NLS GARANTIEFONDS

NLS said:
Het "garantiefonds" is een arrangement met een vervangende borgstelling jegens de bank. De stichting behoudt een regresmogelijkheid jegens je ouders indien jij zelf niet voldoet aan je betalingsverplichtingen die je overigens altijd behoudt. Er zijn wel verzekeringen in het arrangement als je uitvalt wegens medische redenen of ongevallen bijvoor beeld.

Begrijp ik hier uit dat als je buiten je eigen schuld met de opleiding moet stoppen, je het geld moet terug betalen? Dit is namelijk niet zo bij EPST en KLS...
 
Het woord "garantiefonds" heeft blijkbaar vele betekenissen.

Aan de andere kant, waarom zou de NLS veel moeite willen doen voor een degelijk garantiefonds. Volgens mij gaan de zaken bij de NLS uitstekend en hebben ze zeker geen tekort aan studenten.

Edit:
Begrijp ik hier uit dat als je buiten je eigen schuld met de opleiding moet stoppen, je het geld moet terug betalen? Dit is namelijk niet zo bij EPST en KLS...

Dat begrijp ik er ook uit, blijkbaar staat de NLS garant naar de bank, zodat die hoe dan ook zijn geld krijgt, maar heeft de student bij falen altijd verplichtingen naar de NLS.

Volgens mij is het voordeel van het garantiefonds van de NLS dan dat het gemakkelijker wordt om aan een lening te komen. Een lening voor een opleiding aan de NLS wordt op deze manier volgens mij ook berijkbaar voor studenten wiens ouders bijvoorbeeld een huurhuis hebben. That's it, meer doet of dekt het fonds blijkbaar niet.

Dat is hoe ik het lees.
 
Last edited:
Volgens mij is het voordeel van het garantiefonds van de NLS dan dat het gemakkelijker wordt om aan een lening te komen. Een lening voor een opleiding aan de NLS wordt op deze manier volgens mij ook berijkbaar voor studenten wiens ouders bijvoorbeeld een huurhuis hebben.

Maar beste FlyFens, het gaat er toch niet om hoe makkelijk je aan een lening kunt komen? Na al die reclames op TV van Lenen.nl, Frisia etc. moge wel duidelijk zijn dat het niet moeilijk is om aan een lening te komen, sterker nog, dat de geldverstrekkers juist kritischer zouden moeten zijn voor wie er in aanmerking komt.

Het voordeel voor poa en moa met een huurhuis is dat de bank niet achter ze aankomt als het fout gaat. Maar je hebt wel als ouders CAE/NLS aan je broek met deurwaarders, vorderingen, gerechtelijke procedures. Dus in plaats van de bank, is het de school. Woohoo, wat een verbetering. En waar zetten poa en moa hun handtekening? Is dat in de kredietovereenkomst? Of is dat in de opleidingsovereenkomst?

Je mag er van vinden wat je wilt, maar ik vind dat een "garantiefonds" die naam alleen mag aannemen als het ook daadwerkelijk garandeert dat jouw screwups niet op anderen worden verhaald.
 
Maar beste FlyFens, het gaat er toch niet om hoe makkelijk je aan een lening kunt komen? Na al die reclames op TV van Lenen.nl, Frisia etc. moge wel duidelijk zijn dat het niet moeilijk is om aan een lening te komen, sterker nog, dat de geldverstrekkers juist kritischer zouden moeten zijn voor wie er in aanmerking komt.

Het voordeel voor poa en moa met een huurhuis is dat de bank niet achter ze aankomt als het fout gaat. Maar je hebt wel als ouders CAE/NLS aan je broek met deurwaarders, vorderingen, gerechtelijke procedures. Dus in plaats van de bank, is het de school. Woohoo, wat een verbetering. En waar zetten poa en moa hun handtekening? Is dat in de kredietovereenkomst? Of is dat in de opleidingsovereenkomst?

Je mag er van vinden wat je wilt, maar ik vind dat een "garantiefonds" die naam alleen mag aannemen als het ook daadwerkelijk garandeert dat jouw screwups niet op anderen worden verhaald.

Iz, volgens mij heb je gelijk en ik ben het ook helemaal met je eens. Het "garantiefonds" is blijkbaar puur een tool voor de NLS om qua potentiële studenten uit een grotere vijver te vissen.
Hebben pa en moe een huurhuis en je verknalt het dan zullen pa en moe idd de rest van hun leven krom moeten liggen.

Door het garantiefonds wordt de NLS toegankelijker, of dat een verbetering is dat kun je je idd afvragen. Feit is dat je een risico loopt en dat het garantiefonds dat risico blijkbaar niet dekt. (Tenzij er iets over het hoofd gezien wordt)

Zijn er eigenlijk cijfers bekend van het aantal afhakers bij de NLS?
 
Op de infodag kreeg ik te horen dat er van een klas van 24 er 2 afvallen in de eerste theoriefase (na 4maanden/7 vakken dus).

Maar de Garantiefonds van de NLS is dus alleen maar voor leerlingen waarvan de ouders geen huis bezitten..dat die ook een lening krijgen...of zie ik dat verkeerd
 
Op de infodag kreeg ik te horen dat er van een klas van 24 er 2 afvallen in de eerste theoriefase (na 4maanden/7 vakken dus).

Dan valt het risico wat je loopt dus nog wel mee. De grootste kosten worden uiteindelijk in de praktijkfase gemaakt. Als je in de theoriefase uitvalt is de financiële schade nog wel te overzien denk ik.

Alleen het risico dat je geen baan vindt na het behalen van je diploma blijft dan nog bestaan.


Maar de Garantiefonds van de NLS is dus alleen maar voor leerlingen waarvan de ouders geen huis bezitten..dat die ook een lening krijgen...of zie ik dat verkeerd

Dat is niet gezegd (is "gezegd" nu met een "d" of met een "t"?), ook voor ouders die door het bezit van een huis garant staan is het misschien handig om van het garantiefonds gebruik te maken.
Misschien is het verstandig even naar de NLS te bellen. Het enige wat ik doe is op basis van de informatie die in deze thread beschikbaar is speculeren over de uitwerking van het garantiefonds.
 
Last edited:
Het moet niet gekker worden zeg. Zat ik er toch niet echt ver naast! Een ''garantiefonds'' wordt nu dus ook als product ''verkocht'', moet niet gekker worden zeg :stapelge: . Kan maar een reden noemen waarom de NLS dat doet en dat is geld dat ze meer kunnen krijgen bij studenten wiens ouders niet kunnen / willen borg staan!
 
Uiteindelijk blijven via het burgelijk wetboek de ouders van een kind tot het 21ste levensjaar verplicht bij te dragen voor de kosten van studie en onderhoud. Weet niet hoe dit in een geval van vliegersopleiding uitpakt.

Maar hoe werkt het nu als je je opleiding behaald hebt. Alle papieren zijn binnen maar je krijgt maar geen baan. De bank wil toch zekerheid zien of kan je tegenwoordig zo makkelijk leningen krijgen van 170.000?
 
Maar hoe werkt het nu als je je opleiding behaald hebt. Alle papieren zijn binnen maar je krijgt maar geen baan. De bank wil toch zekerheid zien of kan je tegenwoordig zo makkelijk leningen krijgen van 170.000?

Tja, alleen bij EPST heeft de bank garantie dat ze haar geld terug krijgt als de student geen baan krijgt. Bij alle andere vliegscholen accepteert de bank gewoon dat risico. Het lijkt mij dat als een bank bij Stella studenten dat risico neemt het niet onlogisch is om dat risico ook bij NLS studenten te nemen.

Blijkbaar heeft de bank genoeg vertrouwen dat ze hun geld weer terug krijgen.
 
Tja, alleen bij EPST heeft de bank garantie dat ze haar geld terug krijgt als de student geen baan krijgt. Bij alle andere vliegscholen accepteert de bank gewoon dat risico. Het lijkt mij dat als een bank bij Stella studenten dat risico neemt het niet onlogisch is om dat risico ook bij NLS studenten te nemen.

Blijkbaar heeft de bank genoeg vertrouwen dat ze hun geld weer terug krijgen.

Hoho, dat is zo kort door de bocht dat je vastzit in de berm. De bank schat het risico wel in als je geen baan krijgt maar dat weerhoudt ze er niet van om jou op alle mogelijke manieren financiëel vast te pinnen. Als jij pech hebt of niet je best doet en je krijgt geen fatsoenlijk betalende baan en je garantiefonds (of ouders) helpen je ook niet, dan gaat de bank gewoon maximaal achter jou aan. En dat kan HEEL vervelend zijn. Sterker nog, hier kun je voor de rest van je leven (totdat je van ouderdom dood gaat dus) door in de problemen zitten.

Uiteindelijke stappen zijn dingen als schuldsanering en persoonlijk faillissement. Dat zijn geen prettige dingen, want ook na afloop daarvan sta je onder persoonlijke curatele. Dat betekent dat je ook in de (vele) jaren daarna al je inkomen blijft afdragen en dat het kopen van een eigen huis niet meer tot de mogelijkheden bestaat totdat je alles hebt terugbetaald. Wellicht dat het terug te betalen bedrag wordt verlaagd als tegemoedkoming en je minder of geen rente hoeft te betalen maar je krijgt een persoonlijke curator toegewezen die al jouw financien permanent gaat doorspitten zodat je niet ergens nog wat geld spaart; alles moet naar de bank.
 
OFF

Hoho, dat is zo kort door de bocht dat je vastzit in de berm.

heerlijke zin :)

ON:

Als de schuld bij problemen idd bij de ouders verhaalt worden... dan ben je als ouder toch gek om daar je handtekening op te zetten? Of gaat de liefde voor de zoon/dochter idd zover tegenwoordig?
 
Hoho, dat is zo kort door de bocht dat je vastzit in de berm.

Gelukkig heb ik altijd een sleepkabel in de auto liggen :).

Iz, ik wil niets aan je verhaal afdoen.
Het punt dat ik wil maken is niet dat een vliegopleiding zonder risico is. Wat ik wilde zeggen is dat het bij de NLS niet anders is dan bij andere FTO's. Het scenario dat je schetst is denk ik een algemeen risico dat iedere aspirant loopt. Het is denk ik niet alleen van toepassing op NLS studenten.

Dat is in ieder geval het beeld dat ik er van heb.
 
Risico is idd hetzelfde. Maar bij de meeste banken moest ook handtekening van de ouders eronder, die dan ook nog een koophuis moesten bezitten. Tenminste dat was de situatie 5 jaar geleden. Dat was sowieso voor de kleinere FTO's, weet niet hoe het zat met KLS/NLS etc.

Maar het is best opmerkelijk dat leningen zo makkelijk verstrekt worden, zonder onderpand of enige borg.
 
Het is idd zo dat het garantiefonds van de nls puur als borg geldt. Ik hoopte ook dat het een echte was...
Ze zullen alleen initieel uitkeren aan de bank en daarna de claim bij jou neerleggen, het is een zekerheid voor de bank en niet voor de student. Bovendien mag de stichting garantiefonds nls zelf bepalen hoe snel ze het geld terug willen zien en kan dus in het ergste geval het huis van je ouders per excecutie verkocht worden. Heel jammer dat hun tekst op hun website zo misleidend is en elke student wel 2000 in mag leggen in hun garantiefonds...
Iedereen die het papierwerk wil zien van de voorwaarden...stuur me aub een PM...
Tnx en succes.
 
In 2008 is een arrangementsovereenkomst getekend met ABN AMRO waarmee de persoonlijke borgstelling voor de opleidingskosten is komen te vervallen. De opleidingskosten zijn door het garantiefonds gedekt voor uitval tijdens de opleiding en zelfs nog daarna tot het vinden van een baan!

Veelgestelde vragen over het garantiefonds *.

Q: Moeten mijn ouders nog borg staan?
A: Nee, uw ouders hoeven geen borg te staan voor de geldlening. Wel vraagt de stichting de ouder(s) mee te tekenen.

Q: Zit er in de lening levensonderhoud en rente berekend?
A: Ja, levensonderhoud en rente zijn meegenomen in de berekening van de financiering.

Q: Als ik de opleiding niet haal, dekt het garantiefonds dan mijn kosten?
A: Ja, het garantiefonds dekt de opleidingskosten tot dan toe. In het geval van wangedrag of grove opzet echter, komen de kosten voor eigen rekening.

Q: Als ik geen baan krijg, dekt het garantiefonds dan ook mijn opleidingskosten?
A: Als je tot maximaal 2 jaar na afstuderen geen baan vind en je kunt de lasten niet betalen, dekt het garantiefonds de kosten. Het fonds kan besluiten de dekking in overleg nog te verlengen. Wel dient de kandidaat een baan te accepteren indien deze wordt aangeboden.

Q: Als ik medisch wordt afgekeurd tijdens de opleiding, betaalt het garantiefonds dan ook uit?
A: Als je medisch wordt afgekeurd, wordt dit gedekt door een aantal verzekeringen in het pakket. Technisch gezien betaalt het fonds dan dus niet maar de verplichte verzekeringen die in het pakket zitten.

Q: Hoe lang duurt het voordat de financiering rond is?
A: In principe zou de financiering binnen een maand geregeld kunnen worden. We raden u echter aan wel tijdig de papieren rond te maken.

Q: Gaan de betalingen automatisch of moet ik met facturen betalen?
A: De betalingen voor de opleiding worden automatisch geregeld. Tevens de rentekosten en het geld voor levensonderhoud worden maandelijks automatisch overgemaakt.

*Aan de vragen en antwoorden kunnen geen rechten worden ontleend.

dit is wat er op de site staat..uhm..ik ben niet dom..maar hoe zit dit dan?
 
Q: Als ik geen baan krijg, dekt het garantiefonds dan ook mijn opleidingskosten?
A: Als je tot maximaal 2 jaar na afstuderen geen baan vind en je kunt de lasten niet betalen, dekt het garantiefonds de kosten. Het fonds kan besluiten de dekking in overleg nog te verlengen. Wel dient de kandidaat een baan te accepteren indien deze wordt aangeboden.

En gaat het hierbij dan om een vliegende baan? M.a.w. als je niet aan de bak komt als piloot en je gaat iets anders doen, dan betaal je volgens mij nog steeds zelf je opgebouwde studieschuld terug...
 
Op zich maakt ook niet heel veel uit dat ze alleen uitbetalen als je medisch afgekeurd wordt of wat dan ook...Als je het niet KAN dan val je al af in de theoriefase en dan is de schuld 6.000euro..dat is toch wel te doen.

Het gaat er vooral om dat ook niet rijke mensen een vliegopleiding kunnen doen, en dat kan dus met deze NLS-Garantiefonds...of zie ik dat verkeerd...???
 
Dan kun je niet met de nls starten, zoals in mijn geval. Heel jammer dus van de selecties +kosten en valse hoop.
 
En gaat het hierbij dan om een vliegende baan? M.a.w. als je niet aan de bak komt als piloot en je gaat iets anders doen, dan betaal je volgens mij nog steeds zelf je opgebouwde studieschuld terug...

ik hoop ook dat dat een vliegende baan is..en niet plantsoendienst ofzo...

heel erg verwarrend..

zou wel fijn zijn om nou precies te weten wat het allemaal dekt. natuurlijk hebben ze wel selecties om te kijken of je uberhaupt een kans maakt..maar mog je desondanks uitvallen is het niet fijn om met een studieschuld te zitten van 100k..

ik hoop dat hier snel duidelijkheid in komt..
 
Back
Top