Groot tekort aan piloten?

Economics/Risk Management

Economics/Risk Management

:blabla: Daar zijn de experts weer!:stapelge:

Allemaal heel leuk en aardig die deskundige reacties hier, maar willen de mensen die naast hun ATPL nog een Master degree in Economics of Business Administration hebben hun hand opsteken? Ik vrees dat dat er weinig zijn hier......

Laten we eerlijk zijn; als de mensen die ervoor gestudeerd hebben het niet eens weten of durven te zeggen, wie zijn jullie (of ik) dan om te zeggen hoe deze recessie gaat verlopen. Oftewel; een hoog televaag borrelpraatgehalte...:blabla::blabla:

No offence, er worden hier vast goed bedoelde adviezen gegeven, maar ga er voorzichtig mee om...

What does a Masters degree in Economics say? Absolutely nothing at all IMHO. Most Economists got it wrong. If you listened to the so called "Experts" on CNBC and Bloomberg you'd have lost 50-70% of your investments last year.

The "Experts" and the "Financial Wizards" caused these problems in the first place.

I agree about being careful about accepting advice. There is plenty of information available on the Internet to allow people to educate themselves - too bad very few have done so.

Er hangt nog een ongekend groot vat vol met derivaten boven de markt die nog lang niet geleegd is. Dat is een feit. Wat de consequenties daarvan worden, nobody knows yet. Ik ben het wel met Mike eens. 19 van 77 is te zwartgallig. Hij leest veel te veel negatieve economische rapporten en gaat er teveel in op. Met goed recht hoor! Maar laten we hopen dat er een uitweg is die wat mild kan aflopen. Men is er druk mee bezig.

I wish I could be more positive. However I have been doing a great deal of research into what is going on and what is most likely to happen. There have been plenty of "WTF? moments" - believe me.

This has developed into a hobby - I spend at least 4 hours every day reading through various financial blogs. I like to know what's going on.

Knowledge = Power

Maar voor hoe lang nog? Ik weet niet of je enigszins het journaal hebt gevolgd, maar de hele huizenmarkt ligt op z'n gat omdat banken geen hypotheken meer verstrekken. Ook is in nagenoeg alle branches een afname van 'productie' (in welke vorm dan ook) waar te nemen en vallen er overal ontslagen.

Ondanks ik totaal niet van de PVDA ben is het toch wel enigszins goed wat Bos doet, het 'garant staan'. Als iedere Nederlander nu paniekerig naar de bank stapt om z'n volledige credit op te nemen hebben de banken echt wel een probleem (want ze hebben het geld niet).

Ondanks de ABN-AMRO (iig) nog leningen voor de KLS verstrekt en de EPST nog doorgaat met starten van klassen op dit moment wacht ik nog even, en ga "low-risk" HBO doen. Nog even 4 jaartjes lekker leven en de boel aankijken. Call me stupid (doe ik ook, want ik wil echt wel) maar nu beginnen aan een vliegopleiding is mijnsinziens emotie boven ratio (ipv versus). Doe je het wel, dan achteraf niet klagen - je was gewaarschuwd.

My 2 cents.

Seems like a smart move to prepare for the worst then doesn't it? Unfortunately very few people are doing anything at all.

If the banks don't have your money then why keep your money in a bank? The day is coming when the banks will close altogether or limit withdrawals - they came within 3 hours of this scenario in the UK in October. Don't think this can happen to your bank? Guess again!

"garant staan"?? With what? Governments have used up all their financial "bullets" in a futile effort to prop up a system that is broken beyond repair. This is nothing more than an attempt to convince people everything is OK.

Enough Economics - back to the topic.

I've been flying since 1983 and I've been hearing about "Pilot Shortages" even before that.

For the record:- There never has been and never will be a "Pilot Shortage"

From time to time there may be a shortage of experienced Type rated Captains (and First Officers) but there will never be a shortage of guys with a fresh licence and 300TT.

It will always be difficult to get into this business - there are no guarantees.

A lot of people on this thread are saying the same thing in various ways:-

It's all about Risk Management

I'm really shocked at the attitudes displayed towards borrowing €150,000 like it's nothing. For me:-

€150,000 is more than what I paid for my house.

As a loan €150,000 would take me 3 years to pay back on my current salary by putting my entire monthly savings towards paying this off.

A quick calculation indicates that working in Holland on what I was earning at DutchBird would require 6 years + to pay off this loan again using my entire monthly savings.

First jobs pay a great deal less than what I'm earning so anyone doing this is taking on a serious financial commitment. More than likely you can add the cost of a Type Rating to this amount (€30,000 seems to be the going rate at the moment).

I'm not saying "don't do it" as I understand people's desire to "chase their dream" I would caution people to think very carefully about whether this dream is still realistic/achievable in todays World.

Whatever you decide do not end up in a position that you cannot pay back what you have borrowed.

Sorry for the long post but there were some things I needed to say
 
19,

How do you think the European/Dutch economy will develop during the next 10-20 years and what is your vision on society and lifestandard in case the whole economy will develop as you think it will?
Mass unemployment, total colapse of the society we now live in or perhaps poverty and lots of civil unrest?

Just curious
 
Soms snap ik het allemaal niet echt. Mij interesseert die beursgang geen bal. Als iemand op een luchtvaartforum aankomt met handel in aandelen (met alle respect Dr House) dan vraag ik me af waar we mee bezig zijn. Leuk voor jou dat je er "veel" winst mee gemaakt hebt. Maar diezelfde raad heeft ervoor gezorgd dat andere heel gewone mensen het ook eens gaan proberen (ja, "greed" leeft niet alleen op managementsniveau maar is gewoon menselijk). De domste durvers raken alles kwijt, de iets slimmere hebben zowiezo toch last van de kleine lettertjes die plots naar boven komen drijven. Tenzij het je ding is natuurlijk, ieder zijn plezier. Ik zal ook niet nalaten heel wat geld neer te leggen voor die ene gitaar.

Maar het gaat gewoon te ver. Vroeger wou elk dorp een kerk, want daar draaide het leven om (bij ons toch). Over de toen heersende "indoctrine" ga ik me niet uitlaten. Maar nu heeft elke bank minstens één filiaal in het dorp, onze nieuwe goden zijn opgestaan... En we gaan leuk door onze knieën voor hen. Elke dag opnieuw. De economie zou mits een "normale consumptie" heel nuttige dingen kunnen produceren. Maar het is zo'n luchtbel aan het worden van nutteloze prularia waar je maar één mogelijkheid meer hebt: kopen. Anders stopt het. Nonsens toch? Het is een consumptiemaatschappij met maar één drijfveer: "greed". Ik wil. Ryanair wil de grootste zijn en als dat wil zeggen dat je geen vakantie mag nemen met je kinderen, tja, dan is dat zo. Want economie en consumptie zijn belangrijker. Iemand moet me dat toch eens uitleggen hoever we moeten gaan om onze economie in stand te houden. Ik kijk ook verbaasd op als Europa een probleem maakt van een Lufthansa-SNBrussels samenwerking omdat er op sommige routes dan geen concurrentie meer is. In de plaats van het gewoon toe te laten en de prijzen in de gaten te houden promoot Europa gewoon de prijzenoorlog waar er toch een faillissement of overname aan vasthangt. Ontslagen dus.

Ik heb ook mijn fATPL gehaald toen de vorige crisis toesloeg en heb jarenlang gewerkt buiten de luchtvaart. De economie heeft ervoor gezorgd dat het in onze branche ook een kwestie van "geld" op tafel leggen is geworden. Alles kan ja, als je maar betaalt. De niet-gesteunden maar gemotiveerden gingen leningen aan, maar veel meer dan ooit zag je de mama's en de papa's op het voorplan komen met geld. En natuurlijk is er dan nog ruimte om een type-rating te betalen. En heeft de "revival" na 9/11 en SARS ed ervoor gezorgd dat dit gecorrigeerd werd? Neen, er werd gekozen voor groei! En meer winst! Laat ze maar verder betalen want er zijn kandidaten genoeg. Laat de mensen maar hun geld opconsumeren.

Gelukkig werk ik voor een maatschappij die het niet al te bont maakt, ik heb ook nooit een TR moeten betalen. Dat het nu nog altijd meevalt kan ik alleen maar zeggen omdat er geen ontslagen zijn onder de piloten. In de andere afdelingen... tja, daar is het slachtoffers tellen spijtig genoeg. Maar wie weet, wat staat er nog te wachten?

Het is spijtig dat mensen die gewoon piloot willen worden uit een vorm van passie de dupe worden van "money, the new god". Want piloot betaal je hoe langer hoe meer, je studeert er niet meer voor. In andere topics wordt al gesuggereerd dat achtergrondkennis maar beter weggesmeten wordt. Enige beroepsfierheid lijkt soms al long gone. Als je de instructeurs mag geloven in de maatschappijen, dan kijken ook zij hun ogen uit de kast: de "pay to become a pilot" levert standaardproducten af waar de kwaliteit van... tja... laat ons zeggen dat ze het voorgeschreven opleidingsprogramma mooi volgens de regeltjes hebben afgelegd.

Een groot tekort van piloten is er niet. Een vraag zal er wel zijn, altijd. Aan wie het wil worden zou ik zeggen, je start beter in een crisis met de opleiding. En die aandelen en alle greed, die laat je maar beter voor wat het is tenzij je er een specifieke interesse in hebt. Als je twijfelt omdat je het toch niet zo goed weet, denk dan nog maar eens na. Als je het wil doen omdat je niets anders met je leven aan te vangen hebt en je wil piloot worden voor de strepen: zoek dan liever iets anders. Als je papa en mama geld te veel hebben en je wil dat spenderen: koop een huis.

Misschien wat cru, en niet echt mijn ding om hierin te gaan discussiëren, maar tja...
 
19,

Mass unemployment, total colapse of the society we now live in or perhaps poverty and lots of civil unrest?
In dit geval heb je ook hyperinflatie en door de chaos weinig controle op je betalingen. Van een kale kip kun je niet plukken. Dus die schuld, hoef je jezelf dan ook geen zorgen over te maken!!!!!

Niemand is gebaat bij zo'n scenario, en de kans dat het in een geglobaliseerde wereld gebeurt lijkt mij dan ook heel klein. Daarom denk ik ook dat 19 of 77 zijn geschetste scenario ook niet zou uitkomen. Althans laten we het hopen van niet.

Ik ben het eens met 19 of 77 dat het geen normale recessie is. Dat komt omdat het financiële systeem zichzelf enorm verrijkt heeft met zelfgecreëerd geld. Een rechtsysteem werkt ook niet met een onpartijdig en onafhankelijk gerechtshof. Als mensen geen vertrouwen in de rechtstaat hebben is er geen rechtstaat. Als mensen geen vertouwen in het financiële systeem hebben stopt de economie. Mijn inziens zullen alle NUTS bedrijven en alle financiële instellingen die geld kunnen scheppen onder de overheid moeten vallen op eenzelfde manier als de rechtelijke macht geregeld is. Voor de rest de markt zijn werk laten doen.

Helaas..... I had a dream!!

Grtz Mike5
 
Ik moet zeggen dat ik (helaas) vrees dat 19/77 voor een groot deel gelijk heeft. Hier in de UK gaat het heel, heel, heel erg slecht. Nu al! Winkels hier in het dorp gaan dicht. Mensen worden uit hun huizen gezet. Die huizen worden vervolgens zelfs voor peanuts niet verkocht. Nieuwbouw ligt stil. Prijzen van groente en fruit en andere import produkten gaan ballistisch. Was bij de BMW dealer en vroeg naar iemand die me altijd goed helpt, maar hij bleek, met 12 anderen, ontslagen te zijn. Ik zou zelf nu geen vliegopleiding durven beginnen, maar zou een andere opleiding gaan doen. Dat kan trouwens nooit kwaad. Piloot kan je dan over een paar jaar ook nog wel worden. Ik heb het nare gevoel dat we nog lang niet op het hoogtepunt van de crisis zijn. Iemand die geen werk heeft, gaat niet op vakantie. Zeker niet per vliegtuig. En koopt ook geen producten die per vliegtuig worden aangevoerd, zoals bloemen etc.
Wat JPC als grapje zegt, zou wel eens voor een deel werkelijkheid kunnen worden.
 
Het gaat allemaal om vertrouwen. Het is niks materieels. En als iedereen zo gaat denken, hoe slecht het ook gaat.. dan wordt t alleen nog maar slechter.
 
Wat JPC als grapje zegt, zou wel eens voor een deel werkelijkheid kunnen worden.

Ik ben bang dat ik het nu niet als grapje of sarcastisch bedoelde maar vraag me echt af wat het 'worst case scenario' gaat worden als het zo door gaat.

Klinkt niet goed wat je vertelde over de UK... ik blijf me er over verbazen dat het in de UK ook zo hard aan slaat, het leek mij niet een land waarin mensen heel erg op de pof leven.
Enige voordeel is natuurlijk wel dat een 2e hands DB7 over een tijdje ineens een stuk beter betaalbaar is (dit is wel met een knipoog overigens ;) ).
 
Het gaat allemaal om vertrouwen. Het is niks materieels. En als iedereen zo gaat denken, hoe slecht het ook gaat.. dan wordt t alleen nog maar slechter.
Precies! Alleen blijkt dat "vertrouwen" waar je het over hebt, in de praktijk gebakken lucht te zijn.

Banken die iedere Euro 10, 20, 30, 40 keer uitlenen in het huidige fiat-currency systeem en maar "vertrouwen" dat iedereen dat terug kan betalen dankzij stijgende huizen-en aandelenprijzen. Dat is allemaal papieren weelde, er staat nul komma niks tegenover! Door die overleveraging stort het hele financiele piramidespel/kaartenhuis nu in elkaar en wordt de rekening op een schandalige manier naar de belastingbetaler en toekomstige generaties doorgeschoven.

Ik denk dat iedereen (uitgezonderd een paar Tsjakka! positivo's met een plank voor hun kop en de situational awareness van een pinda) wel genoeg boerenverstand heeft dat men niet eeuwig op krediet kan leven, of dat een centrale bank niet onbeperkt geld kan bijdrukken om economie uit het slop te trekken, net zo min als dat een werkeloze piloot met 150K schuld eeuwig zijn schuld niet hoeft af te lossen.

The party is over and the music has stopped playing.
 
Ik ben bang dat ik het nu niet als grapje of sarcastisch bedoelde maar vraag me echt af wat het 'worst case scenario' gaat worden als het zo door gaat.

Klinkt niet goed wat je vertelde over de UK... ik blijf me er over verbazen dat het in de UK ook zo hard aan slaat, het leek mij niet een land waarin mensen heel erg op de pof leven.
Enige voordeel is natuurlijk wel dat een 2e hands DB7 over een tijdje ineens een stuk beter betaalbaar is (dit is wel met een knipoog overigens ;) ).

In de UK is de financiële sector ontzettend belangrijk. Er werken daar ook relatief veel mensen in die sector. De crisis komt daar nog harder aan dan in de rest van europa.
 
It ain't over till... UK nu idd in de shits, maar...UK is allang geen productieland meer. Misschien nog de redding van dat eiland. In Duitsland raken ze de Opeltjes aan de straatstenen niet meer kwijt.

On topic...maak je geen zorgen over een piloten tekort, die zal er nooit komen. De dag dat een maatschapij jouw belt of je asjeblieft bij hun komt werken zal nooit komen. If the face doesn't fit doen ze liever zonder je dan met je. No freebees in deze tak van sport. Een self sponsord vliegopleiding zal altijd een risico zijn, in goeie tijden en slechte tijden, en heel veel halen de eindstreep, sommige niet.
 
19,

How do you think the European/Dutch economy will develop during the next 10-20 years and what is your vision on society and lifestandard in case the whole economy will develop as you think it will?
Mass unemployment, total colapse of the society we now live in or perhaps poverty and lots of civil unrest?

Just curious

All of the above IMHO.

The FIRE economy (Finance/Insurance/Real Estate) is finished.

Standard of living will decline - everyone will have to learn to do with a lot less. Whether this leads to a radicalisation (1930s Germany) or a less selfish society with a greater sense of community remains to be seen.
 
I wouldn't be too sure about that. To make a nice analogy, the pilots of today aren't transporting their self-loading cargo (thanks for that Art) in bi-planes with open cockpits and just a compass, clock and astrolabe for navigation either. A lot has changed also on Economic principles and theories (like the discussion about the Bernouilli Theorem being right or false in aviation)

On the contrary of developments in modern aviation, steering the modern economy is however becoming less and less easy, the Keynesian views are not working anymore and because by the opening up of the worldmarket, governments loose control of certain parametres. In other words become more and more dependent on a worldwide or europewide consensus to steer their local economy. That explains why all these little things like the economy package in Germany at a first glance look like an uncoordinated chemistry class experiment "we throw in this, and that, and that, stirr it about and then see what happens" I feel confident however that with all measures the governments will be able to keep the economy afloat; but it will be on a rough ocean.

The real doom scenario? Just check the fact that all natural resources are diminishing; The the next armed conflicts won't even be on oil but on water. The world population will grow but there will be unsufficient resources to feed this population. This will lead to a correction in population growth (read mass starvation) and coupled to the human instinct to survive this will undoubtedly lead to armed conflicts.

The scenario of bad science fiction stories where Zhen the three armed Guide shows you a large crater and says "This place used to be called Wah-Sin-Ton" might become a fierce reality within a century... So why bother on these futilities?

Now back to subject: Is it wise to invest 150K in becoming a airline pilot? Even in current times? Will there be a shortage of Pilots?

My answer: If this is really what you want; go for it. Lots of youngsters I meet at job or company days at schools and universities are inclined to choose studies and jobs of which they think they will pay the best and will have the best chance of having a job. And when they had finished their studies they found out everybody else thought the same thing and the market has changed completely. And even worse, they might end up in a career path which is not to their liking and have to be in it till their pension comes or they die...

If being the flying kind of busdriver is really your idea of a dreamjob, go for it, yes, the economic risk is there, but if you are sensible about it you will be fine.
 
19, ik blijf even in het nederlands schrijven, want in die taal kan ik me wat gemakkelijker uitdrukken.

Je doet me aan Thomas Malthus denken.

Kun je een voorbeeld uit de geschiedenis geven waarin de welvaart van een democratie op de middenlange termijn gedaald is zonder dat er een oorlog of iets dergelijks de oorzaak was?

Bij iedere voorgaande crises dachten mensen ook dat er structureel een achteruitgang in welvaart zou komen omdat deze crises toch wel heel anders was dan voorgaande. Tot nu toe is dat voor zover ik weet in de geschiedenis echter nog niet voorgekomen.

Het punt dat ik wil maken is dat de mens altijd met nieuwe oplossingen en of technologieën komt om bestaande problemen op te lossen. Ik geloof dat dat nu ook weer zal gebeuren. Een crisis is een enorme prikkel voor innovatie. De belangen die op het spel staan zijn zo groot dat er enorme inspanningen geleverd worden en ontzettend veel middelen ingezet worden om tot oplossingen te komen.
Bovenstaande is de reden dat Malthus geen gelijk kreeg.
 
More Data

More Data

I wouldn't be too sure about that. To make a nice analogy, the pilots of today aren't transporting their self-loading cargo (thanks for that Art) in bi-planes with open cockpits and just a compass, clock and astrolabe for navigation either. A lot has changed also on Economic principles and theories (like the discussion about the Bernouilli Theorem being right or false in aviation)

On the contrary of developments in modern aviation, steering the modern economy is however becoming less and less easy, the Keynesian views are not working anymore and because by the opening up of the worldmarket, governments loose control of certain parametres. In other words become more and more dependent on a worldwide or europewide consensus to steer their local economy. That explains why all these little things like the economy package in Germany at a first glance look like an uncoordinated chemistry class experiment "we throw in this, and that, and that, stirr it about and then see what happens" I feel confident however that with all measures the governments will be able to keep the economy afloat; but it will be on a rough ocean.

Well the data isn't looking too good. I've posted the link in the "Surviving Tough Times" thread on this Forum. (post 124 - Runaway Trains Gather Momentum).

I'm seeing similar things with my own eyes. Flying to Singapore last month I couldn't believe the number of ships anchored in the Straits.

The real doom scenario? Just check the fact that all natural resources are diminishing; The the next armed conflicts won't even be on oil but on water. The world population will grow but there will be unsufficient resources to feed this population. This will lead to a correction in population growth (read mass starvation) and coupled to the human instinct to survive this will undoubtedly lead to armed conflicts.
I've read about this and I agree that if no action is taken this will be a problem down the road.

19, ik blijf even in het nederlands schrijven, want in die taal kan ik me wat gemakkelijker uitdrukken.

Not a problem for me - my written Dutch is terrible which is why I post in English.

Kun je een voorbeeld uit de geschiedenis geven waarin de welvaart van een democratie op de middenlange termijn gedaald is zonder dat er een oorlog of iets dergelijks de oorzaak was?
I already have in the "Surviving Tough Times" thread on this Forum (post 118 - The Lost Decade - Per Capita Net Worth and Living Standards). The Data is for the US but I think a similar situation exists in the EU.

Bij iedere voorgaande crises dachten mensen ook dat er structureel een achteruitgang in welvaart zou komen omdat deze crises toch wel heel anders was dan voorgaande. Tot nu toe is dat voor zover ik weet in de geschiedenis echter nog niet voorgekomen.
This is very different than what we've had before - a lot of people still haven't realised this. This is why anyone thinking of starting flight training needs to think things through very carefully.
 
Last edited:
I already have in the "Surviving Tough Times" thread on this Forum (post 118 - The Lost Decade - Per Capita Net Worth and Living Standards). The Data is for the US but I think a similar situation exists in the EU.

Hallo 19,

ik heb het artikel dat je in post 117 geplaatst hebt aandachtig doorgelezen.
Je kunt discuseren over de zin en de onzin van het meetellen van de nationale schuld zoals de auteur van dit artikel doet, maar dat terzijde.

Edit: ook de stap die hij neemt van de rijkdom per huishouden naar rijkdom per persoon vind ik apart. Dat zou betekenen dat er nu meer mensen en minder huishoudens zijn dan 10 jaar geleden, mat andere woorden: de huishoudens zijn groter geworden. Klopt dat wel?

Eerlijk gezegt ben ik niet heel erg geschokt door de cijfers. De cijfers laten een daling in het "kapitaal per persoon" zien in 2008. Dat is niet schokkend, want we wisten immers al dat we in een crises zijn. Volgens de cijfers zijn de US in één jaar tijd qua rijkdom vier jaar terug gegaan. Verleden jaar was er echter nog niets aan de hand.

Ik ben het dus niet met je eens dat je op basis van deze cijfers kan concluderen dat de welfaart van de VS op de middenlange termijn naar beneden gegaan zijn.
Het is duidelijk dat er werk aan de winkel is. Maar ik zie geen reden waarom de economie niet zou herstellen (met de kanttekening dat ik ik geen econoom ben, maar gewoon iemand met een positieve instelling die zijn boerenverstand probeert te gebruiken).

Edit: bevolkingsgroei.
Om nogmaals terug te komen op Malthus. Malthus zei precies het zelfde als LX-PLOF. Malthus had de maximale wereldbevolking berekend op basis van de maximale voedselproductie van de aarde. De bevolking is ondertussen vele malen groter dan Malthus berkend had. Dat is mogelijk omdat we door de voortschrijdende technologie veel meer voedsel per vierkante meter kunnen produceren. Daar had Malthus -hoewel hij een zeer gerespecteerde hoogleraar aan de universiteit in Cambridge was geen rekening mee gehouden.
Er is geen reden om aan te nemen dat de ontwikkelingen in technolgie en dergelijke nu gestopt zijn. We zullen in de toekomst dus nog meer voedsel per vierkante meter kunnen produceren en dus een nog grotere wereldbevolking kunnen "supporten".

Veder vroeg ik me het volgende af: als jij terug in de tijd zou kunnen gaan, zou je dan weer voor een carriére in de luchtvaart kiezen?

Groeten,
FlyFens
 
Last edited:
Hallo 19,
Ik ben het dus niet met je eens dat je op basis van deze cijfers kan concluderen dat de welfaart van de VS op de middenlange termijn naar beneden gegaan zijn.
Het is duidelijk dat er werk aan de winkel is. Maar ik zie geen reden waarom de economie niet zou herstellen (met de kanttekening dat ik ik geen econoom ben, maar gewoon iemand met een positieve instelling die zijn boerenverstand probeert te gebruiken).

OK that's fair enough. Let me give you another example:-

There is an Airline in Holland that is using almost the identical salary scales of one of my previous employers. Starting salaries are the same as what I was earning in 1993! I would call that a significant decline in living standards.

Veder vroeg ik me het volgende af: als jij terug in de tijd zou kunnen gaan, zou je dan weer voor een carriére in de luchtvaart kiezen?
I've never wanted to do anything else but I've paid a very high price to be where I am today. To answer your question.

Is this job worth paying a high price for? Yes
Is this job worth the price that I've had to pay? No
 
Is this job worth paying a high price for? Yes
Is this job worth the price that I've had to pay? No
Unfortunately I fully agree with you! :huilt:

FlyFens moet misschien dit artikel eens lezen als hij denkt dat de meeste ervaren piloten op dit forum maar een beetje doemdenkers zijn.
"I don't know a single professional pilot who would recommend that their children follow in their footsteps," he said.

As Capt. James Ray of the U.S. Airline Pilots Association said: "Twenty years ago, the average airline pilot would maybe work, oh, 70 to 80 hours, about three times a month. Now, that pilot's working 70 to 80 hours every week," he said. "It started with deregulation in 1978. The onset of low-cost carriers really started to put stress on the system," said Peter Goelz, the former managing director of the National Transportation Safety Board. "Then you couple that with 9/11, the spike in fuel costs, you've really got the prescription for a very challenged industry."
The big picture: net zoals de economie zit de luchtvaartsector hard in een tailspin. Als deze crisis voorbij is (en de low-costs bedrijven de majors kapot geconcurreerd hebben) dan zullen de arbeidsvoorwaarden ook "low-cost" zijn.

It's a race to the bottom. Niet aan beginnen dus, zeker niet met een (high-cost!) schuld van 150.000,-
 
Now, that pilot's working 70 to 80 hours every week,"

Ik vind wel dat de objectiviteit nu iets teveel verloren gaat. Ten eerste is de markt in de VS totaal anders, met salarissen die een heel stuk lager liggen maar zo ook de kosten voor opleiding. Het hele systeem werkt gewoon anders daar. Mensen in alle bedrijfstakken daar worden over het algemeen veel makkelijker (tijdelijk) ontslagen en net zo snel weer aangenomen als het goed gaat. Het sociale stelsel en bescherming vanuit de overheid is niet te vergelijken.

On top of that vraag ik mij af of er wel zoiets als wettelijke flight time limitations in de VS bestaan (of dat men sowieso vliegveiligheid een bepaalde prioriteit geven). In de huidige EU FTL mag je maximaal 100 uur blokuren per maand (28 dagen) maken (en 60 per 7 dagen). Bovenstaand voorbeeld zou dus al illegaal zijn, maar zelfs met 60 uur in een week zou je dus de 3 weken daarna nog maar 40 blok uur totaal maximaal mogen maken (los van andere wettelijke eisen in die eerste week waar je omheen moet).

De markt, de wet, de airlines, de vakbonden, de politiek en de cultuur zit daar gewoon heel anders in elkaar. Je kan dat niet 1 op 1 met Europa vergelijken. Niet dat het zo goed gaat hier, maar ontslagen heb ik in Europa nog niet van gehoord (al zal dat vast nog wel bij een enkele starter gaan gebeuren).

Als je wil gaan vliegen moet je dat doen met het bewustzijn van de mogelijke consequenties. Een carrière proberen op te zetten in de VS zou ik zeker iedereen afraden, maar met de juiste attitude en voorkennis raad ik nog steeds het beginnen van een vliegopleiding hier niet af, aan mensen met een passie voor vliegen. Je moet het echt heel leuk vinden, je moet er eventueel dingen voor opgeven, maar het is zeker niet zo zwart hier als Sully doet overkomen daar.
 
Ontslagen in europa niet van gehoord? Dus de vliegers van Zoom/XL/Futura/Sterling krijgen nog steeds doorbetaald?

'Leuke link'
 
De een z'n dood is een ander z'n brood, vwb Sterling is Trans er mooi ingesprongen en SAS is er ook als de kippen...eh... gieren bij. En zo zie je ook steeds meer mergers om de efficientie te vergroten. Goed voor de grote jongens, slecht voor de kleintjes. Zegt op zich niets over het totaalbeeld van vliegersbanen. Sinds de deregulering is het steeds commerciëler geworden, maar nog steeds is er gemiddeld groei in de luchtvaart wereldwijd (5 - 6 % jaarlijks), ook in de VS. Paar jaar goed, paar jaar slecht (4 a 5 jaar slecht, dan 5 a 6 jaar beter kennelijk). De marges worden wel steeds kleiner, maar qua salaris (waar Sully het over heeft) zal het een vraag en aanbod spel blijven. Ik snap ook niet zijn conclusie over het lager worden van de kwaliteit van vliegers.
 
Back
Top