Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Haha, denk het wel;)

Nosig, ben je trouwens, na je 6 jaar stil te hebben gezeten, meteen begonnen bij KLM Cityhopper? Zo ja, hoe ben je daar dan terecht gekomen aangezien je niet de KLS hebt gevolgd?

Gr
 
Kan niemand gewoon een normaal antwoord geven? Niet iedereen weet waar alle maatschappijen vandaan komen en wat hun homebase is! Denk dat iedereen op dit forum als nietsnut begonnen is voordat hij/zij de luchtvaart inging...

Kom maar op met afbranden ben er klaar voor :airforce:
 
Haha, denk het wel;)

Nosig, ben je trouwens, na je 6 jaar stil te hebben gezeten, meteen begonnen bij KLM Cityhopper? Zo ja, hoe ben je daar dan terecht gekomen aangezien je niet de KLS hebt gevolgd?

Gr

Lang verhaal, ander topic, je kan het wel vinden op airwork. Niet meer van toepassing tegenwoordig, maar als je het wil horen kom maar eens langs met een airwork borrel / BBQ / dinner / movie.

Hier de Luxair vloot http://luxair.lu/cms/luxair.php?fleet-and-seat-map&p=EN,2073 trouwens, want volgens mij was het geen grap van je, die gok.
 
Haha okee,

zal even zoeken. Ben benieuwd! Hoop zelf in elk geval ergens binnen 3 jaar aangenomen te worden, dat is als ik klaar ben met mijn opleiding. Ben erg benieuwd hoe de markt er dan voor staat.
 
Ik hoop dat jou ogen binnen de -5/6 tot + 5 zijn, en niet al te veel cilinder, dan is het namelijk nog mogelijk. Ik ken je situatie niet met ogen. maar eventueel is een bepaalde manier van behandeliing van laseren toegestaan. Lasek geloof ik,,


Is het niet zo dat na het "laseren" een bepaalde tijd overheen moet voordat je weer gekeurd kan/mag worden ,en had ook een gehoord dat bepaalde maatschappijen absoluut niks te maken willen hebben met vliegers die hun ogen hebben gelaserd.(vind het wel raar hoor maar had het wel ergens gehoord)
 
Mijn 2 werkweken (geen dag, anders te saai):

4 dagen reserve gehad, niet opgeroepen
4 dagen vrij gehad, IPB vriendin in Evora bezocht en kop verbrand
Dinsdagavond naar KRS gevlogen (PNF)
Woensdag dag over gehad, lekker gefietst door bossen en 's avonds steakhouse met crew
Donderdagochtend terug naar AMS gevlogen (PF), retour KRS die daarna had moeten volgen naar F100 gegaan door FMS database upload die teveel tijd zou nemen
Donderdagavond Airwork dinner en Star Trek premiere met Nazgul Airlines
Vanavond naar STR
Morgen rond noon terug naar AMS, daarna 2 dagen weekend
Dinsdag op en neertje CPH met airworkster

Dus zo te zien 2 take offs en landingen in 2 weken, echt keiharrrrd werrrken. Ja, ik heb het maar zwaar...
Sommigen hebben ook al het geluk van de wereld ;)

Wordt maar eens niet groen (voor zover je dat nog niet bent), dan wordt het wel anders... (zegt men steeds, ik merkte het niet echt)

ps. die update viel achteraf best nog wel mee qua tijd, de manual loadsheet en het herladen vanwege out of trim namen meer tijd in beslag...
 
Die luxemburgse 747's vliegen alleen dozen en ander heavy ugly stuff. Dat de naam van dat bedrijf begint met cargo en eindigt met lux zal ik maar niet zeggen, en zeer zeker niet wat er tussenin hoort.

Nosig, wij doen geen extra 4 uur hand-fly sessie. De gemiddelde vluchtduur ligt rond de 4 uur.
De langste sectoren 6 tot 8 uur met een uitschieter net boven de 10, de kortse minder dan een uur.

Wat we wel hebben is dat een van onze simchecks op een bepaald systeem gebaseerd is. De laatste die ik had was electrics. Verlies een generator, verlies daarna de tie-bus (dus 2 gens over, en nu loss of capt of f/o instruments, verlies een motor (en zijn generator!) met als resultaat dat de overgebleven instrumenten de geest geven. Nu heb je nog standby emergency (30 minuten) als de capt instruments het hadden begeven, de RAT voor de co-pilot's instruments en onafhankelijk de standby attitude, airspeed, altimeter.
De ene helft van de sessie vliegt de f/o zonder autopilot, autothrottles, F/D, electric trim. Je moet de manual trim aan de andere kant van de console gebruiken. De captain kan niets, zit er maar wat bij te kijken en moet uiteindelijk de f/o mondelings door een approach heen praten (f/o heeft het veel te druk met vliegen en comms om een approach plate te bestuderen). De andere helft van de sessie vliegt de captain.
Beide captains waar ik dit mee deed waren zeer onder de indruk, omdat nu hun leven volledig in de handen van de f/o lag (wat ze niet gewend zijn) en ze konden zien hoe belangrijk deze persoon is in de cockpit en de skills van de f/o die daarbij boven water kwamen.
 
Klinkt als een mooie sessie, metro. Wij hebben 2 keer per jaar een recurrent waar altijd een of meerdere thema's centraal staan. Dit kan te maken hebben met een bepaald systeem, of bepaalde weersomstandigheden, terrein, CRM etc etc. Ik denk dat dat soortgelijk is als bij jullie.
 
Ik vroeg me laatst af: hoe zit het met snipperdagen?
Het lijkt me een beetje lastig als de Captain 's ochtends even belt: 'Jongens, ik kom vandaag niet.'
 
Ik kijk ernaar uit om uiteindelijk leuke en spannende uitdagingen te krijgen. Een crisis situatie in de cockpit, om vervolgens als team tegen de krachten van het vliegtuig te werken die eigenlijk geen zin meer heeft om te vliegen. IN het echt is het wat minder. maar wel handig hoe dan te handelen.
 
Ik neem aan dat die thema's van tevoren niet bekend zijn?

Oh ja, toch zeker bij ons. Sim elk half jaar bestaat uit 2 delen.
Eerste dag recurrent sim en tweede dag LPC/OPC (Line prof Check/Operator prof check)

Het programma voor de eerste dag is geheel bekend, zoals Nosig dat ook zei, meestal met highlights over bepaalde onderwerpen. System related, CRM, ...

De tweede dag bepaalt de TRE bij ons het programma, dat is dus onbekend.

En nu over hoe mn werkdag eruit zag, ik heb zojuist 2 dagen 8u in de sim gezeten, heb er welliswaar mijn ATPL check kunnen doen!
Leukste onderdeel in deze recurrent was de Flight into vulcanic ash --> all engines INOP, interssant.

SC

Ben dat gezeur trouwens over speling zat! :)
 
Hoi Miko,

Als wij nu een probleem hebben thuis (met de kids, het huis zelf, andere calamiteiten) dan kun je altijd bellen op welk moment dan ook. Op dat moment wordt er iemand uit zijn of haar reserve opgeroepen en die moet dan binnen een uur op schiphol staan in ons geval.

Ikzelf probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen, maar ik had laatst een behoorlijk gevalletje waterschade in mijn huis, mijn vrouw zat op CUR (zij wel) dus ik moest dit probleem tackelen. Ik heb gebeld (2,5 uur voor de vlucht) met Crewing en zij regelen dan een reserve. Toen het probleem was verholpen heb ik hen weer gebeld en heb ik de dag erop gewoon weer mijn rooster opgepakt.

Het lijkt net soms een gewone baan ;)

Mark
 
Back
Top