Long EZ

Ik hoef geen les te geven, heb het al druk genoeg met mijn werk :). Lijmverbindingen die loslaten vind ik wat enger maar heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
 
Ik zou zoiets ook door een professional laten bouwen. Er zijn diverse bedrijven, die dit doen. Prekas op EHLE bijvoorbeeld. Overigens inderdaad een geweldige kist.
 
Het kan ook veel sneller. Ik ken een bouwer die zo'n zelfde Rans S6S in een sta-caravan gebouwd heeft, en met één jaar doorzwoegen klaar was. Hij bouwde om te vliegen, wij bouwden om te bouwen...

Waarschijnlijk weet ik op wie je doelt. Een kleine man qua lengte?
Als dat 'm is kan ik je vertellen dat bouwen of in ieder geval de techniek zijn lust en leven is. Hij sleutelt meer dan dat hij vliegt. En niet omdat er perse moet worden gesleuteld.

Ik proef een beetje een soort van laatdunkendheid over het besluit om zelf te bouwen en de technische kennis van deze mensen. Een kit kopen is nog steeds een dure hobby en de tijd die daarin gaat zitten wordt goed overwogen. Evenals de skills die nodig zijn om zo'n toestel in elkaar te zetten. Althans, door de meesten. Er zijn altijd opportunisten. Veel van hen hebben de kennis en kunde om dit voor elkaar te krijgen. Zelfs op een heel professionele manier. Ze zijn vaak aangesloten bij de NVAV of zoeken hulp ergens anders indien nodig.

En ja, zelfbouwkisten worden verkocht. Sommige prefereren bouwen boven vliegen. Dat wil niet zeggen dat ze het in elkaar gefrommeld hebben. Ook zij willen geen ongelukken op hun geweten hebben. Overigens zijn veruit de meeste kisten meer assemblage dan bouwen. Van enkelen worden alleen tekeningen verkocht.

Ik ben het wel eens met jullie dat je altijd extra moet opletten bij de aankoop van een zelfbouwkist, maar de inspectie kan je ook overlaten aan professionals. Zelfbouwen moet je wel klaar voor zijn. En als je kunststof niet vertrouwd, dan kan je kiezen voor aluminium, buizen/doek of hout. In WW2 werden de toestellen geassembleerd door huisvrouwen, kennelijk zal het dan geen rocket science zijn. Je moet maar eens kijken op http://www.vansaircraft.com of beter http://www.vansairforce.net. Met name op deze laatste lees je wat een know how deze bouwers hebben.

Kortom, experimentals vliegen moet wel een bewuste keuze zijn.
 
In WW2 werden de toestellen geassembleerd door huisvrouwen, kennelijk zal het dan geen rocket science zijn.

huh. Dat vind ik dan weer denigrerend t.a.v. huisvrouwen. Maar je kan bandproductie zoals tijdens WWII niet vergelijken met een one-off project zoals we hier bespreken.

Sta me toch ook toe: de Titanic werd gebouwd en bestuurd door professionals, de Arke Noachs door een amateur...
 
Wat sommige kit-producenten ook aanbieden is bv het toestel zelf bouwen in de fabriek. Glasair had hier voor een 'two weeks to taxi' programma, waar je de kit onder begeleiding bouwt. Lancair had ook zoiets dacht ik. Maar als je een kist bouwt waar er reeds genoeg van rondvliegen moet het toch niet zo hard zijn om support te vinden van mensen die die toestellen al eerder bouwden?
 
Zelfbouw IBIS

Zelfbouw IBIS

Hallo,

Ik ken de bouwer van de IBIS PH-ISI goed.
Erg leuk gedaan, maar helaas twee volwassenen kunnen er niet in vanwege W&B.

Als je in contact wil komen met de bouwer stuur me dan een prive mail dan kan ik je wel informatie geven over de bouwer.


Groet, Hans.
 
Leuk aangeboden Hans, maar het gaat mij toch meer over de Long Ez. De Ibis is trouwens van hout hé.
 
Ik proef een beetje een soort van laatdunkendheid over het besluit om zelf te bouwen en de technische kennis van deze mensen.

Ik ga er niet van uit dat mensen die zelf een kit willen gaan bouwen, daar niet 110% voor gaan. Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen er 200% voor gaan. Ik kan me voorstellen dat jij dat uitlegt als laatdunkendheid. Zo is het niet bedoeld.

Een kit kopen is nog steeds een dure hobby en de tijd die daarin gaat zitten wordt goed overwogen. Evenals de skills die nodig zijn om zo'n toestel in elkaar te zetten. Althans, door de meesten. Er zijn altijd opportunisten. Veel van hen hebben de kennis en kunde om dit voor elkaar te krijgen. Zelfs op een heel professionele manier. Ze zijn vaak aangesloten bij de NVAV of zoeken hulp ergens anders indien nodig.

Het grote probleem dat ik heb, als ik een kist ga kopen, is dat ik niet gemakkelijk kan zien wie die kist in elkaar heeft gezet (een opportunist, een professional) en hoe snel dat is gegaan.
Iemand die bij wijze van spreken vier jaar niet gevlogen heeft en vervolgens in zijn zelfbouwer stapt, kan een heleboel "erg zwaar" belasten. Wellicht dat er dan toch (onzichtbaar) een aantal dingen kaduuk is of beschadigt is.
 
LongEz is overigens niet verkrijgbaar als kit, maar wordt geheel van tekening gebouwd. Wel zijn veel onderdelen kant-en-klaar te koop bij diverse aanbieders. Tevens is epoxy niet "een soort van lijm". De constructie wordt opgebouwd middels lagen van (glas)vezeldoek, welke een voor een met epoxy worden geimpregneerd om zo een vaste vorm aan te nemen. Zo wordt laag voor laag een sterke constructie bereikt. Mocht er onverhoopt lucht tussen de lagen blijven zitten (wordt er uit gerold) dan wordt de vereiste sterkte niet bereikt en is er grote kans op delaminatie, het loslaten van de lagen. Het opbouwen van de lagen kan in een mal gebeuren (Lancair, Glasair) of rondom een een hulpconstructie (van hout of schuimvormen). Laatste methode wordt toegepast bij de LongEz
 
Maar is dat dan te checken of er luchtbellen tussen zitten? Bijvoorbeeld met een röntchen check? Anders weet je toch niet wat je koopt?
 
Oh, trouwens, hier nog een broertje van de long-ez...

rutan_varieze.jpg

De varieze..

En ja, dit is de normale manier om dat ding te parkeren. Met een ingeklapt voorwiel dus.
 
Waarschijnlijk weet ik op wie je doelt. Een kleine man qua lengte?
Als dat 'm is kan ik je vertellen dat bouwen of in ieder geval de techniek zijn lust en leven is. Hij sleutelt meer dan dat hij vliegt. En niet omdat er perse moet worden gesleuteld.
Klopt, dat is em :) Pie(n)ter kereltje :)


En ja, zelfbouwkisten worden verkocht. Sommige prefereren bouwen boven vliegen. Dat wil niet zeggen dat ze het in elkaar gefrommeld hebben. Ook zij willen geen ongelukken op hun geweten hebben. Overigens zijn veruit de meeste kisten meer assemblage dan bouwen. Van enkelen worden alleen tekeningen verkocht.

Het grootste gevaar in niet-afgebouwde kits is dat de bouwer zonder voorbereiding begonnen is en de bouw heeft onderschat (of zijn kunnen overschat..). Er is een tijdje een programma op Discovery geweest, A Plane is Born. Een dierenarts liet in 10 afleveringen even zijn hoe een kit in elkaar gesleuteld werd én hoe hij zijn brevet haalde. Er zijn toen heel wat kits verkocht aan overmoedige aspirant bouwers en daarna half afgebouwd van de hand gedaan.
 
Ik heb ooit eens een rondje met een LongEZ meegevlogen. In mijn herinnering was het maar een klein ding. Erg weinig zicht tijdens de landing.
Heb je al eens naar een Velocity gekeken? http://www.velocityaircraft.com

Wel wat duurder, maar een stuk robuuster en 4-persoons.
 
Ik vlieg vaak alleen of met hooguit 1 pasagier. Ik zie groter niet zitten.
Een Long Ez schijnt juist veel meer zicht te hebben als een VariEze. Maar heb er nog steeds niet in gevlogen helaas.
 
Back
Top