Balkon
New member
Voorwoord
Het is zal zo'n 12 a 13 jaar geleden zijn, dat een van de Airworkers (was het ene Leij, was het een zekere professor voorafgaand zijn emiraat?) de metafoor "het balkon" gebruikte om mij te overtuigen dat een zekere ruimte en scherpte in de discussie op Airwork mogelijk moest zijn. Op het balkon mocht een sigaret worden gerookt, mocht men elkaar wel wat op ondiplomatieke toon kunnen zeggen en moesten derhalve de regels niet te strikt worden gehanteerd. Het balkon was nodig. Ik liet mij overtuigen, al moest ik af en toe nog wel wijzen op de hoogte van het balkon als ik overwoog om, tijdens toch wel zeer pittige discussies, iemand er toch virtueel van af te gooien. Gelukkig is het nooit nodig geweest. Anderen wensten juist geen balkon, maar een gentlemen's club, waar men op eloquente wijze zou spreken over de ins en outs van het piloten-metier. Ik kreeg de handen er echter niet voor op elkaar.
Het balkon heeft ook in de wereld buiten dit forum een zekere roem, dankzij twee muppets die vanaf het balkon het schouwtoneel becommentariëren. Deze twee historische balkons indachtig, alsook die ene wens om een gentlemen's club, introduceer ik bij deze een nieuwe columnist onder de naam Balkon. Hij zal - ijs en weder dienende - wekelijks een column publiceren. Een pensionado met de nodige uren in zijn achterzak, die vanaf zijn tropische balkon annex one-person-gentlemen's club zijn visie op het metier zal geven. Laat u prikkelen.
Diana
************************************************
Wie is er nu eigenlijk bang voor ME3?
VNV, KLM, de overheid, om de usual suspects even te noemen. Was het niet zo dat de Amerikaanse legacy carriers met aangedikte verhalen naarb uiten kwamen en men in Nederland massaal op de platte kar plaatsnam. Die werd toch wel getrokken en zelf nadenken hoefde niet meer.
Inmiddels zijn er tegengeluiden te horen voor deze bangmakerij. Zo is er een hoogleraar uit Amsterdam die een andere kijk op de zaak heeft. Alles te lezen via Airwork. Ook de CEO van EK heeft gereageerd, daar kon je op wachten, en heeft in een goed betoog de vloer met de Amerikaanse legacy carriers aangeveegd, Punt voor punt. Even googlen en u hebt dagenlang leesplezier.
Ook LH en SQ doen een boekje open omtrent hun plannen. Niks platte kar daar maar innovatief bezig zijn. Ook even googlen op CAPA.
Kan Nederland nu rustig slapen? NEEN. Alleen als ze van de zelfingenomen platte kar afspringen. Laat ME3 toch komen met hun tweede of derde 380. Ze houden vanzelf op als ze half leeg terug moeten. Pax zijn niet gek te maken voor een paar honderd euro minder. Eventjes maar, totdat ze 8 uur moeten wachten op hun ME3 connectie. ME3 gaat dan naar India met 600p + pax. Want daar is geld te verdienen.
Niet in Holland.
Groeten van Balkon
Het is zal zo'n 12 a 13 jaar geleden zijn, dat een van de Airworkers (was het ene Leij, was het een zekere professor voorafgaand zijn emiraat?) de metafoor "het balkon" gebruikte om mij te overtuigen dat een zekere ruimte en scherpte in de discussie op Airwork mogelijk moest zijn. Op het balkon mocht een sigaret worden gerookt, mocht men elkaar wel wat op ondiplomatieke toon kunnen zeggen en moesten derhalve de regels niet te strikt worden gehanteerd. Het balkon was nodig. Ik liet mij overtuigen, al moest ik af en toe nog wel wijzen op de hoogte van het balkon als ik overwoog om, tijdens toch wel zeer pittige discussies, iemand er toch virtueel van af te gooien. Gelukkig is het nooit nodig geweest. Anderen wensten juist geen balkon, maar een gentlemen's club, waar men op eloquente wijze zou spreken over de ins en outs van het piloten-metier. Ik kreeg de handen er echter niet voor op elkaar.
Het balkon heeft ook in de wereld buiten dit forum een zekere roem, dankzij twee muppets die vanaf het balkon het schouwtoneel becommentariëren. Deze twee historische balkons indachtig, alsook die ene wens om een gentlemen's club, introduceer ik bij deze een nieuwe columnist onder de naam Balkon. Hij zal - ijs en weder dienende - wekelijks een column publiceren. Een pensionado met de nodige uren in zijn achterzak, die vanaf zijn tropische balkon annex one-person-gentlemen's club zijn visie op het metier zal geven. Laat u prikkelen.
Diana
************************************************
Wie is er nu eigenlijk bang voor ME3?
VNV, KLM, de overheid, om de usual suspects even te noemen. Was het niet zo dat de Amerikaanse legacy carriers met aangedikte verhalen naarb uiten kwamen en men in Nederland massaal op de platte kar plaatsnam. Die werd toch wel getrokken en zelf nadenken hoefde niet meer.
Inmiddels zijn er tegengeluiden te horen voor deze bangmakerij. Zo is er een hoogleraar uit Amsterdam die een andere kijk op de zaak heeft. Alles te lezen via Airwork. Ook de CEO van EK heeft gereageerd, daar kon je op wachten, en heeft in een goed betoog de vloer met de Amerikaanse legacy carriers aangeveegd, Punt voor punt. Even googlen en u hebt dagenlang leesplezier.
Ook LH en SQ doen een boekje open omtrent hun plannen. Niks platte kar daar maar innovatief bezig zijn. Ook even googlen op CAPA.
Kan Nederland nu rustig slapen? NEEN. Alleen als ze van de zelfingenomen platte kar afspringen. Laat ME3 toch komen met hun tweede of derde 380. Ze houden vanzelf op als ze half leeg terug moeten. Pax zijn niet gek te maken voor een paar honderd euro minder. Eventjes maar, totdat ze 8 uur moeten wachten op hun ME3 connectie. ME3 gaat dan naar India met 600p + pax. Want daar is geld te verdienen.
Niet in Holland.
Groeten van Balkon