GVSS Vragen

Ik moet waarschijnlijk in december voor de Gvss en heb mijn 'BOEKJE' nog niet binnen.... Dat zal nog wel komen maar ik wil graag zo snel mogelijk aan de slag om alles er in te stampen... ben nu aan het oefenen op FS met IFR panel voor mn crosschecks... (beter iets dan niets) Weten jullie misschien of het ' boekje' ook ergens online staat enof ik er ergens aan kan komen.. mn GVSS gaat komen maar er is nog geen datum vastgesteld en vandaar dat ik m nog niet heb...

Alvast bedankt,

Hoe wil jij je x-checks al oefenen als je het boekje nog niet hebt? Want daar staan die checks in... mja die zullen vast wel ergens op internet staan...
 
Hoe wil jij je x-checks al oefenen als je het boekje nog niet hebt? Want daar staan die checks in... mja die zullen vast wel ergens op internet staan...

Die crosschecks die in het boekje staan zijn natuurlijk niet heilig, dat zul je straks in je vliegopleiding nog wel merken. Het is alleen maar een houvast om te gebruiken tijdens de GVSS, als jij anders x-checked dan moet je dat lekker gewoon zo doen.
 
Je hoort gewoon 3 gr/sec te gaan, je bochtstraal zal met hogere snelheid groter zijn en zul je dus meer bank moeten aanrollen om rate one te vliegen. Vuistregel is 10% van je snelheid + 7= de hoeveelheid bank die je moet aanrollen voor rate one. Bv, je vliegt 100 kt ---> 10% van 100 is 10. 10+7=17. Je hebt dus 17 graden bank nodig voor een rate one turn met 100 kt

dat van 10% +7 word als ik het goed heb toch verwaarloosd bij de kls gvss ?
en daar moet je toch een vaste waarde voor nemen .. 15.. volgns mij ..
verbeter me als ik het fout heb.. maar ik denk toch wel dat je gewoon 15 moest aanhouden bij de gvss..
dat werd mij tenminste verteld tijdens me gvss:dozey:
 
Ik moet waarschijnlijk in december voor de Gvss en heb mijn 'BOEKJE' nog niet binnen.... Dat zal nog wel komen maar ik wil graag zo snel mogelijk aan de slag om alles er in te stampen... ben nu aan het oefenen op FS met IFR panel voor mn crosschecks... (beter iets dan niets) Weten jullie misschien of het ' boekje' ook ergens online staat enof ik er ergens aan kan komen.. mn GVSS gaat komen maar er is nog geen datum vastgesteld en vandaar dat ik m nog niet heb...

Alvast bedankt,

boekje die je krijgt is echt geen "de davinci code" ofzo hoor dat je alles er in moet stampen.. tis maar een klein boekje van ongeveer 26 blzjes :)
eerste paar blz zijn algemeen en de rest is even paar x doorlezen .. dan moet het er wel in zitten dus maak je niet te veel zorgen om dat.. komt wel goed
gewoon 110% geconcentreerd zijn bij de vluchten... dan komt alles goed...

en de x-cheks zijn zoals gezegd gewoon een houvastje..
ik gebruikde hele andere x-checks . je moet gewoon zorgen dat je goed vliegt en niet te veel afwijkt van koers ;) en hoe jij je xchecks wilt uitvoeren zou hun een worst wezen zolang je maar op tijd corrigeerd .
 
Mensen, ik snap echt helemaal niks van de termen die hier gebruikt worden. Die termen worden hopelijk allemaal ook uitgelegd in dat boekje??
 
Mij werd verteld dat je een dwarshelling van 13 graden moest aanhouden. Als je moet corrigeren tegen de tijd kun je dit doen tussen de grenzen van 10 - en 20 graden zonder een waarschuwing te krijgen. Wat dus betekent dat je sneller kunt corrigeren als je achter ligt op de tijd. Je hebt dan immers een range van 7 graden i.p.v. 3.
Wat betreft de x-checks zou ik aanraden deze toch letterlijk uit je hoofd te leren. Er kan namelijk ook na worden gevraagd bij de GVSS en ook nog bij de COVA. Leer dan wel de geschreven rijtjes uit je hoofd en niet de plaatjes met de pijlen. De plaatjes kloppen namelijk niet altijd met de geschreven rijtjes.
 
Hoe wil jij je x-checks al oefenen als je het boekje nog niet hebt? Want daar staan die checks in... mja die zullen vast wel ergens op internet staan...

@ TOM TOM.... ik had nog een map 'Theoriebewijs vliegbrevet A' liggen en daar staat het eea over die x-checks... verder heb ik dan voorlopig nog maar even geduld...
@Rizzo ... Had ook niet verwacht dat het de davinci code zou zijn dat boekje maar het is toch wel lekker als je beetje weet wat je moet weten of kunnen dan....

Begrijp overigens niet dat zoveel mensen roepen dat FS waardeloos zou zijn voor voorbereiding... zeker die x-checks en het is toch een andere manier van sturen met een vliegstuur met pedalen.... maar dat verschil zal ik nog wel meemaken.

Gegroet,
 
[
@Rizzo ... Had ook niet verwacht dat het de davinci code zou zijn dat boekje maar het is toch wel lekker als je beetje weet wat je moet weten of kunnen dan....

Begrijp overigens niet dat zoveel mensen roepen dat FS waardeloos zou zijn voor voorbereiding... zeker die x-checks en het is toch een andere manier van sturen met een vliegstuur met pedalen.... maar dat verschil zal ik nog wel meemaken.

Gegroet,[/QUOTE]


ik bedoel alleen dat je je niet zo druk moet maken .. boekje is binnen 2 a 3 dagen geleerd..
pak vooral je rust. want dat is wat je echt nodig zal hebben. want na die 4 daagies ben je helemaal nokkie
 
Die crosschecks die in het boekje staan zijn natuurlijk niet heilig, dat zul je straks in je vliegopleiding nog wel merken. Het is alleen maar een houvast om te gebruiken tijdens de GVSS, als jij anders x-checked dan moet je dat lekker gewoon zo doen.

Het gaat er ook niet om waar voor een x-check jij gebruikt als je in die sim zit maar in het theorietestje vooraf wordt er gevraagd naar de volgorde van die check en die moet je dus kennen zoals deze in het boekje staan.
 
Mij werd verteld dat je een dwarshelling van 13 graden moest aanhouden. Als je moet corrigeren tegen de tijd kun je dit doen tussen de grenzen van 10 - en 20 graden zonder een waarschuwing te krijgen. Wat dus betekent dat je sneller kunt corrigeren als je achter ligt op de tijd. Je hebt dan immers een range van 7 graden i.p.v. 3.
Wat betreft de x-checks zou ik aanraden deze toch letterlijk uit je hoofd te leren. Er kan namelijk ook na worden gevraagd bij de GVSS en ook nog bij de COVA. Leer dan wel de geschreven rijtjes uit je hoofd en niet de plaatjes met de pijlen. De plaatjes kloppen namelijk niet altijd met de geschreven rijtjes.

Dit klopt, ik heb de GVSS vorige maand gedaan bij de KLS en daar ging het idd zo. De 10% regel hebben ze 'uit de simulator gahaald'. Verder is het wel handig om de cross-checks goed te weten, omdat het gewoon lekker is om houvast te hebben tijdens de vlucht, en er wordt ook naar gevraagd tijdens de test. Buiten dat ziet een instructeur die achter je zit duidelijk of jij je crosschecks compleet uitvoert aan de hand van jouw correcties. Ze zijn er ook niet voor niks, het helpt je gewoon echt om je vliegtuig goed op koers/hoogte te houden. Een voorbeeld: als je elke keer je slipkogel vergeet zul je telkens uit koers lopen en iets gaan rollen, dus zit je elke keer mbv je stuur te corrigeren, dit gebeurt niet als je de kogel gewoon naar het midden 'trapt'
 
Back
Top