Is NLS achteruit aan het gaan?

Vliegen is geweldig, ik denk dat we daar met zijn allen wel over eens zijn. Maar als je loonstrookje en secundaire arbeidsvoorwaarden ook nog eens top zijn en je kan (relatief) dicht bij je famillie blijven wonen, dan is dat toch allemaal mooi meegenomen?

Ik denk dat daarom de meeste wel bij de KLM willen vliegen..

Dat is inderdaad waar. En hoeveel andere NL maatschappijen vliegen intercontinentaal? Niet zo heel veel! En daarvan is de KLM toch wel het 'sterkst'; waarmee je dus toch enigzins verzekerd bent van een goede loopbaan.
 
Topic naam: Is NLS achteruit aan het gaan?
Werkelijke discussie: Hoe klote is het aanname beleid van de KLM?

Inderdaad zoals PD zegt, begint weer op de standaard discussie uit te draaien hier...
 
Ik ben zelf naar de opendagen van de KLS NLS STELLA EAA en EPST geweest.
De huidige insteek van de NLS is: laat je maar eens zien de eerste maanden en als je dan niet goed presteerd lig je er alsnog uit.
Het aanname percentage zou rond de 17% liggen. Mogelijk omdat ze maar plek hebben voor 180 mensen.
Stella ben ik geweest en in die school heb ik geen vertrouwen. bestaat pas 4 jaar , wil 500 mensen p/jaar gaan opleiden en in mijn ogen was de selectie erg makkelijk. Met wat pech hoor je nadat je een ton hebt geinvesteerd bij bij de grote massa low timers die de school op de markt gaat dumpen. Dan kun je beter bij een NLS KLS & EPST solliciteren. Die scholen hebben historie en een reputatie. Verder kreeg je in het contract van stella (met abn) maar 6 maanden de tijd om een job te vinden en anders aflossen. met andere woorden: dat eerste baantje bij de albert heijn zit er dik in.
 
Als de NLS hier al niet goed gevonden wordt...
laten we dan maar niet over stella beginnen
 
misschien zijn de scholen achteruit gegaan,

perssonlijk denk ik dat het gat tussen opleiding en de daadwerkelijke baan groot is. en steeds groter wordt, maw van piper arrow naar 737

de meeste scholen hebben een jet intro cursus of iets vergelijkbaars.
daar moeten we veel verder mee gaan

- gedeelte van de opleiding moet gewoon op EFIS pistons SEP/MEP en niet alleen sim ook het daadwerkelijk vliegen
- FMS/GPS, RNAV etc alles wat in een airline omgeving gedaan wordt terug brengen naar de opleiding op de SEP/MEP
- er moet veel meer en beter MPA getrained worden
- veel meer airline style sim werk (minimaal een A320/737)
- route sectoren in de sim. (decisionmaking)
- meer training op gebied persoonlijkheid/mentaliteit in een airline omgeving(management)
- cursus moet gegeven worden door (ex)airline vliegers die weten hoe het er aan toe gaan en de theorie in praktijk kunnen brengen. en kunnen uitleggen adh van eigen ervaring
- niet alles kan je afdoen met een cursusje van een paar uur

there is NO substitute for experience!!!!
 
"cursus moet gegeven worden door (ex)airline vliegers die weten hoe het er aan toe gaan en de theorie in praktijk kunnen brengen. en kunnen uitleggen adh van eigen ervaring"

Dit is een moeilijk punt Kliko - Als de markt aantrekt zijn degenen met ENIGE ervaring ook weer het eerste weg naar de grotere mij'en...en bovendien kosten de heren met uren in de broekzak ook flink wat duiten en die verdwijnen altijd mysterieus!
 
@the fly

dat punt gaat over vliegers die al bij een maatschappij vliegen en het leuk vinden om kennis over te dragen op de jonkies.
je moet verloop zien tegen te gaan door juist NIET gasten die nog een baan moeten vinden te nemen voor de cursus
 
en ik wil niks zeggen maar de cijfers liegen niet...
NLS heeft de laatste 6 jaar een baangarantie van 100% kunnen hanteren...
 
De cijfers niet maar degenen die je naar binnen lullen wel...

"Baangarantie" is natuurlijk in de strikste zin van het woord dat iedereen van de NLS een BAAN heeft. Dat zegt niet dat die baan in de luchtvaart is, lekker friet flippen bij de Mac is ook een baan.

Bovendien is dat bullshit want ik ken zelf nog een NLS'er die op de bank zit.
 
Als je nou 3 frietjes op elke schouder plat drukt lijk je net een first officer :).

133 NLS'ers zijn vorig jaar aan een baan gekomen. Di jaar in de maand Januari: 9bij klm, 6 bij Trans, 10 Ryanair en 3 Tyrolean. Baangarantie of niet, het is inderdaad niet slecht zoals Flying Blue al vertelde.
 
@ The Fly
volgens mij ben jij zelf niet helemaal geslaagd in de luchtvaart...
want wat jij beweert over die baangarantie is echt Bullshit!
En dat die 'kennis' van jou nog thuis zit na de NLS,, kan ook misschien aan hem zelf liggen..
 
Flying Blue, doe even niet zo ontzettend treurig op de man zeg - Puur omdat je schrikt dat de propaganda praatjes misschien niet allemaal waar zijn en dat vliegopleidingen een commerciele instelling zijn (SCHRIK!) hoef je nog niet zo te reageren.

Ik ben blij dat jij er met je jarenlange ervaring al WEL veel verstand van hebt, maar lekker doen wat je niet laten kan zou ik zeggen.

Edit: Ben ik trouwens nog wel eens benieuwd hoe de NLS/KLS/Any Other Trainer dit allemaal bijhoudt aangezien ik nog nooit iemand heb gehoord die 6 maanden na dato eens telefoon kreeg of ze al een baan hadden zodat dit kon worden opgeschreven. Of denk je dat ze al die maatschappijen over de hele wereld gaan bellen om te checken of daar misschien ene Bert Piloot uit klas Zie-ik-je-nog werkt?

Edit2 (Lekker bezig!): NLS heeft al een heeeele tijd geen baanGARANTIE afgegeven zoals jij beweert - Mogelijk zeggen ze dat iedereen snel aan een baan komt etc etc maar GARANDEREN dat je een baan krijgt bij een luchtvaartmaatschappij zit er al weet ik hoe lang niet meer in.
 
@ The Fly
volgens mij ben jij zelf niet helemaal geslaagd in de luchtvaart...
want wat jij beweert over die baangarantie is echt Bullshit!
En dat die 'kennis' van jou nog thuis zit na de NLS,, kan ook misschien aan hem zelf liggen..

Wel wijze woorden van iemand die nog moet beginnen.
Er valt niets te beweren over een baangarantie, want die bestaat niet!

Bovendien zou ik niet zo'n houding aannemen t.o.v. mede-Airworkers. Maar hey, wie ben ik!
 
Back
Top