Ik moet waarschijnlijk in december voor de Gvss en heb mijn 'BOEKJE' nog niet binnen.... Dat zal nog wel komen maar ik wil graag zo snel mogelijk aan de slag om alles er in te stampen... ben nu aan het oefenen op FS met IFR panel voor mn crosschecks... (beter iets dan niets) Weten jullie misschien of het ' boekje' ook ergens online staat enof ik er ergens aan kan komen.. mn GVSS gaat komen maar er is nog geen datum vastgesteld en vandaar dat ik m nog niet heb...
Alvast bedankt,
Hoe wil jij je x-checks al oefenen als je het boekje nog niet hebt? Want daar staan die checks in... mja die zullen vast wel ergens op internet staan...
Je hoort gewoon 3 gr/sec te gaan, je bochtstraal zal met hogere snelheid groter zijn en zul je dus meer bank moeten aanrollen om rate one te vliegen. Vuistregel is 10% van je snelheid + 7= de hoeveelheid bank die je moet aanrollen voor rate one. Bv, je vliegt 100 kt ---> 10% van 100 is 10. 10+7=17. Je hebt dus 17 graden bank nodig voor een rate one turn met 100 kt
Ik moet waarschijnlijk in december voor de Gvss en heb mijn 'BOEKJE' nog niet binnen.... Dat zal nog wel komen maar ik wil graag zo snel mogelijk aan de slag om alles er in te stampen... ben nu aan het oefenen op FS met IFR panel voor mn crosschecks... (beter iets dan niets) Weten jullie misschien of het ' boekje' ook ergens online staat enof ik er ergens aan kan komen.. mn GVSS gaat komen maar er is nog geen datum vastgesteld en vandaar dat ik m nog niet heb...
Alvast bedankt,
Hoe wil jij je x-checks al oefenen als je het boekje nog niet hebt? Want daar staan die checks in... mja die zullen vast wel ergens op internet staan...
Die crosschecks die in het boekje staan zijn natuurlijk niet heilig, dat zul je straks in je vliegopleiding nog wel merken. Het is alleen maar een houvast om te gebruiken tijdens de GVSS, als jij anders x-checked dan moet je dat lekker gewoon zo doen.
Mij werd verteld dat je een dwarshelling van 13 graden moest aanhouden. Als je moet corrigeren tegen de tijd kun je dit doen tussen de grenzen van 10 - en 20 graden zonder een waarschuwing te krijgen. Wat dus betekent dat je sneller kunt corrigeren als je achter ligt op de tijd. Je hebt dan immers een range van 7 graden i.p.v. 3.
Wat betreft de x-checks zou ik aanraden deze toch letterlijk uit je hoofd te leren. Er kan namelijk ook na worden gevraagd bij de GVSS en ook nog bij de COVA. Leer dan wel de geschreven rijtjes uit je hoofd en niet de plaatjes met de pijlen. De plaatjes kloppen namelijk niet altijd met de geschreven rijtjes.