Let op bij verlengen van een SE/IR met een ME/IR profcheck

Zo moeilijk is het toch niet (wel onbegrijpelijk maar goed):

Als je SE-IR nog geldig is op het moment dat je ME-IR profcheck doet word ie meteen ook verlengd.

Als tie niet geldig is niet, heb je gewoon pech!


Je kan geen SE-IR hebben zonder SEP of SE class- / typerating

Je kan geen ME-IR hebben zonder MEP of ME class- / typerating


Je kan IVW altijd vragen een geldigheidsdatum van een rating naar achteren te schuiven, naar voren (=verlengen zonder test) doen ze dus nooit!
 
Oorspronkelijk gepost door Addy

stel dat ik de komende maanden geen geld heb om een profcheck te doen, hoe krijg ik dan mijn spullen weer geldig?

Daar zijn weer aparte regels voor , maar je zal dan waarschijnlijk een x aantal uur met een intructeur moeten lessen voordat je je profcheck mag doen! Als het te lang geleden is moet je opnieuw examen doen!

Ter informatie: http://www.ivw.nl/nl/Images/Informatieblad Hernieuwde afgifte bevoegdverklaringen_tcm5-11128.pdf
Het is dus niet slim je rating te laten verlopen !!!
 
Last edited:
Zo moeilijk is het toch niet (wel onbegrijpelijk maar goed):

Als je SE-IR nog geldig is op het moment dat je ME-IR profcheck doet word ie meteen ook verlengd.

Als tie niet geldig is niet, heb je gewoon pech!


Je kan geen SE-IR hebben zonder SEP of SE class- / typerating

Je kan geen ME-IR hebben zonder MEP of ME class- / typerating


Je kan IVW altijd vragen een geldigheidsdatum van een rating naar achteren te schuiven, naar voren (=verlengen zonder test) doen ze dus nooit!

Om het nog ingewikkelder te maken, kan je wel een ME-IR hebben met een ME Type rating die ouder is dan een jaar? (ik wil die MEP namelijk helemaal niet)
 
Zoals ik hier lees is het dus niet mogelijk om een ME-IR te hebben zonder MEP.

Nou ben ik bezig mijn SE-IR te verlengen en hierna meteen mijn ME-IR te halen.
Volgens mijn vliegschool kan ik dit volledig op de FNPTII doen(scheelt een paar euros).
Betekent wel dat ik straks geen MEP heb.
De school zegt dat ik de MEP niet nodig hebt omdat stel je wordt aangenomen je toch een type rating moet doen, waardoor je wel weer je kist kunt vliegen. Type rating voor alles boven 5,7t en onder de 5,7t is het gewoon een check out als je wel MEP hebt.

Wie heeft er gelijk???

PS:
MEP wil ik niet omdat ik voorlopig toch geen multi ga vliegen(te duur) en de ME-IR is de minimale eis tegenwoordig.
 
yep

kan op basis van uren of als je geen uren hebt een prof check of zoiets.
 
ah ok, maar snap het verschil echt niet tussen een ME geldig houden en een MEP geldig houden.
Zie trouwens het concrete verschil tussen beide ook niet.
Please advice :)

Voor de maatschappijen wordt zoieso meestal een geldige CPL/ME/IR gevraagd in combinatie met theoretisch ATPL hé?
 
verschil is:

MEP is dat je bevoegd bent om met een 2 of meermotorige kist te vliegen met zuigermotoren

ME-IR is dat je op een kist met 2 of meer motoren (zuiger en/of turbine) IFR mag vliegen.
MEP is dus niet gevraagd bij maatschappijen maar het is wel verplicht om een geldige ME-IR te hebben

greets, unXpected
 
MEP is niet verplicht om ME-IR te halen volgens mijn vliegschool.
 
Hmm kun je dan ME-IR alleen op een SIM halen? Ik bedoel je moet je ME-IR op een multi engine doen. Hou doe je dat zonder multi engine brevet aantekening dan?

Trouwens volgens mij moet je voor FATPL, MEP hebben?
 
ME-IR doe ik ook op een multi engine toestel op de sim.
ik mag alleen geen ME vliegen. dat hoeft ook niet omdat je toch bij een luchtvaartmij een TR gaat doen.

Mensen verbeter mij aub als ik het helemaal mis heb.
ik heb dit begrepen van mijn vliegschool. ik ben de JAR-FCL ingedoken, maar daar word ik niet veel wijzer van.
 
Je moet je ME-IR examen in een echt vliegtuig (MEP) doen dus geen sim......

Een MEP kan je alleen maar geldig houden door een profcheck te doen
Een SEP kan je geldig houden op basis van 12 uren (in het laatste jaar, SEP is 2 jaar geldig) waarvan 1 uur een trainingsvlucht is met een instructeur.

Het meest vreemde (in NL althans) is dat als je IFR op een MEP wil vliegen en je hebt een geldig ME-IR op een MPA typerating. Je dus een profcheck voor ME-IR op een MEP/MEP sim moet doen.
 
Dus wat de vliegschool nu van plan is met mij kan gewoon niet.

Ik ga eens even ivw opbellen.

PS:

Je kan je SE-IR op een sim verlengen zonder dat je daarbij je SEP verlengt, dis volgensmij kan het wel. Je hebt je SEP helemaal niet nodig hiervoor.
Dit betekent wel dat je geen IFR vluchten SE mag uitvoeren.

Bij ME is het precies het zelfde. Ik kan een ME-IR hebben zonder dat ik daarvoor een geldige MEP heb. Ik kan alleen niet ME vliegen. Nou is het zo dat je toch voor je ME een TR zal moeten doen bij de meeste maatschappijen.
Dan heb je dus niks aan je MEP, maar wel aan je ME-IR.
 
Dus wat de vliegschool nu van plan is met mij kan gewoon niet.

Ik ga eens even ivw opbellen.

PS:

Je kan je SE-IR op een sim verlengen zonder dat je daarbij je SEP verlengt, dis volgensmij kan het wel. Je hebt je SEP helemaal niet nodig hiervoor.
Dit betekent wel dat je geen IFR vluchten SE mag uitvoeren.

Bij ME is het precies het zelfde. Ik kan een ME-IR hebben zonder dat ik daarvoor een geldige MEP heb. Ik kan alleen niet ME vliegen. Nou is het zo dat je toch voor je ME een TR zal moeten doen bij de meeste maatschappijen.
Dan heb je dus niks aan je MEP, maar wel aan je ME-IR.


Alles onder de PS is bekend geworden n.a.v. van je telefoontje met IVW?
 
Uit de JAR-FCL:

BIJLAGE 1 bij JAR-FCL 1.160 & 1.165 (a) (1)
Geintegreerde opleiding tot verkeersvlieger (vleugelvliegtuigen) (ATP(a) integrated course)

VAARDIGHEIDSTEST:
14. Na voltooiing van de betreffende vliegopleiding dient de kandidaat de vaardigheidstest voor CPL(A) af te leggen op een eenmotorig ofwel een meermotorig vleugelvliegtuig overeenkomstig bijlage 1 en 2 bij JAR-FCL 1.170 alsmede de vaardigheidstest voor instrumentvliegen op een meermotorig vleugelvliegtuig overeenkomstig bijlage 1 en 2 bij JAR-FCL 1.210 en zodanige tests die volgens JAR-FCL 1.262 (c) worden verlangd.

In BIJLAGE 1.210 zie je vervolgens dat er bepaalde onderdelen in een FNPT2 gedaan mogen worden maar niet alle!!!!!

Dus zul je toch in een echte MEP je IR examen moeten doen, denk jij je examen te halen zonder op het echte vliegtuig gevlogen te hebben??????

Denk jij dat ze je laten slagen als je niet kan landen?

edit:

btw je kan de jar-fcl vinden op http://www.ivw.nl/nl/lucht/luchtopb...erationelebedrijvennederlandstaligejarfcl.jsp

Besef dat ratings die je ooit gehad hebt, maar zijn verlopen, 5 jaar op je brevet blijven staan. Dus hoort je SE-IR of ME-IR nog wel bij een rating op je brevet. Je kan echter niet van je IR privilege gebruik maken omdat je rating om het vliegtuig te besturen verlopen is.
 
Last edited:
Back
Top