Kist neer bij AMS?

Wat ik tijdens mijn stage bij KLM heb geleerd is dat een vliegtuig eigenlijk maar heel weinig voorstelt qua sterkte. Mischien kan de cockpit er van buiten nog helemaal intact uitzien maar voor hetzelfde geld is de neuspoot dwars door de vloer gekomen.

Maar een gebroken nek lijkt mij heel goed kunnen gezien de harde klap. Er zit nou niet bepaald een kreukelzone in dat ding dus de klap zal maximaal zijn geweest.
 
Volgens de laatste persconferentie hebben ze geen idee. Maar de 3 bemanningsleden die zijn overleden laten ze voor het onderzoek nog even in de cockpit zitten.

m1bzv6iahrea.jpg



If so, no white linen (?), as for pax.

(picture taken before "laatste" conferentie)
 
Last edited:
Zo te zien zit de hele avionics-bay en nose-wheel well nu op de plek waar normaal de vliegers zitten.

Wordt tijd dat er een videosysteem komt waarbij vanaf de baan elke nadering door een camera wordt opgenomen.
 
Wat feiten van PPRune, geeft een beeld van de krachten tijdens de crash.


1- The aircraft was in the landing configuration with full slat deployed.

2- The debris field is quite small, the Stbd. engine has come to rest only a few metres ahead of the fuselage suggesting very low forward speed at impact. This is supported by the (relatively little) rearward fuselage distortion in the radome and E+E bay area.

3- The heavy fuselage shear forward of the empennage suggests first point of impact was the tail. The level of vertical forces indicate improbable survival in the last few rows or rear galley.

4- The remainder of the fuselage aft of the forward W/B fairing has absorbed very significant vertical forces to the point where it has parted.

5- The forward section appears to have has suffered greater vertical impact than the mid section. This is witnessed by the hole punched through the roof section by one of the vertical (fwd) galley stanchions that can be seen poking through the roof. This might be due to the mid section experiencing vertical retardation as the main gear absorbed some of the vertical impact... the front section continued earthwards and just sheared off. Survivability therefore would better in the mid section.

6- The first stage fan blades of the engine in view have no radial distortion suggesting little or no rotation at the point of impact.

7- No fire does not mean no fuel

8- Eyewitness reports of the aircraft 'porpoising' on final approach are consistent with a deeply stalled aircraft.


Onderstaande foto lijkt bij inzoomen toch wel een chaos in de cockpit weer te geven.


ANP-9259316.jpg
 
Last edited:
Zojuist op radio 1, onderweg naar huis, een inzittende gehoord van deze crash.

Deze gaf aan dat de hele approach normaal verliep en dat de captain nog de oproep aan de cabin crew preparefor landing heeft gedaan. Vlak voor de impact nam volgens deze man het motor geluid enorm toe en was er een licht beweging naar links meteen gevolgd door impact.

Met motor geluid lijkt het erop dat er nog brandstof aanwezig was al wil ik als welwillende amateur piloot niet op mijn vingers getikt worden dat ik speculeer naar de oorzaak.

Het heeft er wel alle schijn van dat de hulpdiensten zeer goed gefunctioneerd hebben.

Verder is er in hetzelfde radioprogramma nog de vraag gesteld of er voldoende blusvoertuigen met rupsbanden op schiphol aanwezig zijn. De rupsvoertuigen zouden beter dan voertuigen met normale wielen in staat zijn zich door klei en polderlandschap te bewegen.

Een trieste dag

sterkte voor alle nabestaanden.

JB
 
Wellicht al bekent, maar indien men echt over nuttige/relevante informatie beschikt omtrent het ongeval (zoals te lezen op de website).

http://www.onderzoeksraad.nl/index....onderzoek-crash-turkish-airlines-op-schiphol/

Ik kan het erg waarderen Mr. Orange, dat er iemand is die hier enigzins het "mediageile" publiek in het gareel kan houden, betreffende eventuele speculaties.

Het heeft er inderdaad alle schijn naar dat de hulpdiensten een uitstekende taak hebben verricht. Verder veel sterkte voor de nabestaanden.
 
Verder is er in hetzelfde radioprogramma nog de vraag gesteld of er voldoende blusvoertuigen met rupsbanden op schiphol aanwezig zijn. De rupsvoertuigen zouden beter dan voertuigen met normale wielen in staat zijn zich door klei en polderlandschap te bewegen.
JB


Volgens mij zijn die rups-dingen gekomen na het SAAB 340 ongeluk waarbij niemand bij de kist kon komen. En die crashtenders kunnen zo te zien ook aardig door de klei komen.
 
over speculeren gesproken , zat net in de auto naar de radio te luisteren en daar werd gezegd dat de vliegtuig boven de noordzee fuel had gedumpt...ik wist niet dat het mogelijk was met de 737 brandstof te dumpen???????

Volgens de Turkse media heeft turkish airlines aan gegeven dat de kist 12 ton aan brandstof had meegekregen 8 ton voor burn-off en 4 ton remain.dus (dan ga ik ook speculeren) als er geen lekkage is geweest of extreme fuel-flow door een of andere reden was er denk ik nog zat aan boord.


wat gegevens over de piloten wat is vrijgegeven aan de Turkse pers:

Captain 1954 geboren straal jager piloot geweest van 1975 tot 1996 bu de turkse luchtmacht en sinds 1996 tot nu werkzaam bij turkish airlines tevens als instructeur.

first officer : 1967 geboren piloot sinds 1989 bij de turkse luchtmacht en laatste 2 jaar werkzaam bij turkish airlines

firts officer : 1980 geboren piloot en werkzaam bij turkish airlines sinds 2004


mvg...
 
Last edited:
In Engeland zeiden ze net dat er veel overlevenden zijn, 'omdat SPL onder zeeniveau ligt, en met al die modder landt dat zachter he'

Jaja. En we vlogen geen minimaal 1.. knopen zeker! Zet de roddelmodus uit...

Succes iedereen die erbij betrokken is.
 
wat zegt 1951 nou precies bij ong. 34 sec.?
...... Thank you sir. Het enige wat ik eruit op kan maken. Toch wat meer RT oefenen.
 
Hij leest de twr-frequentie terug en eindigt idd met thank you sir..
 
hij herhaald de freq. van de tower en zegt daarna thank you sir. Thats it.

Edit: Hehe tegelijk! Wat zijn er toch een behulpzame mensen op airwork hè;)!
 
Ik krijg elke keer de kriebels als ik het fragment hoor waarbij die controller meldt '' We most probably lost an aircraft''. Je zult dit toch maar over de frequentie horen terwijl je niet weet hoe en wat...

@ stabtrim: als je hoort dat er in de cabine een hoop mensen bekneld zaten dan kun je de situatie in de cockpit met een een groot, hard instrumentenpaneel voor je en een zware stoel achter je wel voorstellen.

Wat liftdumper zegt is zeer valide. Ik zie ook geen slides terwijl die rode band over het raam toch wel de armed positie aangeeft. Correct me if i'm wrong.

Edit: Wat is die Burlage toch een nare man met z'n gespeculeer. Onderstaande verhaal verkondigde hij ook al bij radio 1.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/3338902/__Tekort_brandstof_mogelijk_oorzaak__.html?p=3,1
 
Last edited:
Back
Top