Ik heb het zelf 2 keer gedaan en dat was fantastisch. Maar of zoiets je kansen verhoogt? Naast een instructeur in een zweefvliegtuigje zitten en misschien even de stuurknuppel in handen nemen zegt natuurlijk niet heel veel over je leervermogen, doorzettingsvermogen enz. ?
@ Austin
Goh grappig dat je nu al weet dat zweefvliegen geen enkele meerwaarde oplevert tijdens de selecties terwijl je zelf letterlijk zegt dat je "geen idee hebt hoe die selecties er aan toe gaan"???
Je zit niet naast elkaar maar achter elkaar in een zweefkist ......als je dat niet is opgevallen dan vraag ik me af of je uberhaupt wel hebt opgelet tijdens die vlucht.
Erg knap dat je uit 2 vluchten waarbij jezelf niks mocht doen hebt kunnen concluderen dat zweefvliegen geen enkele meerwaarde heeft.
Als jij instructie krijgt (wat dus iets heeeel anders is dan zomaar even met iemand meevliegen) mag je dus op en duur wel alles zelf doen zoals starten, vliegen en landen.
Het feit dat je zweefvliegt maakt je zeker geen betere vlieger in de simulator bij de selecties maar...........
1) geeft wel een signaal naar de school/opleiding dat je al eerder met de luchtvaart bezig bent gegaan en dus gemotiveerd bent.
2) leert je beslissingen te nemen die tijdsgebonden zijn en waar veel van af kan hangen (ook wel verantwoordelijkheids gevoel genoemd).
3) geeft je vanwege het grote aantal professionele piloten bij zo´n club (vaak althans) toegang tot een enorme hoeveelheid eerste lijns kennis en ervaring en contacten.
Ooit wel een van I-fly gehoord? Denk je nu echt dat een gerenomeerde opleiding als EPST iets met zweefvliegen gaat doen als het echt geen enkele meerwaarde levert?
Hoi,
Ik vind persoonlijk dat je niet moet gaan zweefvliegen om meer kans te maken bij een selectie van een luchtvaartschool. Vele anderen hebben dat ook al duidelijk gemaakt op airwork en ik ben het dus volledig met hen eens. Niet dat zweefvliegen niet leuk is! Ik heb het zelf 2 keer gedaan en dat was fantastisch. Maar of zoiets je kansen verhoogt? Naast een instructeur in een zweefvliegtuigje zitten en misschien even de stuurknuppel in handen nemen zegt natuurlijk niet heel veel over je leervermogen, doorzettingsvermogen enz. Wellicht dat het lid zijn van een zweefvliegvereniging later nog wel voordeel kan hebben, wat ik ook hier op airwork wel eens heb gelezen. Connecties? Mensen die in het vak zitten en je tips kunnen geven?
Zweefvliegen is in ieder geval wel heel leuk om een keer te doen! En als je er het geld voor hebt, waarom niet? Maar ik kan me dus niet voorstellen dat je hierdoor eerder aangenomen zou worden op een school.
Aan de andere kant heb ik er geen idee van hoe zo'n selectie er achter de schermen aan toe gaat, dus wie zal het zeggen?
p.s. Ik heb in Duitsland gevlogen, in de buurt van Mannheim. Ik kan je niet veel nuttige informatie geven over zweefvliegen in Nederland. Ik weet dat er een zweefvliegvereniging in Hilversum zit, en eentje in Overijssel.
http://www.gozc.nl/
http://aeroclubsalland.nl/
KLS raadt het af, dus ik denk dat ik het beter niet kan gaan doen
Dit is 100% onzin! (en dat weet ik 100% zeker)KLS raadt het af, dus ik denk dat ik het beter niet kan gaan doen
Bovenstaande berichten zijn verplaatst uit de thread Gothic Pilot.
----------------
Even buiten de discussie of zweefvliegen wel of niet helpt tijdens een selectie, zou ik willen voorstellen aan vliegscholen om de selectie te verplaatsen naar een paar dagen zweefvliegen. En dat zowel in de lucht als op de grond.
Bij mijn zweefvliegclub lopen altijd diverse jongens en meisjes rond die verkeers-/luchtmachtvlieger willen worden. Bij een enkeling kan ik meteen al het vakje "ongeschikt" aanvinken. Gaat met z'n rug naar het vliegbedrijf zitten omdat hij liever met z'n gezicht in de zon zit, wél voorzien van een heuse pilotenbril uiteraard; ziet "het werk" niet (kabels die afgehaakt moeten worden, vliegtuigen die weggeholpen moeten worden); ziet nooit de vliegtuigen op final en indien wel, snapt niet dat hij dat vliegtuig moet ophalen omdat dat zíjn vliegtuig is bij de volgende kabel; gaat eerder weg omdat hij geen zin heeft om de kisten te wassen en naar de hangaar te brengen (maar heeft nog wel tijd om op een terras nog een paar colaatjes te drinken); flikkert alle tipwielen en trekstangen met grof geweld in de aanhanger, zonder te bedenken dat dat materiaal door ons allemaal betaald wordt; luistert liever naar z'n mp3-speler dan dat hij probeert wat te leren/te helpen, etc. etc.
Dit zijn meestal ook degenen die het na één seizoen voor gezien houden. Voor mij onbegrijpelijk, want zo'n kans om te zweefvliegen is toch echt uniek, zeker als je 15 of 16 bent (en helemaal als je verkeersvlieger wilt worden).
Daartegenover staan de enthousiaste mensen die alles over het vliegen in zich opzuigen en die niet alleen snel solo zijn, maar ook binnen no-time snappen hoe het werkt op een druk vliegveld met para's, motorkisten, kisten die netten komen oppikken, etc. etc. Het zijn die mensen die je maar één keer iets hoeft uit te leggen en actief meehelpen op het veld, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat als de laatste kisten binnenkomen. Het zijn ook díe mensen die daadwerkelijk de selectie halen en piloot worden.
Verder vond ik dit een zeer overbodige aanval... Zeker gezien het feit dat ik iemand alleen maar wat tips wou geven.
KLS raadt het af, dus ik denk dat ik het beter niet kan gaan doen
Volgens mij test EPST met die iFly regeling toch of zweefvliegen helpt op de sim? Wanneer je aangenomen wordt voor iFly dan krijg je eerst een presentatie over de opleiding en daarna mag je dacht ik een half uur in de simulator dingen doen en proberen ze je wat te leren, na een jaar zweefvliegen krijg je weer een uitnodiging om op de simulator te komen en dan kijken ze of je vooruit bent gegaan. Ik weet niet hoe de resultaten zijn maar ze zullen wel deels een oplossing geven op de gestelde vraag over hoe erg zweefvliegen helpt bij de simulator.