Norwegian air shuttle

PH-JAA

New member
Hallo allemaal,

Zijn er mensen aktief die voor Norwegian werken? Ik kon voorzover nog niet echt iets vinden op het forum. Ik mag volgende week op de koffie en zou graag wat meer insider info krijgen hoe/wat/waar natuurlijk. Maar ook misschien wat acurate salaris cijfers etc.

Graag via PM uiteraard, tenzij het in deze thread kan.

Gr

PH-JAA
 
Last edited:
Weet wel dat er Nederlanders werkers maar ken ze niet.

Salaris is afgestemd op het land waar de basis ligt waar de vlieger in dienst is.

Grote expansie en zeker een werkgever met toekomstperspectief. Een innovatief bedrijf. Een deel van de werknemers blijft via uitzendorganisaties in dienst. Van de week werd het tijdelijke contract van 60 man (uitzendkrachten cockpit) niet verlengd in verband met lagere productie tijdens de wintermaanden.

Doen wat spookverhalen over "race to the bottom" de ronde maar die neem ik met een korreltje zout.
 
Last edited:
De onderste 60 man op de senioriteitslijst hebben deze week te horen gekregen dat ze forced leave of absence krijgen deze winter (december tot maart)..
Dit is eerste hand info van een maat van me op de 737 daar, op pprune loopt er ook al een draadje over http://www.pprune.org/terms-endearment/502355-norwegian-b737-pilot-selection-updated-37.html

Hou er dus rekening mee dat ze vanaf nu een soort van seizoenscontracten aanbieden en dat je volgende winter 4 maanden onbetaald op de bank zit.
 
Over volgende winter is er m.i. weinig zinnigs te zeggen. De overcapaciteit nu wordt mede veroorzaakt door een combinatie van gebrek aan toestellen voor expansie van het netwerk en teruglopende vraag tijdens het zomerseizoen op bestaande routes. Volgend jaar worden een aantal 737-800's afgeleverd voor vlootuitbreiding. Daarna volgen de 737-Max en A321-Neo (deels vlootvernieuwing/deels uitbreiding). Vooral de introductie van 737-Max zal de vraag naar vliegers een impuls geven daar DY deze op ICA-routes in gaat zetten (o.a. Boston en Karachi zijn door Kjos, de CEO en oprichter, genoemd).

Het bedrijf heeft sinds 2007, ondanks grote expansie, uitsluitend zwarte cijfers geproduceerd. Al met al weinig reden tot zorg denk ik zo.
 
Al met al weinig reden tot zorg? Zeg dat maar tegen die maat van me die net te horen krijgt dat hij de komende winter zelf maar moet uitzoeken hoe hij z’n studieschuld en huur moet gaan betalen! Zo bont maken ze het bij Ryanair niet eens..

Misschien staan de zaken er volgende winter inderdaad beter voor, ik maak de topic starter er enkel op attent dat Norwegian vwb contracten en baanzekerheid blijkbaar ook niet meer het bedrijf is wat het een paar jaar geleden was.
 
Goed dat je iemand op mogelijke risico's attendeert. Anderzjds neem ik aan dat een ieder die in de luchtvaart werkzaam is ervan doordrongen is dat elke combinatie van "baanzekerheid" en "luchtvaart" een "contradictio in terminis" is.
 
Bedankt voor de huidige reacties!! Ik waardeer elke vorm van advies, je kan het niet breed genoeg zien. Ik heb inderdaad de draadjes op PPRUNE gelezen. Nu ik zelf ook ee.n aantal jaar als contractor werk weet ik wel hoe het reilen en zeilen gaat in deze wereld. Het is onverbiddelijk, niet nodig is niet vliegen. Ik mag nog tot juni hier vliegen, maar de uren gaan maandelijks omlaag (salaris niet gelukkig) kan op verlenging is er (99% zeggen ze) maar als ik zie hoe ze typeratings met locals aan het stampen zijn voel ik wel nattigheid aankomen. Daarbij met +/- 30 uur per maand op de CRJ kan je ook nergens heen met minder dan 2000 TT. Evt self sponsored naar een betere type gaan, het zij zo. Dan lijkt NAX persoonlijk nog wel 1 van de beste keuzes op dit moment..
 
Bedankt voor de huidige reacties!! Ik waardeer elke vorm van advies, je kan het niet breed genoeg zien. Ik heb inderdaad de draadjes op PPRUNE gelezen. Nu ik zelf ook ee.n aantal jaar als contractor werk weet ik wel hoe het reilen en zeilen gaat in deze wereld. Het is onverbiddelijk, niet nodig is niet vliegen. Ik mag nog tot juni hier vliegen, maar de uren gaan maandelijks omlaag (salaris niet gelukkig) kan op verlenging is er (99% zeggen ze) maar als ik zie hoe ze typeratings met locals aan het stampen zijn voel ik wel nattigheid aankomen. Daarbij met +/- 30 uur per maand op de CRJ kan je ook nergens heen met minder dan 2000 TT. Evt self sponsored naar een betere type gaan, het zij zo. Dan lijkt NAX persoonlijk nog wel 1 van de beste keuzes op dit moment..

Ik gok dat je het over Garuda hebt. Zijn ze daar ook locals er doorheen aan het drukken? (voorrang op expats?)

Ik heb wel oren om later in Azie te werken maar nu gaan toch de alarmbellen rinkelen. Heb me er niet in verdiept. Hoorde al wel zoiets van Scoot/Singapore. Hmmm...
 
Het is en blijft een staatsmaatschappji, na 3 nieuwe type's aan de vloot te hebben toegevoegd de afgelopen 2 jaar (CRJ,777,ATR) zijn ze ineens geschrokken van het bedrijfsresultaat, wat aanzienlijk lager was dan ervoor. (Goh wat verassend). Blokkade is ook enigszins de DGCA, die voor alles een reden zoekt om expats geen nieuwe Validatie te geven. Lion heeft nu een zwaar probleem ophanden met vliegers. Bij ons zijn de vliegtuigen er, (2015 laatste 3 leveringen voorlopig) maar een chronisch tekort aan voornamelijk captains. FO zijn er in principe genoeg op het moment. Nieuwe expat FO komen er niet meer, alles wat weggaat word vervangen door locals, evenals aanvulling voor de uitbreiding. Al snap ik het aan de ene kant, wij kosten veel meer dan een local. Andere kant is. waarom een local 95+ uren laten vliegen en zulke dure vliegers maar 30-40 uur geven. (salaris is standaard voor 80 uur). Afijn we gaan zien wat de nieuwe transport minister gaat doen (Lion air mannetje). Wie weet trekt het weer open hier.
 
Als je moet dubben tussen Wizzair en Norwegian is de keuze helemaal gemakkelijk gemaakt lijkt me. Norwegian heeft een grote fuck up gemaakt hiermee. Dat realizeren ze zelf ook. Gelukkig hebben heel veel mensen unpaid leave aangevraagd zodat mondjes maat mensen weer sneller in dienst kunnen komen.
Het enige voordeel van deze situatie is dat mensen nu sneller bij de vakbond komen en dat we een betere onderhandelings positie hebben.
 
Unpaid leave aangevraagd? M, kom het hier in Ryanairland ff uitleggen hoe dat werkt, een vakbond. Ff 2 sessies fullmotion en dan zullen ze het wel snappen toch? Goed voor jullie iig, well done!
 
Hoe is de huidige situatie op de 787 voor FO?
Salaris als ppjn in / ex perdiems? 5000E + 1000E? Netto / Bruto?
Ga je jaarlijks een schaal omhoog?
Zijn er nog secondary benefits? LoL, pensioen, etc?
Is het een bond voor de TQ of moet je een bankgarantie overleggen, danwel voorschieten?
Hoe lang ongeveer van FO naar Relief CPT naar CPT?
Roosters?

Kreeg uit het niets een uitnodiging voor sim screening op korte termijn maar weet te weinig van NLH om te beslissen of ik interesse heb?

Alvast bedankt!
 
Persoonlijk zou ik alles wat met Norwegian te maken heeft avoiden. Mijn ervaring met Norwegian is dat gemaakte afspraken niet nagekomen worden. Toen ik vorig jaar bij ze wegging waren de roosters op de 787 bijzonder zwaar en waren er veel mensen die naar een uitweg zochten.

Op de vragen die je stelt heb ik specifiek geen antwoord
 
Back
Top