Het grote Telegraaf topic

Overload

New member
Moderator, als dit niet kan ivm copyrights oid, haal het dan maar weg.

Goed. Ik heb er al vaak over nagedacht, maar nu ga ik maar eens een thread beginnen met quotes van Telegraaf lezers. De nonsens die de onkundige B. schrijft was al erg genoeg, maar de lezers maken het nog erger. Vul me aan.

Laten we beginnen met dit bericht :passed:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/3362805/__Boeing_zakte_veel_te_snel__.html?pageNumber=1




de veel te snelle landing van deze verongelukte boeing is de eerste fout,nu nog verder uitzoeken

De verkeersleiding stuurt de Turkse Boeing halverwege Nederland richting SPY (Spijkerboor), verzoekt koers 210 aan te nemen en te dalen naar 400 voet! De bemanning herhaalt deze opdracht m.u.v. de hoogte!! Als de bemanning aan die opdracht voldeed is het logisch dat de Boeing daarna op final veel te laag zat.

Ik geloof dat het ILS een geautomatiseerd systeem is die vanuit de toren wordt uitgevoerd. Dus hoe hard het ook is, de fout ligt bij de verkeerstoren

Misschien de co-piloot a/h landen en de andere piloten misschien half te dutten alles is mogelijk

er bestaat nog zoiets als valwind daar is elke piloot bang voor

Heb het plaatje ook gezien van hetzelfde toestel een paar dagen eerder. Die dalingsnelheid was toch echt niet veel anders. Verschil is dat de finale daling van het ramptoestel al veel eerder begon en de snelheid sterk terugliep. Misschien dachten ze dat ze veel dichter bij de baan waren en puur op zicht vlogen ter training en het Noordzeekanaal voor de Ringvaart hebben aangezien?


wat het ook moge zijn, ik begrijp niet dat een pilot training krijgt met zoveel mensen aan boord dat kan toch ook wel zonder mensen aan boord of ben ik nu gek?


Even een extra cijfer. 3 dagen er voor daalde hetzelfde vliegtuig met bijna 500 meter in de laatste minuut. Dus dat deden die piloten blijkbaar altijd zo snel. Toen zetten ze de laatste daling in zo'n 3 km voor het Rottepolderplein

Wie bestuurde het toestel tijdens de landing ?Toch niet de co-piloot, welke als leerling aan zijn eerste vlucht in zo'n type toestel bezig was

de staart heeft eerst de grond geraakt daarbij brak het horizontale staartvlak af en werd het toestel stuurloos,

Het is duidelijk een vliegers fout van de turken. Ze hebben die leerling veel te lang laten aanmodderen

Het is een cliché, maar als een vliegtuig crasht, dan is ie altijd te snel gedaald

Duidelijk is te zien dat de kist wisselend zijn hoogte heeft verloren

Co-piloot zou op knop boven zijn hoofd hebben gedrukt om landings-gestel uit te klappen, echter in oudere types geldt dat wel, in dit type worden de motoren stilgelegd....Oef...

ILS is een vast baken dat werkt via gps,en geluid/sonar en heeft helemaal niets met de verkeersleiding te maken,alleen als de ILS verkeerd is afgeregeld geeft het de verkeerde hoogte aan toz van de werkelijke hoogte dit zou de oorzaak kunnen zijn

Natuurlijk ben ik een ezel in opzicht van het beheersen van een vliegtuig. Toch wil ik voorzichtig zeggen: het was een modern vliegtuig landend op een modern vlieghaven; dus de piloot kon met de auto-pilot landen die alles regelt

ERvaren piloten hebben liggen slapen , {voor hun moet je het zien als rondje om de kerk} Copiloot heeft het alleen moeten doen met zijn onervarenheid


Tot zover. Voor nu.
 
Last edited:
Over het algemeen vind ik B. wel goed als journalist. Hij is vaak als één van de eerste op de hoogte van bepaalde zaken en dat is erg knap.

Ik heb alleen wel het idee, dat hij zich niet verder ontwikkeld als deskundige. Ik zou hem willen adviseren om eens wat vaker te praten met deskundigen, zoals PNL of VNV en zich bij te scholen. Dan maakt hij blunders over CVR's en FDR's niet meer.

Wat ik ook niet correct vond, was dat die presentatie van het vliegprofiel in de Telegraaf één op één was overgenomen van de link, die ik had gegeven in de specifieke thread. Als je die link opent, krijg je van de auteurs toestemming op de gegevens te gebruiken, mits bronvermelding. Dat heeft hij niet gedaan en vind ik a-collegiaal.

Over de kennis van de Telegraaf-lezer: geen commentaar.
 
Over het algemeen vind ik B. wel goed als journalist.


Meen je dat nu werkelijk?! Die man plaatst alles van horen zeggen en kent het principe van "hoor en wederhoor" niet! Daarnaast wordt hij op geen enkele wijze geremd door enige vorm van kennis. Typisch voor de Televaag...

Maar goed, ben blij voor AB dat hij toch nog fans heeft op deze site.
 
Ik ben 't wel ten dele eens met Boss... Over 't algemeen is 'ie redelijk goed op de hoogte van de bedrijfspolitiek en strategie bij diverse maatschappijen.

Op 't vliegtechnische vlak heeft 'ie echter de ballen verstand. Ik geloof niet dat hij middels "bijspijkeren" 't kennisniveau kan opkrikken. 't Vakgebied is daarvoor te specialistisch.

De commentaren van de Telegraaf lezers (en A. B.) lees ik voor 't vermaeck... 'nuff said :)
 
Over het algemeen vind ik B. wel goed als journalist. Hij is vaak als één van de eerste op de hoogte van bepaalde zaken en dat is erg knap.


Dat ben ik, met alle respect, niet met je eens. Ik kan me niet herinneren dat hij kwam met iets wat ik nog niet wist. Het is meer een 'oude' koeien journalist.
Mijn probleem met hem is dat hij niets doet om z'n kennis uit te breiden. Hij zou bijvoorbeeld op kosten van de baas z'n ATPL theorie kunnen doen als hij gemotiveerd was. Een goede journalist zou geen mening geven of speculeren, maar goede contacten hebben met de maatschappijen en vakbonden.
Hij geeft echter de indruk dat hij maar wat googled en forums doorleest etc en verder een paar'vrienden/informanten' heeft. Ook vind ik dat een goede journalist onderzoek doet voor hij/zij iets plaatst. Dat doet AB nooit. Het artikel over de slides gisteren neem ik hem zeer kwalijk. (ook al staat z'n naam dr niet boven, ik neem aan dat hij daar over gaat bij de Telegraaf?) Met een paar minuten onderzoek had hij kunnen zien dat het artikel niet klopte. Toch legt hij hiermee schuld bij de cabinebemanning (waarvan er helaas een is overleden). Ook lijkt hij nu (en in het verleden) vaak bewust naar pilot error te wijzen. Een goede journalist doet onderzoek, publiceert feiten en laat de conclusie aan de lezer.


Hier nog een paar:


Volgens mij is het toestel neergeschoten!

waarscheinlijk was hun hoogtemeter kapot , of ze kwamen vlak voor de landing in een omgekeerde windhoos terecht die het vliegtuig naar beneden duwde

En wordt er ook nog gecontroleerd of ze een vliegbrevet hadden want ik ga steeds meer twijfelen of ze wel bevoegd waren.


Beste heer B. Voor iemand die al meer dan 20 jaar luchtvaartjournalist is, vind ik het wel schokkend te zien hoe weinig inhoudelijke kennis u eigenlijk heeft v.d. luchtvaart. Wat een onzinstuk. Ten 1e komen de gegevens natuurlijk helemaal niet van de verkeersleiding en ten 2e zijn ze niet gecorrigeerd waardoor uw constateringen volstrekte onzin betreft. Treurig hoor maar slaap lekker verder!
 
Last edited:
Ik heb alleen wel het idee, dat hij zich niet verder ontwikkelt als deskundige. Ik zou hem willen adviseren om eens wat vaker te praten met deskundigen, zoals PNL of VNV en zich bij te scholen. Dan maakt hij blunders over CVR's en FDR's niet meer.

Over de kennis van de Telegraaf-lezer: geen commentaar.

Meneer A.B. te D. heeft in 2004 in elk geval wel contact gehad met PNL, getuige dit bericht: Arnold Burlage ontvangt journalistieke onderscheiding

Wat is zo'n onderscheiding dan waard vraag je je toch af. Ben het grotendeels wel met Overload eens, wil toch wel een kanttekening plaatsen bij de stupiditeit die de 'Telegraaf-lezers' wordt toegedicht. Als ik alle onzin-reacties (van lezers/kijkers) van de afgelopen vier dagen verzamel blijft er geen enkel medium meer overeind.

Greetz,
TD (leest....... jawel dus, de Telegraaf):p::p::p:
 
Overload heeft toen dan ook z'n financial support voor het PNL ingetrokken. (En had dat al eerder moeten doen, maar dat is een andere discussie). Vriendjespolitiek.
 
@Overload: je citeert reacties van Telegraaf websitebezoekers neem ik aan, maar het lijkt alsof je die hem kwalijk neemt. Kun je dit toelichten?
 
Ja. Ik zie wat je bedoelt.
De bedoeling van de thread was om een aantal quotes van Telegraaf lezers te plaatsen, die om verschillende redenen bedoeld of onbedoeld, grappig zijn. Als gevolg van de tweede post begint het nu over AB te gaan. Dat was niet mijn oorspronkelijke bedoeling. Misschien is het ook beter om het bij de quotes te laten om te voorkomen dat Airwork in de problemen komt in de Telegraaf......

Het enige wat ik de Telegraaf kwalijk neem is dat ze de mensen vaak laten reageren op juist die onderwerpen die het meest sensatiebelust zijn.

Het is amusant om te zien (en dat is typisch Nederlands) dat mensen graag commentaar geven op zaken waarvan ze niets weten of begrijpen. Ik heb dat altijd heel vreemd maar tegelijkertijd fascinerend gevonden. Heeft iemand hier een verklaring voor?
(waarom maakt iemand bijvoorbeeld een opmerking over een ILS, terwijl diegene duidelijk niet weet wat een ILS is? Is dat om te bluffen of interessant te doen? Wat probeert zo iemand te bereiken. Belt hij/zij dan al z'n vrienden om te vertellen dat hij het even uitgelegd heeft op internet ofzo?)



Ik wisste wel dat op dit moment het woordt puur speculatie tot dat het official cunclusie gemaarkt zijn, maar wat ik wil graag vragen is op het moment dat de toestel buiten de ILS beeld was, dan was de piloten gewaarschuld vanuit de cockpit, en hetselfde informatica was herkent bij Schipol control, wie de pilot mut adviseeren om en abort landings procedure te volgan en noggen ronde gaan merken toch?

Het valt mij op dat reacties van mij, ondanks dat ze aan de voorwaarden voldoen, regelmatig om duistere redenen niet geplaatst worden. Leven we dan stiekem toch in een communistisch land? Of wil de Telegraaf alleen stukjes plaatsen die in hun sensatie straatje passen?

Er zijn hier een hoop "experts" die hier hun mening opschrijven. Zullen we misschien het onderzoek afwachten?
 
Last edited:
Ik zit ook mee te lezen en bedenk me elke keer weer dat ik dat eigenlijk niet moet doen want ik word erg echt heel erg chagerijnig van, wat een domme reacties. Inderdaad, men weet er weinig vanaf en dat is misschien logisch maar ga dan niet mensen beschuldigen van grove fouten.
 
Het is amusant om te zien (en dat is typisch Nederlands) dat mensen graag commentaar geven op zaken waarvan ze niets weten of begrijpen. Ik heb dat altijd heel vreemd maar tegelijkertijd fascinerend gevonden. Heeft iemand hier een verklaring voor??

Helaas zijn de meeste mensen op deze planeet ronduit dom, of in ieder geval onwetend.

Het valt mij op dat reacties van mij, ondanks dat ze aan de voorwaarden voldoen, regelmatig om duistere redenen niet geplaatst worden. Leven we dan stiekem toch in een communistisch land? Of wil de Telegraaf alleen stukjes plaatsen die in hun sensatie straatje passen??

Ik heb dezelfde ervaring, heb de Telegraaf ook al eens over opheldering gevraagd, maar geen antwoord op gekregen...
 
Ik heb dezelfde ervaring, heb de Telegraaf ook al eens over opheldering gevraagd, maar geen antwoord op gekregen...


Voor de duidelijkheid, misschien ten overvloede, maar dat was natuurlijk een quote van een Telegraaf lezer, niet van mij. Ze schijnen inderdaad behoorlijk te filteren welke reacties ze wel en niet plaatsen.
 
De reacties van de telegraaf lezers zijn in elk geval interessant voor psychologen en linguïstici (wat opzich ook al een lastig woord is).

Wat ik zelf erg schokkend vond is dat vrijwel alle media alle logica en journalistieke principes hebben laten varen en over zijn gegaan op het dusdanig verdraaien van de informatie die wel beschikbaar is dat er niks meer van over blijft. Vervolgens wordt het wel als een zogenaamde onderbouwing van hun uitbundige onzin verkoperijen gebruikt. (Hoe kan je dan van het 'onwetende' publiek verwachten dat ze hier normaal op reageren??)

Ik ben het voor een groot deel met overload eens en het zou de Telegraaf sieren om bij dergelijk onderwerpen geen reacties van lezers toe te staan. Het is echt stuitend.

Laten we hopen dat er binnenkort voorlopige resultaten uit het onderzoek van de luchtvaart inspectie naar buiten worden gebracht.

mvg
Ditched
 
Het blijft wel een lekker krant om te lezen als je op de plee zit!

Als ik met de Telegraaf op het toilet zit, dan veeg ik m'n hol er mee af.

Overigens is het wel belangrijk om te kijken wat er staat bij de schrijver van het stukkie; meerdere artikelen die hier op Airwork voorbij zijn gekomen worden toegeschreven aan AB, terwijl er iets dergelijks als 'van een onzer redacteuren'. Dat is dus NIET door AB geschreven.

Op een andere site is er een tijd gelegen een uitgebreide toelichting gegeven door AB over hoe hij te werk gaat; dat was een verhelderend stukkie.

gr

Q
 
Overload, misschien een idee om de quotes van de Telegraafsite te voorzien van aanhalingstekens, want ik kom er ook niet altijd uit wat jij nou zegt en wat een wakkere Nederlander.

Verder kan iedereen de Telegraaf wel bashen, maar het is niet voor niets de meest geciteerde krant op dit board (buiten dit topic en de AB reacties). Wat "leeft" in Nederland is meer daarin te lezen dan in de Volkskrant of NRC. Kijk bij een willekeurige leestafel naar welke krant de mensen het eerst grijpen. Het real life nieuws staat in de Telegraaf. Kom op zeg, we houden hier toch niet vol dat we alleen NRC lezen, Het Gesprek kijken en regelmatig naar lezingen in de Rode Hoed gaan?
 
Goed idee, heb ze rood gemaakt.
Zou het overigens niet zo zijn dat AB de baas is van de Luchtvaart redactie? Ik neem aan dat alle luchtvaart stukjes via hem gaan, ook al staat z'n naam er niet boven?
 
Dat ben ik, met alle respect, niet met je eens. Ik kan me niet herinneren dat hij kwam met iets wat ik nog niet wist.

Burlage wist als eerste te melden dat Martinair en Transavia zouden worden samengevoegd. KLM heeft dit bericht versneld naar buiten moeten brengen, vlak voor publicatie.

Of wist jij dit ook al eerder? Zo ja, dan moet jij Peter Hartman zijn. :grijns:
 
Is het misschien mogelijk AB eens tegenover een minder populistisch schrijvende luchtvaartjournalist te laten plaatsnemen bij de Leugen Regeert ...

Weet zelf niet wat ik van AB moet vinden ... technisch gezien zal er best wel een en ander aan mankeren ... maar ik moet telkens denken aan het volgende. Als ik iets lees over een onderwerp waar ik zelf absoluut niet deskundig ben. Neem bijvoorbeeld medicijnen. Het valt me bij mijzelf dan op dat ik nog al eens afhaak als ik bijvoorbeeld bij de dokter in de wachtkamer een vakblad lees ... en dat minder heb als ik over hetzelfde onderwerp in een krant of tijdschrift lees ... maar ja ben ik dan juist geinformeerd? En zo niet vind ik dat dan bezwaarlijk of schadelijk? Nee niet echt ... ik schrijf geen medicijnen voor en raad ze ook niet aan ... ben namelijk niet deskundig en vertrouw op mijn eigen arts
 
Back
Top