Helpt zweefvliegen wel of niet - deel zoveel

We moeten de arme jongen ook geen complex aan gaan praten zeg!
Als hij liever wil voetballen dan zweefvliegen dan is dat zijn keuze. Hij laat misschien een grote kans liggen maar hee, iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten. En wie weet wil hij liever motorvliegen, een stuk makkelijker te combineren met voetbal (en more to the point!!;)).
 
We moeten de arme jongen ook geen complex aan gaan praten zeg!
Als hij liever wil voetballen dan zweefvliegen dan is dat zijn keuze. Hij laat misschien een grote kans liggen maar hee, iedereen heeft zo zijn eigen prioriteiten. En wie weet wil hij liever motorvliegen, een stuk makkelijker te combineren met voetbal (en more to the point!!;)).

Als je het kan betalen... motorvliegen is hartstikke duur in Nederland en wordt alleen maar duurder met stijgende brandstof prijzen.
Zweefvliegen kost je om en nabij de 650 euro per jaar en kan je veel meer starts en landingen (en later ook uren) voor maken.
En met een bijbaantje kan je dat goed zelf betalen. Motorvliegen is voor de meeste middelbare scholieren niet weggelegd vanwege de kosten.
In mijn optiek is zweefvliegen leuker.

Dus leuker en goedkoper!

Bas
 
het valt mij op dat diegenen die de meeste kritiek hebben zelf nog geen uur gevlogen hebben.

Helemaal met je eens!
En als je dan probeert te helpen door jouw visie te geven vanuit je praktijk ervaring kan je leuke PM's in je inbox verwachten dat je je toon moet veranderen.
Echt ongelooflijk die mentaliteit van die gastjes tegenwoordig.

Wat is dan het voordeel?
Een vliegopleiding is zo opgesteld dat Janlul met nul-komma-nul ervaring binnen een jaar zijn brevet haalt. It's no big deal. Heb je al vliegervaring, dan is dat leuk voor jou: de eerste tien vlieguurtjes kun je lekker freewheelen en de held uithangen (kijk eens hoe goed ik bochtjes kan draaien meneer de instructeur!). Maar voordat je het weet zitten jouw klasgenootjes op hetzelfde nivo en wordt het weer ouderwets knokken!

Overload en Diana hebben het een en ander al mooi verwoord. Het is niet het zweefvliegen dat in je voordeel werkt, het is je enthousiasme voor het vak. Die enthousiasme kan zich uiten in zweefvliegen (of motorvliegen, of spotten, MSFS etc.). Liefst in die volgorde en niet andersom!

Dat gezegd hebbende, het verbaast me al lang niet meer dat mensen zonder aantoonbaar enthousiasme voor het vak aan een vliegopleiding beginnen, die afmaken en terecht komen op een mooie glimmende jet... Zoals gezegd, het is geen rocket science! Hoe ze vervolgens omgaan met de verveling is mij een raadsel .

Mee oneens, zweefvliegen heeft ook later nog veel voordelen tijdens je vliegcarrierre, het is een soort basis die je legt die je klasgenoten die nooit zweefgevlogen hebben, niet hebben.

Het sociale aspect is inderdaad ook erg belangrijk, waar Diana het over had, daar ben ik het met je eens, er vallen al aardig wat mensen af op de zweefvliegclub! das op zich al een selectie.

En vliegen is geen rocket science inderdaad, zeker niet als je altijd maar die autopilot aan heb staan. :D Totdat je het een keer zonder moet doen en je een approach tot minimums moet schieten.

Ik zal hier wel weer een paar PM's aan overhouden in mijn inbox!:D

Bas
 
Last edited:
Hmm.... if you say so ;)
Alle extra ervaring is uiteraard meegenomen. Zo heeft iedereen wel een achtergrond die hem verder helpt in zijn vliegcarriere. Je kunt bijvoorbeeld nog net zo'n goede zwever zijn, als je geen idee hebt wat er buiten de cockpit afspeelt dan leg je het in dat opzicht af van je collega die een bijbaantje heeft gehad bij operations, of dispatch, of security, of die een seizoen in de cabine heeft gewerkt.

In zoverre ben ik het met je eens! Laat je dus niet misleiden door de enigszins sarcastische toon in mijn vorige post, zweefvliegen is top als je er de enthousiamse voor hebt. Je luchtvaartei kun je echter heel goed elders kwijt!
 
Hoezo is dit opeens een of/of keuze geworden. Ik heb jaren lang gevoetbald en zweef gevlogen (gezweefvliegd..? weet nooit welke het nou is). Anyways. Voetbal is in principe een wintersport, terwijl zweefvliegen een zomersport is. Gaat prima samen. Zijn maar een paar maandjes overlap en in die periode ging ik gewoon zaterdag vliegen en zondag voetballen. Of een weekendje niet vliegen. Is ook geen drama hoor. Komt wel bij dat je dat natuurlijk wel moet kunnen betalen.

Verder moet ik zeggen dat het voor mij 2 hele verschillende dingen zijn. Ik zie vliegen veel meer als een hobby/interesse dan sport. Tuurlijk ben je de hele dag bezig enzo, maar fysiek is het toch anders. En juist dat is nou een van de dingen die ik leuk vind aan voetbal of bijv. fitness.

Of het zweefvliegen dan uiteindelijk voordeel heeft zou ik zeggen dat dat toch wel enigszins zo is. Je weet beter waar je het over hebt zowel in theorie als praktijk. Je hebt laten zien dat je serieus bent over het idee om piloot te worden en dat het niet ineens is ontstaan nadat je een lekkere stess gezien hebt. (Misschien) heeft het iets voordeel bij een simulator selectie. Jaja, ik weet het. Eerdere ervaring, leercurve etc etc, maar dat is echt niet zo zwart wit hoor. Uiteindelijk moet iedereen hetzelfde stukje sturen, en als je dat netjes doet zal je worden aangenomen. Als je gewend bent aan een cockpit en bepaalde instrumenten zit je daar denk ik gewoon iets meer op je gemak. Verder zal je met in het begin van de opleiding iets voordeel hebben op je klasgenoten. Maar mijns inziens verdwijnt die voorsprong nagenoeg helemaal.

Als laatste wil ik nog zeggen dat je via airwork af en toe het beeld hebt dat nagenoeg iedereen die met een vliegopleiding begint al (zweef)vlieg ervaring heeft. Bij mijn opleiding was het in ieder geval zo dat het merendeel dus geen ervaring had. Dat gaat dus ook prima.

vR
 
Voordat ik aan mijn opleiding begon heb ik ook gezweefvliegd. Of het nu wel of niet helpt bij je grading of wat dan ook, maakt geen ruk uit. Je brengt daarentegen een hoop ervaring met je mee. Wellicht niet persé vliegtechnisch, maar dat maakt ook weer geen ruk uit, contacten/levenservaring des te meer.

Heb nu nog niet veel recht van spreken, zit zelf nu nog in mijn opleiding, maar ik durf te zeggen dat het voor mij een hoop, maar dan echt een hoop heeft geholpen voor mijn selectie en ook tijdens mijn opleiding.

Mis het zweefvliegen nog steeds, nog erger dat ik in 1 van de betere landen zit kwa zweefvliegweer, maar toch niet echt de kans heb om te zweefvliegen en in de toekomst al helemaal niet. Erg jammer....
 
@Tijmen,
haha! gelukkig hoef je niet heel lang te zijn om goed te kunnen basketballen. Onze guard (spelverdeler) is denk ik 1m65 ofzo, en onze beste schutter is nog kleiner!

@ Nightsgasp,
loop idd maar een dagje mee op een zweefvliegclub!Ze bieden allemaal wel passagiersvluchten aan, en de meeste clubs hebben ook nog wel een soort van introductieweek of -weekend waarin je kunt kennismaken met de sport en zelf ook vliegles krijgt! Alleen door het te doen, kun je weten of het iets voor je is.
 
maar mijn vrienden en sociaal leven hebben toch echt voorang totdat ik op de opleiding zit.

Ja want als je zweefvliegt heb je inderdaad geen sociaal leven en maak je geen vrienden. Iedereen negeert en je hebt echt nooit meer tijd om met je echte maten de kroeg in te duiken. :passed:

Maar zonder dollen; persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat iemand die straks vlieger wilt worden niet wil gaan zweefvliegen als ie de kans er toe krijgt.

Wil je piloot worden vanwege het vliegen (lees: elke dag kunnen vliegen, maakt niet uit waar of wat en hoeveel je er voor krijgt) of wil je piloot worden vanwege het piloot zijn (lees; zogenaamde status, zogenaamd een goed salaris en stewardessen die giechelend naar je kijken). Want dat laatste is al lang niet meer zo. En het is toch lullig als je erachter komt dat je het stiekem voor die laatste reden deed als je 100k-150k schuld hebt.
 
Last edited:
JO,

eeuwige discussie,

Ben als 14 jarig manneke begonnen met zweven, nu baas 744
Er zit een wereld van verschil tussen zweven en de grote luchtvaart. Maar er zijn ook dingen die in de gehele luchtvaartwereld gelijk zijn.

ik ben gevormd door mn tijd op het zweefveld, sommige zullen zeggen misvormd:dozey:.,vooral op persoonlijk vlak en gedeeltelijk op vliegtechnisch vlak
hele dag op het veld voor 3 startjes van 6 minuten, sjouwen, lieren, tijdschrijven, kabels rijden, aanhaken etc.
op een zweefclub krijg je snel verantwoordelijkheid toegewezen, en wordt verwacht dat je je serieuze steentje bijdraagt aan de zweef operatie.
op vliegtechnisch gebied, leer je jong vliegerschap aan of niet. stick and rudder vliegen.

vliegerschap, het maakt niet uit of je een grasmaaier met shute vliegt of een jumbo. dat blijft gelijk. hoe ga je met de sport/vak om en welke beslissingen neem je op welk moment.

nu de grote luchtvaart.
- geen stick en rudder vliegen maar procedureel, bijna alles ligt vast in de boeken
- ligt een nadruk op andere dingen, bv, tijdmanagement, economie, commercieele beslissingen nemen etc. niet een belletje uitdraaien op zaterdag middag

Toen ik begon met mn beroepsopleiding heb ik zeker wat gehad aan mn zweven in het VFR gedeelte, circuits/landingen/navigatie,
Het IFR gedeelte was compleet nieuw. ie procedureel vliegen en dat ging op hetzelfde tempo als mn mede leerlingen die niet gezweeft hebben
Multi eng ging ook ophetzelfde tempo.
 
Wil je piloot worden vanwege het vliegen (lees: elke dag kunnen vliegen, maakt niet uit waar of wat en hoeveel je er voor krijgt) of wil je piloot worden vanwege het piloot zijn (lees; zogenaamde status, zogenaamd een goed salaris en stewardessen die giechelend naar je kijken). Want dat laatste is al lang niet meer zo. En het is toch lullig als je erachter komt dat je het stiekem voor die laatste reden deed als je 100k-150k schuld hebt.

Ben het toch niet helemaal met je eens hier. Ik vind dat je prima kan zeggen dat je piloot wil worden maar niet koste wat kost. Je leest hier overal verhalen over de risico's, de schulden en alle ellende die je te wachten kunnen staan als je niet een goede baan kan vinden. Als je die verhalen serieus neemt denk ik dat je heel dom bezig bent als je begint met de mentaliteit: elke dag kunnen vliegen, maakt niet uit waar of wat en hoeveel je er voor krijgt. Je loopt dan het risico dat je niet geschikt bent voor het vak maar toch een opleiding gaat doen bij een of andere aftandse school, en vervolgens met een dikke schuld nergens aan de bak komt. Dan zou je zo maar in de door Iz berekende vakkenvuller situatie kunnen komen. Iemand die zegt, ik wil piloot worden, maar niet koste wat kost, en door bepaalde keuzes zijn risico beperkt lijkt mij een stuk verstandiger. Ik denk overigens dat zweefvliegen een van deze keuzes zou kunnen zijn.
Dat je nooit piloot moet worden omdat het zo goed verdiend en omdat de stessen zo geil zijn ben ik helemaal met je eens.

vR
 
Ik vind dat je prima kan zeggen dat je piloot wil worden maar niet koste wat kost.

ok ok je hebt wel gelijk, dat had ik iets genuanceerder kunnen zeggen. My point was: Door te gaan zweefvliegen geef je een signaal hoe groot je motivatie is om te vliegen.

hele dag op het veld voor 3 startjes van 6 minuten, sjouwen, lieren, tijdschrijven, kabels rijden, aanhaken etc.

heel herkenbaar KLIKO ;)
 
Ik ben niet zo bekent in het wereldje van (zweef)vliegen maar ik denk dat het je wel kan helpen met je baan als vlieger bij een airline. Ik denk dit omdat ik laatst op National Geographic zag dat een piloot een kist aan de grond zette met een techniek die je leert bij zweef vliegen. Bijna alles was uitgevallen in het vliegtuig, dus ook de motoren. Bedenk goed dat dit wel een mening is gebaseerd op een programma en op de berichten die hier gepost zijn.
 
Hmmm...als die Air Canada-gast nou maar gewoon fatsoenlijk motor had gevlogen, dan wist hij vast en zeker het verschil tussen pounds en kilo's en was hij niet zonder fuel komen te zitten!

;) (vette knipoog, maar evengoed hoef je geen zweverd te zijn om te snappen dat je met crosscontrols meer weerstand hebt, wat overigens niet afdoet aan de geleverde prestatie van deze gast!)
 
Back
Top