Ik denk dat de gemiddelde taalvaardigheid niet achteruit is gegaan (al kan ik me voorstellen dat er nu breder wordt les gegeven dan alleen maar op spelling en hoofdrekenen, dingen die tegenwoordig een stuk minder nuttig zijn dan veel andere zaken, hoeveel status het iemand ook kan geven (vooral naar ouderen die dat heeel erg belangrijk vinden)). Hoe de spelling was op airwork twintig jaar geleden? Geen idee, dat bestond nog niet. En zelfs toen internet net begon was het enkel voor de top-nerds, voor hen was spelling sowieso geen probleem. Maar tegenwoordig heeft elke telegraaf lezer ook een computer die online is. Het is niet alleen de hoog opgeleide elite die brieven naar een krant schrijft, tegenwoordig commenteert en blogt iedereen er overal maar op los. En dus valt het meer op, vroeger las je gewoon geen stukjes op fora of weblogs van mensen uit lager opgeleide klassen, puur omdat het nooit bestond of omdat het toen nog niet beschikbaar was voor hen (financieel en qua technologische kennis). De media is nu beschikbaar voor iedereen, van iedereen, door iedereen.
De prioriteit die ineens werd gegeven aan hoofdrekenen voor pabo studenten is een ander onderwerp en heeft ook niet veel met bovenstaand te maken. Lees deze maar eens door:
http://www.nrc.nl/wetenschap/article1650766.ece/Rekenen_is_geen_wiskunde
http://www.nrc.nl/opinie/article1649738.ece/Pabostudenten_niet_te_snel_afschrijven
Wat beide onderwerpen wel gemeen hebben is dat oudere generaties het spellen en hoofdrekenen heel belangrijk vinden, ondanks het feit dat het twee dingen zijn die je in de praktijk nauwelijks nodig hebt. Ik kan absoluut niet meer goed hoofdrekenen, die training was voor het laatst een jaar of 25 geleden. Gelukkig heb ik er absoluut geen last van. Spelvauten kan ik me ook redelijk aan ergeren, maar ik weet dat het de emotie van een ouwe lul is. En dat er meer aan een stuk tekst te genieten valt dan enkel het feit of de grammatica een tien met een krul en een stickertje verdient. En dat ik wellicht vroeger ook wel graag meer training gehad zou willen hebben (tering, wat een zin, klopt het zo?) in vaardigheden en kennis die wel degelijk nuttig zijn in het huidige leven, in plaats van domme feitjes uit je hoofd leren die ik een paar weken later al weer kwijt was en reken trucjes die je op de middelbare school al niet meer nodig had (en nu helemaal niet meer).
Vroegah was alles beter en die jeugd van tegenwoordig kan niks meer? Dat hoorden wij toch ook al 25 jaar geleden van ouderen? En die ouderen hoorden dat ongetwijfeld ook van de toenmalige ouderen. Ouderwetse normen toepassen zegt wellicht meer over ons gebrekkig inzicht dan over "de jeugd"...