OAT / NetJets selectie

trouwens, als jullie nog vragen hebben.... ik werk bij netjets europe en beantwoord wat vragen graag...

rigid
 
Bedankt voor dat aanbod rigid! Wordt gewaardeerd!

Ik ben zeer benieuwd wat ons te wachten staat zondag en maandag...hopelijk gaat het er net zo vriendelijk aan toe als in Oxford.

Het lijkt mij in ieder geval een mooi bedrijf om voor te werken, een apart wereldje binnen de luchtvaartindustrie met een mooie vloot.

Fingers crossed inderdaad, als het allemaal goed gaat is het een droom die uitkomt! :D

@Wannabe: ik zie je zondag!
 
Even een kort verslagje van de derde selectieronde voor Netjets.

Afgelopen zondag zijn Wannabe4Ever en ik naar Lissabon getogen voor deze laatste horde. Het was allemaal prima verzorgd, we werden opgehaald van het vliegveld en naar het hotel gebracht. 's Avonds lekker uit eten geweest met de 5 andere kandidaten en 2 vliegers van Netjets, erg gezellig en ontspannen ;)

Maandagochtend werden we opgehaald van het hotel en naar het hoofdkantoor gebracht. Daar kregen we een rondleiding, een kijkje in de keuken van Netjets zeg maar :D . Dit was ontzettend gaaf en liet een grote indruk op mij achter.

Het interview ging er op zich ontspannen aan toe, maar er werden wel een aantal pittige vragen gesteld... in mijn geval over de combinatie leeftijd en gezinssituatie versus de opleiding en het leven als corporate vlieger. Ze waren ontzettend goed in dit soort interviews, want er was niets uit hun lichaamshouding af te leiden of mijn antwoorden bevredigend waren :dozey:

Voordat we het wisten was het allemaal achter de rug en zaten we weer op het vliegtuig naar huis. Ik heb in ieder geval geen idee wat het eindoordeel zal zijn van Netjets en moet dus voorlopig nog in spanning afwachten tot ik het telefoontje krijg :(

Al met al waren het een fantastische 2 dagen :grijns: die ik voor geen goud had willen missen!
 
Ik neem aan dat je je airwork vrienden als eerste inlicht met het goede, of slechte nieuws :radar:
 
Ik heb in ieder geval geen idee wat het eindoordeel zal zijn van Netjets en moet dus voorlopig nog in spanning afwachten tot ik het telefoontje krijg :(

Ja, echt naar is dat!!!! Ik zit ook in spanning te wachten tot de telefoon eindelijk een keer gaat, maar dan wel lekker op het strand :cool:

Maaruh, ik houd het een beetje kort, want een AZERTY keyboard voorzien van Arabische tekens typt toch niet zo heel makkelijk...

De groeten vanuit een erg zonnig en onbewolkt Tunesië.
 
Opleidingstraject

Opleidingstraject

Kunnen jullie trouwens enig inzicht geven hoe het opleidingstraject zal zijn?

Deel in Oxford en een deel in Portugal? Wat zijn de kosten, betaalt NetJets de TR?

Grtz, ItV


@buuz & wannabe4ever: hebben jullie al wat gehoord?
 
Last edited:
Ik heb net bericht gekregen van NJE...helaas helaas helaas :huilt:

Ondanks dat ik een 'good candidate' was in hun ogen hebben ze besloten om mij niet toe te laten aan het Cadet Program.

Ik heb ze per mail nog wel gevraagd om de exacte reden, ben namelijk wel benieuwd of het te maken heeft met mijn leeftijd (33) en gezinssituatie. Als dat zo is moet ik me wel even achter de oren krabben of het zin heeft om in de toekomst nog eens aan een dergelijk traject mee te doen. Anyway, het was een kans die voorbijkwam en die ik wel moest nemen. Het was in ieder geval een geweldig traject om mee te maken!

Voorlopig ga ik lekker verder met mijn oorspronkelijke plan, CPL halen en daarna een Instructeurs bevoegdheid. Zo kan ik toch lekker veel vliegen (naast mijn werk) tegen relatief weinig kosten :rt:

@It's the View:

Het opleidingstraject is een aangepaste versie van het First Officers Program van OAT. De eerste 26 weken breng je door in Oxford voor het Groundschool gedeelte. Als je de 14 examens hebt gehaald ga je voor 20 weken naar Arizona voor Flighttraining. Daarna weer terug naar Oxford voor IR (11 weken), First Officer Fundamentals (2 weken), Jet Conversion en MCC (samen 3 weken).

De Netjets cadets zullen dan nog een training krijgen in Unusual Attitudes (aerobatics) dat volgens mij iets van 2 weken duurt.

Pas daarna kom je in dienst van Netjets (en krijg je je salaris). Netjets verzorgt vanaf dat moment de Indoctrination course, Typerating (afhankelijk van welk type je gaat vliegen vindt dit plaats in Engeland of de VS) en Line training.

Het OAT gedeelte kostte meen ik iets rond de 65k-70k pond, exclusief kost en inwoning.
 
Standaard mailtje dus Buuz :huilt:

Ben ook niet door, maar dat wist je al ;) Echt balen, ik zag het al helemaal voor me...

Begin nu toch ook ernstig aan mezelf te twijfelen, maar ik geef niet op......
 
Nog aan het wachten

Nog aan het wachten

Hallo vliegvrienden,

De laatste week heb ik deze site pas ontdekt, vandaar mijn late reactie en toevoeging.

Net als jullie twee was ik ook uitgenodigd voor Lissabon en ben op woensdagmiddag afgereisd en heb donderdag dus het gesprek gehad. Zoals jullie ook zeiden, twee geweldige dagen.

Nu alleen nog wachten op antwoord van de mensen daar.

Groeten
 
Hi Jorick!

Ook lekker gegeten aan het water? :D

Was jij toevallig donderdag 28 juni in Oxford voor stage 2? Volgens mij heb ik je toen gesproken bij het ontbijt.

Anyway, ik duim voor je! Hopelijk krijg je een positief bericht!

@Wannabe4Ever: Opgeven moet je nooit doen...en twijfelen aan jezelf al helemaal niet! D'r komen nog wel meer kansen ;)
 
Hoi Buuz,

Een heerlijk visje gegeten aan het strand, waar zij blijkbaar ook een paar weken daarvoor een feestje hadden gehad. Wij waren met 8 man, de 2 vliegers (Michael en Keith) en dan 5 engelse jongens en mijzelf.

Ik had inderdaad op 28 juni mijn tweede dag in Oxford, nu weet ik ook wel wie jij bent :), met sikje toch. Weet je toevallig of er nog meer Nederlanders voor Lissabon uitgenodigd waren.

In het hotel zatten tijdens mijn verblijf nog een aantal nederlandse vliegers die een weekje kantoordienst werkte. Heb met een aantal de avond ervoor in het hotel zitten praten en later met andere nog op kantoor zelf na het gesprek. Was ook erg informatie en gezellig.

Bedankt voor het duimen alvast, het is in spanning afwachten en laat zeker even weten hoe het is afgelopen.

Jij en Wannabe4Ever succes en misschien klinkt het wat vreemd nu maar wij kunnen sowieso trots zijn dat we zijn uitgenodigd, dat geeft ook wel iets aan.
 
@ Wannabe4ever en Buuz,

Ik zal het zeker niet persoonlijk aantrekken, want een selectie is heel vaak (bij Netjets ook) natte vinger werk. Op een andere dag of dezelfde met een ander interviewteam zou je er wel bij kunnen zitten. Dat ze jullie hebben afgewezen zegt helemaal niets over jullie kwaliteit als piloot of dat je niet in de Netjets cultuur zou passen. (Als die cultuur bestaat)
Er zijn nu over 800 piloten bij Netjets met 800 verschillende karakters en gradatie in kwaliteiten.

Je moet maar zo denken dat de wind net niet de juiste kant op stond toen ze met die fameuze dartpijltjes op het boord met jullie foto’s gooiden.

Suc6 verder

Mike5
 
Selectie bij OAT

Selectie bij OAT

Zijn er inmiddels nog mensen die door zijn / aangenomen zijn?

Heb daarnaast nog een vraagje over de selectie bij OAT. Is die geheel in het Engels? Begrijp me niet verkeerd, mijn engels is zeker goed en heb er ook alle vertrouwen in dat ik hier niet op afgewezen zal worden, maar als je analogiën in het Engels hebt dan is het toch best verstandig je daar goed op voor te bereiden...

Grtz, ItV
 
Hoi ItV,

Vreemd genoeg heb ik nog steeds geen antwoord van Netjets binnen en als ik vanmiddag nog niets weet ga ik maar eens bellen om te vragen of men mij misschien vergeten is :).

Wat je vraag betreft, ik heb tijdens de test in Oxford geen analogiën voor de kiezen gekregen, dus volgens mij maakt het bij hun geen onderdeel uit van de test, deze beslaat ook "slechts" uit onderdelen van de gehele Compass test.

De onderdelen hebben meer betrekking op hand/voet/oog coordinatie, ruimtelijk inzicht, korte termijn geheugen, technische, natuurkundige, reken en persoonlijkheids vragen.

Groeten
 
Op je eerste vraag heb ik geen antwoord, de twee anderen in mijn groep (Wannabe4Ever en een Fransman) waar ik contact mee heb in ieder geval niet. Ben zelf ook wel benieuwd, wellicht is Jorick door?

Alles is in het engels...:rt:

En voorbereiden kan nooit kwaad:D
 
Goedemiddag,

Vandaag de brief binnen gekregen met goed nieuw :), ik mag beginnen aan de opleiding. Heb de brief zelf nog niet gelezen dus de details zal ik straks pas weten.

Groeten en prettig weekeinde
 
Back
Top