Hoi Olf,
Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk, wat ik bedoel met het niet kunnen vliegen met alleen ME-IR: Je moet daarbij ook een klasse of type-rating hebben. MEP (p van Piston) is een klasse, en TQ een type, beide dus voldoende. Zie het zo, je mag het vliegtuig niet vliegen zonder een klasse/type rating voor het toestel, ook al heb je wel een instrument rating.
Ik ben blij dat er een proces voor loopt, en ik hoop dat dit gewonnen wordt. Voor mij te laat, ik heb inmiddels mijn MEP+IR rating, en ik moet zeggen dat 11 uur veel vliegen is (heerlijk, maar het is zo verrekkes duur), als je al wat ervaring hebt (ikke 800 uur).
het zou mooi zijn als het lukt. Het blijft natuurlijk de maatschappijen nog vrij om toch een ME-rating te vragen (zoals Transavia doet, althans op hun website). Ze doen dit nu vaak ook bij MCC, terwijl die niet per sé een vereiste is voor een TQ (zie de Long Term Exemptions).
Grtz en wisdom.
Hans