Nieuwe column op Airwork: Balkon

Balkon

New member
Voorwoord
Het is zal zo'n 12 a 13 jaar geleden zijn, dat een van de Airworkers (was het ene Leij, was het een zekere professor voorafgaand zijn emiraat?) de metafoor "het balkon" gebruikte om mij te overtuigen dat een zekere ruimte en scherpte in de discussie op Airwork mogelijk moest zijn. Op het balkon mocht een sigaret worden gerookt, mocht men elkaar wel wat op ondiplomatieke toon kunnen zeggen en moesten derhalve de regels niet te strikt worden gehanteerd. Het balkon was nodig. Ik liet mij overtuigen, al moest ik af en toe nog wel wijzen op de hoogte van het balkon als ik overwoog om, tijdens toch wel zeer pittige discussies, iemand er toch virtueel van af te gooien. Gelukkig is het nooit nodig geweest. Anderen wensten juist geen balkon, maar een gentlemen's club, waar men op eloquente wijze zou spreken over de ins en outs van het piloten-metier. Ik kreeg de handen er echter niet voor op elkaar.

Het balkon heeft ook in de wereld buiten dit forum een zekere roem, dankzij twee muppets die vanaf het balkon het schouwtoneel becommentariëren. Deze twee historische balkons indachtig, alsook die ene wens om een gentlemen's club, introduceer ik bij deze een nieuwe columnist onder de naam Balkon. Hij zal - ijs en weder dienende - wekelijks een column publiceren. Een pensionado met de nodige uren in zijn achterzak, die vanaf zijn tropische balkon annex one-person-gentlemen's club zijn visie op het metier zal geven. Laat u prikkelen.

Diana

************************************************

Wie is er nu eigenlijk bang voor ME3?
VNV, KLM, de overheid, om de usual suspects even te noemen. Was het niet zo dat de Amerikaanse legacy carriers met aangedikte verhalen naarb uiten kwamen en men in Nederland massaal op de platte kar plaatsnam. Die werd toch wel getrokken en zelf nadenken hoefde niet meer.

Inmiddels zijn er tegengeluiden te horen voor deze bangmakerij. Zo is er een hoogleraar uit Amsterdam die een andere kijk op de zaak heeft. Alles te lezen via Airwork. Ook de CEO van EK heeft gereageerd, daar kon je op wachten, en heeft in een goed betoog de vloer met de Amerikaanse legacy carriers aangeveegd, Punt voor punt. Even googlen en u hebt dagenlang leesplezier.

Ook LH en SQ doen een boekje open omtrent hun plannen. Niks platte kar daar maar innovatief bezig zijn. Ook even googlen op CAPA.

Kan Nederland nu rustig slapen? NEEN. Alleen als ze van de zelfingenomen platte kar afspringen. Laat ME3 toch komen met hun tweede of derde 380. Ze houden vanzelf op als ze half leeg terug moeten. Pax zijn niet gek te maken voor een paar honderd euro minder. Eventjes maar, totdat ze 8 uur moeten wachten op hun ME3 connectie. ME3 gaat dan naar India met 600p + pax. Want daar is geld te verdienen.
Niet in Holland.

Groeten van Balkon
 
Art is back!

Art is back!

Ja JPC, ik dacht meteen precies hetzelfde! :)

Welkom terug Art!

Groeten

:radar: André :radar:
 
Klantenbinding.

Peter Elbers heeft gesproken, met Achmea.
Ik wil het geen dooddoener noemen of statement of the year,
Maar het is wel waar het bij KLM om draait.

Als je 13 uur in een buis moet zitten, bizzclass nog wel, en je enig vermaak
Is de rondgang van de cabin crew met de "huisjes", en je gewoon moet wachten
Op je drankje totdat deze gimmick over is, neen, geef my dan maar SQ of Cathay?

Daar word je door de cabin crew nog in de watten gelegd, je betaalt er tenslotte voor,
En niet weinig, en cabin crew ziet je nog als klant, zonder truttigheid.
Is KLM truttig? Als je 13 uur in de buis moet zitten en getolereerd worden, als klant notabene, dan komen dit soort opwellingen wel boven drijven.

Wat moet Elbers nu doen?
Zijn product aanpassen, en wel asap. Hij moet zelf eens met SQ of Cathay van sin naar
Ams vliegen dan gaan hem de ogen wel open. PDQ, pretty darn quick.

Klanten bnding heer Elbers, inderdaad.
Dat begint met de cabin crew die de betalende passagier nog op waarde weet te schatten. Maak u geen zorgen over ME3 of 4, daar is de jus allang van af. Pax laten zich niet langer bedotten door fancy glossy gekochte adds en magazins.
Gewoon eens een een bizz class ticket kopen by SQ van sin naar ams. Kunt u gelijk Achmea deel twee vertellen.

Groeten, Balkon.
 
Als je 13 uur in een buis moet zitten, bizzclass nog wel, en je enig vermaak
Is de rondgang van de cabin crew met de "huisjes", en je gewoon moet wachten
Op je drankje totdat deze gimmick over is, neen, geef my dan maar SQ of Cathay?
ik meng me niet vaak in een discussie rondom kwaliteit van airlines maar met deze quote ben ik het zo mee eens...jammergenoeg ligt het echt aan welke mensen er werken op de dag dat je met ze mee vliegt. Soms voel ik me koning, soms had ik beter een 13 jarig jongetje kunnen zijn aangezien ik die behandeling krijg. Hit and miss. Als je in business ligt en je krijgt catering van michelin sterren niveau en de KLM-cabine personeel weten alleen dat het vis of vlees is nou dat draait die chefkok zich vast om in zn graf. Maar soms dan wordt is het echt gezellig en dan laat ik dat ook echt merken, dit Hollandse gezellig mis ik dan weer bij de andere carriers.

Maar voor de business man/vrouw gaat het om een goed product wat altijd goed is en misschien wel voorspel baar. Ik voel me bij de Aziaten vaak een gast ipv klant. En daar kan een straat huisjes echt niet tegen op. Ik hoop echt dat KLM weet hoe het product aan te passen. Praat misschien eens met mensen uit sterren restaurants etc om dit aan te pakken? Misschien raken dan de vliegtuigen nog voller en zijn er meer piloten nodig op eigen bodem....
 
Kan Nederland nu rustig slapen? NEEN. Alleen als ze van de zelfingenomen platte kar afspringen. Laat ME3 toch komen met hun tweede of derde 380. Ze houden vanzelf op als ze half leeg terug moeten. Pax zijn niet gek te maken voor een paar honderd euro minder. Eventjes maar, totdat ze 8 uur moeten wachten op hun ME3 connectie. ME3 gaat dan naar India met 600p + pax. Want daar is geld te verdienen.
Niet in Holland.

I'm a regular passenger between Dubai and Amsterdam. My Airline doesn't spend a single $ it doesn't have to - so I'm flying Emirates in Y. I fly 2-3 sectors/month.

My company buys tickets Dubai - Amsterdam - Dubai (probably because it is cheaper) because I'm doing a long term contract for them and have a fixed roster.

Some notes:-

Emirates ICE IFE system is the best I've ever seen on any Airline.

Cabin Crew - nothing special. One flight was excellent, most are mediocre and a couple were just bad. On the bad flights they forgot to serve our section entirely and also forgot the coffee/tea service. Cabin crew are not overly friendly and don't smile (with the odd exception).

Flights are full - at least in Y. Some empty seats observed on the 2nd daily flight (777) in early January. Valid for both directions.

Flew on the evening flight to Dubai (Feb 02). This was an A380 and must have been one of the first to replace the 777. Flight was full.

A380 is very nice to fly in as a passenger. Very quiet.

They always have at least one Dutch speaking cabin crew member on board. About 50% of my flights have had a Dutch speaking Pilot.

Almost nobody has Dubai as a destination - about 10% (est) are at the baggage belt in Dubai. The rest are connectors to Africa/Asia and Australia/New Zealand. About 50% of the passengers are Dutch.

On the flight to Amsterdam some people connect to the UK.

Looks like Emirates has at least 2 flights/day to most destinations so they offer good connections via Dubai. They are rapidly running out of parking space at Dubai International and no construction is going on at Dubai World (one runway out of six has been built).

My guess is that they make money on these flights.
 
Iran Air, de nieuwe ME4?

U hebt het allemaal kunnen lezen, ook hier op Airwork.
Iran Air heeft een mega ordergeplaatst bij A.B.
Maar liefst 12 A 380 waren daarbij.

Nu nog even wachten of ze er inderdaad het geld voor hebben,
Of, nog wat meer bizar, de nieuwe POTUS, als het the Donald word zou het hele sprookje kunnen terugdraaien, maar zover is het nog niet.
In beide gevallen, geld en POTUS.

Als je naar de map kijkt zie je dat voor verschillence routes Teran een beter
Opstappunt is dan Dubai.
Liggen ze in Dubai daarvan wakker? Neen, voorlopig niet, zolang Iran Air een
Zogenaamde droge carrier blijft, geen alcohol, en paxen zich onwennig voelen in
Tehran. Nothing to do there exept waiting.
Maar toch, let op, LH en SQ hebben zo hun plannen om het toch tot een succes
Te maken. Ik zal u op de hoogte houden.

Dus voorlopig geen ME4 voor Iran Air maar het kan geen kwaad de buggers in de
Gaten te houden. U leest het wel later via Balkon.
Het is well food for thought, Iranians zijn slimme gasten, dat heeft het
Recente verlecen wel bewezen, overigings, de laatste tweeduizen jaar ook.

Groeten, Balkon.
 
Heb toch sterk de indruk dat de auteur van dit topic met opzet zijn stukjes proza grammaticaal niet op orde heeft en doelbewust heeft voorzien van vele tiepvauten.

Iran Air, de nieuwe ME4?

U hebt het allemaal kunnen lezen, ook hier op Airwork.
Iran Air heeft een mega ordergeplaatst bij A.B.
Maar liefst 12 A 380 waren daarbij.

Nu nog even wachten of ze er inderdaad het geld voor hebben,
Of, nog wat meer bizar, de nieuwe POTUS, als het the Donald word zou het hele sprookje kunnen terugdraaien, maar zover is het nog niet.
In beide gevallen, geld en POTUS.

Als je naar de map kijkt zie je dat voor verschillence routes Teran een beter
Opstappunt is dan Dubai.
Liggen ze in Dubai daarvan wakker? Neen, voorlopig niet, zolang Iran Air een
Zogenaamde droge carrier blijft, geen alcohol, en paxen zich onwennig voelen in
Tehran. Nothing to do there exept waiting.
Maar toch, let op, LH en SQ hebben zo hun plannen om het toch tot een succes
Te maken. Ik zal u op de hoogte houden.

Dus voorlopig geen ME4 voor Iran Air maar het kan geen kwaad de buggers in de
Gaten te houden. U leest het wel later via Balkon.
Het is well food for thought, Iranians zijn slimme gasten, dat heeft het
Recente verlecen wel bewezen, overigings, de laatste tweeduizen jaar ook.

Groeten, Balkon.
 
ME3 etc.

ME3 etc.

The UK is ook niet bang voor Me3 of 4 etc.

EK gaat volgende maand met de A380 8 keer naar London LHR.
Ze gaan al 3 keer per dag naar Gatwick, dus dat zijn 11 rotaties. Er is zelfs al sprake van 4 rotaties naar Gatwick.

Dan hebben we het nog niet over Etihad en Qatar.
Het opvallende is dat je er niets over hoort in de UK.
Geen protest, niets, radiostilte alom.

Ze hebben dan ook geen platte kar die toch wel getrokken wordt.
Er is wel innovation en product vernieuwing gaande bij de carriers van dienst.
Geen hulp echter van de regering, of vakbonden.
Ik heb ze nog niet gezien.

Het lijkt er op dat marktwerking hier bezig is.
Kan het zijn dat KLM hier de slag mist?
Protectionisme heeft in de luchtvaart nog nooit de doorslag gegeven.

Voorlopig gaan de ME3 etc gewoon hun gang.

Groeten
Balkon
 
The UK is ook niet bang voor Me3 of 4 etc.


Dan hebben we het nog niet over Etihad en Qatar.
Het opvallende is dat je er niets over hoort in de UK.
Geen protest, niets, radiostilte alom.

Of er geen protest is zou ik zo niet weten, maar een saillant detail is dat London Heathrow voor 20% in handen is van Qatar Holding LLC. Er is een Nederlands spreekwoord dat zegt: Je bijt niet in de hand die je voedt.

En verder vind ik het nogal hoog van de toren geblazen stuk.

Als je 13 uur in een buis moet zitten, bizzclass nog wel, en je enig vermaak
Is de rondgang van de cabin crew met de "huisjes", en je gewoon moet wachten
Op je drankje totdat deze gimmick over is, neen, geef my dan maar SQ of Cathay?

Daar word je door de cabin crew nog in de watten gelegd, je betaalt er tenslotte voor,
En niet weinig, en cabin crew ziet je nog als klant, zonder truttigheid.
Is KLM truttig? Als je 13 uur in de buis moet zitten en getolereerd worden, als klant notabene, dan komen dit soort opwellingen wel boven drijven.

Als de KLM zo'n slechte service verleende, dan verklaart dat niet waarom de vliegtuigen nog zo'n hoge bezettingsgraad hebben.
 
@ BALKON

In het VK is bijna alle industrie al verpatst aan buitenlanders of ter ziele gegaan. Bijv. de grote autoindustrie is kapot of in handen van exoten. (vb. Tata steel). Voetbal clubs zijn in handen van buitenlanders etc. etc.
De Britten kijken er al lang niet meer van op. Ze hebben decennia geleden de strijd al verloren.

Tekenend vind lk het verdwijnen van de BA Concorde op een sokkel voor de poorten van LHR Terminal 3 en Bath Road, welke klaarblijkelijk zonder morren is vervangen door een Emirates A380!

De Britten zijn (slechts) dienstverleners geworden. Ze hebben de faciliteiten en zorgen er nu voor dat de ME3 en zo veel mogelijk andere carriers hun vliegvelden aan doen. Hiermee genereren ze omzet en werkgelegenheid. Dat verklaard m.i. de radiostilte in het VK, zover zijn we in Nederland NOG niet.
 
BA heeft gewoon een heel goed product en kunnen wel de concurrentie aan. Misschien heeft dat er wat mee te maken?!
 
Ze hebben dan ook geen platte kar die toch wel getrokken wordt.
Er is wel innovation en product vernieuwing gaande bij de carriers van dienst.
Geen hulp echter van de regering, of vakbonden.
Ik heb ze nog niet gezien.

Het lijkt er op dat marktwerking hier bezig is.

Haha, ja hoor.
Van Britse cabine collega's hoor ik dat als je tegenwoordig als CC bij de befaamde BA begint je ongeveer minimum loon verdient.
Het zelfs zo slecht dat de CC collega's in mijn (ook Britse) regionale toko (waarvan sommige zeer ervaren, sommige beginneling) de meeste helemaal niet meer bij BA willen solliciteren omdat ze er dan op achteruit gaan.

Verder sluit ik mij volledig bij ph-gjk aan.

Tis een beetje makkelijk lullen allemaal als je de gloriedagen van de luchtvaart nog hebt meegemaakt en altijd met een dik salaris naar huis bent gelopen. (tenminste, uit die tijd komt toch de wijsheid waarmee deze stukken geschreven worden?)
 
Back
Top