Martinair??

RTO

New member
Bestaat Martinair nog of is het inmiddels failliet danwel compleet opgegaan in KLM?
Ben ff de laatste stand van zaken kwijt.....:confused:
 
Ah, een Martinair-topic! Dat wordt weer een gezellig avondje Airwork met popcorn op de bank... :angel:

On topic: Martinair bestaat nog steeds. Het is echter behoorlijk verkleind, is volledig eigendom van AF-KLM en doet alleen nog maar vrachtvluchten.
 
MP bestaat niet meer, alleen nog in naam (AOC) en een groepje van pakweg 90 vliegers die bijna allemaal over 10 jaar met pensioen zijn. Al het ondersteunend personeel is nu KLM'r. De 'vloot' is volledige eigendom.
 
Blijft mooi:

Boeing-747-400BCFb.jpg
 
Gisteren was blijkbaar de behandeling van het hoger beroep in de OvO cargo zaak. Het Hof zal waarschijnlijk op 17 april uitspraak doen. Wie was er bij de behandeling? Herhaling van zetten geweest?
Dit is wat de vnv erover te zeggen heeft: (copy paste van de vnv site)

Vandaag vond bij het gerechtshof aan het IJ te Amsterdam de hoger beroep zitting plaats in de OvO-cargo rechtszaak. Deze werd door 152 (voormalig-) Martinair vrachtvliegers ingesteld nadat hun eisen in eerste aanleg werden afgewezen. (https://www.vnv.nl/news/martinair-cargo-ovo-claim-afgewezen)
De groep vliegers eist indiensttreding bij KLM op basis van de wetgeving overgang van onderneming (OvO) inclusief volledige senioriteit, functie en salaris. Mocht OvO worden afgewezen, dan is de tweede eis indiensttreding bij KLM vanwege redelijkheid of goed werkgeverschap. Alle partijen hebben hun zienswijzen toegelicht en de drie rechters streven er naar om een arrest op 17 april te wijzen.
Voor de VNV is deze zitting een laatste episode uit een vervelende periode van interne strijd tussen twee korpsen, niet aangenomen akkoorden met vangnetten en vele rechtszaken. Deze periode willen wij na de uitspraak afsluiten en achter ons laten. Wij willen samen met de Martinair-leden vooral vanuit de huidige positieve onderlinge relatie aan de toekomst blijven bouwen.
 
Vandaag is de OvO claim afgewezen.

Reactie bestuur van de VNV:
Bij arrest van 1 mei 2018 heeft het gerechtshof Amsterdam geoordeeld dat er geen sprake is van een overgang van onderneming zoals door een groep (voormalig) Martinair-vrachtvliegers werd geclaimd. Ook de aanvullende eisen zijn afgewezen. De Martinair-vrachtvliegers zijn dus niet van rechtswege bij KLM in dienst gekomen.
Het VNV-bestuur kan zich de teleurstelling van de eisers voorstellen, maar wil met de verbeterde verhouding met de Martinair-leden de blik verder op de toekomst richten. Het bestuur hoopt dat alle betrokkenen in de uitspraak zullen berusten (er bestaat nog een mogelijkheid van cassatieberoep bij de Hoge Raad).
 
https://www.nieuwsbladtransport.nl/luchtvracht/2018/09/13/martinair-cargo-ziet-winst-halveren/
Martinair Cargo ziet winst halveren

Jaarcijfers

Martinair Cargo zag in 2017 de nettowinst meer dan halveren van 41 miljoen euro naar 18 miljoen euro.

Dat blijkt uit het deze maand bij de Kamer van Koophandel gedeponeerde jaarverslag van de KLM-dochter over het afgelopen jaar.

13 September 2018 11:52

Het resultaat voor belastingen van Martinair, dat met vier B747-400F’s exclusief vrachtvluchten uitvoert voor KLM Cargo, kwam uit op 21,1 miljoen euro. Ook dat was een forse afname vergeleken met 2016, toen het operationele resultaat nog op 39,9 miljoen euro uitkwam.

Het afgelopen boekjaar leverde voor de Nederlandse vrachtvervoerder verder een omzet van 274,2 miljoen euro op. Daarvan kwam 241 miljoen voor rekening van de vrachtvluchten. Het overige deel kon worden toegeschreven aan het dochterbedrijf Regional Jet Center voor het onderhoud van de vloot van KLM Cityhopper en de vliegschool in Lelystad.
...meer via
https://www.nieuwsbladtransport.nl/luchtvracht/2018/09/13/martinair-cargo-ziet-winst-halveren/
 
10 procent winst marge is enorm hoog!! Wat was de omzet het jaar daarvoor? Zal wel iets boekhoudkundig aan de hand zijn.

10%+ is de norm op dit moment in de Luchtvaart (low-cost uitgezonderd) met de huidige kerosine prijzen. In de goedkope jaren goed financieel aansterken zodat je de moeilijke tijden kan overleven.
 
https://zakenreis.nl/artikelen/martinair-had-nu-nog-kunnen-bestaan/

Dit is een samenvatting van het artikel ‘Martin Schröder, oprichter Martinair: We hadden nu nog long-haul low-cost kunnen vliegen’, dat is verschenen in Zakenreis #512.

https://zakenreis.nl/artikelen/martinair-had-nu-nog-kunnen-bestaan/
Martinair had nu nog kunnen bestaan

— Artikelen

18/07/2019

Luchtvaarticoon Martin Schröder bouwde eigenhandig een vliegmaatschappij op die bekend én gekend was bij miljoenen vakantiegangers.

De Martinair-piloten en -stewardessen vlogen passagiers naar bestemmingen in en buiten Europa.

Maar niets verandert zo snel als de luchtvaart en in 2011
kwam een einde aan de groei van The Other Dutch Airline en
hielden de passagiersvluchten op.

Zakenreis sprak Schröder en zijn echtgenote Tineke.
Het werd een gesprek over de romantiek van het vliegen en handen-uit-de-mouwen als het om geld verdienen ging.
En over KLM, dat zich nooit als tegenstrever opstelde.
‘We hebben altijd verstandig overleg gevoerd.’

Martin Schröder mag dan 88 zijn,
in zijn appartement in Noordwijk oogt hij nog even monter en vitaal als altijd.

Echtgenote Tineke serveert niet alleen koffie en een taartje,
ze mengt zich ook veelvuldig in het gesprek.

Dat hoeft geen verbazing te wekken:
de afgelopen zestig jaar was zij steeds zijn onafscheidelijke steun en toeverlaat.

De lounge en werkkamer vormen een klein museum,
met aandenkens uit een rijk en lang luchtvaartleven.

We spreken Schröder onder meer over honderd jaar KLM.

Want de geschiedenis van het door hem in 1958 opgerichte Martin’s Air Charter (MAC), het latere Martinair Holland,
en die van KLM zijn altijd nauw met elkaar verbonden geweest.

Tineke Schröder, geboren Nipshagen, kwam in 1958 in dienst van het prille MAC, eerst als secretaresse,
later als stewardess en na haar huwelijk met Martin in 1962 als een veelzijdig bestuurder
– onbezoldigd, dat wel.

KLM werd in 2003 overgenomen door Air France.
Oefende het moederbedrijf daarna druk uit om de passage van Martinair op te heffen?

Martin: “Dat durf ik niet te zeggen, maar we kregen ook geen steun.
Zo vlogen we met een Boeing 747 een aantal keren per week rechtstreeks naar Miami en dat mocht niet meer,
want Air France voerde die vluchten uit.

Dat was een grote teleurstelling.

Weliswaar was het na mijn tijd, maar het raakte me wel.
We hadden toen een sterke positie in Miami.”

Tineke: “Ik denk dat Air France op de achtergrond wel een rol speelde
bij het opheffen van de passage van Martinair.”

Martin: “Uiteindelijk was er van onze passage niets meer over en
dat was wel erg pijnlijk.”

Tineke: “Achteraf moet je constateren dat er een gebrek aan visie was bij Air France-KLM.

Ze hadden Martinair kunnen behouden voor het netwerk.
Alles was er: de vliegtuigen, de piloten, cabinepersoneel, de routes, de markt, vergunningen.

Had Martinair zich kunnen ontwikkelen tot een long-haul low-cost airline?

Martin: “Ja, dat had zeker gekund.”

Tineke: “Dat had móéten gebeuren.”

Heeft KLM het ook niet een beetje laten lopen met Martinair? Begin deze eeuw hebben ze nagelaten te investeren.

Martin: “Ik was al met pensioen en geef daar liever geen oordeel over.”
Tineke: “Ze zeggen niet dat het door jou kwam.”

Martin: “Het waren nieuwe omstandigheden.”
Tineke: “Er werd niets gedaan met Martinair toen.”
https://zakenreis.nl/artikelen/martinair-had-nu-nog-kunnen-bestaan/
 
https://www.nieuwsbladtransport.nl/...ijfjarenplan-met-geen-woord-over-vrachtvloot/


KLM sluit in het kader van ‘het vereenvoudigen’ van de vloot al volgend jaar het hoofdstuk B747’s,
waarmee de luchtvaartmaatschappij bijna een halve eeuw heeft rondgevlogen.

Dat blijkt tenminste uit het dinsdag gepresenteerde vijfjarenplan van de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep,
waar met geen woord wordt gerept over de vier vrachtjumbo’s van KLM-dochter Martinair.

6 november 2019 13:46

Oldtimer

Wat er met de vrachtvloot van vier B747-400F’s van KLM/Martinair
en twee B777-200F’s (Air France Cargo) gebeurt,
wordt in de presentatie over de ‘vereenvoudiging’ van de toekomstige vloot niet duidelijk.

Navraag bij het hoofdkantoor van de holding in Parijs leert
dat de vrachtvloot van AF-KLM geheel buiten beschouwing is gelaten
in de toekomstplannen
‘omdat daar gewoon niets is veranderd’, aldus een woordvoerder.


Dertig jaar oud

KLM/Air France blijkt dan ook gewoon doorvliegen met de B747’s in vrachtuitvoering, waarvan er één exemplaar dertig jaar oud is.

De historische B747’s blijven dan ook na 2020 nog een klein rolletje spelen bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, lijkt het.

Drie van deze vrachtjumbo’s, B747-400ERF, zijn amper zestien jaar oud.

Dit trio kan dan ook qua leeftijd nog enige tijd mee.

Het vierde vrachtvliegtuig, een B747-400BCF in de kleuren van Martinair Cargo, is wel aan vervanging toe.

Vliegvergunning

Eerder deze zomer circuleerden al geruchten dat er door de KLM
al wordt gezocht naar een nieuwe vrachtvliegtuig-vervanging voor deze oldtimer.

Martinair heeft tenminste één vrachtvliegtuig nodig in de eigen kleuren,
anders verliest de maatschappij haar Nederlandse vliegvergunning.

De overige vrachtjumbo’s zijn in de kleuren van de KLM.

Een ander probleem straks bij het aanhouden van de vrachtvloot worden de onderhoudskosten.

Als straks de tien B747-pax- en combi’s wegvallen,
kan bijvoorbeeld het onderhoud niet langer in bulk worden ingekocht.
https://www.nieuwsbladtransport.nl/...ijfjarenplan-met-geen-woord-over-vrachtvloot/
 
Back
Top