En wat Metro zegt, kan ik zeker beamen! Heb het zelf meegemaakt en dat wens je niemand toe! Er werkte bij AF ooit een Spanjaard die vorig jaar vertrokken was en is gaan werken voor Air Nostrum als ik me niet vergis. Reden van vertrek was dat hij een commuter was en zijn vrouw betrokken was bij een ongeluk in Madrid en daar blijvende schade aan heeft opgelopen. Daarnaast ook nog eens drie kinderen.
En dan nog denk ik zelf dat het aan niemand de taak is om iemand zijn keuze te bekritiseren. Of ie nou van CX naar KL op de F50 gaat, of van KL naar EZY. Zolang diegene het naar z'n zin heeft en gelukkig is, is er niets verkeerds toch.... Dan ga je 1000 euro per maand minder verdienen, nou als diegene daar mee kan leven, prima toch?!
EDIT: Jeetje wat een aktiviteit zeg. Nee, Metro, helaas niet
Vlieg volgende week woensdag naar SEA
Kermit, voor mij is het niet echt een groot probleem (meer) om Frans te praten. Praat het iedere dag tegen vrouw, kinderen, groenteboer, sportschool, telefoon, noem maar op. Als ik Nederlands praat heb ik ook een erg Frans accent, maar dat komt misschien ook omdat ik van jongse af aan met de zachte g ben opgegroeid. Tegen Franse ATC wordt het niet echt gewaardeerd om als AF kist Engels te praten, omdat dat voor ATC veel onduidelijkheid geeft. Zoals velen hier weten, is Franse ATC in Frankrijk zeer slecht als het op Engelse taal komt. Reden hiervoor is dat het Franse IVW het VERBIEDT om als Franse carrier met een Franse AOC Engels gaat praten tegen Franse ATC omdat het Franse IVW (DGAC) van mening is dat dat voor relatief meer ongelukken kan geven en dan vooral met recreationele vliegers (PPL'ers, noem maar op). AF heeft in de loop der jaren aangespoord dit te veranderen, maar het Franse parlement is daar tegen (al is dat wel heel lang geleden). AF biedt wel veel cursussen aan oudere vliegers wiens Engels helemaal van "jan lik me vissie" is.
Triest maar waar; het is soms zo erg dat als ik de PF ben en we vliegen boven de VS, ik het wel eens moet overnemen van de captain naast me, omdat hij het niet begrijpt of dat de ATC in de VS het niet begrijpt. Ook altijd een drama met NAT tracks om de Atlantic te crossen.