Groot tekort aan piloten?

Kijk maar naar de wurgcontracten, salarissen en arbeidsvoorwaarden van Air Holland, Tulip, Air Excel, BASE, Germania, Vueling etc
.

Mag ik even lachen? Ik ga niet zeggen dat alles bij Vueling perfect is, maar een vergelijking met BASE en Exel en andere toko's lijkt me totaal misplaatst.

Ik heb geen wurgcontract, ik heb redelijke voorwaarden en een uitstekend salaris.

Voortaan even nadenken of informeren voordat je iets opschrijft Cousin Avi!
 
http://www.atwonline.com/magazine/article.html?articleID=2604

Interessant artikel over hoe het gek genoeg beter gaat met de US airlines dan met de Europese airlines. Voornamelijkste reden dat ze sinds 9/11 een veel grotere efficiëntieslag hebben gemaakt dan de Europese airlines. Veel gesneden, service versoberd, oude kisten geparkeerd en hun kosten omlaaggebracht. Dat proces ging in sneltreinvaart door toen de olie door het plafond ging en de Europese airlines nog relatief weinig last hadden doordat de dollar tegelijkertijd omlaag ging.

Nu de dollar weer stijgt en de brandstofprijs zakt, hebben de US airlines het voordeel. Niet alleen compenseert de zakkende brandstofprijs de afname in passagiers/vracht niet, bijna alle contracten (zoals leases van kisten, leges op airports, ATC etc) zijn in dollars. Heel interessant.

Nosig, ik kreeg ook bijna zo'n gevoel van een ivoren torentje (of gouden kooi) toen je begon te vertellen dat hier in Europa nog geen vliegers werden ontslagen...
 
Nosig, ik kreeg ook bijna zo'n gevoel van een ivoren torentje (of gouden kooi) toen je begon te vertellen dat hier in Europa nog geen vliegers werden ontslagen...
Bijna, gelukkig :D. Ik heb luchtvaartnieuws als startpagina en had gedacht ontslag nieuws toch wel voorbij te zien komen, maar de getallen van de pagina hiervoor had ik niet voorbij zien komen. Nu zijn het in heel Europa nog lang niet zulke astronomische getallen als in de VS. En sowieso heb je natuurlijk altijd airlines die opkomen en omvallen en ontslagen die daarbij vallen, niet perse gerelateerd aan de huidige crisis. Kan me ook voorstellen dat voor sommige airlines dit enkel het laatste duwtje de afgrond in was. Ik wil daarmee niet zeggen dat het niet slecht gaat, maar je moet het wel in perspectief zien. Een stuk of 400 vliegers in Europa tegen 6000 in de VS (of is de markt daar ook daadwerkelijk 10 keer zo groot?). En wederom, net als voorheen, zullen naderhand sommige airlines er alleen maar sterker uit komen (wanneer is de vraag). Maar zoals je aan geeft, de situatie in de VS is nog steeds anders (bijna tegengesteld nu kennelijk, had ik ook weer niet verwacht) dan in Europa. Boeiend artikel so far, geeft ook aan hoe mensen er zelfs in de korte termijn naast kunnen zitten (IATA verwachting 50% hoger gemaakt). Ga er nog even voor zitten, thx!

p.s. je doet niets meer met je planeet?
 
Een stuk of 400 vliegers in Europa tegen 6000 in de VS (of is de markt daar ook daadwerkelijk 10 keer zo groot?).

Ik geloof dat het er een paar duizend zijn in Europa momenteel...........

Wij hebben 1300 typerated vliegers in file met meer dan 3000hrs en die komen allemaal uit Europa.
 
Ja, de ene na de andere maatschappij klapt en vele staan op instorten.
Weet je dat er vorig jaar 82 airlines failliet zijn gegaan (of gestopt) en tot nu toe 5 in 2009?
Ik denk dat er in de komende maanden veel volgen in Europa.
 
Ja, de ene na de andere maatschappij klapt en vele staan op instorten.
Weet je dat er vorig jaar 82 airlines failliet zijn gegaan (of gestopt) en tot nu toe 5 in 2009?
Ik denk dat er in de komende maanden veel volgen in Europa.

Die link hadden we op de vorige pagina al gezien. De klap was vooral in oktober, daarna is er niet heel veel meer gebeurd. Artikel van Iz gelezen? Verwachting dat voor US airlines 2009 maybe een beter jaar dan 2008 zal worden, zeer afhankelijk echter van de fuel price. Voor Europa lijkt het eenzelfde fuik te zijn als waar Fokker in stapte (veel orders, maar allemaal in dollars).
 
Creditkriesis

Creditkriesis

Hopelijk is die ... credietcrisis :blabla::blabla: snel afgelopen en kan ik nog piloot worden :D
 
Hopelijk is die ... credietcrisis :blabla::blabla: snel afgelopen en kan ik nog piloot worden :D

Ja... laten we hopen dat jij snel piloot kan worden. Laten we voor het gemak even de duizenden mensen vergeten die niks meer te vreten hebben, hun rekeningen niet meer kunnen betalen of gedwongen hun huis moeten verkopen. Zolang jij maar piloot kan worden....

Met andere woorden... bedankt voor de zinnige bijdrage aan deze discussie...
 
Credit Crisis

Credit Crisis

I don't like the use of this term - highly misleading. Created by the media so I guess that's not a surprise given their appalling coverage so far.

The correct term is "Debt Crisis" - far more accurate.

The last thing anyone needs to be concerned about is a "Pilot Shortage" - massive "Pilot Surplus" is where we are heading.
 
Ja... laten we hopen dat jij snel piloot kan worden. Laten we voor het gemak even de duizenden mensen vergeten die niks meer te vreten hebben, hun rekeningen niet meer kunnen betalen of gedwongen hun huis moeten verkopen. Zolang jij maar piloot kan worden....

Met andere woorden... bedankt voor de zinnige bijdrage aan deze discussie...

Niet aan gedacht natuurlijk,
 
Nosig, er bestaan in de US ook flight time limieten, echter geen duty time limits. Er is een minimum rust tiid tussen duty periods en per 24 uur. De limieten zijn verschillend voor 135 en 121, dat dan weer verdeeld wordt tussen flag- en supplemental operations.
Onder 135 mag je 140 uur per maand vliegen, echter een maximum van 120 per maand. 121 mag 1000 uur, echter 120 per maand. En dit allemaal met een met een maximum van 8 uur vliegen per dag. Als er 8 uur rust vereist is dan kun je dus een maximum duty doen van 16 uur, met een additional rest gaat de duty time omlaag.
Zodra het een internationale vlucht gaat de 8 uur overboord (12 uur 2vliegers+bwk) maar geen duty time limiet. Duty times over 24 uur zijn dus goed mogelijk, zeker als er een positioning flight aan vast zit en de flight time limiet ophoudt te bestaan. Er is echter wel weer een flight time limiet per 48 en 72 uur. Met 2 man crew is het 8 uur vliegen, extra man(nen) voor meer, en ook geen duty time limiet.

De FAA wil wel dat iedereen een 24 uurs periode zonder duty heeft per 7 dagen.

100 uur duty per week is wel wat overdreven, 70 uur is makkelijk te halen (5 dagen van 14 uur).
 
Back
Top