gliderpilot
New member
11-05-08:
Vandaag hebben zowel Mil ATC als de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) gebeld naar de havendienst van Teuge vanwege luchtruimschending van de Amsterdam CTA East door diverse zweefvliegtuigen. Type en registratie zijn bekend.
Het luchtruim boven Teuge is van 1500 voet AMSL tot Flightlevel 65 airspace E (Nieuw Milligen TMA B). In dit luchtruim mag je gewoon vliegen als VFR verkeer. De bewuste zweefvliegtuigen zaten boven FL65, dus in de Amsterdam CTA East. Deze CTA is alleen toegankelijk voor IFR verkeer, zie ook http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/Map/splctae.htm . FL65 is, afhankelijk van de druk, rond de 1950 a 2000 meter. Vandaag ging de thermiek in Nederland aanmerkelijk hoger, wat ook te zien is aan geuploade vluchten op de OLC.
Ten eerste zijn de boetes die op dit soort overtredingen staan niet mis, denk aan bedragen boven de 1000 euro. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk is het officieel een misdrijf. Ten tweede is het slecht voor de hele zweefvliegerij als iedereen door verboden luchtruim boort. Dit geldt zowel voor het luchtruim op hoogte als de diverse CTR's (Deelen, Volkel, Leeuwarden etc.). Ten derde is de CTA niet voor niets verboden: er vliegen verkeersvliegtuigen. Ik hoef hier geen scenario te schetsen wat er allemaal kan gebeuren.
Met of zonder transponder, er gaan alarmbellen af als je boven FL65 komt. Wees blij met 1900 meter en ga niet hoger. De huidige transponderproblematiek is al erg genoeg. Als daar nog maatregelen overheen komen vanwege een paar mensen die de hoogte niet kunnen weerstaan, worden we daar allemaal de dupe van.
Bron
Mijn VFR kaart is nog van 2007 maar in het weekend is de NM TMA klasse E toch nog steeds tot FL95? Ook volgens deze bron
Misschien interpreteer ik hier iets verkeerd? Ik het AIP er ook nog op nageslagen, maar niets gevonden. Suggesties?
Vandaag hebben zowel Mil ATC als de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) gebeld naar de havendienst van Teuge vanwege luchtruimschending van de Amsterdam CTA East door diverse zweefvliegtuigen. Type en registratie zijn bekend.
Het luchtruim boven Teuge is van 1500 voet AMSL tot Flightlevel 65 airspace E (Nieuw Milligen TMA B). In dit luchtruim mag je gewoon vliegen als VFR verkeer. De bewuste zweefvliegtuigen zaten boven FL65, dus in de Amsterdam CTA East. Deze CTA is alleen toegankelijk voor IFR verkeer, zie ook http://www.luchtruim.zweefportaal.nl/Map/splctae.htm . FL65 is, afhankelijk van de druk, rond de 1950 a 2000 meter. Vandaag ging de thermiek in Nederland aanmerkelijk hoger, wat ook te zien is aan geuploade vluchten op de OLC.
Ten eerste zijn de boetes die op dit soort overtredingen staan niet mis, denk aan bedragen boven de 1000 euro. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk is het officieel een misdrijf. Ten tweede is het slecht voor de hele zweefvliegerij als iedereen door verboden luchtruim boort. Dit geldt zowel voor het luchtruim op hoogte als de diverse CTR's (Deelen, Volkel, Leeuwarden etc.). Ten derde is de CTA niet voor niets verboden: er vliegen verkeersvliegtuigen. Ik hoef hier geen scenario te schetsen wat er allemaal kan gebeuren.
Met of zonder transponder, er gaan alarmbellen af als je boven FL65 komt. Wees blij met 1900 meter en ga niet hoger. De huidige transponderproblematiek is al erg genoeg. Als daar nog maatregelen overheen komen vanwege een paar mensen die de hoogte niet kunnen weerstaan, worden we daar allemaal de dupe van.
Bron
Mijn VFR kaart is nog van 2007 maar in het weekend is de NM TMA klasse E toch nog steeds tot FL95? Ook volgens deze bron
Misschien interpreteer ik hier iets verkeerd? Ik het AIP er ook nog op nageslagen, maar niets gevonden. Suggesties?