Nederlandse piloten wijken uit naar Indonesie

MHA

New member
BNR : Nederlandse piloten wijken uit naar Indonesie

Fragment | BNR-Correspondent Edwin Mooibroek sprak met Jaap Nekeman die sinds mei werkt als co-piloot voor Lion Air.

Fragment | Evert van Zwol, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, wijt het overschot aan Nederlandse piloten aan de beloftes van de opleidingen

Steeds meer Nederlandse piloten gaan in Indonesië aan de slag omdat ze in Europa geen baan kunnen vinden. Alleen al Lion Air, een van de grootste maatschappijen in Indonesië, zegt 25 Nederlanders in dienst te hebben.

Jaap Nekeman werkt sinds mei als co-piloot voor het Indonesische Lion Air omdat hij in Nederland geen baan als piloot kon vinden. Nekeman: "Ik ben voor Lion Air gaan werken omdat er in Nederland weinig werk te vinden was. Ik was al een jaar werkloos en reed in een taxi. Via mijn vliegschool kwam ik terecht bij Lion Air, die mij deze kans boden."

Zwarte lijst
Een paar jaar geleden zijn alle Indonesische maatschappijen op een zwarte lijst gezet. Garuda en enkele andere maatschappijen zijn druk bezig geweest om te voldoen aan alle veiligheidseisen en zo met succes van de zwarte lijst af te komen. Maar Lion Air staat er nog altijd op. Ondanks deze smet op het imago van het Indonesische vliegverkeer koos Nekeman toch voor een carrière in Indonesië.

"Tuurlijk denk je daar over na en ga je dat onderzoeken. Maar er zitten hier al veel Nederlanders. En daar heb ik er vooraf een aantal van gesproken. Het zijn veel nieuwe vliegtuigen en daar is volgens hen weinig mis mee."

Lion Air op je CV
Nekeman maakt zich ook geen zorgen om zijn cv, waar een naam als Lion Air bij toekomstige sollicitaties misschien wel voor een frons op het gezicht van een potentiële werkgever kan zorgen. "Dat is altijd afwachten. Maar het is belangrijker dat je vlieguren maakt en ervaring krijgt. Er zijn ook in Europa veel werkzoekende piloten die geen vlieguren hebben. Je bent toch beter af met ervaring."

'Opleidingen beloven gouden bergen'
Evert van Zwol, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers, wijt het overschot aan Nederlandse piloten aan de beloftes van de opleidingen. Die beloven gouden bergen, terwijl er nauwelijks werk is. "Er zijn wel steeds meer vliegers nodig in de wereld, maar vooral in China en daar zorgen de Chinezen zelf wel voor."
 
Interessant artikel.

Waarom staat Lion Air eigenlijk op de zwarte lijst? Weet iemand of het ergens op internet na te lezen is waarom een maatschappij op die lijst terecht komt?

Ben ook wel benieuwd of hier mensen zijn die ervaring hebben met het solliciteren in Europa nadat je bijv. twee jaar gewerkt hebt voor een blacklisted maatschappij? Heeft dit gevolgen gehad voor je carriere of niet?
 
San '85, ik meen dat ALLE Indonesische carriers op de blacklist staan/stonden, omdat de autoriteiten in Indonesië niet deugen. Zij vervullen hun toezichthoudende taak niet naar behoren.

Ik denk dat het absoluut nadelige gevolgen zal hebben, wanneer je voor een blacklisted maatschappij gevlogen hebt. Is het niet dat je NIET bij een serieus bedrijf wordt uitgenodigd, dan is het wel omdat de training bij dit soort bedrijven vaak onder de maat is.

Overigens begrijp ik de VNV in deze ook niet... Waarom gooien ze er niet gewoon een statement uit waarin AFGERADEN wordt een vliegopleiding te beginnen, omdat er gewoon GEEN werk is te vinden.
 
Waarom staat Lion Air eigenlijk op de zwarte lijst? Weet iemand of het ergens op internet na te lezen is waarom een maatschappij op die lijst terecht komt?

KL is correct. There is no safety culture in Indonesia. Corruption is rampant at all levels in society.

Lion Air have the distinction of having had 2 incidents in 2 days at the same airport with a 737-900.

Avherald

Over-runs and runway excursions seem to be their speciality.

I hear a lot of Dutch accents on the radio when I'm flying over Sumatra.
 
Het zou inderdaad wel eens goed zijn om mensen VOOR ze een opleiding beginnen duidelijk te maken dat er bijna geen kansen zijn in NL en maar een handje vol in de EU.
Ik meen dat er nu zo'n 800 werkloze NL piloten zijn.......

Lion air... het is allemaal leuk.
Ervaring op doen, maar hopelijk ook een goede ervaring.
Als je bij de volgende maatschappij weer alle slechte dingen af moet leren of uberhaubt weer moet leren vliegen (omdat je dit niet meer deed, de captain doet alles) dan is het ook niet best. Kan je nog zo veel uren hebben..........
 
Ik weet toevallig dat er iemand is die na een tijdje voor lion air gevlogen te hebben nu bij arke terecht is gekomen.
 
Verhelderend, dat interview op BNR;

*) doen alsof je, weliswaar ver weg in Indonesië, een echte baan hebt gevonden terwijl het gewoon een P2F scheme is,
*) denken dat "nieuwe vliegtuigen" je wel gaan redden op een met water contaminated landingsbaantje bij een ge-blackliste airline met een indrukwekkende lijst van incidenten en ongelukken,
*) en last but not least, je nieuwe 'werkgever' en passant nog effe beledigen door voor een open microfoon toe te geven dat Loin Air toch eigenlijk "tweede keus" is! :rolleyes:

Ik ben het met KL en 19of77 eens: uiterst dubieuze ervaring en zeer de vraag wat je er mee kunt.

Maar goed, je hebt altijd wel een handjevol mensen die er ondanks alle waarschuwingen (Solid Air anyone...?) weer in trappen... :stapelge:

Overigens begrijp ik de VNV in deze ook niet... Waarom gooien ze er niet gewoon een statement uit waarin AFGERADEN wordt een vliegopleiding te beginnen, omdat er gewoon GEEN werk is te vinden.
Precies, dat vraag ik me ook af. Met een paar vage statements over timing en wat 'oproepen aan de opleidingen en financiers' kom je niet ver ben ik bang.
 
Last edited:
*) doen alsof je, weliswaar ver weg in Indonesië, een echte baan hebt gevonden terwijl het gewoon een P2F scheme is,

Inderdaad. Een typerating moet zelf betaald worden. Maar daar blijft het dan ook bij.
Nee, daar blijft het niet bij want na 2 jaar wordt je (met een lege koffiemok als souvenir) weer op straat geflikkerd!

Een P2F scheme dus! :duh:
En de opleiders ach ja. Wie zet er uiteindelijk een handtekening onder het contract?
Tja, en dat vat de ethiek van sommige vliegscholen omtrent de toekomstperspectieven voor hun leerlingen perfect samen, nietwaar Stellasterretje? :eek:
 
There is no safety culture in Indonesia.

Zo is het exact. Veiligheid heeft geen enkele aandacht.

Als je een safety concern aankaart word je vriendelijk toegelachen, er worden wat schouders opgehaald, maar niemand komt op het idee om er iets aan te doen!

Enige moeite om de manuals van je vliegtuig te bestuderen, op de hoogte te zijn van procedures (of je eraan te houden), crm etc. etc. zijn ook nonexistent. Daar ben ik na zes maanden bij Garuda wel achter gekomen.

Mijn advies: doe je gezondheid een lol en vlieg met een veilige maatschappij als je op vakantie gaat. En ga bij jezelf te rade of je een bloederig en pusserig litteken op je cv wilt hebben door je, als professional zijnde, met zo'n cultuur in te laten.
 
Ik heb misschien makkelijk praten, maar ik zou me absoluut niet op mijn gemak voelen als co in Indonesie. Elke dag maar afwachten wat die man naast je in zijn kop haalt en geen mogelijkheid hebben om er iets tegen te doen als het je te gortig wordt (als ik af mag gaan op de post van trlof). Nee dank je.
 
Maar dan wel met een salaris van drie keer modaal he.

Ik denk niet dat dat meer actueel is. Das war einmahl. Ik ken dr maar weinig die van dat netto salaris dat je dan krijgt nog netjes verzekeringen en pensioenen wegbrengen zoals gebruikelijk is bij een normaal salaris.

On-topic:
Altijd handig een lijstje bij je te hebben met maatschappijen die niet deugen:

http://ec.europa.eu/transport/air-ban/doc/list_en.pdf

Om voor zo'n bedrijf te werken maar te zwijgen

Overigens is het ook wel een beetje aan de vliegers zelf:
Al 10 jaar zit de klad in de luchtvaart, al langer wordt over alles meer dan eens geschreven. Er is voldoende informatie om horendol van te worden.
Maar men gaat naar de C1000 omdat daar de boter goedkoper is dan bij de Appie, rustig 3 jaar om een stereo van 500 eu heenlopen en nog bij de arme wit/bruingoedhandelaar zn tientje marge aftroggelen.
Maar WEL effe een ton neertellen omdat zoonlief een droom heeft. Tegen beter weten in.
Zint eer ge begint. Maar ga dan ook achteraf niet janken.
 
Nee, daar blijft het niet bij want na 2 jaar wordt je (met een lege koffiemok als souvenir) weer op straat geflikkerd!

Maar die 2 jaar wordt je gewoon betaald, dus hoe kan je het dan P2F noemen? Omdat je na 2 jaar weer op straat wordt gezet? Sommige KLSers hebben een aanvullende typerating genomen bij hun opleiding (of in ieder geval de basetraining) en konden daarna voor 6 maand bij TUI werken, daarna stonden ze ook weer op straat; is dat klinkt volgens jou definitie dus ook als P2F?

Het zijn gewoon korte contracten en wat zeuren we nu met een 2-jaren contract? Tegenwoordig mag je al blij zijn dat je na 6maand (of je proeftijd) een jaarcontract krijgt aangeboden bij elk willekeurig vakgebied in NL.

Natuurlijk de investering is iets meer, maar je hebt iets. En dat bedoel ik los van welke vliegclub dan ook. Lionair stond ook niet op mijn favoriete lijstje, maar als ik het aanbod kreeg na 2 jaar te hebben gezocht naar werk, weet ik niet of ik het aanbod zonder enige twijfel zou afslaan. Het is misschien wel je enige kans voor nog een jaar (of 2) om te vliegen. De markt is nu **** en niet iedereen komt in een gespreid bedje terecht bij KL,LH,BA,... of hoeft geen (financiele) zorgen te maken dankzij zijn eigen IMF genaamd: famillie
 
De markt is nu **** en niet iedereen komt in een gespreid bedje terecht bij KL,LH,BA,... of hoeft geen (financiele) zorgen te maken dankzij zijn eigen IMF genaamd: famillie

Misschien een reden om juist niet aan een vliegopleiding te gaan beginnen...? :yeehaa:
 
Daar hebben de mensen die in ´05,´06,´07,´08 begonnen weinig aan hé :biertje:
 
Last edited:
Nee, ik zit zeg maar in Ierland.

Een goede vriend van mij zit wel in Jakarta. We zijn beide net begonnen met vliegen (na 2 jaar zoekende) en houden elkaar dus een beetje op de hoogte van hoe het gaat.
 
Ok, gefeliciteerd met je nieuwe job!
Maar die vriend van jou, hoe kijkt hij tegen het veiligheidsaspect aan van vliegen in Indonesie?
Je hoort en leest zoveel hier, maar hoe ervaart hij dat zelf?
 
Back
Top