ogen

delices

New member
Hoi,

Mijn zoontje wil graag verkeersvlieger worden, maar alvorens hij zijn vakkepakket vast legt moeten we eerst weten of zijn ogen wel goed genoeg zijn voor verkeersvlieger.
Heb het forum al afgestruind maar kan nergens een helder antwoord op mijn vraag vinden
Iemand voor ons een helder antwoord?
rechts: radius 460, sferisch: -5.25 cylinder: +0.00 as Links: radius 465, Sferisch:-5.50, cylinder:+0.00
 
IK zou het niet weten, maar een aeromedical institute wel:

Aeromedical Expert Centre bijvoorbeeld:

023-5572555.

Success.
 
sorry hoor , maar 460 blz! Is er op mijn vraag dan niet gewoon een simpel antwoord van ja het kan of nee het kan niet?
 
Als die min 5,25 voor de algemene min staat dan kan ie het volgens mij niet eens worden want ik dacht dat het maximum op min 5 staat.
 
JAR-FCL blz 1-B-11 onderaan.

Bij de eerste keuring mag de brekingsafwijking niet meer bedragen dan plus/min 3 dioptrieën.

Bij de vervolgkeuringen is +5/-8 toegestaan.

Als je deze bladzijde even opzoekt zul je alle info vinden.

Succes ermee.
 
Bedankt voor jullie reaktie!
Jammer, hij kan het dus wel vergeten.

Mijn Zoontje vroeg net aan mij waarom hij niet kan leren vliegen met zijn bril/lenzen, "ik kan met lenzen of bril toch net zo goed zien als ieder mens die geen correctie nodig heeft". Helaas moet ik hem het antwoord schuldig blijven. Iemand mischien een helder antwoord??

Groetjes,

Ron
 
In het volgende stukje komt informatie voor die u misschien niet aan uw zoontje wilt vertellen

Helaas is daar, meen ik, geen antwoord op te geven. Het is ook een puur Europese regel.
In Amerika zou het geen probleem zijn, daar geldt (voor zover ik het mij kan herinneren) (met recht) de stelling dat als je kunt bewijzen scherp te zien, met of zonder bril, je je medische papiertje kunt krijgen.
Dus als hij écht gemotiveerd is, kan hij altijd nog proberen een amerikaanse Green Card te krijgen. Eind dit jaar staat er weer een "lottery" voor de deur. Op dit Board zijn ook een aantal "amerika-gangers" actief, die tegen die tijd eventueel meer informatie kunnen geven.

-> USA DV-lottery

Ikzelf heb een bril, natuurlijk geen -8, maar toch nog niet de minste problemen gehad. Niet tijdens de opleiding, en niet tijdens het werken.

Wat wel een mogelijkheid is, die voor veel mensen misschien wel plezieriger is, is het volgen van een opleiding voor het privé-brevet.
Goedkoper, en zeker net zo leuk, is het volgen van een zweefvlieg-opleiding.
-> Zweefvliegen op Terlet
En wie weet, als uw zoontje nu ongeveer 13 á 14 is, dan duurt het minstens nog 5 jaar voor hij aan zijn vliegopleiding kan beginnen. Wie weet hoe de situatie er dan voorstaat, die regels zijn de laatste paar jaren nogal flexibel.

En met het vakkenpakket voor verkeersvlieger zijn in ieder geval ook veel andere interessante beroepen binnen zijn bereik gekomen, het is niet zo dat men daarmee geen kant meer op kan (Dit in tegenstelling tot de vliegopleiding zelf, die leidt alleen en zonder uitzondering op tot het vliegen).
Plus dat hij, zou het zover komen, dan tegen die tijd alsnog zou kunnen beginnen, mits de regels het dan toelaten...

Ik wil u, en uw zoontje, niet met een dooie mus blij maken, maar men kan altijd zijn mogelijkheden openhouden.

En misschien dat ie na een paar uur zweefvliegen er zoiezo geen zin meer in heeft. (maar daar zou ik niet teveel mee rekenen!!)

Met vriendelijke groeten,

Klaas.
 
Last edited:
Niet goed genoeg op het forum rondgekeken!! Ik zie hier bij mijn tentje langs taxiway VM wel eens piloten langskomen die hun ogen hebben laten laseren. Die jongens vliegen nu bij civiele luchtvaart en militaire luchtvaart!!!

Waar een wil is, is een weg zeggen ze wel eens. Informeer wel even bij IVW hebben die mannen mij aangeraden. Kunnen je precies vertellen wat de mogelijkheden op dit moment zijn.

Ik ga weer naar mijn tentje, want er was niks te zien vandaag bij VM. Veel te mistig
 
Tja, die optie heb ik ook nog bedacht, maar ten eerste zou ik 'm zelf niet toepassen (maar da's persoonlijk) en ten tweede weet ik niet hoe het er wat betreft JAR-medical voor staat.

Echt dol zijn ze er niet mee bij het IVW, maar verboden is het, meen ik, niet. Er zijn idd genoeg mensen die het met succes gedaan hebben, maar een restrisico blijft.

zoals IJsboer zegt: In ieder geval met IVW/JAA overleggen (Zie de Posts vwb Aeromedical Center hierboven).
 
Had laatst weer een medische herkeuring voor mijn spotterbrevet op Oost. Daar konden ze mij vertellen dat je nu nog maar een paar maanden moet wachten na het laseren. In plaats van 1 jaar. Na een herkeuring kun je je klasse 1 krijgen, als alles goed is gebleven.

Maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst en aan deze uitspraken kunnen geen rechten ontleend worden.:grijns:
 
Haha, 24 uur voor spotten matig met alcohol zal ik maar zeggen! Heb wel een lekker grolschje, maar morgen gaat het werk gewoon door. Mits het morgen weer Cat3 weer is natuulijk. Dan heb ik niet de apparatuur om te werken.
 
ow... Geen HoofdOmhoogIJsschepBegeleidingssysteem?

Kost wat, maar dan hebbie ook wat. En 't staat leuk op je scrabblebord.
 
Voor behandeling van de sterkte door middel van refractie-chirurgie, om zo wel in aanmerking te komen voor een klasse 1 keuring, kunt u altijd bij mij terecht voor advies.

S.

:cool: - (bril/lens) = :grijns:



ps , het woord "Ophtomologie (ogen)" zoals vermeld bij 'klik' is geen bestaand woord, klinkt wel duur. Engelse woord voor oogheelkunde is opthalmology
 
ogen

MM Ik weet niet hoe oud je zoontje is maar de regels op medisch gebied veranderen regelmatig. Het feit dat laseren nu is toegestaan zegt genoeg. Ik denk dat als je zoontje wat ouder is, dat de regels zo zijn dat hij wel kan vliegen. Zo niet, dan kan hij met zijn HAVO/VWO papiertje alle kanten op.

Die JAR-FCL mag dat wel 400+ pagina's hebben maar dan weet je het wel zeker. Er zit ook een index bij dus je zou het zo moeten hebben.

greetz
 
Als een voorbereiding van 400+ pagina's al teveel is, begin dan a.u.b. niet aan de klim naar de mount everest! Halverwege zul je erachter komen dat de voorbereiding om de berg te beklimmen NOOIT genoeg is! Als je geluk hebt zul je met lege zakken naar beneden komen.
 
Re: ogen

whitelabel said:
MM Ik weet niet hoe oud je zoontje is maar de regels op medisch gebied veranderen regelmatig. Het feit dat laseren nu is toegestaan zegt genoeg. Ik denk dat als je zoontje wat ouder is, dat de regels zo zijn dat hij wel kan vliegen. Zo niet, dan kan hij met zijn HAVO/VWO papiertje alle kanten op.

Die JAR-FCL mag dat wel 400+ pagina's hebben maar dan weet je het wel zeker. Er zit ook een index bij dus je zou het zo moeten hebben.

greetz

Het gaat er om of hij natuurkunde in zijn pakket moet nemen. Als hij geen beroepsvlieger kan worden vanwegen zijn ogen dan kan hij daar rekening mee houden met het samenstellen van het vakkenpakket.

Als je nu mag laseren, gaan ze bij de keuring dan uit van voor of na de behandeling?

In ieder geval ieder bedankt voor zijn reaktie!

Groetjes,
Ron
 
Volgens de europese regel mag je een afwijking hebben tot +3 en -5 bij de initiele keuring. Dit is inclusief de bolafwijking van je oog. Bij volgende keuringen mag de afwijking oplopen tot -8 (de + waarde weet ik niet)

Dan hangt het er ook nog vanaf bij welke school je later wilt werken.
De KLS hanteert de -5, terwijl lufthansa -3 aanhoudt.

Zoals hierboven als vermeld, momenteel verandert er wel heel wat op het vlak van die reglementen.
Toen ik wou beginnen (2001) was de beperking op -3 en ik zat op -3.25 dus weg met de droom. Sinds vorig jaar is het veranderd naar -5 en hopla, ben initieel gekeurd en kan beginnen.

Toen ik mijn keuring had (juni 2005) heb ik gevraagd hoe het zit met het laseren en kreeg volgend antwoord.

laseren wordt enkel toegelaten indien je zonder ingreep reeds onder de -5 zit, het is dus enkel een manier om van de bril of lenzen af te geraken maar niet om de regel te omzeilen. Na de ingreep mag er gedurende 3 maand niet gevlogen worden.
Momenteel zijn ze nog aan het afwachten op de resultaten op lange termijn. Ze zei dat het dus mogelijk is dat binnen 2 jaar veel meer zal toegelaten worden indien de stabiliteit van de ingreep zich bewezen heeft.
 
Back
Top