Boeing747
New member
Een Airbus A 340 van Turkish Airlines liep op vliegveld Brussel averij op tijdens de landing. Flightlevel.be bericht:
Verderop vermeldt het artikel dat de gezagvoerder van de vlucht in kwestie inmiddels vrijwillig zijn ontslag in heeft gediend. Dat roept bij mij toch enkele vragen op. Waarom zou een vlieger na een dergelijk incident zijn biezen pakken? Ik kan me voorstellen dat na een dergelijk gebeuren het vertrouwen in je stuurmanskunst wel even wankelt en misschien zelfs een deuk oploopt. Maar dan nog: als het incident niet veroorzaakt is door bijvoorbeeld een windshear maar door een menselijke fout, betekent dit dan dat je als werknemer maar meteen het veld moet ruimen? In hoeverre wordt het harde oordeel dat deze vlieger over zichzelf afroept (lijkt te hebben afgeroepen?) in een volgend soortgelijk geval als 'vertrek'punt genomen? Juist in dergelijke situaties gaat het er toch vooral om dat de oorzaak helder wordt en niet omdat er een straf (zoals o.m. per direct opstappen) moet volgen?
Begin 2009 stortte er bij Schiphol een Boeing 737-800 neer van dezelfde maatschappij. De flightcrew die hierbij onder anderen is omgekomen heeft in Turkije de heldenstatus gekregen, ondanks het feit dat op hun handelen kort voor de landing wel het een en ander was op te merken. Wanneer verdien je een heldenstatus en wanneer is het gepast je ontslag te nemen als het niet goed gaat met de vlucht die je uitvoert? Moet je als werkgever de beslissing van de captain op de bok van de A 340 om zijn ontslag te nemen respecteren? Of hem in ieder geval een langere tijd bedenktijd gunnen?
http://www.flightlevel.be/4059/turkish-airlines-betrokken-in-incident-in-brussel
Nadat het hoofdlandingsgestel de grond raakte, bleef het neuswiel om één of andere reden langer in de lucht dan normaal het geval is. De rechtervleugel creëerde plots meer lift, waardoor het toestel naar links kantelde. Op een bepaald moment was de linkervleugel zodanig ver gedaald dat de meest linkse motor(en) met zijn/hun onderkant de grond raakte. De bemanning kreeg daarna terug controle over het toestel en rolde veilig uit tot aan het eind van de landingsbaan. De cowling van beide motoren liep lichte beschadigingen op.
Verderop vermeldt het artikel dat de gezagvoerder van de vlucht in kwestie inmiddels vrijwillig zijn ontslag in heeft gediend. Dat roept bij mij toch enkele vragen op. Waarom zou een vlieger na een dergelijk incident zijn biezen pakken? Ik kan me voorstellen dat na een dergelijk gebeuren het vertrouwen in je stuurmanskunst wel even wankelt en misschien zelfs een deuk oploopt. Maar dan nog: als het incident niet veroorzaakt is door bijvoorbeeld een windshear maar door een menselijke fout, betekent dit dan dat je als werknemer maar meteen het veld moet ruimen? In hoeverre wordt het harde oordeel dat deze vlieger over zichzelf afroept (lijkt te hebben afgeroepen?) in een volgend soortgelijk geval als 'vertrek'punt genomen? Juist in dergelijke situaties gaat het er toch vooral om dat de oorzaak helder wordt en niet omdat er een straf (zoals o.m. per direct opstappen) moet volgen?
Begin 2009 stortte er bij Schiphol een Boeing 737-800 neer van dezelfde maatschappij. De flightcrew die hierbij onder anderen is omgekomen heeft in Turkije de heldenstatus gekregen, ondanks het feit dat op hun handelen kort voor de landing wel het een en ander was op te merken. Wanneer verdien je een heldenstatus en wanneer is het gepast je ontslag te nemen als het niet goed gaat met de vlucht die je uitvoert? Moet je als werkgever de beslissing van de captain op de bok van de A 340 om zijn ontslag te nemen respecteren? Of hem in ieder geval een langere tijd bedenktijd gunnen?
http://www.flightlevel.be/4059/turkish-airlines-betrokken-in-incident-in-brussel