Maastricht Airlines Failliet

Hahah zeer onverwachts (helemaal na de extra info die hier stond). Daar gaan de "investeringen" van het rijk. Even zwaaien allemaal !!!!

Vind het wel een zure appel voor de mensen die een TR hiervoor hebben betaald. Die zijn hier nog het meest de dupe van in mijn ogen.
 
Ik ben vooral benieuwd naar de werkelijke redenen. Ik geloof simpelweg niet dat men bij de aankoop van een Fokker 50 geen technische inspectie laat uitvoeren. Dan had die 'roest' zeker aan het licht moeten komen.
En al is roest oid de oorzaak, waarom duurt dit dan zolang?

Desalniettemin is het gewoon ontzettend dom om in deze tijden een airline op te zetten, om dat te bedenken hoef je echt geen Einstein te heten.
 
Klopt. Maar ik geloof gewoon niet dat je winst kunt maken door met een F50 van Maastricht naar Amsterdam te hoppen.
Genoeg wetten (Porter als ik me niet vergis) die zeggen dat je nooit in een slechte markt moet beginnen;-)
 
Klopt. Maar ik geloof gewoon niet dat je winst kunt maken door met een F50 van Maastricht naar Amsterdam te hoppen.
Genoeg wetten (Porter als ik me niet vergis) die zeggen dat je nooit in een slechte markt moet beginnen;-)
Stom, dat Apple, Microsoft, Virgin Atlantic en Ryanair zich niet aan die wetten houden en allemaal middenin een zware crisis zijn begonnen. Alle vier zijn marktleiders en in tegenstelling tot de concurrentie winstgevend....
 
Starten in een crisis is niks mis mee (zie Chester), je moet alleen bepaalde zaken voor ogen houden en weten wat het meest gunstige startpunt is. Alle voorbereidingen kan je gewoon doen maar starten moet je pas op het moment dat, bijvoorbeeld, het consumenten vertrouwen weer toe gaat nemen. Verder heb je normaliter een veel lagere overhead waardoor je concurrentie positie veel sterker is. Ook moet je voldoende kapitaal achter de hand hebben wanneer het allemaal wat langer duurt dan verwacht.
Maastricht Airlines voldoet aan geen van deze criteria en was dus bij voorbaat gedoemd te mislukken. In Europa en Den Haag maken ze er een zooitje van, maar de provincie Limburg kan dat dus ook. Dat ze hun 3 ton terug willen hebben klinkt leuk voor de bühne maar is natuurlijk een kansloze missie. Zo is de cirkel weer rond...
 
The worst sort of business is one that grows rapidly, requires significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines. Here a durable competitive advantage has proven elusive ever since the days of the Wright Brothers. Indeed, if a farsighted capitalist had been present at Kitty Hawk, he would have done his successors a huge favor by shooting Orville down.

— Warren Buffett, annual letter to Berkshire Hathaway shareholders, February 2008.
 
The worst sort of business is one that grows rapidly, requires significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines. Here a durable competitive advantage has proven elusive ever since the days of the Wright Brothers. Indeed, if a farsighted capitalist had been present at Kitty Hawk, he would have done his successors a huge favor by shooting Orville down.

— Warren Buffett, annual letter to Berkshire Hathaway shareholders, February 2008.

Ja ik ken deze. De beste analyse over de luchtvaartindustrie die ik ooit heb gezien.

Maastricht Airlines had staatssteun nodig om van de ''grond'' te komen. Particuliere investeerders waren er niet (genoeg). Als de vrije markt er niets in ziet, dan moet je er niet aan beginnen. De provicie had zich er nooit mee in moeten laten.
 
Nu wachten op de volgende etappe van Hamid:

Een doorstart ? :1855:

Geen last van personeel gemeente en provincie.
 
Stom, dat Apple, Microsoft, Virgin Atlantic en Ryanair zich niet aan die wetten houden en allemaal middenin een zware crisis zijn begonnen. Alle vier zijn marktleiders en in tegenstelling tot de concurrentie winstgevend....

Zwaar offtopic, maar Virgin heeft de laatste jaren ook niet meer zoveel winst gemaakt....sinds 2010 eigenlijk alleen verlies met uitzondering van een vrij beperkte winst in 2011.
 
Stom, dat Apple, Microsoft, Virgin Atlantic en Ryanair zich niet aan die wetten houden en allemaal middenin een zware crisis zijn begonnen. Alle vier zijn marktleiders en in tegenstelling tot de concurrentie winstgevend....


Chester (zijn vrienden schijnen hem sinds jaar en dag Captain Know-It-All te noemen ) strikes again!

Geen discussie : hij weet het toch wel beter.
 
Het is werkelijk te gek voor woorden, de strekking en de toon van meneer Hamid C:

Tsja,het zat even tegen maar de subsidie gelden zijn al voor 90% binnen, nu eerst nog even failliet laten verklaren zodat we van alle schulden en zeurende (ex-)werknemers af zijn (die eerst een forse poot zijn uitgedraaid) en dan weer fijn verder gaan waar we gebleven waren middels een doorstart. Alleen nog even een nieuwe investeerder zien te vinden...........:yeehaa:
 
Even zonder gekheid, zijn er werkelijk kandidaten (FO's/CPT) geweest die P2F even 30/40K hebben betaald en wellicht al hun geld kwijt zijn en nog niet eens een basetraining hebben gedaan?

Indien dit werkelijk zo is en iemand daar wat van af weet, dan graag even met ons op dit forum delen. Niet om die desbetreffende personen aan de schandpaal te nagelen, maar juist als voorbeeld voor toekomstige vliegers die in dergelijke constructies willen stappen!
 
Stom, dat Apple, Microsoft, Virgin Atlantic en Ryanair zich niet aan die wetten houden en allemaal middenin een zware crisis zijn begonnen. Alle vier zijn marktleiders en in tegenstelling tot de concurrentie winstgevend....

Virgin Atlantic zit redelijk in de problemen als ik de laatste berichten mag geloven, daar is op dit moment (laatste 2/3 jaar) niks winstgevend meer aan volgens mij....

Gr.
FF
 
The worst sort of business is one that grows rapidly, requires significant capital to engender the growth, and then earns little or no money. Think airlines. Here a durable competitive advantage has proven elusive ever since the days of the Wright Brothers. Indeed, if a farsighted capitalist had been present at Kitty Hawk, he would have done his successors a huge favor by shooting Orville down.

— Warren Buffett, annual letter to Berkshire Hathaway shareholders, February 2008.

Tevens eigenaar van NetJets.
 
Stom, dat Apple, Microsoft, Virgin Atlantic en Ryanair zich niet aan die wetten houden en allemaal middenin een zware crisis zijn begonnen. Alle vier zijn marktleiders en in tegenstelling tot de concurrentie winstgevend....

Ik sta altijd open voor discussie, maar jij laat hier weten dat je absoluut (!) niet weet waar je over praat. Zeg dan niks.


Microsoft en Apple kwamen met innovaties die tot dan toe ondenkbaar waren. Dan sta je als bedrijf heel anders in de markt dan wanneer je een airline opricht in een toch al overspoelde markt.

Voor Ryanair geldt hetzelfde: zij zijn in een gat (low cost) gesprongen waar tot dan toe relatief weinig spelers actief waren.

Voor zowel Apple, Microsoft als Ryanair geldt dat zij zich via een (focus)differentiatiestrategie (Ryanair icm low cost leadership) omhoog hebben gewerkt. Dit zie je bij veel succesvolle ondernemingen.

Bij Maastricht Airlines was hier absoluut geen sprake van. Ik begrijp dan ook absoluut niet waarom provincies zoveel geld in deze 'red ocean' (moordende concurrentie oa) hebben gepompt. Je zou toch verwachten dat de mensen die hierover gaan, beschikken over enige bedrijfskundige kennis.
 
Je zou toch verwachten dat de mensen die hierover gaan, beschikken over enige bedrijfskundige kennis.

Daar zit hem nou exact de kneep, die kennis is er domweg .niet.
Sterker nog, dat is nou precies de reden waarom er hier in Nederland zoveel kapot gaat; er zitten figuren aan touwtjes te trekken op posities waar ze absoluut geen kennis van hebben.
Als er ergens een besluit moet worden genomen kijkt men niet meer naar wie met de beste argumenten /onderbouwing komt maar wie heeft de mooiste presentatie en het gladste praatje.

Hamid C. is expert in gladde praatjes en mooie plaatjes. Die had de onnozele bestuurders in no-time om z'n vinger gewonden.
 
Back
Top