Geen lening meer voor levensonderhoud?

Avisser

New member
Beste Airworkers,

ik heb heel erg veel aan jullie hulp gehad tijdens mijn selectie en toen heb ik er altijd genoeg aan gehad om andermans berichten te lezen, maar over mijn huidige vraag heb ik nog niks gevonden dus vandaar een account.

Ik zal in juni gaan beginnen aan de opleiding bij epst (ik ga eerst op reis vandaar zo laat), maar nu gaat het volgende rond: ABN zal vanaf 2013 geen leningen meer geven voor levensonderhoud. Het enige wat ik hier over kan vinden is wat de ABN site zelf zegt: "Lening 2 is voor andere kosten. Let op! Vanaf nu financieren wij niet meer de kosten voor levensonderhoud." (https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/lening-piloten/kenmerken.html).

Ik heb hierover niet echt een specifieke vraag, maar wil gewoon weten wat jullie hier van af weten. En of iemand nog andere mogelijkheden weet om geld te lenen, heb zelf al een beetje op internet lopen zoeken, maar volgens mij wordt lenen zonder "gewone" (niet particuliere) opleiding of vast inkomen bijna onmogelijk.

Dus iedereen die hier informatie of tips over heeft, alvast heel erg bedankt!
 
Volgen niet echt nee, maar ik ken de situatie. Ik snap het ook echt hoor, dat ABN dat niet meer wil/kan doen, vroeg me gewoon af wat anderen er al van af weten of hoe die dat willen gaan doen als ze in dezelfde situatie zitten.
 
Het zou beter zijn als men voorlopig even helemaal geen leningen meer zou verstrekken...
Misschien is dit een goed moment om er nog eens goed over na te denken.

Het is voor mij overigens nieuw dat de kosten voor het levensonderhoud niet meer geleend kunnen worden, al heb ik dat zelf niet hoeven doen.
 
Het zal weer ontzettend oldskool zijn...

Maar dat lenen voor levens onderhoud is echt een manier van banken of nog wat extra geld te tikken....

Je pilotenopleiding is geen walk in the park, maar je hebt genoeg tijd om nog te werken en deze kosten gewoon zelf te betalen.

Not included dan: Dure zonnebril, dikke klok, dikke auto, Ipad - Iphone - Imac, elke week uit eten en op stap in hippe clubs.
 
Het was al opvallend dat ABN Amro afgemeld had voor Vliegschool info beurs in LHS 24 november j.l. om daar info te verstrekken.

Ik heb zo een vermoeden dat ABN zo langzamerhand minder gaat financieren aan vliegopleidingen. Ik kan het mis hebben, maar dit lijkt de eerste stap.
 
Misschien moet de vraag die je jezelf moet stellen zijn: WAAROM wil ABN Amro levenskosten niet meer financieren.

Ook ga ik je wat ongevraagd advies geven. Cancel je reis, ga een half jaar hard werken en tegelijk sparen. Kijk of je in Juni nog steeds 150000 Euro+ in het rood wilt staan. Als het goed is kun je aan het einde van de komende 6 maanden zien HOEVEEL geld het nou eigenlijk is...
 
Is dit dan ook het einde van het garantiefonds? Hoorde namelijk ooit van NLS-er, dat je alleen maar een garantie hebt als je het volledige pakket leent. Als dat niet zo is zal er wel wat achter zitten, want de banken verdienen bakken met geld hier mee en hebben schijt aan de studenten.
 
Ik kan ook meedelen dat de Frieslandbank gestopt is met het verstrekken van consumptieve financieringen aan piloten die gaan starten met hun opleiding.

Van de KLS weet ik dat het Garantiefonds momenteel alleen geldig is indien je een lening hebt bij de ABN of Frieslandbank. Daar blijft dus nog maar één partij over dus ben benieuwd wat dat met de rente's en voorwaarden gaat doen.

Verder verstrekte de Frieslandbank ook financieringen aan andere opleidingen zoals de Martinair Flight Academy.

Wellicht dat de ABN nog wel even financieringen gaan verstrekken aangezien ze wat diepgewortelder zitten in de vliegwereld met o.a. de bankzaken via de VNV en dergelijke. Maar zal me niets verbazen als ze de risico's gaan afdekken met nog hogere rente's.

Naja, ik denk dat dit een goede stap is richting een 'gezondere' markt, want nu zal het lastiger worden om een financiering aan te gaan. En dat er een stuk minder jongens/meiden opgeleid gaan worden de komende jaren (dat hoop ik dan!)

Ik zie zelf meer heil in het eisen van een afgeronde HBO en/of WO opleiding van de Ab-Initio's bij het aangaan van een lening bij een bank. Dat zijn dan jongens/meiden die bij eventuele werkloosheid in de luchtvaartsector een beter salaris elders kunnen verwerven om aan de financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Daarnaast denk ik dat een 24-jarige (voor aanvang van een vliegopleiding) beter in staat is om de risico's van de markt te kunnen schatten dan een 17-jarige HAVO-er die "z'n droom" achterna wil gaan.

En met een HBO/WO op zak zijn er wellicht jongens/meiden die andere interesses hebben gekregen en niet meer per sé de luchtvaartsector in willen.

Naja, algemeen denk ik een goede tendens dat het lastiger wordt om de opleiding te financieren. Moet het dan een "rich-kids" beroep gaan worden? Nee, dat niet! Maar ik heb liever iemand in een uitzichtloze situatie met een studieschuld van 150.000 euro waarbij de ouders nog kunnen bijspringen, dan iemand zonder die ondersteuning van de ouders die werkelijk de daaropvolgende 20-jaar elk dubbeltje moet omdraaien omdat de banken in z'n nek hijgen en rare sprongen moet maken om uit een persoonlijk failliesement te blijven.
 
Wat wordt hier met consumptieve financieringen precies bedoelt? Stopt de FB alleen met het afgeven van de levensonderhoudleningen of ook met de leningen voor het opleidingsbedrag?

Ik kreeg gisteren een brief waarin stond voor de opleiding.. Denk dat de overname van Rabobank er wat mee te maken heeft.
 
Het zal weer ontzettend oldskool zijn...

Maar dat lenen voor levens onderhoud is echt een manier van banken of nog wat extra geld te tikken....

Je pilotenopleiding is geen walk in the park, maar je hebt genoeg tijd om nog te werken en deze kosten gewoon zelf te betalen.

Not included dan: Dure zonnebril, dikke klok, dikke auto, Ipad - Iphone - Imac, elke week uit eten en op stap in hippe clubs.

Hmm? Hoe dacht je dat te gaan bewerkstelligen als je je opleiding deels in de States doet, waar je meestal op een beperkt studentenvisum zit? En überhaupt.. ik zie zelf bij de EPST geen tijd om naast de opleiding nog te werken.
 
Eindelijk eens een goed plan van de ABN,
dit hadden ze al veel eerder moeten doen. Ik vind dat de ABN de laatste jaren veel te
makkelijk geld uitgeleend heeft. Opleiding financieren, living erbij, beetje extra bijlenen want je hebt toch een auto nodig tijdens je opleiding, beetje uitloop ook nog bij laten financieren, en alles zonder zelf ook maar een euro mee te nemen.

Ik denk dat een aantal mensen er ineens een stuk anders over gaat denken als ze zelf 25.000 euro mee moeten nemen. Op deze manier weet je iig hoe lang het duurt om 25.000 euro te sparen voor je uberhaupt aan je opleiding kan beginnen, en dus zul je ook een beter idee hebben hoelang het gaat duren en hoeveel moeite het gaat kosten om 125.000 euro terug te betalen.

Wat werken tijdens je opleiding betreft, geen idee hoe het bij EPST zit, maar als ik hoor hoe lang de gemiddelde Stella leerling thuis zit tussen de verschillende fases, dan is er genoeg tijd om gewoon een paar uurtjes te gaan werken. ;)
 
How about even keihard werken voordat je de opleiding begint, en zuinig leven tijdens de opleiding?
Je kunt vast 1 dag per week 8uur iets doen? Toch weer €50 euro= 200 in de maand. Daar kan ik in mijn eentje aardig boodschappen voor doen! Waarmee in een lunchbox en thermoskan koffie meeneem naar de vliegschool. Has been done by many! :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Het zal weer ontzettend oldskool zijn...

Maar dat lenen voor levens onderhoud is echt een manier van banken of nog wat extra geld te tikken....

Je pilotenopleiding is geen walk in the park, maar je hebt genoeg tijd om nog te werken en deze kosten gewoon zelf te betalen.

Not included dan: Dure zonnebril, dikke klok, dikke auto, Ipad - Iphone - Imac, elke week uit eten en op stap in hippe clubs.

Harrie Willem, scherp opgemerkt!

Jouw lijstje is zeer evident onder de jonge generatie vliegers ipv aflossen. Aflossen was da??

GF.
 
Harrie Willem, scherp opgemerkt!

Jouw lijstje is zeer evident onder de jonge generatie vliegers ipv aflossen. Aflossen was da??

GF.

Dat heeft weinig met vliegers specifiek te maken.
Is gewoon de mindset van het moment. Iedereen leent en leent want we moeten allemaal 2x per jaar op vakantie, een ipad/iphone, koophuis, flatscreen, aardige auto en tja dat is niet te betalen voor jan modaal, dus leent ie het.

Goede stap dan ook dat de mogelijkheden tot lenen flink beperkt worden, sommige mensen dienen tegen zichzelf in bescherming te worden genomen (helaas).
 
Iedereen bedankt voor het mee denken & adviezen. Ik ben zelf na de middelbare school gaan werken en dat doe ik nu bijna 2.5 jaar, dus ik denk dat ik wel een beetje besef heb dat het om erg veel geld gaat. Zelf ga ik nu dan ook nog even extra werken en sparen en dan moet het mij wel lukken om met eigen geld en zuinig leven de opleiding door te komen.

Ik ben het er ook helemaal mee eens dat lenen moeilijker moet worden in de huidige economische situatie, het enige wat ik wel erg oneerlijk vind is dat er voor mensen die een "gewone" opleiding doen wel nog allemaal mogelijkheden zijn en dat dat voor particuliere opleidingen niet zo is.

Weten mensen misschien hoe de mogelijkheden zijn voor werken tijdens de studie in Engeland? Ik weet dat het in USA bijna niet kan vanwege het visum, maar geen idee hoe dit in Engeland zit.
 
Werken in Engeland is geen enkel probleem, ze zijn lid van de EU. Je moet wel even een National Insurance number aanvragen en dan komt het helemaal goed.
 
Back
Top