Night VFR

LHU

New member
Ik wil graag mijn (JAR-FCL) night rating halen, heeft iemand enig idee waar ik dit het beste kan doen voor niet al te veel kosten. Duitsland of zo ? Het is me in elk geval te veel gedoe (tegenwoordig) om hiervoor naar de States te gaan.
Alvast bedankt,

Leon.
 
Ja, het kan natuurlijk overal in Europa, waar ik naar op zoek ben is een vliegschool waar het allemaal voor een beetje redelijk prijs kan. Denk dat UK vrij duur is.
Liefst een tip van iemand die het zelf ook gedaan heeft.
 
Vliegtclub twente deed tot het noodlottige ongeval VFR nacht vliegen net over de grens in duitsland, ik weet niet hoe het daar nu zit...
 
Leon,

Indien je lid bent van een vliegclub in Nederland. Vliegtuig huren Instructeur meenemen, even met vliegveld Clausheide/Nordhorn (EDWN) of Stadtlohn (EDLS)bellen net over de grens in duitsland.

Op Nordhorn dacht ik Vrijdag 's avonds en Stadlohn Woensdag 's avonds tegen gereduceerd tarief nachtvliegen. wat zoiets betekend als de 1e landing betalen en daarna overige touch and go's gratis.

Enkele vliegclubs doen dit regelmatig in georganiseerd verband. Op Teuge 1 a 2 keer per jaar gaan ze naar Stadlohn of Nordhorn. De vliegclub Twenthe doet / deed dit elke laatste vrijdag van de maand in Nordhorn. Hoewel na het ongeluk met de PH-TWG op Nordhorn kan ik me voorstellen dat het nachtvliegen bij de de vc Twenthe tijdelijk op een laag pitje is gezet.

In 2 a 3 avonden moet je op deze manier je nacht vfr kunnen halen. Via nederlandse vliegschool kan het natuurlijk ook echter daar hangt dan toch aanzienlijk ander prijskaartje aan.
 
Ik ben niet lid van een vliegclub die dit doet, maar misschien moet ik gewoon eens contact opnemen met een vliegschaal op een van die twee velden.
Nederland is me inderdaad te duur (licht betalen op groningen en zo). Ook snap ik niet helemaal hoe het in Nederland geregeld is, aangezien je ook 5 solo landingen moet maken en night VFR in Nederland niet toegestaan is (ik stel me voor dat je DBO onder IFR vliegt met een IR rated instructeur).
zal mijn licht eens gaan opsteken op Stadlohn.
Bedankt,

Leon.
 
@ PA-28

Ik had inderdaad al de website van singles & twins bekeken, ik ben echter nogal geschrokken van de prijs 1253 euro voor 5 uur en 9 landingen, waar dan nog eens 58,50 euro bijkomt per half uur voor de verlichting. Daar komt dan ook nog eens bij dat ik verwacht wel wat meer dan het minimum nodig te hebben.
Het lijkt mij dat dit in het (nabije) buitenland toch wel wat goedkoper zou moeten kunnen.
Ik ben vooral benieuwd of iemand hier ervaring heeft met een vliegschool in, bijvoorbeeld, duitsland.
Helemaal naar de States voor de nightrating gaat me te ver, al zou het leuk zijn er tevens een vliegvakantie van te maken. Maar dat zit er qua tijd niet in dit jaar.
Groet,

Leon.
 
Inderdaad nachtvliegen is in Nederland niet toegestaan echter met een NQ op je "nederlandse" JAA brevet mag je in het buitenland wel weer nachtvliegen.

tja nachtvliegen op gecontroleerde velden zoals Eelde is een dure bezigheid. Dit kan volgens mij dan ook alleen maar onder een IFR vluchtplan en natuurlijk, zo typisch nederlands, betalen voor de verlichting.

Duitsland is een goedkoop alternatief, in tegenstelling tot de nederlandse velden ben je daar na sunset WEL welkom. Ze staan je daar praktisch met open armen op te wachten en profiteren van de, voor mij nog steeds onbegrijpelijke, nederlandse wetgeving dat er niet 's nachts vfr gevlogen mag worden.
 
Beetje off-topic, maar ik vind het niet zo onbegrijpelijk dat je niet night VFR mag vliegen.

Ben zelf in het bezig van VFR NQ, maar zou het niet graag weer doen, single-pilot, single-engine.
Navigatie is een crime als je niets kunt zien. Ja, je hebt stads- en wegverlichting, maar wat als je die niet hebt?
Zelf meegemaakt, tijdens een lesvlucht van iemand anders: zeerervaren instructeur, zeer bekend in omgeving. Vliegen naar veld, "moet nu op 2 minuten vliegen, recht voor ons zijn". NOT. APP om vectors gevraagd: 40 to your right, 10 nm.....

Het is wel machtig mooi om het uurtje na officieel "sunset" te vliegen, daar heb je wel NQ voor nodig.

Maar ga er vooral voor, wil je niet ontmoedigen, heb het tenslotte zelf ook gehaald....
Alvast suc6!

just my 2 cents....

PS: bij het zoeken van een groter veld in een stad moet je niet zoeken naar een verlichte baan, maar juist naar een heel donker stuk in de lichtmassa....
 
JC said:
Beetje off-topic, maar ik vind het niet zo onbegrijpelijk dat je niet night VFR mag vliegen.

Ben zelf in het bezig van VFR NQ, maar zou het niet graag weer doen, single-pilot, single-engine.
Navigatie is een crime als je niets kunt zien. Ja, je hebt stads- en wegverlichting, maar wat als je die niet hebt?
Zelf meegemaakt, tijdens een lesvlucht van iemand anders: zeerervaren instructeur, zeer bekend in omgeving. Vliegen naar veld, "moet nu op 2 minuten vliegen, recht voor ons zijn". NOT. APP om vectors gevraagd: 40 to your right, 10 nm.....

Het is wel machtig mooi om het uurtje na officieel "sunset" te vliegen, daar heb je wel NQ voor nodig.

Maar ga er vooral voor, wil je niet ontmoedigen, heb het tenslotte zelf ook gehaald....
Alvast suc6!


Ik ben het zeker eens met JC. VFR night vliegen is wel even andere koek dan VFR overdag, echter is het een geweldige ervaring. Als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker doen. Als je tripjes gaat maken, ga niet alleen, neem een GPS mee, een tas vol reserve batterijen en een reserve GPS met uiteraard ook daar een tas reserve batterijen bij.

Maar de ervaring maakt het alles waard! Ciao
 
Beetje off-topic, maar ik vind het niet zo onbegrijpelijk dat je niet night VFR mag vliegen.

Ben zelf in het bezig van VFR NQ, maar zou het niet graag weer doen, single-pilot, single-engine.
Navigatie is een crime als je niets kunt zien. Ja, je hebt stads- en wegverlichting, maar wat als je die niet hebt?

Ik heb in de USA heel veel Night VFR gevlogen en ik snap niet waar de big fuss nu over is.

Het hele punt van VFR (dag of nacht) vliegen is niet dat je "huisje, boomje, beestje" door het land gaat het is gewoon toegestaan om gebruik te maken van Navaids (VOR,DME,NDB, ILS maar ook GPS)

Je moet alleen je separatie en je nadering op zicht doen en je natuurlijk aan de VFR zicht waarden houden, maar het is echt niet de bedoeling dat je op "lichte steden" je hele navigatie doet.

Laten we eerlijk wezen, Hoe steek je anders VFR een groot water over (bv NICE-PALMA) of een woestijntje in de USA. Daar heb je ook niet te veel referenties op de grond.
 
Het is voor mij (als hobby vlieger) ook meer een aardigheidje, wil er graag wat ervaring mee opdoen en zal dan ook altijd een wat meer ervaren iemand meenemen op de nachtelijke tochten.
Ben niet van plan grote x-country nachtvluchten te gaan maken, maar wil er in elk geval eens aan "ruiken".
En laten we wel wezen, dit is zo een beetje de enige rating die je als hobby vlieger met een PPL nog kunt halen als je weer eens wat anders wilt (ir is niet meer te doen).
Groet,

Leon.
 
Leon,

Ik ben van plan dit jaar mijn NQ te halen in Amerika ( en misschiens zelfs gelijk mijn ME) en wat kosten betreft loont het zeker de moeite, laat maar weten als je meer wilt weten.

Foxtrot
 
Wat zijn de requirements voor een Night VFR rating, en hoe lang is zo'n rating geldig en wat zijn de evt recurrent requirements.

Pilot
 
De rating blijft i.p. altijd geldig. Wel isde 90 dagen regel van toepassing om passagiers te mogen vliegen (3 lnd/to at night).
Groet,

Leon.
 
Sorry ik las je post nu pas goed.
De requirements: 1 uur overland DBO en 5 solo starts en landingen, waarbij de landingen fullstop moeten zijn.
 
Ik heb de JAR er nog eens op nageslagen en moet bekennen dat de requirements die ik in mijn hoofd had niet helemaal klopten. Om precies te zijn is het:

1) In bezit zijn JAA PPL
2) 5 uur night training totaal waarvan:
a) 3 uur dual, met minimaal 1 uur dual X-country
b) 5 take offs en 5 full stop landingen solo.

Er staat niets over "houdbaarheid" ik heb geen idee of i.v.w. er een probleem van maakt dat je toen nog geen JAA PPL had (kon immers niet). Dat zul je even zelf moeten checken, ik denk dat andere landen wel een overgangsregeling zullen hebben gehad, maar in nederland bestond (en bestaat) night VFR immers niet.
 
Back
Top