Luchtverkeersleider

DBtje

New member
Hoi allemaal,

Ik zit eraan te denken om de selectie voor luchtverkeersleider in te gaan en ik vroeg mij af of iemand weet hoe het zit qua groei in salaris. Bij de start van je opleiding ontvang je een salaris van €2388. Ik lever dan tov mijn huidige salaris flink in. Nou vind ik dat niet per se erg voor iets dat ik graag zou willen, maar ik moet wel mijn huur kunnen betalen en rond kunnen komen. Ik heb geen leeftijd meer waarop ik nog zin heb om weer wat jaren bij mijn ouders te wonen en de gehele opleiding met een heel laag salaris ga ik dus financieel niet redden. LVNL doet hier heel vaag over en wil mijn vraag niet duidelijk beantwoorden, dus ik vroeg me daarom af of hier iemand zit die weet hoe dit zit? Gaat het in je opleiding om een jaarlijkse verhoging die in kleine stapjes van bijvoorbeeld €50 gaat of is die verhoging veel hoger?
 
Je hebt het over LVNL, dus de burgerkant van de luchtverkeersleiding. Dat is alvast een goede keuze. Het eindsalaris van militaire verkeersleiders is ongeveer het startsalaris van LVNL. Verder hangt het er natuurlijk van af wat je voor carrièrepad maakt. Blijf je op Maastricht of Eelde hangen of ga je naar Schiphol en word je daar leidinggevende of opleider. Dat kan nogal wat schelen.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het eindsalaris voor sommigen rond de twee ton per jaar ligt, maar dat groeipad is vast niet voor iedereen weggelegd.
 
Je hebt het over LVNL, dus de burgerkant van de luchtverkeersleiding. Dat is alvast een goede keuze. Het eindsalaris van militaire verkeersleiders is ongeveer het startsalaris van LVNL. Verder hangt het er natuurlijk van af wat je voor carrièrepad maakt. Blijf je op Maastricht of Eelde hangen of ga je naar Schiphol en word je daar leidinggevende of opleider. Dat kan nogal wat schelen.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat het eindsalaris voor sommigen rond de twee ton per jaar ligt, maar dat groeipad is vast niet voor iedereen weggelegd.
Dat kom ik inderdaad ook tegen, maar het eindsalaris maakt me allemaal niet zoveel uit. Het gaat me vooral om het salaris tijdens de opleiding. Dat start op 2388. Is het dan een jaar later bijvoorbeeld 2438 of 2700 of wat dan ook? Als het vier jaar lang op een houtje bijten/niet rondkomen wordt dan houdt het helaas op. LVNL wil alleen geen duidelijkheid geven over de salarisgroei tijdens de opleiding.. Dus ik hoop op en luchtverkeersleider op dit forum die wat duidelijkheid wil/kan geven!
 
@DBtje

Dit komt uit een bericht van je in 2012

Selectie voor luchtverkeersleider heb ik ook al geprobeerd, maar hier viel ik de 2e ronde af.

Ik neem aan dat je nu begin 30 bent?
Heb je het piloot willen worden al helemaal opgegeven? Wat is er verandert dat je denkt nu wel door de volledige ATC selectie te komen?
Dit is zo mogelijk nog lastiger dan KLM FA.
Je kan ook op ieder trainings traject afvallen met een ATC opleiding.
Kennis is tot de EHRD toren gekomen en daar alsnog afgevallen met proberen solo “TWR” te komen.
Iedere fase bij ATC is een wash-out event.
 
ATC heeft daarnaast een straffe leeftijd grens. Zit je daar nog wel onder?

Maar ze hebben wel degelijk echt mensen nodig. Dat wel.
 
@DBtje

Dit komt uit een bericht van je in 2012



Ik neem aan dat je nu begin 30 bent?
Heb je het piloot willen worden al helemaal opgegeven? Wat is er verandert dat je denkt nu wel door de volledige ATC selectie te komen?
Dit is zo mogelijk nog lastiger dan KLM FA.
Je kan ook op ieder trainings traject afvallen met een ATC opleiding.
Kennis is tot de EHRD toren gekomen en daar alsnog afgevallen met proberen solo “TWR” te komen.
Iedere fase bij ATC is een wash-out event.
Ik voldoe nog aan de leeftijdsgrens! Toen ik de eerste keer selectie deed was ik 17, behoorlijk stil, niks meegemaakt nog in het leven en heel onzeker. Tweede ronde destijds was het psychologisch gesprek. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en weet ik dat ik zo’n gesprek heel anders (en beter) inga. Piloot worden is van de baan, dat gaat financieel gewoon echt niet.
 
Piloot worden is van de baan, dat gaat financieel gewoon echt niet.
Never say never, ik ben op mijn 29e naar de VS vertrokken. Niet makkelijk geweest..
Ik weet niet of je dit gelezen hebt maar er zijn een aantal raakvlakken ondanks dat het een gedateerde post is:

 
Ik voldoe nog aan de leeftijdsgrens! Toen ik de eerste keer selectie deed was ik 17, behoorlijk stil, niks meegemaakt nog in het leven en heel onzeker. Tweede ronde destijds was het psychologisch gesprek. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en weet ik dat ik zo’n gesprek heel anders (en beter) inga. Piloot worden is van de baan, dat gaat financieel gewoon echt niet.
Zou je het nog wel willen?
En kan je eventueel de kansen creeeren om 2 jaar zonder inkomen door te komen? (Huis onderverhuren? lening bij ouders/vrienden?, spaarrekening? Klein goed betalend bijbaantje ernaast? Goedkoper auto?) de financiering van de KLS is nu zo dat in principe KLM de opleidingskosten voorschiet en dat je dat pas terugbetaalt als je in dienst komt. Hoef je ‘alleen nog maar’ een manier te vinden om die ~2 jaar KLS financieel door te komen.
 
Ik voldoe nog aan de leeftijdsgrens! Toen ik de eerste keer selectie deed was ik 17, behoorlijk stil, niks meegemaakt nog in het leven en heel onzeker. Tweede ronde destijds was het psychologisch gesprek. Inmiddels zijn we heel wat jaren verder en weet ik dat ik zo’n gesprek heel anders (en beter) inga. Piloot worden is van de baan, dat gaat financieel gewoon echt niet.
Als je KLM FA niet binnenkomt, heb je ook mpl opleidingen van Transavia, Tui, ryan air (moet je willen dat laatste, ik hoor/lees niet goede dingen over ryanair als werkgever), etc. Je hebt ook EFA van lufthansa group met baangarantie, gwn ATPL opleiding, waar ze 80.000 voorschieten.
Modulair is er ook (dan behoud je jouw huidige baan) en dan MCC doen bij EPST bijvoorbeeld.

Er zijn meerdere mogelijkheden zou ik zeggen.

Niet echt antwoorden op je vraag, maar voor het geval dat je van bovenstaande scholen/opties niet hebt gehoord....
 
Last edited:
Back
Top