Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Zoveel stelt het ook niet voor :p: . Was vroeger (lang voordat we hier kwamen wonen) een ondergrondse bunker, maar helemaal gerenoveerd.
 
Als ik wil voetballen in de 'kelder' moet ik dubbel gevouwen lopen en ik word daarnaast vergezeld door van die grote zwarte spinnen.:)
 
ik maak ook wel eens een typfoutje..

UTC.. doh.. da snap ik ook wel.. en neej ga verder geen andere opleiding volgen emirates..

heb wel wat achter de hand en nu druk met me havo.. weer..

was gewoon eens een sleurdag beschrijving zoals bij mij.. op weg naar piloot..met omweg
 
volg nu beetje navigatie lessen en daar heb ik heus UTC geleerd . haha..

anyways..

spannende topic.. en slappelullentopic.. al zeg ik het zelf.. spinnen.voetballen in de kelder.

wel gezellig.

heej maar julien.. jou place is ook my place.. relaxed. heb nog geen vakantie gepland. LOL
 
Op een classic, dus ook de 10. wordt meer dan genoeg hand gevlogen.

het zijn juist de volautomaat machines alla 400 waar weinig tot niet hand gevlogen wordt.

Met alle respect maar deze opmerking raakt kant noch wal. Vooropgesteld dat ik geen van beide types ooit gevlogen heb, neem ik aan dat zowel de 747 classic en de DC10 een autopilot/ autothrottle systeem hebben. Andersom weet ik wel zeker dat een 747-400 of een MD-11 een autopilot/ autothrottle off button hebben dus waarom je een moderne kist ineens niet meer op de hand zou kunnen vliegen ontgaat me een beetje. De 777 vliegt anders prima op het handje en die is zelfs nog moderner dan de -400.

Dat de werkgever liever niet heeft dat er op het handje gevlogen wordt en de SOP's dichttimmert is een ander verhaal.
 
Zal Haydar het inmiddels ervaren als ontrouw aan zijn vriendin om hier op het forum te lezen? Of zal zij hebben meegelezen en het hem hebben verboden? Hoe het ook zij, dank aan Haydar voor het openen van dit topic want ik heb er het nodige leesplezier aan beleefd. Ben inmiddels op de bijdragen van een aantal forumleden zeer gesteld (Nee, nee, nee! Nee, we noemen geen namen!).

Vanmiddag was ik ff skeeleren in het recreatiepark Spaarnewoude. Ik bind daar graag de 2 x 5 wieltjes onder want het is daar rustig, het asfalt is goed, de natuur is mooi en… met een beetje geluk komen de vliegtuigen daar laag over. Laat ik het maar gewoon zeggen: als ik een Boeing 747 of een MD-11 zie… STOP ik!!! Zelfs als ik op dat ene stuk zit waar ik helemaal voluit kan en dus heel diep zit, kom ik rap omhoog om zo’n kist helemaal na te kunnen kijken. Ik vind het zulke fascinerende toestellen, keer op keer op keer dat ik ze zie. Okay, de sporadische keren dat ik een Lockheed TriStar of een Antonov 124 of 225 zie ga ik helemaal uit mijn dak (het zijn zulke zeldzame verschijningen), maar toch…. de 747 is wat mij betreft de Queen of the Skies. Als ik zo’n kist zie loskomen… die stijgt niet op, die verheft zich! Jammer dat de hedendaagse vliegtuigen steeds minder karakteristiek worden. Als ik op een spottersplaats ben vind ik het niet moeilijk om al die toestellen met onder iedere vleugel een motor van elkaar te onderscheiden, maar zodra ze zich op enige hoogte bevinden….

Ik kijk ervan op dat het voor sommige forumleden zo gevoelig ligt als een turboprop met een brommertje wordt aangeduid. De glorieuze DC-8 van weleer werd als rioolbuis betiteld, de 737 werd al snel na zijn introductie een augurkje genoemd (ik meen de A319/320/321 inmiddels ook <of zijn dat minikomkommers?>) en alle toestellen zijnde geen widebodies vallen al sinds jaar en dag onder de categorie muggen. Ook zijn er mensen die van het meervoud van Airbus Airbi hebben gemaakt! Moet toch kunnen? Ik heb zelfs wel eens iemand gesproken die de B747 qua vorm een heel vrouwelijk vliegtuig vond en de DC-10/MD-11 juist heel mannelijk. En wat te zeggen van al die associaties op afkortingen (zoals KLM : kan loopings maken; kom luitjes meevliegen; kapot landingsgestel mogelijk). Kom op, het is voor mensen die van de lucht leven (!!!) toch wel mogelijk om luchtig naar dit soort onschuldige zaken te kijken?

Voor ’t geval Haydar toch weer lekker aan ’t lezen is geslagen….
Als ik goede ogen had gehad én de wiskundeknobbel van mijn vader had geërfd, zou ik zéker voor een carrière in de verkeersvliegerij zijn gegaan. Het nóóit maar dan ook helemaal never nooit voor een partner hebben gelaten. Natuurlijk kan het op bepaalde momenten dramatisch zijn als je ver van huis bent, bijvoorbeeld als er iets ernstigs gebeurt met je lief (of kind). Maar hoe verstikkend kan het niet zijn om almaar in elkaars buurt te (moeten) zijn? Al is het alleen maar voor je beroepskeuze!!! Ik zou Haydar de woorden van Kahlil Gibran willen meegeven: “Staat tezamen, maar niet te dicht bijeen: want de zuilen van de tempel staan ieder op zichzelf en de eik en de cypres groeien niet op in elkaars schaduw.” En nog een andere overdenking: in het gemis rijpt het verlangen.

Nu je toch aan het lezen bent, Haydar, nog iets anders. Een heel groot deel van je wakkere leven zal je bezig zijn met je beroep. Weet dat het beroep piloot tot een van de weinige behoort die heel veel flow geven (evenals chirurg en musicus). Reden: de combinatie van mogelijkheden tot creativiteit en/of voortschrijdende ontwikkeling; teamwork; maatschappelijke waardering.

Het beroep piloot staat erom bekend dat het (als ik het me goed herinner samen met tot de beroepen chirurg en musicus) tot de die de meeste flow geven
 
Mooie bijdrage Boeing747.. orgineel trouwens die naam.. maar wel totaal logisch. Fantastisch vliegtuig.

Hoe slecht zijn je ogen dan? en wat heb je gehaald voor wiskunde en welke middelbare school.

Voor vlieger hoeg je niet perse een wiskunde knobbel te hebben. Je moet enigsinds snappen. Want er komt wel wiskunde voor in het vak. maar een Ace hoef je niet te zijn.,

Ik ben ook geen held, maar doe er alles aan om het te snappe om dit vak te halen. net als natuurkunde. ook geen held. maar snap het wel.

Door hard werken en een flinke dosis verstand kom je heeel ver. En natuurlijk logisch verbanden leggen bij deonderwerpen. Zo op die manier ben ik het gaan begrijpen.

Vroegah toen ik nog op middelbare school zat kon ik dat soort dingen niet goed.

Nu alweer 24 en net begonnen alsnog me havo te halen ben ik de logica gaan inzien. En is het nog goedgekomen.

Ik hoop dat jou ogen binnen de -5/6 tot + 5 zijn, en niet al te veel cilinder, dan is het namelijk nog mogelijk. Ik ken je situatie niet met ogen. maar eventueel is een bepaalde manier van behandeliing van laseren toegestaan. Lasek geloof ik,,

Nou jonge. Hoop dat jij ook ooit toch in plaats van ernaar te kijken de hele tijd er ook voorin mag zitten.. want ik lees hier een enorme passie voor die komkommers.. en vrouwenvliegtuigen.. brommers.. enz..

groeten,

een gepassioneerde wannabee.die druk bezig alsnog hetgeen teverwezelijken wat ik ooit dacht nooit te kunnen halen.
 
Sodemieters, ga je ook een paar dagen werken, breekt de pleuris uit over spelling en handmatig vliegen!

Voor spelling hebben we een spelchecker en voor handmatig vliegen een auto-pilot.

Need I say more.

Joh, ik vind het allemaal geweldig wat je ook doet, 8 uur op het handje vliegen, raw data ndb approaches, vor arcs, wat dan ook, leef je uit, maar bij mij gaat de AP er zeker op na een paar duizend voet na take-off zonder pax en al na zo'n 500-1000 voet met pax. Met een approach ligt het er maar net aan; low mins met zachte wind blijft hij er lekker op tot aan de mins. Daarboven ligt het er maar net aan.

Zo af en toe doe ik een raw data op het handje in de sim of in real life als het redelijk weer is, gewoon als een reality check.

Stoere verhalen doe ik niet aan, dus mijn ego leidt een saai leven.
 
@ Kermit

Allereerst, de automaten uit de jaren 60-70 zijn niet zo goed als de huidige versies
Enkele vb,

Op de -400 tijdens T/O mag de automaat op 250ft aan.
Op de classic mag ie niet aan met de flaps uit. maw eerst clean up en dan AP.

-400 CATIIIB, en dat gaat rete strak, niet zo strak ale een airbus, maar doet het leuk
classic CAT1, en daarbij komt nog dat als er iemand in de GS beam staat. na GS intercept de neus een soort verticale samba danst, dus AP af. en op de hand verder..

Uit eigen ervaring kan ik dus meedelen dat er op een classic meer hand gevlogen wordt, om de simpele reden dat de AP hetwel eens mis heeft.

AT:
sommige 747 classics hebben alleen een cruise AT.
 
Werkelijk geen idee dat je het vliegen zo verleert met ICA.

Dan gaan we direct op topic:
Ben onderweg sinds vorige week
April 29: LUX-JFK (PF)
April 30: JFK-LUX (PM)
May 1: Rest (BBQ met Superpilut, biertje met Oostblokker)
May 2: LUX-GYD (positioning)
May 3: GYD-PVG (positioning)
Rondhangen in hotel/Shanghai
May 5: PVG-GYD (relief FO met first rest dus geen TO/LDG)
May 6: GYD-PVG (positioning)
Rondhangen in hotel/Shanghai
May 8: PVG-GYD (PF)
May 8: GYD-LUX (positioning)

Dus in 10 dagen 2 take-offs en landings...Je hoort me niet klagen, maar misschien snap je wel dat de automaat er pas bij FL200 op gaat (want dan begint het saai te worden) en onder FL100 afgaat (soms iets eerder), en de FD's bij CAVOK op downwind.
Dit natuurlijk afhankelijk of de baas er voor voelt, maar hoor meestal geen commentaar ;)

Hierna 2 weken vrij...even tot rust komen
 
Last edited:
Ziet er erg goed uit Onassis! Wat is het toch een mooie baan. Mag ik zo vriendelijk zijn om te vragen voor welke maatschappij je vliegt als je vanuit luxemburg naar Heydar vliegt, om verder te gaan naar Pudong? In elk geval heb je een mooie route!

Gr
 
Dat kan je toch zo ook wel raden, CPW?

Onassis, hebben jullie van die extra handvlieg sim sessies dan? Zo te lezen heb je ze niet nodig aangezien je gewoon de automaat er af kan halen. De E190 is een vliegende computer (cat IIIa N-1), AP mag niet aan tot 1500 voet, maar merendeel van de tijd laat ik de AP er af tot het saai wordt, afhankelijk van weer en omstandigheden (drukke TMA etc).

Mijn 2 werkweken (geen dag, anders te saai):

4 dagen reserve gehad, niet opgeroepen
4 dagen vrij gehad, IPB vriendin in Evora bezocht en kop verbrand
Dinsdagavond naar KRS gevlogen (PNF)
Woensdag dag over gehad, lekker gefietst door bossen en 's avonds steakhouse met crew
Donderdagochtend terug naar AMS gevlogen (PF), retour KRS die daarna had moeten volgen naar F100 gegaan door FMS database upload die teveel tijd zou nemen
Donderdagavond Airwork dinner en Star Trek premiere met Nazgul Airlines
Vanavond naar STR
Morgen rond noon terug naar AMS, daarna 2 dagen weekend
Dinsdag op en neertje CPH met airworkster

Dus zo te zien 2 take offs en landingen in 2 weken, echt keiharrrrd werrrken. Ja, ik heb het maar zwaar...
 
Haha raden kan ik altijd, ik heb ook wel een airline of 2 in gedachten:) Maar om nou precies te weten waar hij vliegt kan ik nog niet zeggen Nosig :airforce: Anders vertel jij het mij haha
 
Ik ben zo benieuwd welke andere airline er met 747's vanuit LUX vliegt.... (naast Denim air natuurlijk :haha:)
 
En als ik zo kijk vliegt Denim Air inderdaad niet met Boeings. Dus blijft maar 1 keuze over zo te zien. :p

- Slipstream
 
Back
Top