Helpt zweefvliegen wel of niet - deel zoveel

zweuvert

Member
Als de kosten van zo'n selectie er niet toe doen, zou ik als ik jou was zeker gaan zweefvliegen, dat is bijna altijd een pluspunt bij je selectie :biertje:
 
Last edited by a moderator:
dat wordt nu behoorlijk vaak gezegd, kan je zeggen waar die kosten liggen en/of link geven. ik denk niet dat dit toch nog gaat gebeuren. het is toch anders, miss 1 keer ofzo. maar als de prijs te doen is zal ik het zeker overwegen. met de prijs doet er niet toe doel ik niet meteen helemaal op dit.

die tactiek van mij wordt mij dus de hele tijd afgeraden is er ook nog een minpunt aan, naast de kosten?
 
Helpt zweefvliegen wel of niet - deel zoveel

Hoi,

Ik vind persoonlijk dat je niet moet gaan zweefvliegen om meer kans te maken bij een selectie van een luchtvaartschool. Vele anderen hebben dat ook al duidelijk gemaakt op airwork en ik ben het dus volledig met hen eens. Niet dat zweefvliegen niet leuk is! Ik heb het zelf 2 keer gedaan en dat was fantastisch. Maar of zoiets je kansen verhoogt? Naast een instructeur in een zweefvliegtuigje zitten en misschien even de stuurknuppel in handen nemen zegt natuurlijk niet heel veel over je leervermogen, doorzettingsvermogen enz. Wellicht dat het lid zijn van een zweefvliegvereniging later nog wel voordeel kan hebben, wat ik ook hier op airwork wel eens heb gelezen. Connecties? Mensen die in het vak zitten en je tips kunnen geven?

Zweefvliegen is in ieder geval wel heel leuk om een keer te doen! En als je er het geld voor hebt, waarom niet? Maar ik kan me dus niet voorstellen dat je hierdoor eerder aangenomen zou worden op een school.

Aan de andere kant heb ik er geen idee van hoe zo'n selectie er achter de schermen aan toe gaat, dus wie zal het zeggen?

p.s. Ik heb in Duitsland gevlogen, in de buurt van Mannheim. Ik kan je niet veel nuttige informatie geven over zweefvliegen in Nederland. Ik weet dat er een zweefvliegvereniging in Hilversum zit, en eentje in Overijssel.

http://www.gozc.nl/

http://aeroclubsalland.nl/
 
Er zijn een stuk of 40 zweefvliegclubs in Nederland, de kosten verschillen uiteraard per club. Op de website van de afd. zweefvliegen van de KNVvL, staat een overzicht van alle clubs in NL. Wat ik bedoel met pluspunt bij je selectie is natuurlijk niet het feit dat je een keer een start hebt gemaakt, maar dat je ook echt bent begonnen met leren zweefvliegen en dat je dus lid bent van een vereniging. Als de enige reden zou zijn, het vergroten van je kansen bij de selectie, dan moet je het inderdaad niet doen. Maar zoals ik al eerder zei, is het ook heel goed voor je sociale ontwikkeling en leer je het luchtvaartwereldje een beetje van binnen uit kennen, en je kan kijken of vliegen uberhaupt wat voor je is. Als je wilt kan je bijvoorbeeld deze zomervakantie al een paar weken op zweefvliegkamp om te kijken of het wat voor je is.
 
@ Austin

Goh grappig dat je nu al weet dat zweefvliegen geen enkele meerwaarde oplevert tijdens de selecties terwijl je zelf letterlijk zegt dat je "geen idee hebt hoe die selecties er aan toe gaan"???

Ik heb het zelf 2 keer gedaan en dat was fantastisch. Maar of zoiets je kansen verhoogt? Naast een instructeur in een zweefvliegtuigje zitten en misschien even de stuurknuppel in handen nemen zegt natuurlijk niet heel veel over je leervermogen, doorzettingsvermogen enz. ?

Je zit niet naast elkaar maar achter elkaar in een zweefkist ......als je dat niet is opgevallen dan vraag ik me af of je uberhaupt wel hebt opgelet tijdens die vlucht.

Erg knap dat je uit 2 vluchten waarbij jezelf niks mocht doen hebt kunnen concluderen dat zweefvliegen geen enkele meerwaarde heeft.

Als jij instructie krijgt (wat dus iets heeeel anders is dan zomaar even met iemand meevliegen) mag je dus op en duur wel alles zelf doen zoals starten, vliegen en landen.

Het feit dat je zweefvliegt maakt je zeker geen betere vlieger in de simulator bij de selecties maar...........

1) geeft wel een signaal naar de school/opleiding dat je al eerder met de luchtvaart bezig bent gegaan en dus gemotiveerd bent.
2) leert je beslissingen te nemen die tijdsgebonden zijn en waar veel van af kan hangen (ook wel verantwoordelijkheids gevoel genoemd).
3) geeft je vanwege het grote aantal professionele piloten bij zo´n club (vaak althans) toegang tot een enorme hoeveelheid eerste lijns kennis en ervaring en contacten.

Ooit wel een van I-fly gehoord? Denk je nu echt dat een gerenomeerde opleiding als EPST iets met zweefvliegen gaat doen als het echt geen enkele meerwaarde levert?
 
Helpt zweefvliegen wel of niet - deel zoveel

Ik heb een aantal weken geleden nog gebeld met de KLS. Die vrouw benadrukte nadrukkelijk dat je zweefvliegen niet moet doen om meer kans te maken bij de GVSS. Áls je het zou doen, moest je het vooral voor het plezier doen. Het kan zelfs een nadelig effect betekenen bij de GVSS, omdat je dingen die je bij zweefvliegen hebt geleerd, af moet leren.
 
Rippie

Nogmaals, het helpt je dus NIET beter vliegen zoals ik in de vorige post al zei. Dus qua praktijk (lees: het vliegen zelf) heeft het niet echt een meerwaarde.

Ik zeg alleen dat je door zweefvliegen op bepaalde punten zoals verantwoordelijkheidsgevoel, motivatie, karakter en persoonlijkheid bepaalde skills toe kunt eigenen die zeker niet vervelend zijn om te hebben als je de selectie ingaat. Deze skills kun je zeker ook ergens anders opdoen, maar bij zweven doe je het binnen een luchtvaart kader. Maar het zijn zeker geen vereiste.

Zweefvliegen is idd zeker geen garantie om succesvol door een selectie te komen en je moet het zeker niet gaan doen om je kansen te vergroten bij een selectie maar omdat je vliegen gewoon leuk vind zoals al vaker gezegd op dit forum.

Maar goed....back to topic, iets met lang haar en zwarte broeken ofzo ?? :grijns:
 
@ Austin

Goh grappig dat je nu al weet dat zweefvliegen geen enkele meerwaarde oplevert tijdens de selecties terwijl je zelf letterlijk zegt dat je "geen idee hebt hoe die selecties er aan toe gaan"???



Je zit niet naast elkaar maar achter elkaar in een zweefkist ......als je dat niet is opgevallen dan vraag ik me af of je uberhaupt wel hebt opgelet tijdens die vlucht.

Erg knap dat je uit 2 vluchten waarbij jezelf niks mocht doen hebt kunnen concluderen dat zweefvliegen geen enkele meerwaarde heeft.

Als jij instructie krijgt (wat dus iets heeeel anders is dan zomaar even met iemand meevliegen) mag je dus op en duur wel alles zelf doen zoals starten, vliegen en landen.

Het feit dat je zweefvliegt maakt je zeker geen betere vlieger in de simulator bij de selecties maar...........

1) geeft wel een signaal naar de school/opleiding dat je al eerder met de luchtvaart bezig bent gegaan en dus gemotiveerd bent.
2) leert je beslissingen te nemen die tijdsgebonden zijn en waar veel van af kan hangen (ook wel verantwoordelijkheids gevoel genoemd).
3) geeft je vanwege het grote aantal professionele piloten bij zo´n club (vaak althans) toegang tot een enorme hoeveelheid eerste lijns kennis en ervaring en contacten.

Ooit wel een van I-fly gehoord? Denk je nu echt dat een gerenomeerde opleiding als EPST iets met zweefvliegen gaat doen als het echt geen enkele meerwaarde levert?

Hoi Thermal,

Om te beginnen...

Ik zat WEL DEGELIJK naast de instructeur. Geloof het of niet. EN ik heb de knuppel vastgehouden :grijns:. Misschien ben jij dus niet helemaal op de hoogte van alle typen vliegtuigjes op deze planeet?

Ik heb inderdaad letterlijk gezegd dat ik niet weet hoe het er achter de schermen aan toe gaat, maar nooit letterlijk dat ik zeker weet dat het je kansen niet verhoogt!

En nee, nog nooit van I-fly gehoord. Ga ik eens iets over opzoeken... en ik DENK (net zoals ik alles alleen maar dacht en voorstelde in mijn post) inderdaad nog steeds dat zweefvliegen geen voordeel voor de SELECTIE oplevert. Daarnaast heb ik heb zelfs letterlijk gezegd dat ik denk dat het lid zijn van een zweefvliegvereniging later wel voordelen kan hebben!

Ik heb ook nog eens gezegd dat ik geen nuttige informatie over zweefvliegen in Nederland kan geven... Bij deze verbeter ik mijzelf: ik kan geen nuttige informatie over zweefvliegen geven. Ik heb het ook maar 2 keer gedaan.

...Dit zei ik zelf ook:
"geeft je vanwege het grote aantal professionele piloten bij zo´n club (vaak althans) toegang tot een enorme hoeveelheid eerste lijns kennis en ervaring en contacten"

Dus daar hoef je me niet achteraf nog eens van te overtuigen.

Ik geef je hier zeker gelijk in:
"geeft wel een signaal naar de school/opleiding dat je al eerder met de luchtvaart bezig bent gegaan en dus gemotiveerd bent."

Maar als jij de PO's, simulator en COVA verknalt, redt je zweefervaring je (DENK IK) niet.

Verder vond ik dit een zeer overbodige aanval... Zeker gezien het feit dat ik iemand alleen maar wat tips wou geven.

Groetjes,
Austin
 
Als je geen enige kennis van zweefvliegen hebt, moet je ook geen adviezen gaan uitdelen dat jij denkt dat je zweefvliegervaring je niet helpt bij een evt. selectie. Het helpt op psychologisch gebied wel, maar bij een grading zal de lat wat hoger worden gelegd.

En als je aan iemand tips wil geven, dan moet je zeker van je zaakje zijn anders heeft ie er geen f*** aan.
 
Hoi Julien,

Je hebt gelijk. Het spijt me dat jij je hebt moeten storen aan mijn onwetendheid ;-)
Just kiddin' hoor. Ik zal voortaan inderdaad wat meer research doen, maar ik vind dat je iemand niet zo hoeft af te vallen op een paar, in jouw ogen, niet zo zinvolle, doch goedbedoelde tips =)

Groetjes,
Austin

p.s. Check PM
 
Hoi,

Ik vind persoonlijk dat je niet moet gaan zweefvliegen om meer kans te maken bij een selectie van een luchtvaartschool. Vele anderen hebben dat ook al duidelijk gemaakt op airwork en ik ben het dus volledig met hen eens. Niet dat zweefvliegen niet leuk is! Ik heb het zelf 2 keer gedaan en dat was fantastisch. Maar of zoiets je kansen verhoogt? Naast een instructeur in een zweefvliegtuigje zitten en misschien even de stuurknuppel in handen nemen zegt natuurlijk niet heel veel over je leervermogen, doorzettingsvermogen enz. Wellicht dat het lid zijn van een zweefvliegvereniging later nog wel voordeel kan hebben, wat ik ook hier op airwork wel eens heb gelezen. Connecties? Mensen die in het vak zitten en je tips kunnen geven?

Zweefvliegen is in ieder geval wel heel leuk om een keer te doen! En als je er het geld voor hebt, waarom niet? Maar ik kan me dus niet voorstellen dat je hierdoor eerder aangenomen zou worden op een school.

Aan de andere kant heb ik er geen idee van hoe zo'n selectie er achter de schermen aan toe gaat, dus wie zal het zeggen?

p.s. Ik heb in Duitsland gevlogen, in de buurt van Mannheim. Ik kan je niet veel nuttige informatie geven over zweefvliegen in Nederland. Ik weet dat er een zweefvliegvereniging in Hilversum zit, en eentje in Overijssel.

http://www.gozc.nl/

http://aeroclubsalland.nl/


Ik denk niet dat je kan oordelen of zweefvliegen wel of niet goed voor je vliegcarriere is na twee keer te hebben meegevlogen op een introductie vlucht.

Ik zeg niet dat het helpt om door selecties/gradings heen te komen omdat ze daar meer naar progressie kijken en wat andere zaken dan het sturen.
Maar uiteindelijk komt het toch op sturen aan..

Heb al aardig wat gasten zien zweten na een dual engine flameout in de sim.
Dan komt het aan op je "stuur kwaliteiten" en vliegerschap.
Bij de selecties wordt gekeken of jij goed vliegerschap gaat ontwikkelen in de vorm van CRM, procedures etc.
En in mijn visie hebben zweefvliegers een heeeeeele grote stap voor op het hoofdstukje "stuur kwaliteiten".

Ga lekker zweefvliegen! het is hartstikke leuk, gezellig, en ja je gaat een heeeele hoop voordeel hebben tijdens je vliegopleiding.
Als je het een paar jaar gedaan hebt, stap je in een 172 en na een paar uurtjes vlieg je solo met zo'n bak, terwijl je klasgenoten nog moeite hebben om een gecoorideerd bochtje te draaien.

Heb zelf ook jaren zweefgevlogen, kan nu helaas niet meer, te weinig tijd, maar het heeft mij zeer zeker geholpen!

Bas
 
als ik de berichten hier goed begrijp is zweefvliegen anders sturen, of iig besturen als passegiervliegtuig vliegen. het zelfde probleem wat je krijgt als je 2 talen die erg op elkaar lijken door elkaar leert. je gaat ze door elkaar halen en ze allebei slechter doen. KLS raadt het af, dus ik denk dat ik het beter niet kan gaan doen
 
KLS raadt het af, dus ik denk dat ik het beter niet kan gaan doen

Dat valt een beetje in de eeuwige mantra van KLM/KLS: Als je van de KLS komt heb je geen slechte invloeden van buitenaf want je bent precies getraind zoals de KLM het wil. Als je iets anders hebt gedaan ben je toch een beetje verrot.

Wat een bs. Zweefvliegen geeft je juist een heel fundamenteel begrip voor vliegen en aerodynamica. Als je je er van bewust bent dat je een open mind houdt voor andere procedures en methodes, is er helemaal niets aan de hand.

Daarnaast zijn mensen die zweefvliegen mensen die echt vliegen om te vliegen en dat vind ik mooi. Dat zijn geen mensen die in de opleiding of later op het werk de kantjes ervan aflopen omdat het vliegen maar bijzaak is en ze het geld en de status belangrijker vinden. En zoiets vind ik een mooie pré als je aan een ATPL opleiding wil gaan beginnen.
 
KLS raadt het af, dus ik denk dat ik het beter niet kan gaan doen
Dit is 100% onzin! (en dat weet ik 100% zeker)

En vwb. het besturen van een zweefvliegtuig of een passagiersvliegtuig; dit is inderdaad een wereld van verschil, maar de basics van het vliegen leer je toch echt prima in een zwever. Stuurknuppel naar links is een rol naar links, net als in een passagiersvliegtuig. De vergelijking met 2 talen die je door elkaar haalt gaat volgens mij niet helemaal op. Je hebt soms wel beroepsvliegers die beginnen met zweefvliegen die hun circuit vliegen alsof ze in een 747 zitten, of zweefvliegers die in hun eerste lessen motorvliegen vinden dat ze veeeel te laag op final zitten oid, maar dit is er na een paar lessen wel uit. Voorzover ik weet leer je van zweefvliegen juist nauwkeuriger vliegen en kan dit alleen maar in je voordeel werken later tijdens je atpl opleiding.
 
Bovenstaande berichten zijn verplaatst uit de thread Gothic Pilot.

----------------

Even buiten de discussie of zweefvliegen wel of niet helpt tijdens een selectie, zou ik willen voorstellen aan vliegscholen om de selectie te verplaatsen naar een paar dagen zweefvliegen. En dat zowel in de lucht als op de grond.

Bij mijn zweefvliegclub lopen altijd diverse jongens en meisjes rond die verkeers-/luchtmachtvlieger willen worden. Bij een enkeling kan ik meteen al het vakje "ongeschikt" aanvinken. Gaat met z'n rug naar het vliegbedrijf zitten omdat hij liever met z'n gezicht in de zon zit, wél voorzien van een heuse pilotenbril uiteraard; ziet "het werk" niet (kabels die afgehaakt moeten worden, vliegtuigen die weggeholpen moeten worden); ziet nooit de vliegtuigen op final en indien wel, snapt niet dat hij dat vliegtuig moet ophalen omdat dat zíjn vliegtuig is bij de volgende kabel; gaat eerder weg omdat hij geen zin heeft om de kisten te wassen en naar de hangaar te brengen (maar heeft nog wel tijd om op een terras nog een paar colaatjes te drinken); flikkert alle tipwielen en trekstangen met grof geweld in de aanhanger, zonder te bedenken dat dat materiaal door ons allemaal betaald wordt; luistert liever naar z'n mp3-speler dan dat hij probeert wat te leren/te helpen, etc. etc.

Dit zijn meestal ook degenen die het na één seizoen voor gezien houden. Voor mij onbegrijpelijk, want zo'n kans om te zweefvliegen is toch echt uniek, zeker als je 15 of 16 bent (en helemaal als je verkeersvlieger wilt worden).

Daartegenover staan de enthousiaste mensen die alles over het vliegen in zich opzuigen en die niet alleen snel solo zijn, maar ook binnen no-time snappen hoe het werkt op een druk vliegveld met para's, motorkisten, kisten die netten komen oppikken, etc. etc. Het zijn die mensen die je maar één keer iets hoeft uit te leggen en actief meehelpen op het veld, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat als de laatste kisten binnenkomen. Het zijn ook díe mensen die daadwerkelijk de selectie halen en piloot worden.
 
Bovenstaande berichten zijn verplaatst uit de thread Gothic Pilot.

----------------

Even buiten de discussie of zweefvliegen wel of niet helpt tijdens een selectie, zou ik willen voorstellen aan vliegscholen om de selectie te verplaatsen naar een paar dagen zweefvliegen. En dat zowel in de lucht als op de grond.

Bij mijn zweefvliegclub lopen altijd diverse jongens en meisjes rond die verkeers-/luchtmachtvlieger willen worden. Bij een enkeling kan ik meteen al het vakje "ongeschikt" aanvinken. Gaat met z'n rug naar het vliegbedrijf zitten omdat hij liever met z'n gezicht in de zon zit, wél voorzien van een heuse pilotenbril uiteraard; ziet "het werk" niet (kabels die afgehaakt moeten worden, vliegtuigen die weggeholpen moeten worden); ziet nooit de vliegtuigen op final en indien wel, snapt niet dat hij dat vliegtuig moet ophalen omdat dat zíjn vliegtuig is bij de volgende kabel; gaat eerder weg omdat hij geen zin heeft om de kisten te wassen en naar de hangaar te brengen (maar heeft nog wel tijd om op een terras nog een paar colaatjes te drinken); flikkert alle tipwielen en trekstangen met grof geweld in de aanhanger, zonder te bedenken dat dat materiaal door ons allemaal betaald wordt; luistert liever naar z'n mp3-speler dan dat hij probeert wat te leren/te helpen, etc. etc.

Dit zijn meestal ook degenen die het na één seizoen voor gezien houden. Voor mij onbegrijpelijk, want zo'n kans om te zweefvliegen is toch echt uniek, zeker als je 15 of 16 bent (en helemaal als je verkeersvlieger wilt worden).

Daartegenover staan de enthousiaste mensen die alles over het vliegen in zich opzuigen en die niet alleen snel solo zijn, maar ook binnen no-time snappen hoe het werkt op een druk vliegveld met para's, motorkisten, kisten die netten komen oppikken, etc. etc. Het zijn die mensen die je maar één keer iets hoeft uit te leggen en actief meehelpen op het veld, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat als de laatste kisten binnenkomen. Het zijn ook díe mensen die daadwerkelijk de selectie halen en piloot worden.


Dit herken ik zo erg! Heb het vandaag ook maar weer eens gemerkt. Ben het volledig met je eens Diana!
 
Verder vond ik dit een zeer overbodige aanval... Zeker gezien het feit dat ik iemand alleen maar wat tips wou geven.

Als je een aantal tegenargumenten op jouw uitspraken al een ´aanval´ noemt dan ga je nog een leuke tijd tegemoet op dit forum. Normaliter noemen we zoiets geen aanvallen maar discussieren.

KLS raadt het af, dus ik denk dat ik het beter niet kan gaan doen

Ja met die ondernemende instelling kom je er vast :1855:
 
Volgens mij test EPST met die iFly regeling toch of zweefvliegen helpt op de sim? Wanneer je aangenomen wordt voor iFly dan krijg je eerst een presentatie over de opleiding en daarna mag je dacht ik een half uur in de simulator dingen doen en proberen ze je wat te leren, na een jaar zweefvliegen krijg je weer een uitnodiging om op de simulator te komen en dan kijken ze of je vooruit bent gegaan. Ik weet niet hoe de resultaten zijn maar ze zullen wel deels een oplossing geven op de gestelde vraag over hoe erg zweefvliegen helpt bij de simulator.

Dan sta ik dus nog te wachten, maar ik heb niet mee gekregen dat ik op het eind(in oktober) opnieuw in de sim moet.
Overigens namen de asp. piloten het niet helemaal serieus. Zei moesten ons begeleiden en zodoende als instructeur optreden, maar daar viel niet veel aan te merken want zodra we opstegen vergat hij gewoon de gear omhoog te doen. Dat viel mij dus meteen op:angel:

Er werd dus niet echt gekeken naar hoe ik het deed. Werd ook niet opgeschreven etc. en daarom vraag ik me af of het wel waar is wat je zegt?

Okey, de conclusie moet dus luiden dat zweefvliegen de selectie niet bevorderd, maar het is in ieder geval meer positief dan negatief.
 
Of het nou helpt of niet, bijna iedereen die ik ken van mijn (zweefvlieg)club heeft de selectie van een wilekeurige school of KLu gehaald. Geen idee of het helpt, dat is eeuwig welles/nietes, feit is wel dat de punten die Thermal aangeeft(welke niet direct met het technische vliegen te maken hebben) al ontwikkeld worden. En ik denk dat het belangrijkste nog wel is dat je door te gaan zweefvliegen er achter komt dat je vliegen te gek vind, dit zorgt voor extra motivatie, en dat is nog je beste hulpmiddel tijdens een selectie.

ps: Als je de quote van Rippie goed leest dat raad de KLS het niet af, maar vinden ze niet dat je het moet doen om de GVSS beter te doen, maar voor je eigen plezier. Het stikt van de zweefvliegers op de KLS namelijk :)
 
Back
Top