Hoe werkt het bij Ryanair momenteel

Waar is Overload als je 'm nodig hebt?

Ik hoor ook van vrienden bij Ryanair (huh? Een KLM-er die met Ryanair mensen omgaat?) dat er een grote leegloop is van met name Gezagvoerders. Niet zo gek natuurlijk; zij zijn de eerste die nu de economie weer aantrekt die de juiste papieren hebben voor een overstap naar groenere weiden.
 
Yep er is zeker een leegloop. Je ziet het door het hele bedrijf heen. Niet alleen piloten maar ook mensen met andere functies binnen Ryanair stappen over naar andere bedrijven nu er goede kansen liggen. Van cabincrew tot aan operations medewerkers.

Salaris is niet alles. Vastigheid is waar mensen naar opzoek zijn.
 
Bedankt heren voor de reacties. Top!

Onassis, oranje staat me nog steeds beter dan Blauw zeker nu de zon gaat schijnen en de boot weer het water in gaat!
 
Vers van de pers: het schijnt dat er een agreement is gesloten over de salarissen voor vaste contracters voor het nieuwe jaar... guess what: paycut... Dat wordt rellen :D
 
Vers van de pers: het schijnt dat er een agreement is gesloten over de salarissen voor vaste contracters voor het nieuwe jaar... guess what: paycut... Dat wordt rellen :D

Wanneer heb je dit gehoord en waar? Ik heb nog niets gehoord, maar ben vandaag vrij, dus wellicht dat dat er mee te maken heeft.
Verder heeft elke base een eigen contract, dus misschien dat het niet overal geldt.

Op 01/04/11 is het nieuwe jaar begonnen (nog een gelukkig nieuw jaar iedereen!) en voor zo ver ik weet moeten contract onderhandelingen voor het begin van het jaar zijn afgerond, anders blijft het oude contract door lopen. Maar ik kan er naast zitten.
 
Wanneer heb je dit gehoord en waar? Ik heb nog niets gehoord, maar ben vandaag vrij, dus wellicht dat dat er mee te maken heeft.
Verder heeft elke base een eigen contract, dus misschien dat het niet overal geldt.

Bij ons hier in België stond er vanmorgen een "letter from D O' B" op crewdock, zoals te verwachten een onvervalst stukje ryanair propaganda :stapelge:

Er wordt dit jaar 400 miljoen winst gemaakt, mensen lopen met hordes tegelijk weg en zij komen aan met een 2% increase van basic pay ipv de overeengekomen 8,24%?!
Maargoed, zolang het geen paycut is mag je al lang je handjes dichtknijpen bij dit bedrijf....
 
[offtopic]
Las gisteren een artikel dat HV op Eindhoven een "grote" basis wil inrichten, mits aan de condities wordt voldaan die ook voor Ryanair gelden. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat ze dit jaar qua a/c capaciteit verdubbelen en wellicht volgend jaar ook ...

Enig idee of er vanuit Ryanair ook bewegingen zijn die duiden op een base inrichting op Eindhoven?
 
[offtopic]
Las gisteren een artikel dat HV op Eindhoven een "grote" basis wil inrichten, mits aan de condities wordt voldaan die ook voor Ryanair gelden. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat ze dit jaar qua a/c capaciteit verdubbelen en wellicht volgend jaar ook ...

Enig idee of er vanuit Ryanair ook bewegingen zijn die duiden op een base inrichting op Eindhoven?

Ze bewegen heel wat af de afgelopen jaren, met daadwerkelijk een basis openen lijkt niet echt te lukken....
 
In STN dezelfde brief, maar dan met de STN condities erin.
idd typical...

btw, 8,24% in CRL? In STN ging het om 10,38%! En krijgen ze 3 en geen 2%, maar wel belasting gaan betalen over sector check.
 
Dan moeten we niet vergeten dat we het hier over Ryanair contractors hebben.. Brookfield heeft nog niks laten horen.

Idd ook de brief van dob gezien op crewdock waarin beloofd werd dat een 5/4 rooster nog zou komen. Na enig navragen scheen dat toch een foutje te zijn en dat we lkkr voor het zomerseizoen op 5/3 blijven.. ach ja shit happens
 
Kan iemand die onlangs bij Ryanair is begonnen mij in het kort vertellen hoe het daar momenteel werkt? Op diverse fora lees ik verschillende (en verouderde) informatie en daar word ik niet veel wijzer van. Wat ik graag zou willen weten is:

* Hoe verloopt het na een positieve selectie? Ben je dan zeker van een baan of kunnen ze je tijdens de TR nog uitgooien?
* Salarisverloop. Wat krijg je als je begint met je type-rating (niks waarschijnlijk) en wanneer ga je verdienen en hoeveel?
* Welke bases worden momenteel toegewezen aan nieuwe cadets?
* Verder nog belangrijke zaken?

Alvast bedankt!
 
Ben niet onlangs begonnen, weet wel hoe het er aan toe gaat.

- Na een positieve selectie wordt er een type rating contract van CAE aangeboden (jij betaald € xx.xxx,- en wij geven jou een TQ 737), presteer je benedenmaats tijdens de training dan wordt er geprobeerd het recht te trekken. Lukt dit niet dan is het exit want je behaalt niet de beoogde standaard.
Je krijgt 3 kansen om je aircraft examen te halen (3 pogingen van minimaal 6 circuits) lukt dit niet dan is het exit [....}de beoogde standaard.
Daarna start de linetraining, hier betaal je niets voor dit wordt door het bedrijf geregeld. Presteer je benedenmaats [.....] de beoogde standaard.

- Tijdens de TQ wordt er geen salaris betaald en ben je zelf verantwoordelijk voor jou onkosten en onderdak. Als je safety pilot released bent tijdens line training (target is 12 sectors -> +/- 3 dagen vliegen) gaan ze je betalen, dit is € xx,- per scheduled block hour (off blocks tot on blocks). Ik heb geen idee wat de schalen op dit moment zijn voor de cadetten (iemand ter aanvulling???).

- Je kan op elke base terecht komen, slechts enkele bases zijn vol of gaan dicht voor de winter. Er is niet echt een pijl op te trekken, het is volledig afhankelijk van het moment.

- Zorg dat je je zaakjes netjes regelt, doe je dit niet dan is er een grote kans dat de poep (en de rekening) jouw kant op komt en het bedrijf netjes buiten schot blijft.

Succes
 
45 euro psbh vanaf safety pilot release, tot eind van de maand waarin je linecheck doet.
65 euro psbh vanaf linecheck tot eind van de maand waaring je meer dan 500 h on type hebt
75 euro psbh vanaf 500 h tot eind van de maand waarin je 1500 uur on type hebt
83 euro psbh vanaf 1500 h tot command.

(Bedragen zijn uit mijn hoofd en van 2 jaar geleden dus ik kan er naast zitten)

Brookfield haalt hier 4,5 psbh vanaf voor recurrent sim training, plus ongeveer 12 euro per maand ofzo als "bank charge". Je accountant jat 3% als management fee, en dan betaal je nog belasting (PAYE) en sociale zekerheid (PRSI).

Reken voor het gemak op 70% van je brutto pay (psbh) dan heb je ongeveer een idee wat je netto overhoudt.

Target for safety pilot release is nu 30 sectors, ongeveer twee weken.

hope its helps,

Mvg
Ditched
 
45 euro psbh vanaf safety pilot release, tot eind van de maand waarin je linecheck doet.
65 euro psbh vanaf linecheck tot eind van de maand waaring je meer dan 500 h on type hebt
75 euro psbh vanaf 500 h tot eind van de maand waarin je 1500 uur on type hebt
83 euro psbh vanaf 1500 h tot command.

(Bedragen zijn uit mijn hoofd en van 2 jaar geleden dus ik kan er naast zitten)

Brookfield haalt hier 4,5 psbh vanaf voor recurrent sim training, plus ongeveer 12 euro per maand ofzo als "bank charge". Je accountant jat 3% als management fee, en dan betaal je nog belasting (PAYE) en sociale zekerheid (PRSI).
Tegenwoordig is het 40/60/75/83 minus 4,5 euro
 
Tegenwoordig is het 40/60/75/83 minus 4,5 euro

Sorry mannen, toch spijtig om te zien dat de salarissen (blijkbaar) bij Ryanair steeds weer naar beneden worden bijgesteld. Lees op Pprune ook steeds in topics waarbij naar Command-upgrade een nieuw contract moet worden getekend met verslechteringen....

Hoe staat het tegenwoordig met REPA en de wens om een vakbond op te zetten?

Hoop niet dat Ryanair de 'pionier' blijft mbt tot salaris/arbeidsvoorwaarden...
 
Salarissen gaan omhoog en omlaag, volgens de beurskoersen van Tasmanie ofzo. Nieuw contract bij upgrade is niet standaard.
 
Even de feiten dan;

-Upgrades met een Brookfield contract houden hun huidige contract. Het enige wat getekend wordt is een training bond van 1 jaar.
-Upgrades met een Ryanair contract krijgen het eerste jaar 10% minder dan het standaard captains tarief, maar die regel bestaat al sinds jaar en dag.

-In de nieuwe Brookfield contracten zijn de rates voor captains 7 euro per blok uur omhoog gegaan. Voor de duidelijkheid, dit betreft dus de contacten die getekend worden na het verlopen van huidige Brookfield contracten (die hebben namelijk een looptijd van 5 jaar).
 
Last edited:
Hallo iedereen,

ik ben ook de mogelijkheid om bij Ryanair te solliciteren even aan het bekijken, en ik merkte deze vereiste op:

"Must have a flight school report. This applies to both Integrated and Modular students;"

Wat verstaat men onder een flight school report ? Volgens PPRUNE zou een blaadje met je resultaten en 'geslaagd' etc niet voldoen. Het lijkt me echter ook niet de bedoeling dat je daar met een ringmap van 10 centimeter binnenkomt ?

Alvast bedankt,
Greetings,
digits
 
Hallo iedereen,

ik ben ook de mogelijkheid om bij Ryanair te solliciteren even aan het bekijken, en ik merkte deze vereiste op:

"Must have a flight school report. This applies to both Integrated and Modular students;"

Wat verstaat men onder een flight school report ? Volgens PPRUNE zou een blaadje met je resultaten en 'geslaagd' etc niet voldoen. Het lijkt me echter ook niet de bedoeling dat je daar met een ringmap van 10 centimeter binnenkomt ?

Alvast bedankt,
Greetings,
digits

Misschien willen ze het progressierapport zien van je vliegopleiding zodat ze een bewijs hebben hoe snel je nieuwe vaardigheden aanleert?
Ik dacht dat maatschappijen daarvoor een eigen selectieprogramma hebben, maar misschien vinden ze dit een nuttige aanvulling.
 
Back
Top