Interessante bestemmingen in Florida

Spruce Creek -- het grootste Airpark ter wereld -- als je een uitnodiging van een bewoner kunt regelen, want zonder kom je er niet in. Of je moet een bezoekje brengen voor een vliegmedische keuring in de hangaar op het middenveld, waar de keuringsarts tussen de bedrijven door aan zijn vliegtuigje sleutelt.
Zie Spruce Creek Fly-In Information
 
Zitten wel leuke velden bij zo te zien!

Ik zag laatst ook de mogelijkheid voorbijkomen om een huisje met vliegtuig te huren in Florida (met eigen startbaan in zo'n airpark). in de huurprijs zaten dan een 12 uur dry flying hours bij. Zijn er misschien meer van dit soort "deals" in Florida en omstreken of zal gewoon los huren bij een club makelijker zijn?
 
Daytona Beach KDAB
Kissimee -KISM voor http://www.stallion51.com/
Lakeland -KLAL daar is jaarlijks in April de Sun 'n Fun
Naples -KAPF even bij mij langskomen
Sebring - KSEF bekend van de 24 uur van Sebring http://www.sebringraceway.com/
Fort Pierce - KFPR leuk restaurant
Vero beach - KVRB restaurant op het veld
Titusville (Space Coast regional) KTIX uitzicht op de voormalige shuttle launch pads
Sebastian - X26 waarschijnlijk de mooiste plek in Florida voor een skydive
http://www.skydiveseb.com

Gebruik www.airnav.com voor vliegveld informatie en www.skyvector.com voor planning
Maak een gratis account aan bij http://fltplan.com/ voor flight planning weather briefing enz. enz.

Een hoop nuttige info. Thanks!

Gisteren een mail gekregen van de FAA dat mijn verification letter gereed is en binnen 2 dagen opgestuurd gaat worden naar EASA. Ik begon me redelijk wat zorgen te maken of ie op tijd gereed was, aangezien ik op 16 mei pas het administratieve proces had opgestart en de procedure 45-90 dagen in beslag kan nemen.

Een week geleden nog een mail gehad van Scott Dahl (FAA Airmen Certification Branch, Foreign Verification) met de melding "We have lost a large portion of our work force and are in the process of catching up on verification letter production"

Na wat mailtjes over en weer heb ik gisteren dus de verlossende update gehad dat het binnen 5 weken gelukt is.

Over 3 weken vlieg ik naar Florida. Kan iemand (Europe-American?) mij een weather-update geven van het gebied? Als ik naar mijn weeronline.nl app kijk zie ik de komende 7 dagen alleen maar regen en onweer!
 
Als ik naar mijn weeronline.nl app kijk zie ik de komende 7 dagen alleen maar regen en onweer!


Welcome to the Florida summer! :biertje:

No worries, bijna alle dagen beginnen mooi. Onweer aan het eind van de middag tot begin avond, daarna klaart het weer op. De buien zijn meestal zo geïsoleerd dat je er ruim omheen kunt. Er doorheen is nooit een optie, de toppies gaan soms tot FL400 en hoger.
 

Vooral die laatste link is erg interessant!

No worries, bijna alle dagen beginnen mooi. Onweer aan het eind van de middag tot begin avond, daarna klaart het weer op. De buien zijn meestal zo geïsoleerd dat je er ruim omheen kunt. Er doorheen is nooit een optie, de toppies gaan soms tot FL400 en hoger.

Heren (I assume?) bedankt voor deze nuttige info. Geeft toch een positiever beeld dan mijn apps!
 
Sluiting EASA te Ormond Beach

Sluiting EASA te Ormond Beach

Korte update uit de VS:

De vliegschool heeft in maart z'n EASA-approval verloren en ze mogen dus geen lessen conform de EASA-syllabus meer geven. Aangezien nagenoeg 100% van de studenten uit Europa afkomstig is, en de school momenteel maar een handjevol studenten over heeft, heeft de eigenaar vandaag bekendgemaakt dat de school per volgende week vrijdag gaat sluiten. Volgende week vrijdag is dus de laatste dag dat er gevlogen kan worden.

Momenteel heb ik 9.9 uur gevlogen hier, naar alle tevredenheid overigens, en ik heb dus nog 7 dagen de tijd om 40uur te gaan vliegen. De NQ zit er voor mij dus ook niet meer in. Dat vind ik nog niet zo'n ramp, aangezien ik er in Nederland momenteel toch niets mee kan, maar ik moet nog maar zien of ik de 50uur Hour Building überhaupt ga halen. Gezien de weersomstandigheden weet ik niet of ik dagelijks nog 6 uur in de lucht kan doorbrengen.

Daar komt nog bij dat ik op 2 augustus pas terug vlieg naar Nederland, en ik dus nadat de school gaat sluiten nog een week te overbruggen heb. Mijn accommodatie zal ik ook wel gaan verliezen na volgende week, en volgens mijn e-ticket van KLM zijn wijzigingen in de vluchtdatums niet toegestaan.

Iemand tips over het voortzetten van de Hour Building, op zeer korte termijn, bij een andere vliegschool? NQ is leuk meegenomen, maar geen vereiste.
 
Destijds zat in Naples een JAA erkende school.

Als het niet perse een 'EASA' school moet zijn ga eens kijken op het internet en google op 'aircraft rental florida' komen vast wel aanbieders naar voren waar je deze week even naar toe kunt vliegen.
 
Korte update uit de VS:

De vliegschool heeft in maart z'n EASA-approval verloren en ze mogen dus geen lessen conform de EASA-syllabus meer geven. Aangezien nagenoeg 100% van de studenten uit Europa afkomstig is, en de school momenteel maar een handjevol studenten over heeft, heeft de eigenaar vandaag bekendgemaakt dat de school per volgende week vrijdag gaat sluiten. Volgende week vrijdag is dus de laatste dag dat er gevlogen kan worden.

Momenteel heb ik 9.9 uur gevlogen hier, naar alle tevredenheid overigens, en ik heb dus nog 7 dagen de tijd om 40uur te gaan vliegen. De NQ zit er voor mij dus ook niet meer in. Dat vind ik nog niet zo'n ramp, aangezien ik er in Nederland momenteel toch niets mee kan, maar ik moet nog maar zien of ik de 50uur Hour Building überhaupt ga halen. Gezien de weersomstandigheden weet ik niet of ik dagelijks nog 6 uur in de lucht kan doorbrengen.

Daar komt nog bij dat ik op 2 augustus pas terug vlieg naar Nederland, en ik dus nadat de school gaat sluiten nog een week te overbruggen heb. Mijn accommodatie zal ik ook wel gaan verliezen na volgende week, en volgens mijn e-ticket van KLM zijn wijzigingen in de vluchtdatums niet toegestaan.

Iemand tips over het voortzetten van de Hour Building, op zeer korte termijn, bij een andere vliegschool? NQ is leuk meegenomen, maar geen vereiste.

Ari Ben Aviator / European Flight Training in Fort Pierce even contacteren?
Zou geen probleem mogen zijn daar.
 
Als je die 50 uur nog niet vooruit hebt betaald dan zou ik inderdaad even rondkijken of er niet snel iets anders te regelen valt, om zo wat relaxter te kunnen vliegen. Zit de accommodatie in het pakket van de vliegschool en kun je daar nog een refund van krijgen als je nu vertrekt? Anders zit je ook nog met die onkosten.


Hier een zoekmachine waarbij je op type toestel en plaats kunt zoeken, ik neem aan dat je niet naar de andere kant van Florida wil verkassen op zo'n korte termijn: http://www.rentplanes.com/index.asp

Voor alle verhuurders in de buurt van Ormond Beach, met vermelding van afstanden in mijlen, alle types: http://www.rentplanes.com/results/index.asp?Loc=OMN&c=0&make=&model=&type=

Van Sunstate Aviation in Kissimmee (Orlando) weet ik dat deze Nederlandse groep vliegers daar altijd de toestellen huurde, zie: http://www.sunstateaviation.com/acrental.html

Verder moet er van het type ook nog een toestel op korte termijn beschikbaar zijn voor 1,5 week (?) bij een eventuele andere vliegschool, plus het uitchecken wat ook meestal flink wat tijd in beslag neemt. Daarnaast ter plaatse nog een nieuw onderkomen zien te regelen en er ook nog zien te komen, ik weet niet hoe het met het OV zit in Florida (denk niet zo goed...), maar wellicht kan je een lift van iemand krijgen...

Nog wat algemene wijsheid en wellicht ten overvloede; zorg dat je vooraf goede en duidelijke afspraken (op papier/e-mail) maakt over alle kosten, ervaring heeft mij in ieder geval geleerd dat er altijd wel vliegscholen bij zijn die graag wat extra aan je proberen te verdienen op één of andere manier.

Verder zou je Airworker Europe-American (van Europe-American Aviation uit Naples) nog even kunnen opbellen misschien, wie weet kan hij/zij je ook nog helpen...

Succes ermee,
 
Last edited:
De NQ zal moeilijk worden op zo'n korte termijn maar wat ik eerder vermelde geldt nog steeds ; je mag zonder visum overal aan timebuilding doen.
Ieder vliegveld in de VS heeft een FBO of een schooltje waar je kan huren.

Titusville (KTIX) oftewel Space coast regional is een school met goede prijzen voor Cessna 150-152
http://scaviationservices.com/

een aanvulling:

Bij http://www.timebuildinc.com/ adverteren ze op de website $96 wet rate voor een C172.
Vliegveld Deland, in de buurt van Ormond Beach (16 NM)
 
Last edited:
Hier wederom een update, ditmaal vanuit Naples.

De laatste week in Ormond Beach toch nog flink kunnen doorvliegen, waardoor ik afgelopen vrijdag met 37.6 uur op de teller EASA heb verlaten.

Elke dag bij het checken van het weer heb ik ook de METARs/TAFs/Radarbeelden van vliegvelden in het zuidelijke deel van de staat bekeken en daarbij viel het me op dat de omstandigheden daar afgelopen tijd eigenlijk veel beter waren dan in het noordelijke deel. Minder neerslag en thunderstorms, en een ceiling wat aanzienlijk hoger lag dan de SCT 007 en OVC 012 zoals we de afgelopen dagen in de omgeving van Ormond Beach hadden (KOMN/KDAB/KSGJ/KGNV/KOCF etc.) gedurende eigenlijk de hele dag. Daardoor de hele dagen door van 07:00 tot 17:00 op het vliegveld rondgehangen met effectief 3 tot 5 uur vliegen per dag.

Elke dag trok er een lading neerslag en onweer Florida binnen vanaf Tallahassee en verliet het de staat via Melbourne. Alles ten noorden van die lijn was gewoon bagger. Daardoor heb ik er voor gekozen om een nieuwe vliegschool te gaan zoeken in het zuiden.

Omdat ik ook toch wel graag die NQ erbij wil gaan doen, is het dus Naples Air Center geworden. Ik heb maandagavond een mail naar hen gestuurd en ik kreeg de dag erna antwoord dat ze op de hoogte waren van de situatie en dat ik welkom was bij hun voor de resterende uren Hour Building en voor de NQ.

Afgelopen vrijdag na de laatste vlucht bij EASA heb ik een auto gehuurd en ben ik richting Naples vertrokken. Vanochtend mijn checkout gedaan en vanaf morgen tot en met donderdagavond hoop ik nog een uurtje of 10-15 te pakken. Vrijdagmorgen rij ik richting KDAB voor de terugvlucht naar Nederland.

Voor degene die het aangaat: bedankt voor het meedenken en voor alle tips (ook via PB), maar om bovenstaande redenen (weer + NQ) is het dus NAC geworden.
 
Inmiddels weer terug in Nederland.

Laatste week in Naples doorgebracht en daar nog 14.8 uur gevlogen waardoor het totaal van deze trip naar Florida op 52.4 uur staat. Op de website adverteren ze bij NAC met een prijs van $110,- per uur voor de PA28-161. Echter, daar komt een fuel surcharge van $25,- per uur overheen en tax, waardoor het totaalbedrag per vlieguur op $143,10 komt.

Het grote voordeel bij NAC is dat ze geen restricties opleggen v.w.b. de velden waar je heen wilt vliegen. Bij EASA kreeg je een lijst met een x aantal velden (ik meen ergens tussen de 15 en 25 bestemmingen). Ook kreeg ik elke dag een vliegtuig die ik min of meer de gehele dag voor mezelf had. Ik werd wel ingeroosterd tussen bijvoorbeeld 08:00 en 14:00, maar als ik aangaf dat ik een langere vlucht had gepland was dat geen enkel probleem en kon ik hem zo lang gebruiken als ik zelf wilde. Ook dat was bij EASA anders, en móest ik om 14:00 terug zijn omdat het toestel na mij ingeroosterd was voor een ander. Allemaal erg relaxed daar in Naples.

Het weer viel toch wat tegen en bleek ongeveer hetzelfde te zijn als in Ormond Beach. In de ochtend heerlijk vliegweer, tussen 14:00 en 15:00 trokken de zware buien vanaf de oostkust naar het westen, wat elke dag gepaard ging met flinke onweersbuien en vaak ook bliksem. Daardoor vaak om de buien heen moeten vliegen en 1x zo'n 2,5 uur vast gestaan op Fort Myers omdat Naples (15min. vliegen vanaf Fort Myers) niet meer te bereiken was. Tegen het begin van de avond werd het weer beter.

De Night Qualification heb ik helaas niet kunnen doen. Toen ik me maandagochtend kwam melden bij NAC bleek dat de dames van Dispatch niet van mijn komst op de hoogte waren. Ik had de week ervoor contact gehad via de mail met de Head of Training waarbij zij vertelde dat ik van harte welkom was in Naples en dat ik even moest doorgeven wat exact mijn wensen waren zodat zij een globale prijs kon geven. Op mijn volgende emails heb ik nooit meer een reactie gehad en toen ik die maandag bij NAC aankwam zeiden ze dat ze mijn mails nooit hadden gehad en er niet meer vanuit gingen dat ik nog zou komen. Gelukkig waren ze erg flexibel en kon ik binnen een uur een checkout doen met een instructeur zodat ik in ieder geval wel mijn uren kon gaan maken.

Een instructeur vinden voor de NQ zat er echter niet meer in. Eén van de bevoegde NQ instructeurs moest een week naar huis wegens familieomstandigheden waardoor de overige instructeurs zijn lessen over moesten nemen en dus langere dagen moesten maken. Doordat zij al vanaf 07:00 in de lucht zaten mochten ze niet meer 's avonds werken. Ook hadden de PPL studenten de weken voorafgaande aan mijn komst vertraging opgelopen tijdens hun opleiding vanwege slecht weer, waardoor in de week dat ik daar was de instructeur maximaal uren aan het maken waren om de PPL'ers weer op schema te krijgen. Al met al was het voor mij dus niet mogelijk om 's avonds te vliegen.

Toch heb ik ook in Naples een erg leuke tijd gehad. Vluchten gemaakt over de Everglades en over de Keys naar Key West ($15,- airport fee), St. Petersburg (gratis gebruik kunnen maken van de crew car van een FBO om een lunch te scoren buiten het vliegveld), Fort Myers International Airport ($25,- service fee betaald aan een FBO voor de gratis koffie en koekjes tijdens de 2,5 uur durende diversion) en naar Venice Beach (heerlijke lunch gehad).

Wat me opviel is dat je bij de meeste grote "internationale" vliegvelden wel een of andere fee moet betalen als je daar gebruik maakt van de parking van een FBO. De ene noemt het service fee, de andere handling fee en weer een andere noemt het airport fee. Het komt allemaal op het zelfde neer en je betaald zo tussen de 10 en 30 dollar voor de verleende service. Denk daarbij aan de platform medewerkers die je marshallen en je vliegtuig vasttuien, het gebruik van internetcomputers (soms wifi), gratis waterflesjes en koffie met soms een koekje erbij, de ritjes over het vliegveld met een golfkarretje om je van je toestel naar de FBO te brengen en nog meer van dat soort dingen. Maar als je tevens brandstof afneemt bij zo'n FBO dan vervallen deze kosten. Ik heb dat zelf niet gedaan aangezien de brandstofprijzen bij de FBO's op zo'n $5,50 tot $7.50 per US gallon liggen en de vliegscholen maar $2,50 (NAC) of $3,00 (EASA) per USG terugbetalen. Bij bijvoorbeeld de FBO op Gainsville Regional en op de ongecontroleerde velden heb je deze kosten niet. Wel is min of meer overal (gecontroleerd en ongecontroleerd) een internetcomputer beschikbaar voor weer en flight planning.

Ook erg leuk waren de vluchten naar Daytona Beach en Fort Myers, 2 vliegvelden omringd met een Class C airpace. Voor mijn was dit de eerste keer in dit luchtruim en ik heb hier een hoop kunnen leren over hoe het er in zo'n luchtruim aan toe gaat. Toch wat anders dan bij de ongecontroleerde velden in de gecontroleerde velden in Class D airspace!

In Naples heb ik kennis gemaakt met mede-airworker Europe-American. Onder het genot van een bak koffie heb ik met hem een erg amuserend gesprek gehad over de (on)mogelijkheden in de wereld van de luchtvaart en heeft hij zijn kennis er ervaring met mij willen delen over het vervolg van mijn eventuele carrière in de luchtvaart. Tevens een mooie rondleiding gehad op de vliegschool waar hij werkt, en ik moet eerlijk bekennen dat zo'n Diamond met glazen cockpit er erg indrukwekkend uitziet wanneer je alleen nog maar op de C172 en PA28 hebt gevlogen. Europe-American, nogmaals enorm bedankt voor deze interessante middag!

Dan het financiële plaatje. In totaal heeft deze trip mij ongeveer € 7000,- gekost. Dit is, net als in mijn PPL verslag, wederom all-in. Vliegtickets, hotelkosten in Naples, CAA en FAA administratiekosten, 90 minuten jet-skiën, eten en drinken, huurauto checkouts, BFR, oneindig vaak naar de Subway, noem het maar op. Alles om mezelf gedurende de 3 weken te vermaken en in leven te houden reken ik hierbij mee. Deel die € 7000,- door de 52.4 gevlogen uren en ik was per uur dus ongeveer € 135,- kwijt. Scheelt nogal met de € 183,- die ik hier per uur betaal, en dan heb ik ook nog 3 weken min of meer vakantie gehad in Florida.

Hierbij ga ik er wel vanuit dat ik deze week nog $ 2800,- van EASA (die vliegschool) terug krijg. Ja, ik was zo slim om alles vooraf te betalen. Nooit gedacht dat ze na 2 weken de boel dicht zouden gooien. De president van de school heeft mij verzekerd dat ik het openstaande bedrag terug zou krijgen in de eerste week van augustus, dus we zullen zien... Mocht dit niet gebeuren, dan nog zou ik voor mijn trip € 175,- per uur kwijt zijn geweest. Ook niet verkeerd, vergeleken met de prijzen in Nederland.
 
Last edited:
Foto 1: Oostkust Florida t.h.v. Flagler (KXFL)
picture.php


Foto 2: Jacksonville
picture.php


Foto 3: Oostkust Florida t.h.v. St. Augustine (KSGJ)
picture.php


Foto 4: Het dagelijkse weerbeeld
picture.php


Foto 5: Oostkust Florida t.h.v. Flagler (KXFL)
picture.php
 

Attachments

  • IMG_1635.jpg
    IMG_1635.jpg
    6.1 KB · Views: 0
  • IMG_1648.jpg
    IMG_1648.jpg
    7 KB · Views: 0
  • IMG_1676.jpg
    IMG_1676.jpg
    7.2 KB · Views: 0
  • IMG_1701.jpg
    IMG_1701.jpg
    6.9 KB · Views: 0
  • IMG_1721.jpg
    IMG_1721.jpg
    6.6 KB · Views: 0
Last edited:
Foto 1: Heerlijk weer in Ormond Beach
picture.php


Foto 2: Ook een dagelijks beeld
picture.php


Foto 3: Mosquito-strike!
picture.php


Foto 4: PA28 van Naples Air Center
picture.php


Foto 5: De Everglades
picture.php
 

Attachments

  • IMG_1725.jpg
    IMG_1725.jpg
    6.6 KB · Views: 0
  • IMG_1727.jpg
    IMG_1727.jpg
    7.3 KB · Views: 0
  • IMG_1814.jpg
    IMG_1814.jpg
    6.6 KB · Views: 0
  • IMG_1892.jpg
    IMG_1892.jpg
    5.8 KB · Views: 0
  • IMG_1907.jpg
    IMG_1907.jpg
    6.4 KB · Views: 0
Last edited:
Foto 1: De Everglades
picture.php


Foto 2: The Florida Keys
picture.php


Foto 3: De GA ramp op KEYW
picture.php


Foto 4: De GA ramp op KRSW
picture.php


Foto 5: St. Petersburg
picture.php
 

Attachments

  • IMG_1931.jpg
    IMG_1931.jpg
    6.4 KB · Views: 0
  • IMG_1955.jpg
    IMG_1955.jpg
    6.4 KB · Views: 0
  • IMG_1978.jpg
    IMG_1978.jpg
    7.3 KB · Views: 0
  • IMG_2069.jpg
    IMG_2069.jpg
    7.8 KB · Views: 0
  • IMG_2078.jpg
    IMG_2078.jpg
    6.3 KB · Views: 0
Last edited:
Back
Top