Goudzoelers over Ryanair

Vanavond een reportage over het businessmodel van Ryanair bij het programma Goudzoekers van de VPRO. Of het programma iets is weet ik niet, ik attendeer jullie op de uitzending. Onderstaande tekst komt van NOS-teletekstpagina 245 van vandaag. Veel kijkplezier.

19.20-19.55 uur GOUDZOEKERS

Martijn Kieft,Chris Vijn en Pieter van
der Wielen gaan op zoek naar de echte
verhalen achter abstracte economische
trends en hypes.Afl.:Ryanair

Ryanair weet al jaren als ultieme
prijsvechter te overleven en zelfs
forse winsten te boeken.En dat terwijl
tickets soms zelfs goedkoper zijn dan
een pak luiers.Wat is het echte geheim
achter het 'Ryanair model'?

We horen verhalen over staand vliegen
of betalen voor wc-gebruik.En hoe
zit het met personeel? Goudzoekers
ontrafelt het verdienmodel van Ryanair.
 
De VPRO kennende verwacht ik dat dit een eigen reportage is. Martijn Kieft is reporter/ journalist bij de VPRO, Chris Vijn presenteert het programma en Pieter van der Wielen is eveneens presentator/ verslaggever bij de VPRO.

Al met al reden genoeg reden om aan te nemen dat het eigen werk van de VPRO betreft. We zullen het vanavond wel zien.
 
Het moet me van het hart dat het wel een beetje een zure reportage was met heel wat feitelijke onjuistheden...

We verdienen 15000 euro en slapen in onze auto... Righhhhttt
 
Ach ik denk dat in diezelfde uitzending O'Leary die spookbeelden weg mocht nemen en hij maakte daar gretig gebruik van...Maar al met al vond ik het best een beetje tegenvallen.
 
Verdienen jullie allemaal als fo minimaal €70.000,- dan?

En hoe zit het met ziektekosten en salaris als je je been breekt, pensioen, unpaid leave als het eventjes wat minder gaat, ontslagbescherming en de lijst gaat maar door.....

Misschien neem je cash een leuke som mee naar huis maar op de lange termijn is de rest ook belangrijk.
 
Na een jaar bij RYR zit ik idd tegen de 70K / jaar aan, volgend jaar iets erboven waarschijnlijk. Tijdens je lijntraining is even doorbijten omdat je veel kosten maakt, maar daarna loopt het vrij snel op.

Eerste jaar incl lijntraining zo'n 45 - 50 K
tweede jaar zo'n 65 - 70K
derde jaar zo'n 73K
na command richting 110K

Dit zijn de bruto bedragen en er gaan inderdaad nog aardig wat kosten af. Geen sickpay, geen jobsecurity (wie wel trouwens?) en dat soort dingen.

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, geeft mij de ruimte om mijn zaken te regelen zoals ik het wil, qua pensioen, verzekeringen etc... voorlopig vlieg ik nog steeds maximaal, maar er staat natuurlijk wel wat op de bank voor als het even een maandje wat minder is.

Al met al is het best te doen ;-)

groeten
Ditched
 
Ik vind je calculatie behoorlijk optimistisch! Zit zelf op een oud BRK contract (wat meer betaald) en heb de 70K nog niet gehaald. En zit er toch al wel een iets langer dan een jaar! Ik mag niet klagen maar een bedrag tussen de 60-65 is eerder een realistisch beeld voor de meeste FO's! De enige die daar duidelijk boven uit komen zijn de SFI's!
De 70K is haalbaar dat wel maar, dan moet je wel 900 uur vliegen. Ik ken maar weinig FO's die daar daadwerkelijk op uit komen, meer een aantal rond de 800 uur.

En paraglider, dat gelul over de voorwaarden is nou al wel 300x de revue gepasseerd! Beetje uitgekauwd onderwerp vind je zelf ook niet? Je weet waar je voor tekent als je naar FR komt. Dat het anders moet ben ik helemaal met je eens maar ga niet al die dingen nog eens opsommen die we allemaal al weten.
 
Last edited:
Mag ik eens vragen hoeveel je ong. na een jaar overhoudt?

Je brutto min alles van pensioen - ziekteverzekering - LOL - belastingen - uniform ... ?
Dingen die bij mij bv. er al afgehaald zijn voordat het op je bankrekening komt.

Als jullie dit natuurlijk willen delen, dan graag, gewoon uit interesse :)
 
Last edited:
Dat is simpel. Uniform etc tel ik niet mee, dat is eenmalig. Dat je na 2 of 3 jaar ene blouse of broek moet vervangen, dat kost misschien 50-100 euro.
Dan nog wel medical (220) en 180 euro/jaar voor parkeren.
LOL: 600 euro/jaar, maar dat is een keuze hoeveel je zelf wilt.
Belastingen: 25 procent, reken maar uit hoeveel dat is. Is dit legaal? Ja, maar als je En legaal EN 100% zekerheid wilt kom je op 30% uit.
Ziekteverzekering zit bij belasting in, en dan natuurlijk nog je premie zelf, maar die betaal jij ook apart.

Pensioen: ook hier geld: wat wil je voor jaarbedrag als je met pensioen gaat? Vertel ff wat jij straks beurt en vanaf welke leeftijd, dan vertel ik je wat ik daar voor moet inleggen. Heb nu met 400 euro per maand gerekend (200 netto inleg 200 bruto inleg)

En ik heb dit jaar wel degelijk 70K verdiend, maar dan tel ik wel het geld erbij voor out-of-base flying, en daar staan natuurlijk ook meer kosten tegenover.
Normaal zal het 65K zijn.
Dat is dus 3600 netto/maand. Studieaftrek heb ik niet (meer).
Zeg dan nog even dat je 30K typerating "terug moet verdienen" met 500/ maand dan heb je netto 3100 voor 5 jaar.
Als je in een base zit waar je niet wilt wonen, oftwel in NL ook nog een huis hebt heb je dubbele lasten, die moet je er ook nog vanaf halen.
Zo, nu heb ik denk ik wel genoeg inkijk in de keuken gegeven....

Shit, eigenlijk verdien ik veel te weinig! Maar wel 2 x zoveel als in mijn vorige baan met 6 jaar werkervaring als HBO opgeleidde software ontwikkelaar. Goed, daar heb ik dan ook geen 80K opleidingskosten voor betaald...
Aan de andere kant, kameraad van me (45 jaar) verdiend ook 70K/jaar als software consultant. Maar goed, dat is een heel andere discussie die hier al vaak gevoerd is.
 
tnx JC

Ik zit zelf in Belgie, dus wordt bijna 50% belast :)

Van mn 4000E blijft er dus bijna de helft over (na 2 jaar). En heb gemiddeld allowance van 1000E per maand. Elke maand blijft er dus ong. 3000E over. Niet slecht vind ik. 13e maand hebben we ook.

We hebben het vliegend personeel pensioen in Belgie, dus mn basis + dat extra waar ik nu voor meebetaal (ik denk dat dat pensioen voor piloot in Belgie nu rond de 2000E+ zit).
Hebben ook een groepsverzekering, is nu berekend op bijna 150k, bedoelt voor als je op 55 met pensioen gaat, het te kunnen overbruggen tot je 65e.

Gr SC
 
Kroket,

Klopt, ik ga voor mijn eigen financiele planning er ook niet vanuit dat ik 900 uur vlieg, hoewel het best dicht in de buurt zal komen. (zit nu op 880h afgelopen 12 maanden, rolling).

Alles hangt natuurlijk ook een beetje af van je base, mijn rooster is erg stabiel; 80 to 90 uur per maand, nauwelijks stanby geweest de afgelopen 4 maanden en veel lange twee sector dagen. Zoals JC zegt, als je af en toe een week out of base vliegt kan het best oplopen. Begin van het jaar een weekje van 45 uur in GRO gevlogen, daar heb ik ruim aan overgehouden.

Shockcooling,
Ik heb geen LOL, ik leg 450 per maand opzij voor pensioen, (moet nog een goede pensioen verzekering uitzoeken), belasting is gemiddeld idd iets van 25%.
Al met al kan ik er prima van leven, zit in Spanje dus leven is ook redelijk goedkoop.

In mijn vorige baan werkte ik ruim 2 keer zoveel uren voor ongeveer de helft van het salaris dus mij zal je niet snel horen klagen ;-)

Groeten
Ditched
 
Epoch,

feitelijke onjuistheden? Ja, die ex-piloot (die blijkbaar alleen in training heeft gezeten:confused:) zegt dingen die niet helemaal kloppen. Al klopt het contract en de documenten die hij mogelijk bij zich had natuurlijk wel. Maar heb persoonlijk nooit in de auto geslapen of daarvan gehoord. Heb wel 's in een slecht hotel geslapen, maar dat was meer per ongeluk en beetje eigen schuld, maar daar ben je na 1 nacht dan natuurlijk snel weer weg. :) (Want die boek je als piloot zelf bij RYR)

Maar ik denk dat O'Leary grotere onjuistheden verkocht. Zoals RYR piloten de best betaalde van Europa........ Dat is toch een prijs winnende opmerking. Wat een onzin. Ik ken nog jongens bij RYR die momenteel geen Command upgrade willen omdat ze als Captain zo goed als hetzelfde mee naar huis zouden nemen als ze nu als FO doen en dan ook nog hoogstwaarschijnlijk op een basis komen waar ze niet willen zitten. En dat salaris is dan echt geen 125.000 euro hoor. Niet in het begin en ook niet na 10 jaar, want de boys (en girls) bij RYR verdienen eigenlijk nog net zo veel als 10 jaar geleden (in zelfde functie nu t.o.v. toen).

En een 4 op 3 af rooster??? Dat ken ik ook niet. Zat zelf altijd op vaste basis op 5 op 3 af, maar zijn tegenwoordig ook bases met 5 om 4 en contractors doen 'floating' 5 om 5. Maar 4 om 3 heb ik zelf nog nooit van gehoord. Maar misschien zit Michael zelf op 4 om 3. :)

En geen mensen van RYR naar BA en een laag verloop vorig jaar van 1%? Ja 1% omdat vanwege de crisis anderen niet aannamen, ook BA niet. Maar nu is dat wel anders en zou je voor de lol 's moeten kijken hoeveel piloten er dit jaar al zijn weggegaan bij RYR of er van hen bij BA gesolliciteerd hebben. En 5000 piloten op een wachtlijst? Maar hoeveel daarvan zijn er nog echt geinteresseerd, want is dat het aantal mensen van de laatste 6 maanden of de laatste 18 jaar?

Je zou je bijna afvragen of de winsten van RYR wel echt zo hoog zijn als je MOL alles zo enorm rooskleuriger hoort afschilderen bij RYR dan het echt is. ;)

Hoe dan ook, ik denk dat de strekking van de uitzending toch wel aardig klopt, alleen dat de ex-piloot (die ik overigens niet was :D ) het slechter en O'Leary het mooier voordoet dan het werkelijk is. Ligt de waarheid in het midden misschien?
Vooral hoe RYR inkomen genereert en omgaat met vliegvelden is iets wat het publiek niet altijd weet. En dit programma was vast niet gericht op RYR piloten, maar op het algemene Nederlandse publiek en dan was het best aardig. Behalve dat nu weer half Nederland aan alle NL RYR piloten gaat vragen of ze ook in hun auto slapen. :D

Seen better, seen worse.


PS. Ben overigens wel benieuwd wat Overload van de reportage vind. Welke trouwens nog te zien is op uitzendinggemist.nl
 
Last edited:
Ditched, je bent op zoek naar een : "goede pensioen verzekering".
Die ligt naast direct entry captain bij KLM en waardering bij RYR: in mijn ogen moet je je pensioen niet verzekeren, maar ofwel beleggen ofwel sparen.
Maar ik ben geen expert, vind alleen dat verzekeringen = teveel geld aan de strijkstok.
 
@Ditched. Kan wel een beetje in de opmerking van JC meegaan.

In het verleden zelf nog financieel adviseur / beleggingsadviseur bij een grote bank geweest. Misschien kunnen we een deal maken? Ik adviseer je bij jou financieel plan c.q. pensioen verzekeringsverhaal en jij kan de wondere wereld van Ryanair voor mij toegankelijk maken ;-)
 
JC, thanks! Direct entry KLM lijkt me wel wat, hahaha,...

Stabilo, check PM...

Back on topic,

Paar dingen vielen me op...
- ex-piloot in training, zal z'n lijntraining wel hebben opgekloot en wilde effe z'n ei kwijt.
- wat is Maastricht Airport eigenlijk een ouwe zooi!

We zaten laatst in de cruise even te rekenen. Als RYR 300 milj winst heeft gemaakt over 70 milj pax is dat iets meer dan 4,- per pax winst, dat is niet overdreven veel. Als je bedenkt dat de gemiddelde ticket prijs ergens rond de 45 euro ligt betekend dan is dat bijna 9% van de ticketprijs, das dan wel weer redelijk veel. Nou komt niet alle winst van de tickets, geloof iets van 20% uit onboard sales.

KLM wil nu ook low fares gaan aanbieden,... das geld weg gooien want ze hebben veel te hoge overhead kosten, KLM kan van je langzullenzeleven niet met RYR concureren.

Het wordt pas echt interessant als we ook op Amsterdam, Heathrow, Frankfurt Main, en andere mainports gaan vliegen. Dan zullen er nog wel meer van dit soort reportages volgen ;-)

Groeten
Ditched
 
Stabilo, ik weet ook wat van RYR! Sterker nog, lees post #11 ff. Ik wil ook financieel advies!
Biertje, biervieltje, ik trakteer?
 
JC, Ditched,

Ik zeg: Airworkborrel?

Dan kunnen we gelijk over het wel en wee van de financiën praten. Verwacht geen wonderen van me. Het is een hele tijd geleden en heb niet het actuele overzicht paraat, maar ik heb er genoeg mee gedaan destijds om te weten hoe je dit structureel zou kunnen oppakken.

Dus misschien moeten we onze master organisator André voor de borrel "warm maken"?

Ciao
 
@AWOL tuurlijk, we weten allemaal dat O'Leary zelf ook enkele feiten niet helemaal juist benoemde, waarschijnlijk weet hij het ook allemaal ECHT niet. Welke CEO kun je niet op een rooskleurig verhaal betrappen?

Ik doelde met 'wat feitelijke onjuistheden' op de manier van verslaglegging die niet helemaal fair is, zoals het meerekenen van de online incheck kosten, bagage en meer van dat. Dan is er de Piloot met zijn verhaal (op basis van zijn verhaal komt er wel fijntjes een 'oproep van de fnv' om niet meer met ons te vliegen? Beetje buiten proportioneel...

Vandaar mijn eerste reactie direct na het programma. De reacties van passagiers op de site van goudzoekers zijn overigens bijna allemaal positief.
 
Back
Top