Nederlandse piloten wijken uit naar Indonesie

Stellasterretje, als je terugkomt van 2 jaar lionair mag je jezelf in je handen knijpen als je ueberhaupt mag gaan vliegen bij dat bedrijf waar jeje uniform zelf moet betalen.
Leuk detail is alleen dat je ook gewoon weer opnieuw je type moet gaan betalen, net als iemand zonder ervaring. Zoals een ander al eerder zei in dit forum, het blijft daar niet bij!!
Zeg nou eens eerlijk, waar denk je nou überhaupt terecht te komen na 2 jaar blacklisted te hebben gevlogen? KLM???? Dream on. Lion air is a waste of money and a waste of time. De enige die zich krom lacht zijn de mensen die provisie krijgen van een door jou opgehoeste typerating voor onnuttige ervaring.
 
@wfm: nee, een andere maat.
@49015:
Momenteel heft hij het er prima na zijn zin. Het was flink wachten op alle papierwerk ( werkvergunning ed) wat bijna 2 mnd in beslag nam, maar nu is eindelijk alles rond en begint hij met vliegen. Al die tijd heeft hij wel betaald gekregen ( iets wat nu is veranderd bij nieuwere contracten). NLers om hem heen hebben het ook naar hun zin: alles betaald en geregeld.

Verder is er idd 1 pers na 6mnd bij Arke aangenomen.
 
Posted on AvCanada by Panama Jack

Yes, if you don't mind spending some major cash and being controversial, you can buy a type rating and end up somewhere like Indonesia or elsewhere. Caveat Emptor, though. We recently hired a European pilot who was at an Indonesian air carrier and he reports that simulator training was very marginal there (and done only very occasionally-- like once every two years). Last I heard he was struggling though our training.

Little wonder that the EU has Indonesian carriers on their Black List.

If the training at Lion Air is such that people coming from there have trouble with the training at their next job then eventually nobody will hire people with Lion Air on their CV.

For those of you at Lion Air:-

What do you think will happen to you if you are involved in any of these incidents? As a foreigner in Indonesia it is automatically "your fault". You may well end up in prison.

It will be the end of your "career" as well.

Lack of Safety Culture combined with short runways with non-precision approaches combined with tropical weather and terrain is a lethal combination.

In Asian Culture - Go-Around = loss of "face". That's been a factor in a number of accidents in the region.
 
Nieuwe jobs vragen altijd of je incidents of accidents hebt gehad.

Succes als je helaas bij Lion air in aanraking met bovenstaande bent gekomen.
En zoals 19 of 77 schrijft. Dat je geluk mag hebben als je niet in de gevangenis terecht bent gekomen voor zoiets. Goed de performance doornemen en de Captain knock out slaan als hij niet de Go-Around in wilt gaan:yeehaa:.
 
Misschien een reden om juist niet aan een vliegopleiding te gaan beginnen...? :yeehaa:

Daar hebben de mensen die in ´05,´06,´07,´08 begonnen weinig aan hé :biertje:
Ach, je hebt van die mensen die tegen een aantal adviezen in toch beginnen aan een vliegopleiding. Dan heb je mensen die de selectie bij een goede vliegschool (lees: met doorstroommogelijkheden naar echte banen bij fatsoenlijke airlines) niet halen, en dus tegen nog meer adviezen in bij een tweederangs pilotenfabriek beginnen waar de selectie eisen niet zo streng zijn.

Zijn ze klaar met die tweederangs opleiding en blijkt dan toch ineens dat de banen niet voor het oprapen liggen, en blijkt dan toch ineens dat ze met die tweederangs vliegschool in hun CV nauwelijks een stap verder komen, dan gaan die mensen zich tegen nog meer adviezen in duur inkopen bij Europese P2F scams.

Als blijkt dat zelfs de grootste Europese P2F baggerclubjes de tsunami van werkeloze ab initio's nauwelijks aan kunnen en inmiddels grotendeels volgeboekt zitten met type rated passagiers op de rechterstoel, dan gaat men zo'n beetje tegen alle adviezen in, zich met een tweederangs vliegopleiding bij een derderangs luchtvaartmaatschappij die op een zwarte lijst staat inkopen om toch maar alsjeblieft uren te loggen in de ijdele hoop om dan over 2 jaar (indien vrij van incidenten on ongelukken!) bij een Europese maatschappij een fatsoenlijk betaalde baan te vinden om de torenhoge studieschuld mee af te lossen. Yeah rrrright!

Tja...en dan heb je nog van die smartasses die dan gaan roepen: "wir haben es (in '05, '06, '07, '08) nicht gewusst." :rolleyes:

Laten we effe eerlijk zijn, er is op AW genoeg gewaarschuwd! Verder is het zo dat mensen die pas recent klaar zijn met hun opleiding, of inmiddels een jaartje (of twee) thuis werkeloos op de bank zitten, hoogstwaarschijnlijk niet tijdens de boomjaren '05, '06 of begin '07 aan hun opleiding zijn begonnen, maar eerder in '08 of '09 toen het toch wel heel erg duidelijk begon te worden dat de wereldwijde baankansen voor ab initio's in een rap tempo bergaf zouden gaan.
 
Last edited:
Wow Jack Daniels. Het is fijn dat een eersteklas vliegschool het unieke potentieel als vlieger van willekeurige mensen al tijdens de selectie kan oppikken. Het is algemeen bekend dat Nederlandse piloten die eerst met succes een batterij twijfelachtige tests hebben ondergaan, daarna twee keer zo goed zijn als andere mensen in het besturen van een of andere lul-cessna bij hun vliegschool met 'connecties'.

Bovendien hebben sommige van die piloten blijkbaar ook de uitzonderlijke (en zeer gewilde) macht om de toekomst te kunnen voorspellen zodat ze op elk moment precies kunnen zien hoe de arbeidsmarkt er over twee jaar voorstaat. Geen wonder dat deze Nederlandse wonderpiloten over de hele wereld zo hoog aangeschreven staan.

Niettegenstaande het feit dat er, van Australie tot en met Zimbabwe, honderduizenden piloten elke dag hun beroep uitoefenen bij eersterangs, tweederangs en derderangs maatschappijen, gewoon omdat ze graag vliegen en omdat ze aan het eind van de maand ook de huur moeten betalen. Allemaal met een tweederangs opleiding.

Het is natuurlijk fantastisch als je hele vliegcarriere een onafgebroken traject is van eersteklas vliegschool naar eersterangs vliegmaatschappij, blijkbaar compleet met gratis koffie overal. Voor de rest, de 'tweederangspiloten' liggen de zaken iets gecompliceerder. Ik zou zeggen, wees blij dat je, waarschijnlijk meer door geluk dan door kunde, tot de eerste groep behoort en probeer je minachting voor de tweede groep een beetje in bedwang te houden. Het is onsmakelijk.
 
Rotorusa, ik denk dat je dat hele "tweederangs" een beetje te letterlijk opvat. Ik zeg niet dat piloten die van een "tweederangs" opleiding af komen ook per se tweederangs piloten zijn, maar in de ogen van veel luchtvaartmaatschappijen zijn ze dat wel.

Piloten en wannabe's maken de selectie eisen niet, dat doet het management van de desbetreffende airline.

Ik weet niet hoe het in de Amerikaanse rotorbusiness zit, maar wat je naar mijn mening steeds meer ziet is dat de weinige airlines die wel nog normale arbeidsvoorwaarden hebben een steeds hogere muur om zich heen aan het bouwen zijn, en door middel van allerlei toelatingseisen, cadet en 'prefered supplier' schemes iedereen buiten de deur houden die niet aan hun exacte profiel voldoet. M.a.w. switchen en upgraden (je omhoog werken) wordt steeds lastiger.

De KLM was jaren geleden misschien al onbewust de trendsetter met hun (controversieel) "KLS/NLS/KLu only" beleid, en inmiddels zie je dat er een gigantische tweedeling heeft plaatsgevonden: mensen die bij de KLM (kunnen en mogen) werken en...de rest (incl yours truly ;)) die levenslang het stempeltje "[x] ongeschikt" in zijn CV hebben staan vanwege een "tweederangs" vooropleiding. Ik vermoed dat die trend zich wereldwijd gaat doorzetten.

Als je kijkt naar Lufthansa, Air Berlin, Aerologic, Air France, British Airways, Cathay Pacific, Singapore Airlines Aer Lingus, easyJet, Ryanair enz enz die allemaal hun eigen cadet c.q. prefered supplier schemes hebben of aan het opzetten zijn, dan vraag ik me echt af waar iemand met 200 uur P2F (of 2 jaar gevlogen bij een ge-blackliste airline in Indonesië) aan de slag moet als hij/zij niet over de juiste ("eersterangs") vooropleiding- en ervaringsachtergrond beschikt? :confused:

Hoe het bewust vliegen bij een ge-blackliste airline in het ideale pilotenprofiel van een airline past is mij een raadsel, en daarnaast vraag ik me af hoe e.e.a. zit met de aansprakelijkheid indien er een ongeluk of incident plaatsvindt bij de Europese airline die bewust crews aannemen die bij een ge-blackliste maatschappij gevlogen hebben? A big can of worms lijkt me als advocaten en autoriteiten dan in de achtergrond van de desbetreffende crew gaan graven en er iets over een "blacklist" naar boven komt...

Zelfs mensen met Europese ervaring worden bij de meeste low-costs nu al grotendeels genegeerd als je daar met 2-3000 uur ervaring op een 737 of A320 solliciteert voor F/O. Ze hebben liever iemand met 200 uur die van de 'juiste' (lees: "eersterangs" als je wilt) vliegschool af komt, iemand die zelf betaalt voor zijn type rating, iemand die ze van het begin af aan meteen de juiste SOP's en callouts kunnen aanleren, iemand die genoegen neemt met een laag salaris en ook nog eens graag zelf voor zijn kopje koffie betaalt. Ex-P2F kandidaten kunnen daar alsnog achteraan in de rij van verse ab initio's gaan staan om wederom voor een type rating te mogen betalen.

Tijdens de boomjaren is men meestal wel wat 'flexibeler' met de eisen, maar ik denk dat iedereen het er wel redelijk over eens is dat die tijden (bijv. 2005-2007 toen veel mensen na een P2F deal snel een vaste baan konden vinden) voorlopig niet snel zullen terugkomen.

Als 'vrije markter' moet je sowieso in het begin van de boomjaren je moves maken, niet als de donkere recessiewolken aan de horizon staan, niet als er al een gigantisch overschot aan werkeloze piloten is, en al zeker niet een 'baan' kopen bij een derderangs (jawel, deze keer meen ik dus echt DERDERANGS!) maatschappijtje wat op een zwarte lijst staat met een waslijst van incidenten en ongevallen.

Met de volgende economische downturn in zicht vermoed ik dat de kaarten grotendeels geschud zijn: iedereen die nu in een bepaald bootje zit (nationale airline, cow-cost, cargo, commuter corporate, P2F, P2F bij een blacklisted airline, of...werkeloos) zal daar voorlopig niet snel uitkomen, laat staan overstappen naar een groter & mooier bootje met een gratis uniform, een bakkie koffie, en nog een normaal salaris om de huur mee te betalen en de torenhoge lening mee af te lossen. Zelfs voor ervaren mensen die, voor wat voor reden dan ook, nu buiten de boot vallen zal het kei- en keihard tegen de stroom in zwemmen worden om alsnog ergens een baan te vinden.
 
Last edited:
Harrie, leg ons dan uit hoe het wél zit bij Lionair. Ik heb er denk ik een vrij open vraag over gesteld. Combineer dat ook met de berichtgeving die wij hier ontvangen over deze maatschappij, want je zult moeten toegeven dat die niet positief is. Ik ben benieuwd!
 
Hey Harrie,

Je spreekt dus uit ervaring, eindelijk iemand haha!

Vlieg jij nu nog steeds voor Lion Air of ben je al ergens anders heen verkast? Zo ja, vond je nieuwe werkgever het geen probleem dat Lion Air op de black list staat?
 
Nou jongens en meisjes van Airwork, het maakt NIKS uit waar je die uren heb gevlogen, als je ze maar hebt. Je moet je toch nog bewijzen bij een selectie, of je nou van Lion Air of van KLM komt... Het gaat er om dat je een rating en uren hebt.
Yes, if you don't mind spending some major cash and being controversial, you can buy a type rating and end up somewhere like Indonesia or elsewhere. Caveat Emptor, though. We recently hired a European pilot who was at an Indonesian air carrier and he reports that simulator training was very marginal there (and done only very occasionally-- like once every two years). Last I heard he was struggling though our training.
@ Harrie Nak, niet aanvallend bedoelt maar wat denk jij ( en andere airlines ) van de kwaliteit van de rating, heb je zelf een rating gehaald bij LionAir?
 
Ik dacht ook, hoe erg kan het zijn? Maargoed, even een snelle search naar Lion Air:

07NOV08 - MD90 runway excursion
03JAN09 - MD90 damaged runway surface
09MAR09 - MD90 runway excursion
30OCT09 - B734 runway incursion
13DEC09 - B734 runway excursion
19JAN10 - B739 runway excursion
02NOV10 - B734 runway excursion
14FEB11 - B739 runway excursion
15FEB11 - B739 runway excursion
23OCT11 - B739 runway excursion

Motherf****. Het zal toch geen toeval zijn? Mijn eerste indruk is dat hier echt een bedrijfscultuurprobleem is. Er zijn geen stappen ondernomen om dit probleem flink aan te pakken, of het nu training, CRM, performance course of andere awareness training is, want het blijft gewoon gebeuren en blijkbaar vindt niemand dat zo erg dat er actie wordt ondernomen. En dan staat wat mij betreft zo'n club terecht op een zwarte lijst. De volgende keer gebeurt er zoiets als in Mangalore (B738 Air India Express, look it up) waarbij aan het einde van de baan een afgrond of een diepe sloot is en er echt doden vallen.

P.S. Mensen die zo'n track record bagatelliseren laten zichzelf eigenlijk kennen door aan te geven dat ze het ook niet zo'n probleem vinden, wat dus PRECIES is wat er mis is met deze club.
 
en zijn er soms safety issues

Are you kidding me! Zie bovenstaand lijstje van Iz.

Lekker je kop in het zand steken, niks aan de hand! Fijn om op deze manier om te gaan met de safety culture. Is het dan niet terecht dat er grote vraagtekens zijn bij de kwaliteit van de uren en ervaring die daar opgebouwd worden? Ja!

Wat gebeurd er als het mis gaat, je hoeft er alleen maar naast te zitten. Heb je een incident op je naam staan :yeehaa: ......!
 
Harry heeft in ieder geval wat Lion-Air aangaat, wel de juiste instelling! Hij praat niet over problemen, hij praat over uitdagingen. Hij ziet geen runway-excursions, hij ziet 'safety-issues.'
 
Back
Top