ogen

LS

Als uw zoontje (tijdens zijn eerste keuring) minder als 20/20 en -3 heeft tijdens zijn eerste (first class) keuring, kan hij een Airline career in de V.S. ook vergeten..

Na de eerste keuring mag je dacht ik wel correcties en bril (2 brillen bij je hebben) dragen. En er zijn ook bepaalde regels cq opties voor laser correcties inderdaad

Verder met mn collega's eens dat als een index lezen teveel werk is, de rest van zn loopbaan zwaar tegen kan vallen....

Het loont overigens meer om dokter te worden, en zelf een (time/deel share) in een klein kistje te kopen en voor de lol te vliegen als sportvlieger...

Beste wensen.
FD
 
Voor dokter is natuurkunde en scheikunde verplicht, biologie gewenst. (eigenlijk verplicht dus) :D

Kun je ook altijd nog piloot worden als het niet is wat je wilde ....

Krijg overigens weinig respons, terwijl ik wel iets van ogen afweet.

Astigmatisme, kan je ( met as en al) niet rainen, met zo min als bij- en oververziendheid. Ik zeg het nog maar weer is.

Anders zoiets wilt doen, dan kun je beter FD's training prog doen voor piloot :grijns:

S.
 
:eek: Nou... kijk, als je een hele tijd lenzen hebt gedragen krijg je zoiets als accomodatie van het oog daaraan.

Kan dus best dat de astigmatisme afneemt na een bepaalde tijd lenzen-uit.

Maar hee ! Jij wist iets over ogen en hun performance? ;)
 
Onjuiste sterkte van bril of contactlens geeft accomodatie (-spasme). Klopt de gemeten sterkte dus niet met je lens, dan is die gewoon eerder niet goed gemeten.

Maar goed, ik houd me op dit Pbb liever bezig met pressurization, performance, wake turbulance etc. Voor een consult kun je me PM'en.

S.
 
Okee PM is ook goed voor de wanhopigen onder ons, een consult met een oogarts kan ook wonderen doen, daarnaast zijn er nog operatieve mogelijkheden, laser, enz enz. Uiteraard binnen het heilige luchtvaart-kader :grijns:
 
Ik ben nu JAR-FCL 3 aan het doorlezen, maar ik stel hier toch wat vragen omdat ik nogal tegenstrijdige dingen heb gelezen en gehoord.

Mijn ogen zijn op dit moment op het randje (links -2.75 +0.25 cilinder en rechts -4.00 + 1.00 cilinder).

Allereerst, als ik nu een medische keuring laat doen (ik zit pas in 4 havo) is de kans het grootst dat ik nog wordt goedgekeurd, als ik dan volgend jaar me opgeef bij bijv. kls wordt ik dan herkeerd volgens de strenge 1e keuringsregeling (+5 tot -5) of volgens de soepelere keuringsregeling (+5 -8).

Ten tweede, in Amerika zijn de regels minder streng, maar ik heb gegrepen dat als ik dan nog eens in Europa wil vliegen ik toch nog de europese keuring moet doen waar ik dan niet doorkom (of geld weer de regel +5 tot -8 omdat ik al een amerikaanse keuring heb gehad?)

Tot slot, je kunt tegenwoordig je ogen laten laseren, maar wat ik heb begrepen is dat dat alleen mag als je ogen bij aanvang van lasering al onder de -5 grens zitten.

Ik zou het heel erg op prijs stellen als iemand mij over deze drie zaken duidelijkheid kan geven, ongetwijfeld zijn de vragen al eens beantwoord maar het is lastig om een eenduidig antwoord te vinden. (*gaat ondertussen door met de 400 paginas doorwerken ;))
 
Silvos said:


Allereerst, als ik nu een medische keuring laat doen (ik zit pas in 4 havo) is de kans het grootst dat ik nog wordt goedgekeurd, als ik dan volgend jaar me opgeef bij bijv. kls wordt ik dan herkeerd volgens de strenge 1e keuringsregeling (+5 tot -5) of volgens de soepelere keuringsregeling (+5 -8).


ik vrees dat ik je moet zeggen dat je binnen de -+5 moet vallen bij de aanvang van de opleiding bij de KLS(medische laatste fase)
ik had -4 en 0.75 cilinder. hierdoor moesten mijn ogen worden gekeurd voor ik de selecties mocht aanvangen. Gelukkig was dit positief. Toen ik mijn medische keuring dan had op het einde moesten mijn ogen weer eens gecontroleerd worden!!
Dus volgens mij moet je onder de-5 zitten bij het aanvangen van de studies. Nadien telt de grens -8

Moest ik toch fout zitten, gelieve dan te corrigeren.

Ik heb ook gevraagd hoe het nu zit met dat laseren. Het is idd slechts toegelaten indien je zonder correcties onder de -5 valt.
 
Ik heb toch maar even een mailtje gestuurd naar de expert en die heeft mij verteld dat het is toegestaan om jezelf extra vroeg te keuren zodat je ingedekt bent. Bij alle volgende keuringen geld dan de -8 grens.
Helaas is dit natuurlijk wel een dure grap omdat je betaalt voor een papiertje wat je nog niet nodig hebt.

Ook raadde hij laseren erg af omdat 33% wordt afgekeurd omdat ze gelaserd zijn, en omdat je toch alleen mag laseren als je onder de -5 grens zit heeft het eigenlijk totaal geen zin behalve dan dat je van je bril af bent ...
 
Er is ook een andere optie dan laseren. Misschien voor de zoon van Delices interessant.

Eigenlijk een hele simpele: Oogtraining.

Die training is gebaseerd op het feit dat het oog uit een spier bestaat en die bij plus of min te weinig of te veel aantrekt, waardoor er dus + of - ontstaat. Als je deze spier traint met speciale technieken en speciale harde lenzen kan je die afwijking weer richting 0 dioptrie krijgen.

Een vriend van mij doet het, die is van -5 naar -3,75 gegaan en hij is nog steeds bezig. Het schijnt zelfs dat je de 0 kan halen.

Nadeel, het is niet verzekerd dus het kost geld en je moet het geloof ik ook een beetje bijhouden.

Het fijne weet ik er ook niet van, ik zal even het nummer en/of internetadres van die betreffende specialist zoeken dan meld ik dat hier wel weer even.


Immortal

EDIT:

Ik heb hier een linkje gevonden, t klinkt wel een beetje homeopatische, maar het schijnt te werken.
http://www.vrolijkweerzien.nl/

en voor de succesverhalen van deze cursus:

http://www.vrolijkweerzien.nl/succesverhalen.htm

Hier nog een andere:

http://www.visueletraining.nl/visuele_training.html

(ps: ik heb niks met deze instellingen te maken, ik zocht even een linkje en kwam bij deze uit, misschien zijn er wel meer of betere dan deze, maar ik heb geen aandelen hierin)
 
Silvos said:
Ik heb toch maar even een mailtje gestuurd naar de expert en die heeft mij verteld dat het is toegestaan om jezelf extra vroeg te keuren zodat je ingedekt bent. Bij alle volgende keuringen geld dan de -8 grens.
Helaas is dit natuurlijk wel een dure grap omdat je betaalt voor een papiertje wat je nog niet nodig hebt.


hangt dat misschien af van school tot school? dat zou mij verbazen. Ook bij mijn tweede oogkeuring werd de grens -5 gehanteerd.
Nu ja, des te beter voor u he :)
 
Beste Immortal

Het klinkt niet alleen homeopathisch, het is het ook.

Gebakken BS en geldklopperij.

Ben blij dat je zelf niets ermee te maken hebt, want voor dat soort lui werkt een half Rho V kwadraat ook niet.

S.
 
SR20FlyEye said:
Beste Immortal

Het klinkt niet alleen homeopathisch, het is het ook.

Gebakken BS en geldklopperij.

Ben blij dat je zelf niets ermee te maken hebt, want voor dat soort lui werkt een half Rho V kwadraat ook niet.

S.

tja geldklopperij... zo klinkt het wel, ik was ook verbaast toen ik het hoorde, maar je gaat je toch afvragen hoe die vriend van me dan van -5 naar -3,75 gaat.

Hij wil trouwens ook piloot worden, en hoopt hiermee door de keuring te komen.

Ieder zijn weg :)
 
Die homeopatische methoden lijken vaak onzin maar als je van die verhalen leest, zeker van een onafhankelijk iemand dan ga je je toch weer afvragen of het niet echt werkt :1855:

In ieder geval heb ik een afspraak gemaakt voor een eye screening :), en als ik daardoor kom dan doe ik de hele keuring
 
Ja, ik zit dus ook net op de -5 grens en zat ook aan laseren te denken. Ik heb toen het AEC gemailed, en die geven over laseren dit antwoord:

"Een laserbehandeling wordt gezien als een gehandeling die onnodig is. De sterkte voor operatie is bepalend, omdat de oogafwijking het risico geeft en een laserbehandeling niets anders is dan het permanent 'inbranden' van een "contactlens" is. De bouw van het oog, met alle afwijking die daaraan kleven, blijft gelijk. Na een laseroperatie kan het oog misschien wel 120% zien onder normale verlichtingsomstandigheden, maar het gaat bij het vliegen meer om het contrastzien, schemering en zien met tegenlicht. Juist deze aspecten laten bij een laserbehandeling een sterke achteruitgang zien.

DUS, voor de laser een sterkte die niet aan de wet voldoet = afkeuren. >Een sterkte die aan de wet voldoet, kan gecorrigeerd je een medical
certificate opleveren, waarmee je een carriere als vlieger tegemoet kan gaan."

Lijkt me verder duidelijk.

Maar waar ik nu aan zat te denken: stel, je valt net niet binnen de -/+ 5 grens, en je kan het piloot worden byebye zeggen. Wat nou als 's avonds nachtlenzen indoet (die je ogen dus voor de volgende dag corrigeren) en je de volgende dag je ogen laat testen. Zonder bril en lenzen, zou je zo dus binnen de -/+ 5 grens vallen....

Niet dat ik zoiets zou doen, maar als je nou je droom moet opgeven omdat je nèt niet binnen de grenzen valt... Naja, forget I ever said anything :)
 
als je je laat keuren en je hebt nachtlenzen in gehad, schijnen ze dat gewoon te kunnen zien omdat de vorm van je pupil anders wordt.
 
even een updatje, ik had ff gevraagd waar hij die oogtraining doet en hij doet het bij irisoptiek in ridderkerk. Ze hebben geen site geloof ik.

Hij is van -5 naar -2,5 gegaan in een paar maanden. Ik vroeg of het soort van homeopathie is, maar het is puur training (allemaal soort kijkopdrachten) en speciale lenzen, dus geen middeltjes of zalfjes ofzo. Of is dat niet de defenitie van homeopathie. :rolleyes:

Immortal
 
Ze kunnen inderdaad zien als je nachtlenzen (orthokatodisch oid) draagt maar bij kleine correcties schijnt het wat moeilijker te zien zijn. Maar deze lenzen schijnen wel de cylinder te verminderen.
 
Back
Top