ME/IR rating

Olfie

New member
Aangezien ik hier geen eenduidig antwoord over krijg zal ik de vraag hier maar posten en kijken of ik reacties krijg.
Moet je voor een ME/IR rating, na het behalen van CPL wel bij een FTO behaald, de training en skilltest bij een JAA approved FTO vliegen of is t mogelijk dat je op de twin van een kennis via via voor een zacht prijsje les krijgt? (wel van een ME instructeur natuurlijk)
Dus samengevat : Twinrating met IR wel of niet mogelijk buiten FTO?
 
Een simpele rating ook ja? Ik dacht dat t alleen gold voor volledige brevetten en niet voor aanvullende ratings....
Hoe zeker weet je dit? Heb je 't zelf ook geprobeerd of ken je mensen die het hebben geprobeerd?
Bedankt voor je reactie in elk geval
 
een simpele rating... volgens mij vallen hier de meeste mensen over en is ook het meest belangrijkste in de rest van je carriere... :1855:

Ga bezuinigen op wat je eet maar niet op veiligheid in de lucht die ik me je deel, laat staan de cockpit !!:eek:
 
Volgens mij vat je dit een beetje verkeerd op...
Of je een twin rating nou bij een FTO doet voor veel geld of voor een zacht prijsje bij een kennis die WEL officieel instructeur is, de examinator bepaalt toch of ik veilig vlieg of niet?
Ik weet ook heus wel dat een ME rating belangrijk is, maar ik wil wel waar mogelijk bezuinigen, aangezien ik simpelweg het geld er niet voor heb. Dat heeft niets met veiligheid te maken.
Prijs zegt helemaal niets over de kwaliteit van de lessen.
 
Nee maar het idee van FTO's is dat de instructeur ook goed is. Een extra controle schakel. Als je eens wist hoeveel mensen extra geld kwijt zijn omdat de goede vriend van de oom van zijn buurman een heeeeleee goede instructeur is en pas op het examen kom je er achter dat het niet zo is...

OK wel heel negatief omdat er wel goede freelancers zijn en slechte FTO's maar het idee is juist dat we allemaal weten wat we kopen en dat elke instructeur met beleid training geeft!!:eek:
 
OK los van t feit of jij t ermee eens bent of niet, mijn vraag is of t wettelijk is toegestaan.. uit je antwoord kan ik afleiden van wel, omdat je voorbeeld noemt van mensen die meer geld kwijt zijn geraakt... dat is dan nog altijd mijn zaak of ik dat risico wil lopen. Of speelt dit nog van voor de JAA tijd?
 
Een jaartje geleden moest ik mijn verlopen ME/IR opnieuw doen en volgens IVW-DL kon dat alleen via een modulair course bij een FTO...

Zelf een paar lesje nemen was niet mogelijk...
 
Kun je niet met die kist van die kennis naar een FTO gaan?
Ze zullen je wel raar aankijken, maar maak ze eens een deal?

Heb ff in JARs gekeken maar kan het niet 123 vinden. Ik kan me echter ook herinneren dat ke voor Class- en type-ratings een FTO opleiding moet volgen.

Dit geldt niet voor complex rating etc.


Groeten,

Jeroen.
 
je kunt gewoon een kist huuren bij een FTO en dan je eigen instructeur meenemen... moet je wel eff goede afspraken maken met de FTO in kwestie...
 
Huibert, weet je dat HEEL zeker?
ik dacht namelijk dat dit niet kon!

Als je het zeker weet, waar haal je je info vandaan?

Groeten,

jeroen.
 
heb vorig jaar via vliegschool zestienhoven op R'dam met Chris Peek gevlogen, profcheck moet nu via FTO, maar heb gewoon profcheck gedaan van 1.5uur en klaar, betaald vliegtuighuur plus instructietijd plus 100eurie examenkosten, klaar, bel ze eens zou ik zeggen, kan niet veel goedkoper in NL volgens mij.
 
@ JC,

Heel officeel is het IDD niet mogelijk maar als je iemand "kent" die een FTO heeft kun je natuurlijk je intructeur op de personeel lijst laten zetten bij de FTO en dan gaan vliegen... als je naar een FTO gaat waar niet zoveel gevlogen word is het niet zo moeilijk want de school wil dat er wel gevlogen word dus doen ze bijna alles om de kisten te laten vliegen... (voordeel van een slechte economie;) ) het is alleen mogelijk als de eigenaar van de FTO een het goed vind...

ik zelf doe het ook zo ben ik bezig me PPL ook bij een FTO en met een eigen instructeur.

Huibert
 
Nu heb ik het volgende GERUCHT vernomen dat er een procedure loopt bij het IVW DL dat betreft het bijschrijven van een typerating zonder eerst ME te doen indien men al ME ervaring heeft.

Wie weet hier meer over?
 
ff een vervolg...

ff een vervolg...

De vliegschool waar ik een offerte heb aangevraagd heeft me aangeboden dat ik na het behalen van CPL en IR-SE nog een paar uur ME vlieg waarop ik dan IR-ME aantekening krijg, maar ik krijg dan geen MEP(land) VFR/IFR. Dit scheelt uren en dus ook geld, maar mijn vraag is nu: Wat is hier 't effect van bij een sollicitatie. Wat is de meerwaarde van die MEP(land) VFR/IFR aantekening?
Als iemand enig idee heeft hoor ik 't graag!
 
Dus je hebt dan wel ME IR maar niet VFR?
Ik denk dat het bij sollicitaties niet zoveel uitmaakt. In JAR-FCL staat dat je een ME aantekening moet hebben voordat je aan je typerating begint. Voor een maatschappij zal het dan niet zoveel uitmaken denk ik.

Als het goed is -zie m'n vorige post- is er binnen nu en 2 weken uitsluitsel over deze procedure. Had je al niet ME ervaring Olfie?
 
Nee nada. Ik heb er destijds voor gekozen om dat niet te doen, anders had ik nu misschien een uur of 10 ME gehad, had ik ook niet veel aan gehad, zeker niet omdat ik nu al een hele tijd niet heb gevlogen. Maar ja dan had ik moeten investeren of in uren kopen of in een MEI brevet, maar ja dan moet je weer zoveel uren PIC hebben op een twin voordat je les mag geven, dus je snapt t probleem. Hoe dan ook.... hoe kan je een IR-ME aantekening krijgen zonder dat je over een MEP aantekening beschikt?
En wat als dat gerucht wat jij hebt gehoord niet waar blijkt te zijn? Kom ik dan in problemen? Want volgens mij heb ik dan "formeel" geen ME aantekening... :confused:
Bedankt overigens voor je snelle reactie.
 
Hoe iemand een IR-ME aantekening kan hebben zonder MEP is mij een raadsel (tenzij examen op turbinekist???).

Als de procedure tegen IVW niet gewonnen word blijft alles dus als vanouds. D.h.i. dat iedereen zijn ME aantekening moet halen voordat je begint aan een typerating.

Ik zal de JAR-FCL nog eens 'induiken'..
 
Hey Active,

Alles goed daar in Afrika. Weet je al iets meer, ik heb zelf ook een belang in dit onderwerp.
 
@ Buffy,
Nee, nog niks gehoord maar ik verwacht wel niews over een week. Mocht het niet doorgaan dan is er nog wel een mogelijkheid om uitzondering aan te vragen (volgens jar-fcl) onder bepaalde condities.
Btw, ik ben zelf niet bezig met deze procedure. Ik heb het gehoord via via.

Alles OK, zit je nog in B ?


@ Olfie,

Heb je je vraag ook aan het IVW voorgelegd en zo ja, wat was dan hun antwoord ?

cheers
 
Back
Top