ME/IR rating

Ben aan het aftellen. Nog een maandje. Ik mag mijn kunstjes op de B757 gaan voortzetten. Wat jij?
 
Merci, nog effe volhouden kerel. Er zit werk in de pijp, en figuren zoals ons komen binnenkort aan de beurt. Het enige probleem tegenwoordig is wie de rekening van de type gaat betalen.
 
Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar mijn brevet (behaald via de KLS) heeft ook een aantekening ME/IR, met de beperking dat deze alleen geldt voor kisten waarop ik een type-rating heb. Geen MEP dus. Wel op zo'n ding examen gedaan natuurlijk (Baron), maar niet geheel en al single pilot, en ik denk dat 'm daar de kneep zit.

Gonna
 
Dit verklaart een hoop. En dan lijkt het me ook realistisch om het feit aan te vechten dat je een ME rating moet hebben voor je typerating als je al ervaring hebt.
 
Bedankt Gonna!
Dat is dus precies wat er voor mij ook berekend is.
Ga ik dat maar doen, scheelt toch weer een hoop centavos.
(Als alles in 1 keer goed gaat natuurlijk)
 
Beste Bertus,

Ik weet niet of er op korte termijn aangenomen gaat worden. De laatse maanden zijn 6 nieuwe f/o's begonnen. Daarbij is er net van managment verandert, en die gaan het wiel weer helemaal opnieuw uitvinden. Ik weet niet of er al iemand is aangewezen als mijn vervanger. Als je een poging wil wagen moet je een briefje schrijven naar : DHL Aviation
attn: Geoff Devlin, fleetmanager SA227
PO Box 5741
Manama, Bahrain

Als je wil mag je me mailen, maar dat hoor ik dan wel. Tip, wacht tot die klere zomer voorbij is. Binnenkort gooit iemand hier weer wat kooltjes op het vuur en dan is het afknijpen geblazen.

Ciao
 
Bedankt voor de info.

Heb enige tijd geleden al een brief geschreven. Daarna nog een aantal keren contact gehad met Mr. Jones van HR.
Hij zei dat het wachten was op een aantal mogelijke veranderingen.
Zal er nog een keer een belletje aan wagen.

Grtz
 
Oorspronkelijk gepost door active-8
Dit verklaart een hoop. En dan lijkt het me ook realistisch om het feit aan te vechten dat je een ME rating moet hebben voor je typerating als je al ervaring hebt.

Je hoeft geen ME-rating te hebben voor het behalen van een MPA type-rating. JAR-FCL 1.250 (a) geeft een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om aan je eerste TR-course voor MPA te beginnen. Deze zijn:
- 100 hrs PIC
- a valid multi-engine instrument-rating (dus geen volledige class of SP type-rating)
- MCC certificate (schijnt eventueel te kunnen worden geintegreerd met de TR-course)
- hebben voldaan aan JAR-FCL 1.285 (ATPL-written)

Erik.
 
Het is me al wat duidelijker geworden maar om te voldoen aan de eis 'a valid multi-engine instrument-rating (dus geen volledige class of SP type-rating)' moet je toch lessen volgen en examen doen ook al heb je ervaring. Dit willen we nu net voorkomen want gaat toch al gauw weer €5000,- kosten.


cheers
 
Je hoeft geen ME-rating te hebben voor het behalen van een MPA type-rating. JAR-FCL 1.250 (a) geeft een aantal voorwaarden waaraan je moet voldoen om aan je eerste TR-course voor MPA te beginnen. Deze zijn:
- 100 hrs PIC
- a valid multi-engine instrument-rating (dus geen volledige class of SP type-rating)
- MCC certificate (schijnt eventueel te kunnen worden geintegreerd met de TR-course)
- hebben voldaan aan JAR-FCL 1.285 (ATPL-written)


Weet iemand ok dit ook zou werken met bijvoorbeeld een FAA ME-IR? (Of is men daarover juist aan het procederen?)
In plaats van een MCC kan trouwens ook worden volstaan met 500 uur in Multi-Pilot Operations.

Wat de originele vraag betreft, de ME-opleiding dient via een goedgekeurde Syllabus te gebeuren.

En als ik het goed lees hierboven is een ME-IR rating voldoende en hoe je geen MEP-rating te hebben. Je hebt alleen niets aan die rating, want je mag er geen vliegtuig (ME) mee vliegen.

Als ik het goed heb zijn de minimum-eisen voor MEP 6 uur en voor ME-IR 5 uur. Uiteraard moet je daarna wel aan de eisen voldoen. Je moet dus minimaal 6,5 (incl 1,5 uur examen) vliegen.

Grtz,

Hans
 
@Hannibal

Volgens een JAR-FCL regel kun je je foreign state rating onder bepaalde voorwaarde laten overschrijven op je JAA Licence. De procedure die loopt gaat over mensen met ME ervaring (dus ook met bijv. een FAA-ME).
Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken dan wil ik dan nog wel een beroep doen op JAR-FCL 1.045 SPECIAL CIRCUMSTANCES:

(a) It is recognised that the provisions of all parts of JAR-FCL will not cover every possible situation. Where the application of JAR-FCL would have anomalous consequences, or where the development of new training or testing concepts would not comply with the requirements, an applicant may ask the authority concerned for an exemption. An exemption may be granted only if it can be shown that the exemption will ensure or lead to at least an equivalent level of safety.
(b) Exemptions are divided into short term exemptions and long term exemptions.....


Overigens, een ME instructor deelde me mee dat ik 'slechts' 5.5 uur hoefde te vliegen want ik kreeg 50% korting op benodigde 11 uur (vanwege ervaring). Mischien bedoelde hij de 5 uur MEP + 6 uur ME/IR?

cheers
 
Andersom active... 6 uur voor MEP en 5 voor ME-IR
Maar als je zonder MEP geen vliegtuig mag vliegen hoe doen al die KLS'ers dat dan?
Volgens mij mag je wel gewoon een TR volgen en daar heb je dan je rating voor, ongeacht wel of geen MEP.... dacht ik :confused:
 
Hoi Olf,

Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk, wat ik bedoel met het niet kunnen vliegen met alleen ME-IR: Je moet daarbij ook een klasse of type-rating hebben. MEP (p van Piston) is een klasse, en TQ een type, beide dus voldoende. Zie het zo, je mag het vliegtuig niet vliegen zonder een klasse/type rating voor het toestel, ook al heb je wel een instrument rating.

Ik ben blij dat er een proces voor loopt, en ik hoop dat dit gewonnen wordt. Voor mij te laat, ik heb inmiddels mijn MEP+IR rating, en ik moet zeggen dat 11 uur veel vliegen is (heerlijk, maar het is zo verrekkes duur), als je al wat ervaring hebt (ikke 800 uur).

het zou mooi zijn als het lukt. Het blijft natuurlijk de maatschappijen nog vrij om toch een ME-rating te vragen (zoals Transavia doet, althans op hun website). Ze doen dit nu vaak ook bij MCC, terwijl die niet per sé een vereiste is voor een TQ (zie de Long Term Exemptions).

Grtz en wisdom.

Hans
 
Active-8! Al genoeg goudstof verzameld daar tussen de kamelen? Heb je plannen om naar de EU te komen of blijf je daar nog langer?

Grtz
 
Back
Top