GVSS Vragen

DownBurstX

New member
Ik heb wat vragen over de GVSS. Ik kon ze niet vinden in via de search en ik kon ook geen geschikte topic vinden voor deze vragen. Hopelijk doe ik het dus goed admin? Misschien kunnen alle andere GVSS newbie's hier dus ook hun vragen stellen :) .

Weet hier iemand die verstand heeft van de GVSS (KLU/ KLS) hoeveel je nou mag afwijken in die zogenaamde buis waarin je moet vliegen (met waarschuwings grens & reset grens)? En weet iemand dat als de Turncoordinator met de vleugel op de L of de R staat dat de Rate of Turn (ROT) dan altijd 3graden/sec is( Volgens KLu boekje wel)? Of is dat alleen onder een bepaalde snelheid? Want als ik in flightsim het in een chessna 172 test, dan geeft hij hele andere draaisnelheden bij verschillende snelheiden terwijl het vleugeltje op de L of R staat. :confused:
Weet iemand of die Gyro-Drift ook zo aardig sterk is in de Frasca? (gebruiken ze btw nog wel de frasca op de KLS? of tegenwoordig een andere)

Ik weet dat het veel besproken is maar is die leercurve nou tegenwoordig nog steeds zo belangrijk? Want ik wil me goed voorbereiden, maar straks heb ik dan (volgens sommige) een te hoog start niveau, waardoor ze geen progressie meer in je zien. Ook heb ik hier wel eens gelezen dat er een jongen was die met 0 fouten door was gegaan, hieruit kan ik dus concluderen dat leercurve niet belangrijk is.
Wat ik me wel kan voorstellen is dat als ze zeggen dat je bijv. niet mooi soepel stuurt en dat de volgende keren wel goed dat ze dat je leercurve noemen? Of word dit weer alleen door de GVSS computer zelf berekend?

Pff wat een vragen weer :yeehaa:

Groet,

DBX
 
Of is dat alleen onder een bepaalde snelheid? Want als ik in flightsim het in een chessna 172 test, dan geeft hij hele andere draaisnelheden bij verschillende snelheiden terwijl het vleugeltje op de L of R staat.

Je hoort gewoon 3 gr/sec te gaan, je bochtstraal zal met hogere snelheid groter zijn en zul je dus meer bank moeten aanrollen om rate one te vliegen. Vuistregel is 10% van je snelheid + 7= de hoeveelheid bank die je moet aanrollen voor rate one. Bv, je vliegt 100 kt ---> 10% van 100 is 10. 10+7=17. Je hebt dus 17 graden bank nodig voor een rate one turn met 100 kt
 
Oefenen is flightsim is zwaar te verwaarlozen, het enige wat daarmee valt te oefenen zijn je x-checks.

De KLS gebruikt nog steeds de frasca-sim ja.

Die jongen met 0 fouten heeft wel degelijk een leercurve omdat elke vlucht moeilijker wordt en je sowieso dus wel beter moet vliegen dan op de vorige vlucht.

Het uiteindelijke resultaat wordt gegeven door de computer van het gvss maar je zult goed moeten luisteren naar wat je instructeur je zegt en dat verbeteren omdat hij aangeeft wat er nog beter moet.
 
TomTom said:
Oefenen is flightsim is zwaar te verwaarlozen, het enige wat daarmee valt te oefenen zijn je x-checks.

De KLS gebruikt nog steeds de frasca-sim ja.

Die jongen met 0 fouten heeft wel degelijk een leercurve omdat elke vlucht moeilijker wordt en je sowieso dus wel beter moet vliegen dan op de vorige vlucht.

Het uiteindelijke resultaat wordt gegeven door de computer van het gvss maar je zult goed moeten luisteren naar wat je instructeur je zegt en dat verbeteren omdat hij aangeeft wat er nog beter moet.

Ok bedankt, zo'n antwoord wilde ik horen :) . Dus te veel leren zodat je een te hoge start prestatie levert is er niet bij.

@Pjotr Orno:
Dus je moet wil leren dat je bankangle te berekenen valt met 10% ias + 7 met de gvss? Of is het bij de Frasca "altijd" zo, als hij met de vleugels (turn coordinator) op L of R raakt dat de ROT altijd 3gr/sec is met elke IAS?


In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden :angel:,

DBX
 
TAS/10 + 7 = Bank angle

Maar het is wel zo dat je bij de GVSS moet timen voor een bocht, als je even niet de juiste bank aanrolt moet je wel corrigeren om op tijd aan te komen op je heading.

DBX said:
Of is het bij de Frasca "altijd" zo, als hij met de vleugels (turn coordinator) op L of R raakt dat de ROT altijd 3gr/sec is met elke IAS?

Bij iedere goed werkende turn coordinator, is hij voor gemaakt ;)
En een ROT is altijd 3 graden per seconde.
 
DownBurstX said:
Ok bedankt, zo'n antwoord wilde ik horen :) . Dus te veel leren zodat je een te hoge start prestatie levert is er niet bij.

@Pjotr Orno:
Dus je moet wil leren dat je bankangle te berekenen valt met 10% ias + 7 met de gvss? Of is het bij de Frasca "altijd" zo, als hij met de vleugels (turn coordinator) op L of R raakt dat de ROT altijd 3gr/sec is met elke IAS?


In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden :angel:,

DBX

Nou, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik bewust niet zoveel Flight Sim heb gedaan voordat ik het GVSS had. Of dat nou werkelijk van invloed is geweest weet ik niet maar feit is wel dat het totaal niet te vergelijken is met de Frasca sim.

En over die ROT zou ik me niet te veel zorgen maken, je moet er gewoon voor zorgen dat het linker- of het rechtervleugeltje zijn streepje raakt en gedurende het maken van de bocht ben je toch meer bezig met het checken van tijd/koers en corrigeer je aan de hand daarvan.
 
Die bochten lukte mij altijd wel alleen om die hoogte steeds goed te houden vond ik soms wat lastig. Btw, ik lette zelf niet echt op die Turn Coordinator, (het kogeltje natuurlijk wel ;) ). De koers/tijd is veel belangrijker.

Maak je niet teveel zorgen, leer het boekje echt goed.
 
TomTom said:
Nou, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik bewust niet zoveel Flight Sim heb gedaan voordat ik het GVSS had. Of dat nou werkelijk van invloed is geweest weet ik niet maar feit is wel dat het totaal niet te vergelijken is met de Frasca sim.

Wat ik me nou afvraag, wat is er zo anders tussen FS en de frasca/realiteit?

Ik heb mijn FS uitgebreid met hele stapels software en zo ook een C177 erin, die dezelfde instrumenten en specs heeft als de frasca.
Ik heb met FS de scancycles geleerd en geoefend, en lijkt me toch dat dat een stuk makkelijker gaat als droogvliegen.

Vandaar mijn vraag, waar zit het verschil dan ?
(behalve dat een stick met rudder natuurlijk anders is als de controls in de frasca.
 
Naar mijn weten vliegt een FS niet zo vlot en gevoelig als de frasca. Tevens zit je in een "echte" cockpit waarbij je goed je checks moet doen, die sowieso over een groter oppervlakte ligt dan dan de 19" (gokje) die je waarschijnlijk gebruikt.

Tevens bij de frasca geen beeld;)
 
De frasca reageert gewoon anders dan met FS. Desalwelteplus is het wel handig om je crosschecks er een beetje in te krijgen en wat vertrouwd te raken met de instrumenten en hun schaalverdeling!
 
Jesper said:
De frasca reageert gewoon anders dan met FS. Desalwelteplus is het wel handig om je crosschecks er een beetje in te krijgen en wat vertrouwd te raken met de instrumenten en hun schaalverdeling!

Je kan dus eigelijk alles leren in FS? Behalve dan dat je bijvoorbeeld niet weet hoeveel hij omhoog pitched als je zover je stuurkolom zoveel cm naar achter trekt, en niet gewend bent waar alle alle instrument knopen zitten (trim, etc), toch?

Ik heb mijn FS uitgebreid met hele stapels software en zo ook een C177 erin, die dezelfde instrumenten en specs heeft als de frasca.

Heeft hij echt zelfde specs? Dus hij vliegt ook 75Kts met 5 pitch nose up, met een powersetting van 2550 RPM (CLIMB)? En hoe doe je dat met fuel? 100%?

DBX
 
Last edited:
DownBurstX said:
Je kan dus eigelijk alles leren in FS? Behalve dan dat je bijvoorbeeld niet weet hoeveel hij omhoog pitched als je zover je stuurkolom zoveel cm naar achter trekt, en niet gewend bent waar alle alle instrument knopen zitten (trim, etc), toch?



Heeft hij echt zelfde specs? Dus hij vliegt ook 75Kts met 5 pitch nose up, met een powersetting van 2550 RPM (CLIMB)? En hoe doe je dat met fuel? 100%?

DBX

Naja het is gewoon anders. Sowieso zou je in FS je beeld weg moeten schuiven. Maar goed, ik zou gewoon de crosschecks ff erin stampen, miss met behulp van FS. En het boekje leren en niet van alles gaan oefenen in FS. Het gaat uiteindelijk om je progressie dus waarom zou je proberen daar "getraind" aan te komen (met het risico dat je daar juist heel erg moet wennen omdat het anders is dan in fs...)?
 
DownBurstX said:
Dus je moet wil leren dat je bankangle te berekenen valt met 10% ias + 7 met de gvss? Of is het bij de Frasca "altijd" zo, als hij met de vleugels (turn coordinator) op L of R raakt dat de ROT altijd 3gr/sec is met elke IAS?

Dit staat ook allemaal in het boekje vermeldt kerel ;) KLu gebruikt nog steeds de frasca 141. Belangrijkste zijn natuurlijk je crosschecks, zoals al eerder is vermeld. Daarnaast is mijn advies dat je niet teveel met je hoofd achter de flightsims achter je pc gaat om te oefenen voor je GVSS. Je hebt tenslotte geen scherm ( Je ziet dus alleen je instrumenten ) bij de GVSS. Je moet gewoon het gevoel ervoor hebben, en dus ook de aanleg. Daar testen ze je op. Ik geloof dat ik eigenlijk niets nieuws verteld heb, en ik ga er van uit dat je het forum en kennisbank al lang hebt doorgelezen, zo niet, is het toch verstandig om er even een blik op te werpen :)

Succes met je GVSS, en laat wat van je weten als je hem hebt gedaan



Sander
 
Rising_Altitude said:
Succes met je GVSS, en laat wat van je weten als je hem hebt gedaan

Kan nog wel even duren :yeehaa: , ik heb me uberhoupt niet eens ingeschreven voor een van de vliegscholen. Eerst ga ik naar de Selectie Training voor vliegscholen van Schellinger Trainingen. Dat doe ik omdat ik alleen sollicitatie ervaring heb bij van die vakantie baantjes en dus weinig ervaring op dat gebied heb. Als het goed is komen mijn zwakke punten (waarschijnlijk niet van GVSS) daar naar voren en die probeer ik dan uiteindelijk te verbeteren.
Hebben hier nog andere mensen ervaring met Schellinger?
 
Hoi, alvast veel succes met je gvss selectie:) .
Wat voorbereiding betreft zou ik eigenlijk niet teveel waarde hechten aan flight sim's en dergelijke. Als je echt voorbestemd bent om vlieger te worden, kom je heus wel door die gvss heen zonder ook maar enige voorbereiding. Ze zorgen ervoor dat je de gvss kan halen zonder iets van te voren doen als je genoeg vliegaanleg hebt(wel het blauwe boekje uit je hoofd leren!!!).

Ikzelf heb de GVSS bij de KLu gehaald zonder ook maar enige simulator training gehad te hebben, dus te doen is het zeker:biertje: ...

Maar hetzelfde zoals de persoon boven mij al zei, ik voeg niet echt iets toe aan wat er al gezegd is, dus nogmaals succes :D.
 
Ik oefen voornamelijk de crosschecks in FS. Daarbij zet ik bij weather het zicht op minimaal zodat je geen zicht heb. Boekje ernaast en vliegen.
Uiteraard wel een vliegtuig kiezen met behoorlijk dezelfde specs. Ik gebruik voor de frasca van SAA de C177 die als add-on verkrijgbaar is.

SAA stelt:
klimmen 8 graden pitch en 100 kts. horizontaal 120 kts en dalen 4 graden en 100 kts.

Wijkt dus toch af van de GVSS

Uiteraard weet ik dat de frasca heel anders zal zijn, maar ik heb de crosschecks er zo snel en gemakkelijk ingestampt.
Dit is natuurlijk voor iedereen anders.
Het zit wat dichter bij elkaar op het scherm, maar je weet hoe de instrumenten er uit zien en ik verwacht dat je ze automatisch zal zoeken tijdens de sim grading.

Veel succes!
 
Als je dan toch wilt oefenen in FS dan moet je gewoon een Cessna kiezen en dan eentje met een IFR-cockpit, dan heb je sowieso al bijna geen zicht naar buiten ;)
 
DownBurstX said:
Hebben hier nog andere mensen ervaring met Schellinger?

Het zijn professionele mensen die je zeker vooruit kunnen helpen. Ze geven je inzicht in de goede en slechte punten m.b.t. je gedrag in een interview en je krijgt uitleg en oefenstof m.b.t. de testjes op computer/papier.

Zelf vond ik het een leerzame dag waar ik nog regelmatig aan terug denk en nog steeds veel aan heb.
Maar bedenk wel dat het oefenen van groepsopdrachten minder zin heeft als je daar maar alleen of met zijn tweeen bent. Achteraf viel dit punt mij tegen, liever had ik met een grotere groep geoefend.

Mocht je de sollicitatietraining gaan doen, geef daar ter plekke goed aan waar je zelf aan wilt werken m.b.t. de selectie(s) die je wilt doen. Bijvoorbeeld het voeren van een interview/selectiegesprek in het Engels. Dit is iets wat ze niet standaard oefenen, en thuis in je eentje oefenen is toch weer net iets anders.

Succes!

Clown
 
PS m.b.t. sollicitatietraining:

Bedenk ook dat niet alle onderdelen uit de selectie aan de orde komen bij de training. Een voorbeeld: als je een brug moet bouwen (EPST) dan is basiskennis hiervan ook wel belangrijk. Tijdens de sollicitatietraining wordt hier geen aandacht aan besteed omdat daar geen tijd voor is. Besteed daar dus thuis aandacht aan als je denkt dat het je in problemen gaat brengen.

Clown
 
Ik moet waarschijnlijk in december voor de Gvss en heb mijn 'BOEKJE' nog niet binnen.... Dat zal nog wel komen maar ik wil graag zo snel mogelijk aan de slag om alles er in te stampen... ben nu aan het oefenen op FS met IFR panel voor mn crosschecks... (beter iets dan niets) Weten jullie misschien of het ' boekje' ook ergens online staat enof ik er ergens aan kan komen.. mn GVSS gaat komen maar er is nog geen datum vastgesteld en vandaar dat ik m nog niet heb...

Alvast bedankt,
 
Back
Top