uitgaan.

Ik begrijp dat het niet leuk is dat A meer krijgt dan B.
Als jij het aanvaardbaar vind dat iemand die permanente jet lag heeft GBP 800 netto verdient, ook goed. Maar ik vind het absurd!

Ik heb een beter idee : BA/ KLM enz gaat vliegopleiding betalen en gaat FC daarna een significant lager salaris betalen. Zo de vluchten indelen dat het net binnen de werktijdenregels past. Net een salaris dat afdoende is en een pensioentje op 55 jaar.

Ik denk dat wereld te klein zou zijn. :)

Maar nogmaals alle maatregelen ten spijt. Als A moet inleveren dan B ook en wel naar rato. Leading by example heet dat geloof ik. Daarvaan is bij veel bedrijven helaas geen sprake.
 
Luister eens, ik vlieg richting de 800 uur per jaar, ik mag pas met 60 met pensioen en idd met een laag k*t pensioen. Zover is het allang vriend....
Tijd voor met name de LHR CC om eens een flinke scheut water bij de wijn te doen. Wat ik zo om me heen hoor hoeven de CC dit keer niet op veel sympathie te rekenen bij de FC. BASSA moet idd een keer hun kop uit het zand trekken.
 
Volgens mij luister ik al heel lang, maar voor de goede orde, wij hebben elkaar meen ik niet eerder ontmoet dus ik vind de term vriend wel heel amicaal! :biertje:

Ik geloof niet dat ik heb gezegd dat cc geen water bij de wijn hoeft te doen. Het pensioen voor de cc is meen ik ook niet bepaald genereus.
Ik heb gezegd dat er met één maat moet worden gemeten en dat voor een CEO geen uitzondering moet worden gemaakt. Een maand is op het gemiddelde ceo salaris een fooi, los van de mogelijke toekomstige bonussen.

Voorts vind ik dat niemand permanent een jet lag moet hebben voor E 800 per maand. Maar in onze mooie democratie respecteer ik een andere mening.

Heb overigens wel eens de indruk dat de fc altijd erg fel is op de cc. Hoe komt dat nu toch?

Als het vandaag de cc dan is het morgen weer een ander groepje. In Rome zeiden de gladiatoren al "vandaag ik morgen gij ..." Ik zou dus liever allen een lijn trekken. Machiavelli : Verdeel en heers...
 
Ok ergens praten we langs elkaar heen....

Die £800,- netto per maand vind ik ook schandalig. Helemaal in de UK. Er is een ontzettend groot gat tussen de verschillende groepen Cabin Crew. Het grootste is tussen LHR WW en LGW.

Ze doen beide dezelfde service, maar dankzij BASSA (die alleen geintereseert is in LHR WW oude contract) verdienen LGW Crew peanuts, maar verwachten nu wel de steun van LGW.

Als BASSA eens verder gekeken had dan hun neus lang was had je het al lang kunnen zien aankomen.

Ook halen vele LHR WW & EF crew hun neus op tegen o.a. LGW crew en verzinnen dingen zoals: dat passagiers nou eenmaal een veel slechtere service krijgen door niet LHR crew... Is dus niet waar... (nu is het de LGW crew en later word het de "new fleet" crew.

LGW doet precies dezelfde service op een 777 met 10 crew dan LHR met 12-13 crew. Dus we hoeven het helemaal niet over hun salaris te hebben, want daar gaat het (ook voor BA) niet over. Het gaat om productie verbetering voor de LHR crew. Lever je ook geen geld in..

BASSA ziet alleen liever financiele tegemoetkomingen, ipv productie...

NEXT ;)

Als jij het hebt over gelijke monniken gelijke kappen
Maar nogmaals alle maatregelen ten spijt. Als A moet inleveren dan B ook en wel naar rato. Leading by example heet dat geloof ik.

Het gaat om market-rate = kosten vs productiviteit (kosten is loon & pensioen)

WW is een market-rate CEO (feit)
Flight Crew zijn market rate (feit) helemaal diegene zoals Kermit op het nieuwe pensioen.
Engineers zijn market rate (feit)
LHR WW & EF Cabin Crew zijn bijna 3x market-rate (feit)

Ja dan kan je toch wel inzien waar de klappen gaan vallen toch??

Het pensioen voor de cc is meen ik ook niet bepaald genereus.
WTF ? ;) een CSD nu met NAPS pensioen kan op meer rekenen dat Kermit die op zn 60ste met pensioen kan.

Ik heb een beter idee : BA/ KLM enz gaat vliegopleiding betalen en gaat FC daarna een significant lager salaris betalen. Zo de vluchten indelen dat het net binnen de werktijdenregels past. Net een salaris dat afdoende is en een pensioentje op 55 jaar.

Weer met alle respect Folberts, maar waar ben jij geweest de afgelopen jaren... Dit is al jaren aan de gang ???

BA; je betaald je eigen opleiding. Als lowtimer begin je nog steeds op het verlaagde Cadet salaris en je krijgt een nieuw k*t pensioen.

KLM; je betaald je eigen opleiding. Je moet 17.000 euro betalen voor je KLM MCC. En het begin salaris bij de KLM is ook vrij laag.

Ps als je deze situatie weerspiegelt op BA cabin crew... Dan zie je dat BASSA's oplossing altijd is geweest: Zolang wij ons contract mogen houden verlagen we alle contracten voor new joiners en zorgen we zo voor de kosten besparing...

BALPA's insteek is altijd geweest: een voor allen en allen voor een... Wij stonden op voor elkaar.. (met uitzondering van het nieuwe pensioen dat company wide is geintroduceert en wij (BALPA) steken hebben laten vallen)

En hebben alle problemen gezamelijk als 1 groep opgelost en als 1 groep de klappen hebben opgevangen en niet dmv de toekomstige new joiners inferieure contracten.

De vraag is: Will BASSA kill the goose that lays the golden eggs ?? Of doen ze net als BALPA en onderhandelen over hun toekomst... IK VREES HET ERGSTE !!
 
Back
Top