Is NLS achteruit aan het gaan?

kijk en zelfs dit hoor ik omgedraait

Weet niet wie je bronnen zijn, maar zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid. Per jaar stromen zo'n 100 KLS'ers door naar de KLM. Denk dat het aantal NLS'ers minder dan 5 is. Niet om de NLS naar beneden te trekken, maar dat zijn nou eenmaal de cijfers.
 
Weet niet wie je bronnen zijn, maar zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid. Per jaar stromen zo'n 100 KLS'ers door naar de KLM. Denk dat het aantal NLS'ers minder dan 5 is. Niet om de NLS naar beneden te trekken, maar dat zijn nou eenmaal de cijfers.



KlS studenten kunnen gelijk soliciteren bij de KLM en NLSers niet.
NLSers moeten eerst nog een bridgecourse doen van 15.000 euro.
Dus kun je wel begrijpen dat de meeste NLSers dat niet doen.
En vooral nu het zo goed gaat met de luchtvaart sector, want meeste NLSers komen wel binnen half jaar aan een baan.
Maar ik weet dat veel oud-NLSers na een aantal jaren ergens anders te hebben gewerkt, uiteindelijk toch bij KLM belanden.
 
KlS studenten kunnen gelijk soliciteren bij de KLM en NLSers niet.
NLSers moeten eerst nog een bridgecourse doen van 15.000 euro.
Dus kun je wel begrijpen dat de meeste NLSers dat niet doen.
En vooral nu het zo goed gaat met de luchtvaart sector, want meeste NLSers komen wel binnen half jaar aan een baan.
Maar ik weet dat veel oud-NLSers na een aantal jaren ergens anders te hebben gewerkt, uiteindelijk toch bij KLM belanden.

Klopt wat je zegt, reageerde puur op de uitspraken van je collega.
 
weet je?

Zolang KLM nogsteeds NLS-mensen in selectie neemt denk ik dat het gewoon gelul is ..

Wil je weten of je goed doet met een bepaalde school?---> bel de maatschappijen zelf. Heb ik destijds ook gedaan et voila...een blauw vliegtuig...
Dan heb je tenminste een eerlijk beeld van je kansen. Hier om advies vragen loopt ALTIJD weer uit op een verkeerd beeld omdat het een mix is van gefrustreerde adviezen....
 
Goede tip van je zeg ! niet zo snel aan gedacht om gewoon maatschappijen op te bellen. Ik heb wel met het Platform Nederlandse Luchtvaart gebeld. Zoals je idd zegt, wat je hier hoort is ook niet altijd even waar. Tenzij het natuurlijk rechtstreeks van insiders komt, maar dat betwijfel ik hier...
 
maatschappijen bijten niet... Elke club heeft een personeelszaken-meisje die je precies kan vertellen welke jongens en meisjes ze die dag een uitnodiging heeft verstuurd voor selectie...

Nogmaals, je opleidingskeuze is ZEER persoonlijk. Denk na wat je wilt over 2 á 3 jaar. In de UK kan het ze niks rukken welke school je hebt gedaan...al komt je brevet uit een pot rum...

Wil je echter terug naar NL na een x-aantal jaar. Besef je dan dat je de adviezen van NLse maatschappijen niet kan negeren.

Als PZ van trans en KLM je over de telefoon vertellen dat ze gewoon aannemen en het nivo voldoet, wie is men hier dan om jou ervan te weerhouden naar de NLS te gaan?........
 
voila...een blauw vliegtuig...
vlieg je bij de VLM dan:grijns:

Maar stel dat het waar zou zijn, dan vraag ik me toch echt af van welke school de KLM dan mensen wil gaan halen. De KLS kan de vraag naar piloten amper bijhouden.
 
Last edited:
Op de 80-jarige reunie van de NLS werd er aan alle gesten gevraagd om een formulier in te vullen, om een database van te maken. 90% van de piloten die het formulier heeft ingevuld vliegt op dit moment bij de klm, zij het met een omweg omdat ze toen niet direct konden solliciteren. Ik denk dat dit genoeg zegt.

Ook hebben wij laatst in een intern blaadje van de klm gelezen dat ze weer serieus naar de NLS gaan kijken omdat de KLS niet genoeg mensen kan leveren

groetjes
 
Maar, het lijkt me een simpel verhaal dat, als je ECHT alleen naar de KLM wilt (Persoonlijk: waarom zou je dat willen?), je toch echt het beste naar de KLS kunt gaan.


(Edit: Ik bedoel waarom zou je je alleen focussen op de KLM? Niets mis mee, maar er zijn zoooooveel andere maatschappijen..)
 
Last edited:
Ja, en tegelijkertijd hoor je binnen de vliegdienst dat de nls-ers tegenvallen, in tegenstelling tot de mensen met epst en martinair luchtvaartschool. Ik geloof zelfs dat er bij klc een NLS-er is ontslagen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
Op de 80-jarige reunie van de NLS
Misschien waren het voornamelijk KLMers omdat de reunie in NL werd gehouden.
Als het festijn in Stansted had plaatsgevonden had waarschijnlijk 70% van de ondervraagden gezegd dat ze voor Ryanair werken. Nogal subjectief.

@Larspl: Een KLMer is een vlieger, maar een vlieger hoeft geen KLMer te zijn. KLS zoekt juist naar "KLMers", wat moeilijker is dan NLS die naar vliegers zoekt die ook wel KLMers kunnen worden. Toch?:wegkwijt:
 
Op de 80-jarige reunie van de NLS
Misschien waren het voornamelijk KLMers omdat de reunie in NL werd gehouden.
Als het festijn in Stansted had plaatsgevonden had waarschijnlijk 70% van de ondervraagden gezegd dat ze voor Ryanair werken. Nogal subjectief.

@Larspl: Een KLMer is een vlieger, maar een vlieger hoeft geen KLMer te zijn. KLS zoekt juist naar "KLMers", wat moeilijker is dan NLS die naar vliegers zoekt die ook wel KLMers kunnen worden. Toch?:wegkwijt:

Over opleidingen, hoorde net ergens dat Intercockpit in FRA 70000 Euri vraagt. Weet niet de details, maar misschien ook wel het nemen van een kijkje waard.
 
Ik ga me binnenkort gewoon aanmelden bij de NLS. Mij maakt het niet uit waar ik in het begin moet vliegen als ik uit eindelijk maar bij een Nederlandse maatschappij terrecht kom.
 
Ik ga me binnenkort gewoon aanmelden bij de NLS. Mij maakt het niet uit waar ik in het begin moet vliegen als ik uit eindelijk maar bij een Nederlandse maatschappij terrecht kom.

wat nou als dat niet gebeurd? zo aanzienlijk groot zijn die kansen nou ook weer niet..
 
waarom wilt iedereen bij de klm?? Tuurlijk zijn de arbeidsvoorwaarden en de naam goed. Maar uiteindelijk gaat het toch om het vliegen? klm is gewoon een maatschappij net als anderen en moet niet gezien worden als "de maatschappij"!
 
Vliegen is geweldig, ik denk dat we daar met zijn allen wel over eens zijn. Maar als je loonstrookje en secundaire arbeidsvoorwaarden ook nog eens top zijn en je kan (relatief) dicht bij je famillie blijven wonen, dan is dat toch allemaal mooi meegenomen?

Ik denk dat daarom de meeste wel bij de KLM willen vliegen..
 
Back
Top