Is NLS achteruit aan het gaan?

gappie

New member
hey,

Ik hoorde van een piloot bij transavia dat, KLM en Transavia niemand meer van de nls aanneemt. Kan iemand dit bevestigen? Want het lijkt mij nog al raar? Of komt het doordat de NLS niet meer zo goed is?

Groeten.
 
Qua opleiding zal de NLS nog wel goed zijn, maar als je de selectie ziet valt je mond open van verbazing. Voor alsnog hebben ze het 'houvast' dat er nog niemand uit de opleiding gevallen is, maar werkelijk het is haast meelijwekkend. Ik had heel de selectie van de KLu afgerond maar was uiteindelijk toch niet goed bevonden en nam deze resultaten mee naar de open dag. Daar werd er wel zo oneerbiedig mee omgesprongen dat mijn oordeel al gemaakt was. De beste man die ons voorlichtte stond overigens zijn verhaal te vertellen alsof hij een auto aan het verkopen was. Kortom, mij veel te commercieel, ik breng mijn zak met poen wel ergens anders naartoe.

Winds,

WvdB
 
Qua opleiding zal de NLS nog wel goed zijn, maar als je de selectie ziet valt je mond open van verbazing. Voor alsnog hebben ze het 'houvast' dat er nog niemand uit de opleiding gevallen is, maar werkelijk het is haast meelijwekkend. Ik had heel de selectie van de KLu afgerond maar was uiteindelijk toch niet goed bevonden en nam deze resultaten mee naar de open dag. Daar werd er wel zo oneerbiedig mee omgesprongen dat mijn oordeel al gemaakt was. De beste man die ons voorlichtte stond overigens zijn verhaal te vertellen alsof hij een auto aan het verkopen was. Kortom, mij veel te commercieel, ik breng mijn zak met poen wel ergens anders naartoe.

Winds,

WvdB

Als je de selectie ziet valt je mond open van verbazing ? Wat bedoel je hiermee, stelt het weinig voor in jou ogen of ?
Oneerbiedig met je resultaten omgesprongen ? Wat bedoel je, hechtten ze geen waarde aan die resultaten? Of mocht je gelijk beginnen ?
Ik zat erover na te denken om misschien naar de NLS te gaan vandaar deze vragen...
 
Als je de selectie ziet valt je mond open van verbazing ? Wat bedoel je hiermee, stelt het weinig voor in jou ogen of ?
Oneerbiedig met je resultaten omgesprongen ? Wat bedoel je, hechtten ze geen waarde aan die resultaten? Of mocht je gelijk beginnen ?
Ik zat erover na te denken om misschien naar de NLS te gaan vandaar deze vragen...

Het stelt in mijn ogen inderdaad bar weinig voor, maarja dat is mijn mening. Misschien komt het ook wel omdat ik iets anders gewend ben. Met oneerbiedig bedoel ik dat de voorlichter geen enkele interesse toonde noch enig respect liet zien, zijn woorden "deze resultaten stellen voor ons niets voor, wij gooien ze aan de kant". Wat de achterliggende gedachte van mijn post is; de selectie is voor je eigen bestwil om je te behouden voor een eventueel enorm financieel risico en een enorme depressie. Ik stel voor dat je zelf eens een kijkje gaat nemen bij de NLS en de KLS, wereld van verschil.

Winds,

WvdB
 
Ik ben al bij alle scholen geweest en begrijp wat je wilt zeggen. Ik proef echter ook een beetje uit jou post dat jij had gedacht dat je met je klu resultaten op een andere manier zou worden aangekeken daar. De voorlichter vertelde mij ook dat ze hun eigen selectie doen en niet naar andere resultaten kijken. Ik ben zelf ook bezig met selectie van klu, binnekort gvssen en voor het geval het daar niks wordt ben ik alvast verder aan het kijken.
 
Bedankt voor de reacties, maar is het waar dat een paar maatschappijen niemand meer van NLS aanneemt?
 
Volgens mij is er niets mis met de selectie. De Nass is hoogstens verouderd maar ze gebruiken hem al sinds alle klassen nog direct naar de KLM gingen volgens mij.
Ik vind het ook wel voor eens school spreken als ze niet zo maar resultaten van iemand anders overnemen.
Je kan toch ook niet naar de KLS met je de selectie van andere scholen....
In hoeverre heb je inderdaad de selectie gezien of baseer je alles alleen op de voorlichter?
 
Ik heb begrepen dat de KLM de laatste tijd niet erg tevreden is over de NLS-studenten. Volgens mij is er ook geruime tijd geen NLS'er (ab initio) aangenomen.
 
dat ze al een tijdje geen AI van de nls mer heben aangenomen bij de KLM is een roddel verhaal, afgelopen voorjaar zijn er zeker nog een stuk of 5 heengegaan,
maar dat ze niet tevrede zijn, dat is een ander verhaal, daar hoor ik zelf ook tegenstrijdige verhalen over en durf dat dan ook niet met zekerheid te ontkennen noch bekennen..

x karlos
 
Ik ben al bij alle scholen geweest en begrijp wat je wilt zeggen. Ik proef echter ook een beetje uit jou post dat jij had gedacht dat je met je klu resultaten op een andere manier zou worden aangekeken daar. De voorlichter vertelde mij ook dat ze hun eigen selectie doen en niet naar andere resultaten kijken. Ik ben zelf ook bezig met selectie van klu, binnekort gvssen en voor het geval het daar niks wordt ben ik alvast verder aan het kijken.

Nee niet anders aangekeken, maar ik vond het gewoon vreemd om op voorhand al meteen te zeggen dat je er niets aan hebt. Ik bedoel te zeggen; de klu eisen zijn toch wel even wat hoger dan de selectie van de NLS, en dit is niet negatief bedoeld noch een uiting van arrogantie.

Volgens mij is er niets mis met de selectie. De Nass is hoogstens verouderd maar ze gebruiken hem al sinds alle klassen nog direct naar de KLM gingen volgens mij.
Ik vind het ook wel voor eens school spreken als ze niet zo maar resultaten van iemand anders overnemen.
Je kan toch ook niet naar de KLS met je de selectie van andere scholen....
In hoeverre heb je inderdaad de selectie gezien of baseer je alles alleen op de voorlichter?

Geen enkele school neemt argeloos resultaten van elkaar over, maar het totaal negeren van resultaten vind ik ook weer een ander uiterste. Bij de KLS is het overigens wel zo dat je de resultaten van de KLu mee kan nemen. Ik baseer mijn meningen op indrukken en waarnemingen die ik opgedaan heb over de selectie, van voorlichtingen, bijeenkomsten en natuurlijk de kennisbank e.d.

Als je meer dan een jaar bezig bent geweest en uiteindelijk aan het eind nog onverwacht te horen krijgt dat het feestje niet door gaat, gaat in de koude kleren zitten. Al helemaal als je op een open dag komt met behoorlijke achtergrondresultaten die vervolgens (door iemand die me toch een commerciële voorlichting neerzet alsof hij een auto aan het verkopen is) achteloos worden genegeerd.

Er werd ook nog de volgende vraag gesteld: "Kunt u aangeven waarom op deze school wel 2/3 toegelaten word en op de b.v KLS maar 10%" Daar wist deze beste man natuurlijk "geen antwoord" op. In mijn ogen is het heel simpel, dit ligt gewoon aan de selectie. Natuurlijk moet je ook in het plaatje van de KLM passen maar dan nog is die 20% erg veel.

Laat mij tenslotte nog even duidelijk stellen dat iedereen natuurlijk zijn eigen keus moet maken. Dit is puur alles vanuit mijn oogpunt.

Winds,

WvdB
 
De NASS doet zijn werk prima - daar ligt het niet aan. Het gaat er om welke beslissingen de NLS maakt kijkend naar de uitslagen.

Als ik de Transavia website quote wat hun als eisen stellen:
NLS/ KLS/ KLU/ of MLD: niet gespecificeerd of;
100 uur Multi Engine ervaring (MPA) binnen Europa of 300 uur Multi Engine ervaring (MPA) buiten Europa

Daar staat juist specifiek NLS, zelfs als eerste :)

Ik herken het beeld van "de selectie stelt weinig voor" want zelf heb ik het nooit als erg zwaar ervaren. Maar aan de andere kant, de NLS was mijn eerste keus en ik heb dus ook nooit bij een andere school selectie gedaan, dus ik kan het nergens mee vergelijken. De opleiding zelf vond ik overigens prima - er word goed lesgegeven, je vliegt moderne kisten - het enige nadeel vond ik dat in Portugal en Spanje vliegen nou eenmaal niet hetzelfde is als hier in het drukke west Europa.

Maar van meerdere mensen die al langer meedraaien hoor ik inderdaad wel dat het niveau op de NLS in de loop van de tijd achteruit is gegaan.

Ik weet niet hoeveel mensen op dit moment op selectie komen en hoeveel procent daarvan met de opleiding mag beginnen. Overigens zijn er wel degelijk mensen die de opleiding bij de NLS niet halen, alhoewel dat niet zo heel veel gebeurd.

Ik heb overigens, mede dankzij de NLS - direct na de opleiding kunnen doorstromen bij Ryanair. Ik kan niet klagen en heb best naar mijn zin. Al met al ben ik ook danzij de NLS prima terecht gekomen.
 
Fish. weet jij nog uit jouw tijd hoe de Nass schaal in elkaar zat?
Schaal 1 t/m 9 maar vanaf welk cijfer was het voldoende?
Misschien heeft de NLS daadwerkelijk wel de drempel 1 punt omlaag gegooid en is daarom dat gezeur over kwaliteit ontstaan.
Lijkt mij sterk dat het aan de school ligt in Portugal want het is de school van Tap toch? Komt op mij over als de KLS van portugal ;-).
 
Dus als ik dit allemaal zo lees, is het eigenlijk maar een fabeltje dat KLM en Transavia geen NLS studenten meer aannemen.
 
Ondanks dat ik nog maar op de voordeurdrempel sta van de NLS (begin binnenkort), vind ik het toch wel heel apart dat de mensen die hier commentaar hebben op de NLS, zelf geen vliegschool ervaring hebben. Dat er geen waarde wordt gehecht aan selectieresultaten van andere scholen kan ik wel inkomen. Je hebt immers ervaring met jouw selectiemethoden, je kan hiermee een goede inschatting maken hoe de persoon de opleiding zal doorlopen.

Waar ik me toch wel aan stoor is dat er veel (negatief) over de NLS wordt gesproken, terwijl de Ab Initio's toch weldegelijk een leuke baan in Europa weten te vinden. Kijk, als ze moeite hadden met het vinden van een baan dan was er echt iets aan de hand geweest. En de KLM/KLS....hoeveel KLSers komen er wel niet door de KLM-selectie? dat zijn er volgens mij ook meer geworden...is de KLS nu ook ineens slecht?

Tenzij oud-NLSers of chief-instructors hier hun mening met ons delen, is het allemaal pure speculatie.

Ik begin in ieder geval vol goede moed en met een brede glimlach aan mijn ATPL-opleiding bij de NLS.
 
Grappig, een paar maanden geleden ging het over EFTO.
Een paar weken geleden over Stella.
Nu NLS.

Welke School volgt ?

:)
 
Ik zeg niet dat de school slecht is en ik vraag ook niet of de school slecht is maar ik wil alleen maar weten waar ik mijn geld in investeer.
Ik probeer mee breed te laten informeren.
 
Back
Top