Let op bij verlengen van een SE/IR met een ME/IR profcheck

Postz

New member
Ik heb mijn MEP/IR verlengd middels een profcheck en de examinator heeft gelijk mijn Single Engine Instrument Rating afgetekend.
Dat blijkt niet te mogen omdat de SE/IR meer dan drie maanden verlopen is. Mijn SEP is overigens nog wel gewoon goed.

Ik ben nu heel erg teleurgesteld, boos en verbaasd, want kennelijk mag ik nu wel met een complexe twin IFR vliegen maar vindt IVW dat ik het dan niet met een SE kan.

Let dus heel goed op wanneer je in dezelfde situatie dreigt te komen. Voor mij is nu de enige manier op mijn SE/IR terug te krijgen een aparte skilltest vliegen.
Toch wel raar als je bedenkt dat dit een aparte Nederlandse regel is. Volgens JAR/FCL is een Instrument Rating gewoon een Instrument Rating en maakt Single Engine of Multi Engine niets uit. Dus wat nou Europese regels? Alleen als het ze zelf goed uit komt.
 
Last edited:
Hi Postz,

Mischien heb je hier wat aan:

JAR-FCL 1.045(a)
It is recognised that the provisions of all parts of JAR-FCL will not cover every possible situation. Where the application of JAR-FCL would have anomalous consequences, or where the development of the new training or testing concepts would not comply with the requirements, an applicant may ask the Authority concerned for an exemption. An exemption may be granted only if it can be shown that the exemption will ensure or lead to at least an equivalent level of safety.

Vooral de laatste zin lijkt me op jouw situatie van toepassing.

Cheers
 
Vraag naar een hoger iemand bij het IVW om je te helpen. gewoon bij de balie blijven en weiger om weg te gaan tot het opgelost is: blijf vriendelijk maar houd je poot stijf. Had een soortgelijk probleem een paar jaar terug. De enige reden dat ze dit doen is omdat de mensen die achter de balie staan voor 85% HET NIET SNAPPEN.

Vraag of er mischien een vlieg inspecteur in het gebouw is of iemand die zelf vliegt (liefst met een IR) om de persoon achter de balie een pluim te geven over het strak volgen van de regels en schop onder hun achterste wegens het totale 100% afwezig zijn van praktijk kennis!

Succes :radar:
 
Ik heb een soortgelijk probleem.

Mijn:
ME rating verloopt in november 2005
ME(IR) verloopt ook in november 2005

SE rating verloopt in januari 2006
SE (IR) is al verlopen: namelijk januari 2005


Omdat vliegen op een twin engine kist vrij duur is wil ik alleen mijn ME (IR) revalideren. Dus ik kan dan geen IFR vlucht op een SE kist doen? Klopt het dan dat ik dan wel in Belgie als mijn ME(IR) nog geldig is een vlucht kan doen?

Ik wil bij Hubair in Belgie op een FNPT2 simulator mijn ME(IR) verlengen en SE rating in Rotterdam verlengen... Kan iemand mij advies geven of dit genoeg is??

Ik vlieg op dit moment 2/3 uur per jaar op een single engine (VFR)

Wat is wijsheid?

GM
 
GM,

Ik zit zelf met het probleem dat ik alleen een JAA CPL(A) SE/IR heb maar ik wil een JAA CPL(A) ME/IR zodat ik jaarlijks maar 1 profcheck op de FNPTII hoef af te leggen (flinke kostenbesparing). Vergelijkbaar met jouw situatie als ik het goed begrijp.

Volgens JAR-FCL is een JAA(A) ME/IR mogelijk, dus zonder MEP. In de UK bijvoorbeeld is dit praktijk en kun je op een FNPTII je ME/IR jaarlijkse profcheck afleggen. Geen noodzaak van een MEP.
Bij Flightware in Hoofddorp kun je je JAA(A) ME/IR afleggen op de FNPTII. Er zijn dan ook lui met hun UK CAA license die hier gebruik van maken.

Voor zover ik het begrepen heb wil de IVW ook een MEP, als extra regel bovenop JAR. Correct me if i'm wrong.

Ik heb hierover een brief geschreven naar IVW en wacht op antwoord. Ik laat het je zsm weten.



ps. Overigens heb ik ruime ervaring op ME kisten, maar dan op buitenlands bewijs van bevoegdheid.
 
Active-8,

Indien jij meer als 100 uur MEP kan je een classrating uit een buitenlands brevet laten bijschrijven mits je in de laatste 3 maanden nog actief op deze Klasse gevlogen hebt. Je moet dan wel aan JAR-FCL 1.260 voldoen (70 uur PIC mag ook op SEP) en een JAR/FCL profcheck hebben gedaan.

Dit alles staat in JAR-FCL 1.240 (7)

Succes

The Pilot
 
Yep, dacht ik ook. Destijds aangevraagd bij IVW maar ze wilden me daar niet zomaar antwoord op geven. Bovendien gaat het om ME/IR.
MEP wil ik dus niet op mn brevet hebben en daar lijkt de IVW een probleempje mee te hebben.
 
Nee maar waar wil je met je ME/IR dan op gaan vliegen als je geen ME mag vliegen, je moet voor een ME/IR een MEP of een ME typerating hebben,

Net zoiets als wel een E rijbewijs hebben maar geen B,C of D waar wil je die aanhanger mee gaan trekken als je geen voertuig mag besturen.

Ook bij een SE/IR hoort een SEP of een SE classrating.
 
ME/IR is de algemene aanname eis bij luchtvaartmaatschapijen en daar heb ik het dus voor nodig. Er is geen enkele reden waarom ik een SEP nodig zou hebben. In de UK bijvoorbeeld is dit mogelijk en zo staat het ook in JAR/FCL.
De ME/IR wil ik current houden door op de FNPTII een profcheck af te leggen.
 
ME/IR is een instrumentrating voor je multiengine rating, als je dus geen multiengine rating hebt kan je er dus ook geen instrument op zetten. Een ME/IR hoort bij een type/class ME rating. Geen type/class ME rating geen ME/IR.

Je kunt ook geen SE/IR hebben zonder SEP of SE class. Ik neem aan dat je bij jou SE/IR ook SEP hebt, of niet dan.

Maar wat is het probleem met MEP op je brevet te hebben?

Deze kan je toch ook via een ME/IR profcheck geldig houden op een FNPT-II. het enige wat je dan extra moet doen is 10 routesectoren of een routesector met een examinator vliegen.
 
Zoals ik al zei, in bijvoorbeeld de UK is het wel mogelijk. IVW wijkt hier vanaf. MEP schroeft de kosten alleen maar onnodig op.
 
Active,

waar wil je je ME/IR skill test dan op afleggen? Dit zal op een ME kist moeten zijn, toch?
 
Ik heb nog eens gekeken naar mijn brevet. Hierin staat:

XII Endorsement

IR-ME(A) Valid only for ME VFR / IFR
RT in English

IR-SE(A) 01 jan 2006

XII Aircraft Ratings

MEP Land 15 nov 2005
SEP Land 12 dec 2005


Wil het zeggen dat mijn IR (SE) nog geldig is??:1855:

Ik had mijn laatste (SE) profcheck in januari 2003 gedaan en mijn Twin Rating in november 2004 behaald. Ik dacht dat een IR maar voor een jaar geldig is? kan het zijn dat die IR (SE) met de twin rating is meeverlengd?

Erg onduidelijk allemaal :confused:

GM
 
Normaal gesproken word ook je IR-SE verlengt als je IR-ME profcheck aflegt. Maar de topicstarter heeft hier wel een probleem mee gehad.
 
Ik heb bezwaar gemaakt en mag in oktober voor een commissie verschijnen in Den Haag om mijn bezwaren toe te lichten. Ik hou jullie op de hoogte.
Mocht iemand nog nuttige tips of argumenten hebben zoals in het eerste reply dan hou ik me aanbevolen.
 
Postz,

zou je de uitslag kunnen (willen) posten?? Ik heb vorige week mijn MEP/IR mogen ontvangen, geldig Nov. 2006, maar mijn SEP/IR staat er nog steeds op geldig Jun. 2006, dus een idem. probleem volgend jaar....Ik heb IVW inmiddels als wel een mailtje gestuurd met het verzoek of zij beiden op Nov. 2006 willen zetten, maar nog geen antwoord ontvangen...

Bij voorbaat dank,

Marco
 
IVW houdt vast aan het volgende: SE-IR kan opnieuw worden afgegeven op een ME-IR profcheck als die niet meer dan drie maanden verlopen is. Staat helemaal nergens genoteerd.
De regels gaan veranderen. Degenen die het vreemd vinden dat je wel ME-IFR mag vliegen maar niet SE-IFR zijn weer in de meerderheid en de regelgeving wordt aangepast. Onbekend waneer dit ingaat. Niet op korte termijn anders had ik vooruitlopend daarop mijn SE-IR teruggekregen.
 
hoe zit het eigenlijk met profcheck als je je spul in het buitenland gehaald hebt?

ik heb bijvoorbeeld mijn CPL op een single kist in engeland gehaald, en daarna mijn ME/IR ook in engeland. er staat dus in mijn brevet het volgende:

MEP valid until 15/11/05 en IR-SPA-ME (wat betekent dit?) valid until 17/11/05.

kan ik mijn profcheck in nederland doen, of moet dit in engeland gedaan worden (ik kan me bijvoorbeeld nog herinneren dat CAA moeilijk deed over mijn nederlandse medical), en wanneer kan ik uiterlijk mijn profcheck doen?
stel dat ik de komende maanden geen geld heb om een profcheck te doen, hoe krijg ik dan mijn spullen weer geldig?
 
Back
Top