Grading Transavia

@Diana, de blozende smiley kon ik zo gauw niet vinden, maar hij is hier zeker op z'n plaats!

JPC, giving me 2 much credits here...
Toen ik het verhaaltje in de kennisbank schreef vlak na de geboorte ervan was de selectie voor mij alweer een poosje geleden. Details over de verschillende testjes bij AHFC kon ik niet meer zodanig reproduceren dat ze van enig didactisch nut voor toekomstige kandidaten waren. Daarom heb ik het bij een algemene omschrijving gehouden en samengevat dat de nadruk bij bijna alle testen op analytische en communicatieve vaardigheid ligt. Ik ging er blind van uit dat airworkers die de testen zeer recent gedaan hadden mijn relaas wel aan zouden vullen met details, maar helaas...
Mevrouw B. in Maarsen is met haar titel in de psychologie vermoedelijk ook niet helemaal op haar achterhoofd gevallen en zal de inhoud en vorm van de testjes daarom met enige regelmaat veranderen. Nog een reden waarom het belangrijk is dat mensen updates blijven schrijven.

Zoals in de kennisbank omschreven was de sfeer bij mijn gesprekjes redelijk gemoedelijk, maar ik heb naderhand ook wel eens van collegae gehoord dat hun gesprek meer in de stijl van good cop / bad cop verliep. Een en ander is zeer sterk afhankelijk van wie je krijgt voor de gesprekken. Het team van mensen dat interviews afneemt bestaat uit een stuk of 20 man met daarin een grote diversiteit aan karakters met alle gevolgen van dien.

Ook hebben er toch inmiddels aardig wat lui al dan niet succesvol de grading gedaan, maar niemand heeft hier ook maar iets over geschreven, toch jammer.

Ik begrijp best dat je niet meteen dezelfde dag info op internet wilt gaan zetten en dat het pas echt leuk is om te doen als je zelf binnen bent, maar doe het dan ook! Het kan hier behoorlijk anoniem en je helpt je mede wannabees er toch een aardig handje mee.
 
Even snel een vraagje tussen neus en lippen door:

Staat de deur van HV tegenwoordig/tijdelijk/eventjes ook open voor mensen die modulair bezig zijn (geweest)? Of is die deur helemaal met spijkers dicht getimmerd voor deze hard werkende mensen? ;)

Grt RAH


Zolang je aan de uren eis voldoet van 100uur ME in Europa of 300uur ME daarbuiten maak je altijd een kans...
 
Goedemiddag!

Gelukkig goed nieuws over de grading: positief advies! Erg blij mee uiteraard.
RAH: Ze staan open voor mensen met verschillende achtergronden. Ik deed de grading met iemand die geen epst/nls/kls traject heeft gedaan maar alles modulair. Ze heeft de grading, psycho en medical gehaald en wordt dus waarschijnlijk aangenomen! Mogelijkheden!!!

Dan even over de grading. Er is inderdaad niet heel veel te vertellen over een grading omdat ze natuurlijk meestal redelijk hetzelfde zijn. Toch is het erg prettig om de ervaring van een ander te lezen als je er zelf nog aan moet beginnen! Ook al is het de informatie die je al verwacht!

De grading wordt gedaan op de Martinair Vliegschool te Lelystad. 2 Heren van Transavia zijn hiervoor aanwezig. Er wordt begonnen met een briefing over wat ze van je verwachten en je krijgt de plates van een aantal vliegvelden. Kandidaat 1 vliegt van A naar B en kandidaat 2 van B naar C. Het belangrijkst vinden ze dat ze zien dat je een goede scan-rate hebt. Daarnaast wordt er gelet op je CRM/briefings en situational/positional awareness.

Ik kreeg een SID vanaf EBBR met als destination EDDK. SID zo goed als helemaal gevlogen. Daarna normal & steep turns. Vervolgens kreeg ik een radial op die aansluit op de procedural ILS voor baan 32. Zelf indraaien volgens de procedure en de localizer/GS intercepten. Op DA geen runway te zien dus in de GA. Radar vectors naar de hold over COL. Parallel Entry gedaan, 1 volledige hold gedraaid en de NDB-approach voorbereid eveneens voor 32. COL verlaten op de gepubliceerde radial en weer zelf indraaien om QDM 317 op te pakken. Ongveer 300' voor MDA visual gekomen en de sim aan de grond gezet.

Hierna hebben de heren van Transavia even overlegd en kregen we gelijk de uitslag dat het advies positief zou zijn. Vervolgens even de vlucht doorgenomen wat er goed en fout ging.

De simulator is een citation. Als je er nog nooit in gezeten hebt dan zal het niet mee vallen om deze te besturen. Ergonomisch gezien is niet alles logisch en je moet er echt even mee oefenen om normaal te kunnen vliegen en redelijk alles te kunnen vinden. Het is natuurlijk niet verplicht want ze kijken naar een learning curve. Echter, voor je zelfvertrouwen tijdens de grading is het wel erg prettig als je je min of meer thuis voelt in de sim. Je kan contact opnemen met de martinair vliegschool en vertellen dat je de grading voor Transavia moet doen. Ze kunnen je dan in contact brengen met degene die je hiervoor kan trainen op de bewuste simulator. Goedkoop is het niet: €375,- per uur. Transavia is hiervan op de hoogte en vindt het geen probleem. Bij mijn grading vonden ze het zelfs wel prettig omdat ze dan niet alles meer moeten vertellen en laten zien.

Voor meer vragen kun je altijd even contact met me opnemen! Hopelijk kan een ieder hier wat mee!

Gr. RR
 
Gefeliciteerd :yeehaa:

positief om te lezen dat ze ook verder kijken dan NLS/KLS, wel met de vereiste 100uur ME ervaring dan? Of nog helemaal groen?
 
Zo "groen" als gras.... :)

RR

en binnenkort wellicht zo groen als.......<vul dat zelf maar in>

Of....zo groen als.......een biljet van honderd euro! Dat is toch wel het minimum wat de toekomstige grading-gangers voor deze bruikbare info in je postvak moeten schuiven! ;)

Mijn complimenten voor je sim-briefing Roger, daar hebben de andere mensen die ook een grading moeten doen zeker wat aan!
En natuurlijk gefeliciteerd met je positieve advies. Als je op de gesprekken en in Maarsen geen gekke dingen hebt gedaan komt het vast goed.

Om de grote airwork-smurfin nog even te plezieren kun je je verhaaltje nog even in de kennisbank copy/pasten.
 
Thanks!

Moet ik mijn tekst dan onder die van jou plakken? Heb Diana al een pm gestuurd om te vragen wat ik het beste kan doen maar nog geen reactie.

Waar vlieg jij trouwens zelf rond Mr. App. Control?? KLM of Trans gezien je type....?
 
Goedemiddag!

Gelukkig goed nieuws over de grading: positief advies! Erg blij mee uiteraard.
RAH: Ze staan open voor mensen met verschillende achtergronden. Ik deed de grading met iemand die geen epst/nls/kls traject heeft gedaan maar alles modulair. Ze heeft de grading, psycho en medical gehaald en wordt dus waarschijnlijk aangenomen! Mogelijkheden!!!

Dan even over de grading. Er is inderdaad niet heel veel te vertellen over een grading omdat ze natuurlijk meestal redelijk hetzelfde zijn. Toch is het erg prettig om de ervaring van een ander te lezen als je er zelf nog aan moet beginnen! Ook al is het de informatie die je al verwacht!

De grading wordt gedaan op de Martinair Vliegschool te Lelystad. 2 Heren van Transavia zijn hiervoor aanwezig. Er wordt begonnen met een briefing over wat ze van je verwachten en je krijgt de plates van een aantal vliegvelden. Kandidaat 1 vliegt van A naar B en kandidaat 2 van B naar C. Het belangrijkst vinden ze dat ze zien dat je een goede scan-rate hebt. Daarnaast wordt er gelet op je CRM/briefings en situational/positional awareness.

Ik kreeg een SID vanaf EBBR met als destination EDDK. SID zo goed als helemaal gevlogen. Daarna normal & steep turns. Vervolgens kreeg ik een radial op die aansluit op de procedural ILS voor baan 32. Zelf indraaien volgens de procedure en de localizer/GS intercepten. Op DA geen runway te zien dus in de GA. Radar vectors naar de hold over COL. Parallel Entry gedaan, 1 volledige hold gedraaid en de NDB-approach voorbereid eveneens voor 32. COL verlaten op de gepubliceerde radial en weer zelf indraaien om QDM 317 op te pakken. Ongveer 300' voor MDA visual gekomen en de sim aan de grond gezet.

Hierna hebben de heren van Transavia even overlegd en kregen we gelijk de uitslag dat het advies positief zou zijn. Vervolgens even de vlucht doorgenomen wat er goed en fout ging.

De simulator is een citation. Als je er nog nooit in gezeten hebt dan zal het niet mee vallen om deze te besturen. Ergonomisch gezien is niet alles logisch en je moet er echt even mee oefenen om normaal te kunnen vliegen en redelijk alles te kunnen vinden. Het is natuurlijk niet verplicht want ze kijken naar een learning curve. Echter, voor je zelfvertrouwen tijdens de grading is het wel erg prettig als je je min of meer thuis voelt in de sim. Je kan contact opnemen met de martinair vliegschool en vertellen dat je de grading voor Transavia moet doen. Ze kunnen je dan in contact brengen met degene die je hiervoor kan trainen op de bewuste simulator. Goedkoop is het niet: €375,- per uur. Transavia is hiervan op de hoogte en vindt het geen probleem. Bij mijn grading vonden ze het zelfs wel prettig omdat ze dan niet alles meer moeten vertellen en laten zien.

Voor meer vragen kun je altijd even contact met me opnemen! Hopelijk kan een ieder hier wat mee!

Gr. RR



GOED BEZIG!!!

RR, van harte! :biertje:

Greetz,
PH-FLY
 
Kijk daar hebben we wat aan. Goed gedaan RR en congrats.

Nu nog effe wat info over de testen bij AHFC en dan is het weer bijgewerkt.

Gr. Capt. Tandoori
 
Smart 2000 donderdag in Maarssen?? Ik moet ook donderdag voor psycho...

Updates van Hanibal en PH-FLY vooor donderdag zou mooi zijn!! Thanks!

Gr. RR
 
Smart 2000 donderdag in Maarssen?? Ik moet ook donderdag voor psycho...

Updates van Hanibal en PH-FLY vooor donderdag zou mooi zijn!! Thanks!

Gr. RR

RR, Ik ben helaas nog niet zover dat ik bij Trans op de koffie mag komen... :traantjes
 
Ben vandaag geweest, ik zal morgen of in het weekend de gegevens updaten, zodat jullie er nog wat aan hebben.

2000 uur en toch moest je de sim in? Ik dacht dat als je het afgelopen jaar nog actief gevlogen had/ je had ervaring dat dat dan werd overgeslagen?
 
Back
Top