Inmiddels weer terug in Nederland.
Laatste week in Naples doorgebracht en daar nog 14.8 uur gevlogen waardoor het totaal van deze trip naar Florida op 52.4 uur staat. Op de website adverteren ze bij NAC met een prijs van $110,- per uur voor de PA28-161. Echter, daar komt een fuel surcharge van $25,- per uur overheen en tax, waardoor het totaalbedrag per vlieguur op $143,10 komt.
Het grote voordeel bij NAC is dat ze geen restricties opleggen v.w.b. de velden waar je heen wilt vliegen. Bij EASA kreeg je een lijst met een x aantal velden (ik meen ergens tussen de 15 en 25 bestemmingen). Ook kreeg ik elke dag een vliegtuig die ik min of meer de gehele dag voor mezelf had. Ik werd wel ingeroosterd tussen bijvoorbeeld 08:00 en 14:00, maar als ik aangaf dat ik een langere vlucht had gepland was dat geen enkel probleem en kon ik hem zo lang gebruiken als ik zelf wilde. Ook dat was bij EASA anders, en móest ik om 14:00 terug zijn omdat het toestel na mij ingeroosterd was voor een ander. Allemaal erg relaxed daar in Naples.
Het weer viel toch wat tegen en bleek ongeveer hetzelfde te zijn als in Ormond Beach. In de ochtend heerlijk vliegweer, tussen 14:00 en 15:00 trokken de zware buien vanaf de oostkust naar het westen, wat elke dag gepaard ging met flinke onweersbuien en vaak ook bliksem. Daardoor vaak om de buien heen moeten vliegen en 1x zo'n 2,5 uur vast gestaan op Fort Myers omdat Naples (15min. vliegen vanaf Fort Myers) niet meer te bereiken was. Tegen het begin van de avond werd het weer beter.
De Night Qualification heb ik helaas niet kunnen doen. Toen ik me maandagochtend kwam melden bij NAC bleek dat de dames van Dispatch niet van mijn komst op de hoogte waren. Ik had de week ervoor contact gehad via de mail met de Head of Training waarbij zij vertelde dat ik van harte welkom was in Naples en dat ik even moest doorgeven wat exact mijn wensen waren zodat zij een globale prijs kon geven. Op mijn volgende emails heb ik nooit meer een reactie gehad en toen ik die maandag bij NAC aankwam zeiden ze dat ze mijn mails nooit hadden gehad en er niet meer vanuit gingen dat ik nog zou komen. Gelukkig waren ze erg flexibel en kon ik binnen een uur een checkout doen met een instructeur zodat ik in ieder geval wel mijn uren kon gaan maken.
Een instructeur vinden voor de NQ zat er echter niet meer in. Eén van de bevoegde NQ instructeurs moest een week naar huis wegens familieomstandigheden waardoor de overige instructeurs zijn lessen over moesten nemen en dus langere dagen moesten maken. Doordat zij al vanaf 07:00 in de lucht zaten mochten ze niet meer 's avonds werken. Ook hadden de PPL studenten de weken voorafgaande aan mijn komst vertraging opgelopen tijdens hun opleiding vanwege slecht weer, waardoor in de week dat ik daar was de instructeur maximaal uren aan het maken waren om de PPL'ers weer op schema te krijgen. Al met al was het voor mij dus niet mogelijk om 's avonds te vliegen.
Toch heb ik ook in Naples een erg leuke tijd gehad. Vluchten gemaakt over de Everglades en over de Keys naar Key West ($15,- airport fee), St. Petersburg (gratis gebruik kunnen maken van de crew car van een FBO om een lunch te scoren buiten het vliegveld), Fort Myers International Airport ($25,- service fee betaald aan een FBO voor de gratis koffie en koekjes tijdens de 2,5 uur durende diversion) en naar Venice Beach (heerlijke lunch gehad).
Wat me opviel is dat je bij de meeste grote "internationale" vliegvelden wel een of andere fee moet betalen als je daar gebruik maakt van de parking van een FBO. De ene noemt het service fee, de andere handling fee en weer een andere noemt het airport fee. Het komt allemaal op het zelfde neer en je betaald zo tussen de 10 en 30 dollar voor de verleende service. Denk daarbij aan de platform medewerkers die je marshallen en je vliegtuig vasttuien, het gebruik van internetcomputers (soms wifi), gratis waterflesjes en koffie met soms een koekje erbij, de ritjes over het vliegveld met een golfkarretje om je van je toestel naar de FBO te brengen en nog meer van dat soort dingen. Maar als je tevens brandstof afneemt bij zo'n FBO dan vervallen deze kosten. Ik heb dat zelf niet gedaan aangezien de brandstofprijzen bij de FBO's op zo'n $5,50 tot $7.50 per US gallon liggen en de vliegscholen maar $2,50 (NAC) of $3,00 (EASA) per USG terugbetalen. Bij bijvoorbeeld de FBO op Gainsville Regional en op de ongecontroleerde velden heb je deze kosten niet. Wel is min of meer overal (gecontroleerd en ongecontroleerd) een internetcomputer beschikbaar voor weer en flight planning.
Ook erg leuk waren de vluchten naar Daytona Beach en Fort Myers, 2 vliegvelden omringd met een Class C airpace. Voor mijn was dit de eerste keer in dit luchtruim en ik heb hier een hoop kunnen leren over hoe het er in zo'n luchtruim aan toe gaat. Toch wat anders dan bij de ongecontroleerde velden in de gecontroleerde velden in Class D airspace!
In Naples heb ik kennis gemaakt met mede-airworker Europe-American. Onder het genot van een bak koffie heb ik met hem een erg amuserend gesprek gehad over de (on)mogelijkheden in de wereld van de luchtvaart en heeft hij zijn kennis er ervaring met mij willen delen over het vervolg van mijn eventuele carrière in de luchtvaart. Tevens een mooie rondleiding gehad op de vliegschool waar hij werkt, en ik moet eerlijk bekennen dat zo'n Diamond met glazen cockpit er erg indrukwekkend uitziet wanneer je alleen nog maar op de C172 en PA28 hebt gevlogen. Europe-American, nogmaals enorm bedankt voor deze interessante middag!
Dan het financiële plaatje. In totaal heeft deze trip mij ongeveer € 7000,- gekost. Dit is, net als in mijn PPL verslag, wederom all-in. Vliegtickets, hotelkosten in Naples, CAA en FAA administratiekosten, 90 minuten jet-skiën, eten en drinken, huurauto checkouts, BFR, oneindig vaak naar de Subway, noem het maar op. Alles om mezelf gedurende de 3 weken te vermaken en in leven te houden reken ik hierbij mee. Deel die € 7000,- door de 52.4 gevlogen uren en ik was per uur dus ongeveer € 135,- kwijt. Scheelt nogal met de € 183,- die ik hier per uur betaal, en dan heb ik ook nog 3 weken min of meer vakantie gehad in Florida.
Hierbij ga ik er wel vanuit dat ik deze week nog $ 2800,- van EASA (die vliegschool) terug krijg. Ja, ik was zo slim om alles vooraf te betalen. Nooit gedacht dat ze na 2 weken de boel dicht zouden gooien. De president van de school heeft mij verzekerd dat ik het openstaande bedrag terug zou krijgen in de eerste week van augustus, dus we zullen zien... Mocht dit niet gebeuren, dan nog zou ik voor mijn trip € 175,- per uur kwijt zijn geweest. Ook niet verkeerd, vergeleken met de prijzen in Nederland.