Jeppessen depressurisation chart Alpen

JC

Active member
Hallo,

ik hoorde van een collega dat er een Jeppessen depressurisation chart Alpen bestaat, maar ik kan hem niet vinden.
Ik heb degene van Smartcockpit al. Kent iemand de Jeppessen variant en waar kan ik deze vinden?

Bedankt alvast.
 
Hij zit bij ons in de Text manual.... Ze noemen het geloof ik de Alps driftdown orientation chart. Maar online kan ik hem ook niet vinden, ik wilde hem ook al eens halen uit het online Jepps systeem, maar daar komt hij niet in voor.
 
Het gaat om deze (courtesy of Checkboard, Ex-pat Aussie in the UK):

Terrainorientation.jpg
 
Kleine thread hijack, maar kijk eens naar zijn ND an ref. naar mijn Wx radar topic. Vliegt deze Captain nou echt op FL370 met een tilt van +5 !?
 
lijkt er wel op, na take-off vergeten terug te zetten? Ik heb me regelmatig af zitten vragen of dit bij de AF kist ook gebeurd is. Het is mij ook voorgekomen, en je realiseerd het pas zodra je heen en weer geschud wordt, of dat je bliksem ziet.
 
Dan zou best practische toch smeken om je ND op TERR te zetten; als je toch al met die Depressurisation Chart op je knieen zit.. Anyway; overkomt iedereen wel eens; vond het alleen grappig om te zien.
 
Embryo ook. Gain kun je ook apart instellen...

Als je de alpen over gaat kun je toch ook de enroute chart met de grid mora voor je nemen? Je hebt namelijk maar een klein stukje nodig...

Wij hebben bij KLM erg mooie type gebonden driftdown charts, dat is het voordeel van een eigen charting department. Vooral de jongens op de Fokker zijn er erg blij mee :D
 
Last edited:
@Dashpilot: Ja, hangt een beetje van make & model af. Op onze toestellen hebben we bijvoorbeeld 2 Transceivers, dus kan dat onafhankelijk van ingesteld worden.
 
Zijn er dan kisten waar je de tilt voor left en right pilot apart kunt instellen? In dat geval disregard mijn vorige opmerking.

In de Fokker kan je de tilt en range apart instellen per zijde. Co -5 en rng 10 terwijl de capt +5 en rng100 wil, prima mogelijk. (Per sweep krijg je dan om en om "verse info")

Nog net geen 40 jaar oud.....:grijns:
 
RTO, inderdaad, gebruik de en-route chart met de grid mora's of onthoud dat tot 17000 je veilig zit (hoogste die ik op dat kaartje zie is 15.3 over de mont blanc). De drift-down chart heeft alleen een kleinere schaal, misschien goed als je langzaam spul vliegt.

@JC, de driftdown chart heeft meer te maken met engine failures dan met loss of pressurisation. Verlies je een motor (zeker als je zeer zwaar bent), dan heb je een probleem: je gaat naar beneden. Verlies je pressurisation dan kun je in principe level blijven vliegen met iedereen aan de O2. Niet voor lang, dat is zeker, maar lang genoeg om cumulus granitus te vermijden.

Ik zie hier ook een probleem met traditionele trainings methodes. Boem, gat in de romp, press weg, O2 op, pwr idle, neus naar beneden, spd brakes en nu naar 15000'. Oeps, we vergaten dat we boven de Himalayas zaten, NE Chad, Kilimanjaro, Rocky Mountains, Zuid Amerika, of de Alpen. Zie hiervoor Morning Glory's thread in een van de andere fora over 'noodlanding'
 
Last edited:
Mooie met de Mont Blanc is dat je meteen naar het westen uit de flank kunt. Daarna sta je zo in Lyon of Geneve. En natuurlijk niet vergeten je MORA te corrigeren voor temperatuur en druk. Kan namelijk als het tegenzit 2000' uitmaken en laat dat nu net je terrain clearance zijn bij hoog terrein.
 
Back
Top