Het kan ook veel sneller. Ik ken een bouwer die zo'n zelfde Rans S6S in een sta-caravan gebouwd heeft, en met één jaar doorzwoegen klaar was. Hij bouwde om te vliegen, wij bouwden om te bouwen...
Waarschijnlijk weet ik op wie je doelt. Een kleine man qua lengte?
Als dat 'm is kan ik je vertellen dat bouwen of in ieder geval de techniek zijn lust en leven is. Hij sleutelt meer dan dat hij vliegt. En niet omdat er perse moet worden gesleuteld.
Ik proef een beetje een soort van laatdunkendheid over het besluit om zelf te bouwen en de technische kennis van deze mensen. Een kit kopen is nog steeds een dure hobby en de tijd die daarin gaat zitten wordt goed overwogen. Evenals de skills die nodig zijn om zo'n toestel in elkaar te zetten. Althans, door de meesten. Er zijn altijd opportunisten. Veel van hen hebben de kennis en kunde om dit voor elkaar te krijgen. Zelfs op een heel professionele manier. Ze zijn vaak aangesloten bij de NVAV of zoeken hulp ergens anders indien nodig.
En ja, zelfbouwkisten worden verkocht. Sommige prefereren bouwen boven vliegen. Dat wil niet zeggen dat ze het in elkaar gefrommeld hebben. Ook zij willen geen ongelukken op hun geweten hebben. Overigens zijn veruit de meeste kisten meer assemblage dan bouwen. Van enkelen worden alleen tekeningen verkocht.
Ik ben het wel eens met jullie dat je altijd extra moet opletten bij de aankoop van een zelfbouwkist, maar de inspectie kan je ook overlaten aan professionals. Zelfbouwen moet je wel klaar voor zijn. En als je kunststof niet vertrouwd, dan kan je kiezen voor aluminium, buizen/doek of hout. In WW2 werden de toestellen geassembleerd door huisvrouwen, kennelijk zal het dan geen rocket science zijn. Je moet maar eens kijken op
http://www.vansaircraft.com of beter
http://www.vansairforce.net. Met name op deze laatste lees je wat een know how deze bouwers hebben.
Kortom, experimentals vliegen moet wel een bewuste keuze zijn.