Logbook invullen

De enige zinnige opmerking die ik in dit topic lees is van Super Sabre....
Waar maken jullie je allemaal druk om. Jantje doet A, Pietje doet B en Kees zit met een stopwatch zijn IFR minuten te noteren. Het maakt niet uit, maak er wat moois van.
In de echte wereld maakt het alleen uit hoeveel minuten de kroket in het frituurvet heeft gelegen, die paar uur in de vriezer interesseert helemaal niemand.
 
Gewoon even de Chief pilot's secretaresse mailen. En om een uren verklaring vragen.
Die opsturen inclusief je logbook. En de IAA geeft je ATPL uit.
 
Niet eens nodig, gewoon je logboek (PICUS ondertekend uiteraard) meesturen dan wordt het geregeld.
 
Nee, dat zegt hij niet. Het is "by sole reference to instruments".
En dat is altijd, want in klasse E (Uncontrolled VFR) motte wij George aanhouden terwijl ik afwisselend naar buite koekeloer en de instrus scan.

Wat je hier beschrijft is een vorm van hybride vliegen (visueel+instrument) dat je niet kunt opvatten als instument flight time.

Er zijn maar drie manieren om solely by reference to instruments te vliegen:
- in wolken
- foggles
- hood

Die laatste twee kunnen dus op een VFR vlucht.

Alleen dan wordt instrument flight time een zinnig getal dat iets zegt over je ervaring met instrument condities, desorientatie, vertigo en visual illusions.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Het gaat er toch om onder welke "Rules" je vliegt.

Als je onder een IFR vliegplan onderweg ben, en je vliegt toevallig in VMC condities veranderen toch ook je minimum altitudes niet.

Er is toch een verschil tussen rules en condities of heb ik het helemaal verkeerd begrepen.
Er staat toch IFR in het logbook en niet IMC.
 
Volgens de ICAO, Annex II, Hfst 2.2:
Note 2.— A pilot may elect to fly in accordance with
instrument flight rules in visual meteorological conditions or
may be required to do so by the appropriate ATS authority.

Je kunt dus gewoon IFR onder VMC loggen. Zoals al aangebracht, verkeersvluchten vliegen eigenlijk altijd IFR, ook onder VMC. Een Visual Approach is ook een IFR-approach, en een circuitje is geen Visual Approach.

Verder is VFR on top in Nederland een grijs gebied. Je vliegt dan nog steeds (solely/alleen) met referentie naar de instrumenten, aangezien je geen horizon ziet. Die ligt namelijk onder een pak wolken verstopt, en je gaat mij niet vertellen dat je die als referentie wilt gebruiken (False Horizon e.d., basics ppl-theorie). Dus heb je iig een kunstmatige horizon en/of bochtaanwijzer nodig, die je als primair instrument gebruikt. Zelfde voor navigatie: Normaal VFR vlieg je naar punten op de grond. Die zie je niet, wat je compenseert door GPS en/of radionavigatie te gebruiken. Dat mag wel, maar onder VFR niet als primaire navigatie. Koers-Tijd-vliegen is wel de kreet van de dag, maar ook daar moet je regelmatig je positie kunnen bepalen, en die controleer je aan hand van de kaart. Naar zicht.

Having said that, het is in NL inderdaad niet per sé illegaal, een soort van VFR on top te vliegen. Alleen moet je wel zeker weten dat je je vlucht op de een of andere manier kunt afsluiten. Dus bijv. een IFR-approach om door het wolkendek te kunnen dalen. Maar dan ben je al weer IFR onderweg, en heb je dus sowieso een IFR-Rating nodig, alswel een IFR-kist..


Eigenlijk ging deze thread eigenlijk over logboeken.
Wat dat betreft, zolang je IFR-procedures vliegt, al is het VMC, kun je die tijd ook zo loggen. Verder ken ik géén piloot die tijden de vlucht z'n IMC-uren met een klokje opneemt, om ze vervolgens te loggen. En ik werk met Duitsers samen..

(En L 'hej' H ken ik niet, dus daar kan ik geen uitspraken over doen)
 
Back
Top