Kist neer bij AMS?

Een van de groundcontrollers die zegt 'we have an emergency' deels geblokt aangezien er meerdere streams door elkaar lopen.
 
Ben wel heel benieuwd wat er aan de hand is; out of fuel kan ik me beide niet voorstellen, maarja, een dubbele engine failure op de 777 kon ik me ook niet voorstellen.

Het is triest dat er 9 mensen dood zijn, en jammer dat het er naar uit ziet dat alle drie de vliegers dood zijn, dat had een hoop duidelijkheid kunnen verschaffen kort na het ongeluk.

Edit: Wat is die Burlage toch een nare man met z'n gespeculeer. Onderstaande verhaal verkondigde hij ook al bij radio 1.

Valt wel mee, hij noemt een aantal mogelijke oorzaken, ANP, CNN, NOS doen er allemaal vrolijk aan mee, ik vind het zelfs wel een aardig artikel in zo'n vroeg stadium, alle invalshoeken met voor en tegens worden benoemd. Iets anders kan je toch niet verwachten van welke nieuwsbron dan ook. Zelfs Benno Baksteen en Van Vollenhoven deden er aan mee.

En zit wel één positief aspect aan zijn artikel; de Nederlandse taal en het vliegersjargon hebben er een nieuw woord bij: het BAKSTEEN effect.

Sterkte aan de betrokkenen.
 
Seppe_Approach_Control said:
Wat ik persoonlijk een vervelend en tevens zorgwekkend detail vind is iets kleins wat Baksteen zojuist vlak na de (knullige) persconferentie tussen neus en lippen noemde. En dat is het feit dat mensen van het openbaar ministerie VOOR de Onderzoeksraad voor Veiligheid toegang hebben genomen tot de rampplek (cockpit). De lichamen waren letterlijk nog niet koud!

Ik begrijp waar je op doelt maar zolang je verder niets weet omtrent de reden daarvoor is het wellicht voorbarig dat feit vervelend/zorgwekkend te vinden. Zonder te speculeren, er zijn zeer goede redenen te bedenken hiervoor (en daar wil je eigenlijk helemaal niet over nadenken).
 
...Valt wel mee, hij noemt een aantal mogelijke oorzaken, ANP, CNN, NOS doen er allemaal vrolijk aan mee, ik vind het zelfs wel een aardig artikel in zo'n vroeg stadium, alle invalshoeken met voor en tegens worden benoemd. Iets anders kan je toch niet verwachten van welke nieuwsbron dan ook.

Ik zat in de auto en had radio 1 opstaan waarbij Burlage lag te stuntelen door zijn lak aan kennis. Zo wist hij als luchtvaartexpert niet dat de FDR en CVR in de staart zitten en waarom...

Waar het mij om gaat is dat Burlage al heel snel de link legt met een brandstoftekort terwijl hij zelf vermeld dat er volgens rapporten nog 3 ton peut aan boord was. Brandstoftekort is natuurlijk wel een lekker kop. Ook sluit hij meteen een birdstrike uit terwijl die conclusie zonder onderzoek niet getrokken kan worden.

Tettero van de VNV was net bij NOVA en heeft een zeer heldere uiteenzetting gegeven waarbij hij nog maar weer eens aanhaalde dat het schandalig is dat het OM zich zo pontificaal en in zo'n vroeg stadium in het onderzoek mengt.
 
Baksteen is gek genoeg wel de enige die het opmerkelijke detail genoemd heeft. In elk geval in de verslaggeving die ik tot nu toe voorbij heb zien komen en dat is aardig wat op verschillende zenders.
Maar je hebt gelijk, te vroeg om je zorgen te maken maar wel weer een bewijs van de hoge noodzakelijkheid om je ass als beroeps in NL altijd gecovered te hebben.

Edit: ik lees net de post van RTO en Nova had ik even gemist. Logisch dat een vakbond zich hier wel druk om maakt

Mijn informatie over de trim-bias van de -800 tijdens dual A/P approach may be disregarded. Hij lag toch wat verder van de baan, met dank aan 1 op 3 regel
 
Ten eerste, sterkte aan alle nabestaanden.

Wat me opviel aan alle foto's: links-midden boven de cockpit is de skin van binnen uit doorboort.

Img 1
Img 2

De voorkant had al de zwaarste klap te voor duren, maar die doorboring lijkt me toch iets van de NG struts die daar exact onder stond en compleet door de cockpit naar boven is gekomen. Maar misschien heeft dit niks te maken met het overlijden van de c-crew.

Img 3
 
Last edited:
Wat me opviel aan alle foto's: links-midden boven de cockpit is de skin van binnen uit doorboort.

]

Je hoeft niet ver in te zoomen op foto1 om heel duideijk de scherpe contouren te zien van een rechthoekig voorwerp wat de romp van binnenuit doorboort. En dan denk je toch al gauw aan de rechterbovenhoek van de oh zo sterke cockpit deur die zelfs een paar G moeiteloos trotseert. Had er zelf eigenlijk nog niet op gelet.
 
..Tettero van de VNV was net bij NOVA en heeft een zeer heldere uiteenzetting gegeven waarbij hij nog maar weer eens aanhaalde dat het schandalig is dat het OM zich zo pontificaal en in zo'n vroeg stadium in het onderzoek mengt.

Idd erg sterk van Tettero dat hij dit ernstig benadrukte, al met al blijft het een zorgelijke ontwikkeling dat het OM zich in dit soort gevallen steeds vaker nadrukkelijk op de voorgrond begeeft.

Van Vollenhoven zette ook nog eens de verschillende belangen van de Raad voor de Transportveiligheid en het OM uiteen en dat deze dan ook nog wel eens botsen en dat het eerstgenoemde alleen om de aanwijsbare oorzaak en niet om de schuldvraag ging.

GF.
 
Treurig ongeval en medeleven met slachtoffers en hun dierbaren!

Ik heb het gebeuren vandaag (inmiddels gisteren) via media, waaronder deze en andere sites zo goed mogelijk gevolgd.
Heb net als anderen natuurelijk vragen en wil graag weten over mogelijke oorzaak of oorzaken. Een vraag blijft hangen ... ik zie op de filmpjes en foto's geen preventieve schuimdeken. In welke gevallen wordt er door de brandweer (g)een preventieve schuimdeken aangebracht?
 
Gecondoleerd aan alle betrokkenen. Een zwarte dag voor de luchtvaart.

Speculatie van mijn kant:

Het lijkt erop dat het toestel met een hele grote angle of attack geland is. (de staart heeft de grond het eerste geraakt. Het lijkt erop dat er voorin het vliegtuig een harde verticale kracht heeft gewerkt, wat erop zou kunnen duiden dat de neus na de eerste impact hard naar beneden is gekomen).

Volgens mij zijner nu twee mogelijkheden. Of er was een totaal verlies aan thrust en de vliegers hebben alle snelheid eruit gemolken om toch de baan te halen.

Of het toestel is op de approach in een (bijna)stall geraakt en de recovery is te laat/verkeerd ingezet. Mogelijk hebben de vliegers een autoland gepland en op het laatst toch de automatics eruit gegooid, omdat ze de baan zagen. Ze werden verrast door de up-trim bias. Raken bijna in een stall, recoveren door full power te geven, maar door het feit dat de motoren ONDER het zwaartepunt hangen verergeren ze de situatie. Hebben niet genoeg elevator authority en stallen daadwerkelijk met veel vermogen op de motoren.

Ook ik verbaasde me erover dat er geen slides deployed zijn. Voor zover ik weet disarmen die niet op de 738 niet automatisch als je de deuren van buiten opent.
 
Die slides worden idd niet automatisch gedisarmed. De girtbar moet uit floorbrackets gehaald worden van binnenuit. Van buiten is dit onmogelijk.
Ik ben er vorige maand op getraind in de sim. Dual a/p aproach. Na de trimbias, a/p eraf, en manual GA. Dan moet je idd wel ff duwen, maar ook weer niet verschrikkelijk hard... Zou het met 1 vinger in men neus nog naar beneden kunnen duwen, geen grootspraak.
En de heren waren vrij ervaren als ik alles zo doorlees...


Commander
 
Ik snap gewoon nog steeds niet dat als er technisch probleem was, er niets tegen atc of over pa is geroepen.
Ik zat er zo'n 8 mile achter, met alleen een NW er tussen in. Op ATC was er toch even complete verwarring, want wij hoorde; dat er een probleem wat met traffic on 1 mile final en vervolgens het veel herhaalde (en dramatische) zinnetje:looks like we've lost an aircraft.... De toren wist ook niet waar die kist gebleven was, laatste radar blip 1 mile final daarna niets. Totale verwarring, wij moesten ook zo snel mogelijk weg en uitwijken ondanks dat wij nog een uurtje hadden kunnen hangen. Wij stonden 10:48 op RTM als eerste en daarna liep het redelijk snel vol. Pas op de grond in rtm werd pas duidelijk wat er echt aan de hand was. Wij zijn ook vreemd genoeg op onze normale parkeer afstand geparkeerd en niet dichter op elkaar zoals met kisten na ons gebeurde. Dus daar was toen ook de urgentie nog niet duidelijk, HV ops wist ook nog van niets...

grt
 
Last edited:
Ik snap gewoon nog steeds niet dat, er niets tegen atc of over pa is geroepen.

Aviate, Navigate, communicate. Op 1 mile zit je op 330ft. Volgens mij benut je dan alle tijd om kist airborne te houden?..........Of een zo goed mogelijke forced landing te maken.

Maja, wist jij toch ook wel...
 
De slide van deur 1 rechts zit nog netjes in de deur, zie foto 1. De slide zelf is duidelijk gedisarmed, de girtbar zit netjes in de beugels opgeborgen, terwijl het oranje flapje bij de deurraam aangeeft dat de slides juist wel gearmed zijn (geweest).... (dat flapje plak je over het raampje op het moment dat je de slides armt, zodat je van buitenaf kunt zien dat de deur gearmd is, 40 year old Boeing technology).

Nog iets waar we alleen maar over kunnen speculeren, al neem ik aan dat Turkish ook gewoon Boeing procedures volgt met die slides gezien het bovenstaande: iemand heeft de slides gedisarmed na de landing, wat misschien best wel slim is geweest.
 
Unexpected Emergency

Unexpected Emergency

Ik snap gewoon nog steeds niet dat, er niets tegen atc of over pa is geroepen.

@wright

There is a huge difference between line ops and the Simulator where your mindset is "ready for anything".

During a routine flight a sudden emergency when you do not expect it creates a considerable "startle factor". Everyone responds differently but this can result in a delay in responding.

I've been in this situation and it comes out of nowhere.

For whatever reason this crew found themselves in a rapidly deteriorating situation at a low altitude. ATC or a PA call is not a priority.

Nog iets waar we alleen maar over kunnen speculeren, al neem ik aan dat Turkish ook gewoon Boeing procedures volgt met die slides gezien het bovenstaande: iemand heeft de slides gedisarmed na de landing, wat misschien best wel slim is geweest.

I'll wait for the official report but this strikes me as highly unlikely - I would suspect the slides were never armed in the first place.
 
Last edited:
A Turkish Airlines Boeing 737-800, registration TC-JGE performing flight TK-1951 from Istanbul (Turkey) to Amsterdam (Netherlands) with 127 passengers and 7 crew on board, performed a controlled landing on a field outside Amsterdam's Schiphol Airport while approaching runway 18R and broke up in three parts at 10:27 local (09:27Z). The airplane is about 2000 meters short of the threshold runway 18R. No fire erupted.

Dutch Authorities reported 127 passengers and 7 crew after initial reports of 135 passengers and 7 crew. They confirmed 9 fatalities, amongst them the three cockpit crew, and 84 injuries, 6 of them in critical condition and 25 with serious injuries. Originally they had reported that there were no fatalities.

Turkish Airlines reported 127 passengers and 7 crew on board of the aircraft.

According to a report by Dutch Television emergency services had been deployed to runway 18R before the airplane went down. A fire commander said, that they were alerted of an accident on runway 18R, but when they approached runway 18R they could not see any airplane. They then drove a few kilometers to reach the actual accident site.

Surviving passengers reported, that they heard loud noises, the airplane jolted seriously like in a turbulence and then impacted ground.

An off duty pilot on the ground watching the accident said, that the airplane performed a controlled landing following loss of thrust on both engines.

The airplane had been handed off to tower at 09:24Z. An aircraft following TK-1951, most likely a Northwest Airbus A330-200 N803NW flight NW46 arriving from Minneapolis,MN (USA), reported to the tower at 09:27Z, that the Turkish was down just ahead of him, and was commanded a go-around, immediately thereafter all Schiphol frequencies started to report about a major emergency and halted all traffic on the ground.

TC-JGE can not be heard on the tower frequency on liveatc.net, possibly because of their feed listens to a multitude of frequencies including clearance, ground and tower with a lot of communication on clearance in the critical time. The tower frequency only cuts in for part into the transmission of the pilot report of an airplane down, the call sign not audible.

Schiphol's runways 18R/36L (named Polderbaan) and 18C/36C (Zwanenburgbaan) have been closed, all other runways are operating normally.

The airplane's black boxes have been recovered, first analysis of the data has started. A Go-team has been dispatched by the American NTSB to assist in the investigation.


Metars:
EHAM 251055Z 22011KT 4500 BR SCT006 OVC007 06/05 Q1027 TEMPO 2500
EHAM 251025Z 22011KT 3500 -DZ BR OVC007 05/04 Q1027 TEMPO 2500
EHAM 250955Z 21010KT 4500 BR BKN007 OVC008 05/04 Q1027 TEMPO 2500
EHAM 250925Z 20010KT 4500 BR SCT007 BKN008 OVC010 04/03 Q1027 TEMPO 2500

EHAM 250855Z 20009KT 4000 BR FEW006 BKN008 OVC011 04/03 Q1027 TEMPO 2500
EHAM 250825Z 21008KT 2800 -DZ BR FEW006 BKN008 OVC012 04/03 Q1027 NOSIG
EHAM 250755Z 20009KT 4500 BR FEW009 BKN020 04/02 Q1027 BECMG BKN006 TEMPO 2500
EHAM 250725Z 21008KT 4500 -DZ BR FEW009 SCT012 BKN020 04/02 Q1027 BECMG BKN006
http://avherald.com/h?article=41595ec3&opt=1

Als de brandweer inderdaad al voor de crash gewaarschuwd was moet er iets aan ATC gemeld zijn..
Alleen wel vreemd dat hier weer wordt aangegeven dat het om een lost-of-thrust situatie gaat, terwijl passagiers en ooggetuigen een fors motorgeluid gehoord te hebben.
Misschien toch een (compressor)stall dan?
 
Nog een stukje van luchtvaartnieuws:

SCHIPHOL - Volgens Pieter van Vollenhoven heeft de bemanning van het Turkse vliegtuig dat woensdag bij Schiphol neertstortte, geprobeerd zo lang mogelijk in de lucht te blijven. "Maar als je dan snelheid verliest, dan val je letterlijk uit de lucht. Het toestel heeft ook geen lang spoor in het weiland getrokken", aldus de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het Nederlandse NOS Journaal.

...

De voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zei in het tv-programma NOVA dat de vliegers van het toestel verpletterd zijn, toen een instrumentenpaneel achter hun rug de cockpit binnen kwam.

Verpletterd door de circuit breakers :(
 
Back
Top